Jump to content

24år, jordomseiling 1år+ - ALENE / Singel Handed

Cinmay

Recommended Posts

Ohoi der, 

Om 3 år reiser jeg, alene i egen båt. Mor, stefar, ett vennepar og mine to småsøstre i båt nr.2. Og 2 andre karer i båt nr.3. Vi seiler hver for oss, så er det første man til valgt destinasjon, så møtes vi der. Jeg har forståelse for at jeg muligens kommer sist, siden det blir minst båt på meg sannsynligvis. Ingen direkte konkurranse. 

Dette innlegget omhandler førstnevnte - Meg. 21 år gammel, godt med reiseerfaring (Backpacking), praktisk anlagt,  tilpasningsdyktig, veldig vågal, stor kjærlighet for eget selskap - Så jeg drar alene i egen båt.

Utfordringen nå er at jeg har minimalt med seileerfaring. De 3 neste årene før avreise vil ha høyt fokus på å bli dyktig på nettopp det. Så det skal løse seg. Har nettverk til å kurse meg. 

Det blir tross alt mitt hjem i årene fremover. 

Utenom det går tankene til planlegging og sparing. Det jeg ønsker er innspill til det å reise alene. 

Budsjett til det hverdagslige, hva er minimalt men mulig? Mat, avgift i havner, levekostnader.

Budsjett til mulige skader på båt og deler?

Hvilke deler er det spesielt lurt å ha erstatninger til?

Underholdning ombord alene? Bøker, hobbysaker, refleksjoner

Vegetar kosthold med høyt kaloriinnhold og lav vekt, produkter? Kvantitet med kvalitet.

Hvilke båter er gull? Med ett båtbudsjett på maks 100KNOK. Kombinasjon av trygghet og fart blir prioritert.

Visumordninger? Gode løsninger på slikt. 

Hva er lurt å tenke på ang sikkerhet?

Ideer til å tjene penger underveis? Youtube innhold, smykkesalg, hva annet?

Insektmiddel til de små vesener? 

Jeg kan ramse opp mange flere spørsmål, men det jeg håpet på er at det er noen her med mer kunnskap som er villig til å dele litt med meg om det å seile alene langt og lenge. 

Jeg takker på forhånd til de skriveglade som er villig til å dele. Setter pris på alle ord. Kom gjerne med egne historier og erfaringer.  

Redigert av Cinmay (see edit history)

Mange her inne med kunnskap om langtur.

Håper du ikke skal rundt jorda på ett år, da har jeg ingen tips. Caribien er fint på ett år.

Har du søkt på forumet etter tilsvarende tråder? Finnes sikkert hundrevis. Søk litt rundt og les deg opp. Mye gode tips. Stikk innom ett bibliotek og lån bøker om jordomseiling.

Av 100 som planlegger en tur om 3 år er det maks 1 som starter. De fleste hopper av. Du må nok ha startet å utruste en båt før noen tror på at du skal på tur. Selv da hopper de fleste av.

Seilkunnskap er det minstre problemet. På en helg lærer du nok til å komme til England, da har du kunnskap til å seile videre sydover. Å ha en båt som virker er det viktigste for en bra tur. Fiks alt før du drar. Utstyr er billigst i Norge.

Budsjett til det hverdagslige, hva er minimalt men mulig? Mat, avgift i havner, levekostnader. Fra 100 000 kr i året for alt og oppover. Da må man være veldig bevisst på kostnader. Er nok mer normalt med 500 000 for en båt per år.

Budsjett til mulige skader på båt og deler? inkludert over

Hvilke deler er det spesielt lurt å ha erstatninger til? Avhengig av båt, men ganske mye deler

Underholdning ombord alene? Bøker, hobbysaker, refleksjoner PC og hardisker med serier/tv

Vegetar kosthold med høyt kaloriinnhold og lav vekt, produkter? Kvantitet med kvalitet. Vekt har ingenting å si, finn en uke meny, multipliser med antall uker på havet, multipliser med 2 for sikkerhet og stikk innom nærmeste supermarked.

Hvilke båter er gull? Med ett båtbudsjett på maks 100KNOK. Kombinasjon av trygghet og fart blir prioritert. Trål finn, plutselig har du flaks

Visumordninger? Gode løsninger på slikt. Ikke noe problem første to år av jordomseilingen. USA er eneste landet jeg kommer på du kan trenge visum første år. Etter år to snakker du med andre på langtur

Hva er lurt å tenke på ang sikkerhet? Alene i båt til 100 000, da er ikke sikkerhet prioritert. Flåte og inreach nødpeilesender er minimum.

Ideer til å tjene penger underveis? Youtube innhold, smykkesalg, hva annet? Går ikke, ikke møtt noen som tjener penger underveis. Skal man tjene penter så dra hjem og jobb

Insektmiddel til de små vesener? Handles på nærmeste apotek. Det du får i Norge passer ikke lokale forhold. Definitivt ikke noe jeg ville satt på to do listen, den blir lang nok uten. Innsekter er ikke noe problem med bra renhold.

Lykke til! Ett herlig liv.

Kjøp båt tidlig, så du får et av de største stegene unnagjort.

Det som i min mening er den ideelle båten rundt 100'000 er GRINDE. Designet etter inspirasjon etter en hval, og noe av det fineste som flyter. Er veldig sjødyktig, og jeg tror den egner seg godt for deg. Den er både trygg og har hevdet seg godt på flere regattabaner.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149435381

https://www.dba.dk/grinde-aarg-1975-27-fod-7/id-1053564283/

Ligger en på finn som allerede har fullført en jordomseiling. Jeg ville gått for den selv om den er dyrere, fordi den allerede har utstyret som man trenger til en jordomseiling. Selv om den er 80k over budsjett sparer du fortsatt penger.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=146164359

Hvis grinde er litt dyrt ville jeg gått for Laurin L28:

https://www.blocket.se/goteborg/L_28_86451277.htm?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Laurin_28__seglingsklar_havskryssare__86361409.htm?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/sodermanland/Laurin_Koster_L28_86485792.htm?ca=11&w=3

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev 15 minutter siden:

Ligger en på finn som allerede har fullført en jordomseiling. Jeg ville gått for den selv om den er dyrere, fordi den allerede har utstyret som man trenger til en jordomseiling. Selv om den er 80k over budsjett sparer du fortsatt penger.

Er ikke veldig glad i Grinde, ville anbefalt en litt større båt. Men en båt som har seilt jorda rundt er bedre enn å utruste den selv. Bare vindroret som er ett must på budsjett koster jo 30k bruk. Bedre å bruke penger på en ok båt enn å bruke 100 000 på å fikse den før tur.

AIS sender mottaker er forresten ett must når du seiler alene. OG solcelle panel til å drive denne og kjøleskap.

Denne er kanskje beste alternativ på finn akkurat nå. Gammel Najad 34. Søkte på 32-35 fot, 150 -200 000 kr. Med utstyret denne har koster det lite å utruste. Vil koste mye mer å kjøpe en båt til 100k og utruste denne.  Men er definitivt en båt jeg ikke hadde seilt selv, vil ha noe som er mye raskere.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153607680

Redigert av pacuare
oppdatert med finn link. (see edit history)

Waow, takk for at du tok deg tid til å finne disse linkene til meg. 

Planen er å ha båten på plass til neste sommer. Deretter flytte rett inn for å redusere utgifter, lære seg båten og forberede til tur.

Mor og familie selger hus for å utføre dette, så dette skal skje. De drar ikke uten meg hehe 

Det blir å reise ut å se på ulike båter som blir tipset fortløpende. Grinde så veldig god ut og Laurin 28 hadde tiltrekkende sjarm!

Det blir minst ett år. Planen er lenger, kun spørsmål om penger.  

Når det gjelder å tjene penger på tur, så skal det skje. Sosiale plattformer blir hovedkilden over tid. Vlogg, insta og annet kreativt. 

Får bruk for kompetansen min i markedsføring her heldigvis. 

Takk for svar på spørsmålene! 

Det første som slår meg er, hvor mye mer givende det er å dele opplevelser med en annen!  men det er ditt valg!

Velkommen til forumet! Her finnes ekspertise på seiling og rigging av båt!  Det aller viktigste er å få prøvd båten lært den å kjenne og få prøvd den i sikkelig dårlig vær! For en ting er sikkert og det er at du før eller senere kommer ut for uvær på en slik tur! da må skipper og båt være slik at den takler dette. Sikkerhet kunnskap og navigasjonserfaring er nøkkelen samt planlegging.  Å sette seg inn i regelverk for kryssing av grenser og farvann med det som følger med av sertifikater godkjenning visum osv, er også smart!

Masse lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Spennende prosess du har startet her. 

Jeg ville lagt vekt på en sikker, solid og enkel båt. Også hadde jeg tatt noen 3-4 døgns turer over Nordsjøen for å teste hvordan det er å seile lenge alene. Søvn er en utfordring. 

Mange av de andre tingene du lurer på er ting som løser seg av seg selv. Noonsite er en bra kilde til info. Også funnes det en god langturseiler gruppe på favebook

Tid: 1 år er tur retur karibien. Rundt jorda bør du nok regne minst 2 år. 3 år om du ikke går Panama. 

Før var Rødehavet en mulighet. Det er ikke mange som tør å gå der nå pga piratfare 

Det er ikke mange som tjener til livets opphold som vlogger. Delos og sailing la vagabond er de eneste jeg vet om. Sjekk hva de ulike kanalene drar inn på Patreon.com. Det er her man kan få inntekt. Youtube gir ikke mye. 

Budsjett. Flere vloggere som har videoer om nettopp dette. Den mest detaljerte og nyeste er kanskje denne

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Cinmay skrev for 19 timer siden:

Utenom det går tankene til planlegging og sparing. Det jeg ønsker er innspill til det å reise alene. 

Budsjett til det hverdagslige, hva er minimalt men mulig? Mat, avgift i havner, levekostnader.

Budsjett til mulige skader på båt og deler?

Hvilke deler er det spesielt lurt å ha erstatninger til?

Underholdning ombord alene? Bøker, hobbysaker, refleksjoner

Vegetar kosthold med høyt kaloriinnhold og lav vekt, produkter? Kvantitet med kvalitet.

Hvilke båter er gull? Med ett båtbudsjett på maks 100KNOK. Kombinasjon av trygghet og fart blir prioritert.

Visumordninger? Gode løsninger på slikt. 

Hva er lurt å tenke på ang sikkerhet?

Ideer til å tjene penger underveis? Youtube innhold, smykkesalg, hva annet?

Insektmiddel til de små vesener? 

Ahoy!

Først og fremst: fornuftig at du har et såpass langsiktig perspektiv som tre år før avreise. Da kan du forberede deg godt i forkant ved å lære båten å kjenne. Det er veldig lurt å vite "alt" om hvordan den er konstruert og henger sammen, så du vet hvor eventuelle problemer kan oppstå og repareres kjapt. Men skal du ett år på *jordomseiling* eller langtur? Ett år rundt hele kloden er mulig, men det blir veldig stress. De fleste som reiser ett år, reiser til Karibia og tilbake. Da får man tid til å være litt på land også.

Vår erfaring er at en tur koster ti tusen per person per måned, all inclusive. Da lever man bortimot som normalt, og kan unne seg mer enn nudler til middag. Mange bruker det doble, andre bruker halvparten.

Havnekostnader koster mer sør for Norge, men om du har en relativt liten båt, blir det ikke så ille. I Europa er det litt begrenset hvor mye du kan ligge på anker, men i Karibia går det bare i ankring (noen øyer har ikke en gang marina). Kjøp et godt anker! Det sparer du fort inn.

Deler det er godt å ha erstatning til? Tja, noen vil si alle. Det er vel slitedeler til motor som er mest aktuelt, men man kan ikke ha en hel motor som reserve. En ekstra dynamo kan være greit, så du får skiftet den kjapt ut og får lading om noe går galt midtfjords. Ellers er det greit med mye verktøy og "universelle" deler som kan brukes til nødreparasjoner (strips, kraftig tape, treklosser, små stålbeslag, popnagler, epoxy, jekkestropper, skruer etc. etc.). Det meste kan fikses skikkelig i havn, men til havs må man improvisere.

Når det gjelder å tjene penger, ville jeg definitivt satset på å spare opp mest mulig før avreise. I Norge har vi ekstremt høy lønn sammenlignet med omtrent hele resten av verden. Du jobber kortere her for pengene, enn du gjør på tur. Bo i båten og lev nøkternt et par år, så legger du deg opp en pen sum. Det er kjekkere å ha fri på tur enn å jobbe. Å selge reportasjer til seilmagasiner ser jeg er nevnt. Det går til en viss grad. Vi møtte noen som hadde gjort det, men jeg ble overrasket over hvor lite de fikk betalt - bare noen tusen kroner per reportasje. Det du eventuelt kan prøve på, i tillegg, er å intervjue alle norske båter du møter underveis og selge det til lokalavisene deres. Lokalkjendiser som gjør eksotiske ting er gull verdt for avisene. Du bør være ganske skrivefør for å tjene penger på dette, og ha det meste av tekst og foto klart når du kontakter redaksjonene. Ellers ringer de bare direkte til personene og intervjuer dem selv helt gratis. Å tjene penger på Youtube-videoer er det noen som gjør, men de har enormt mange abonnenter som de har bygd opp gjennom mange år med hardt arbeid og høykvalitets videoproduksjoner. Vanskelig å bare starte på bar bakke og bli rik i en fei der, altså.

Underholdning om bord? Du har helt sikkert ikke internett til havs, så glem Netflix. Bøker er billig. Besøk et antikvariat og slå deg løs. Eller gjør som vi har gjort: kjøp et lesebrett (ikke nettbrett). Like behagelig som å lese en papirbok, og det oppladbare batteriet varer et helt atlanterhavskryss. Ellers har du kanskje et nettbrett også. Last det fullt av spill (og navigasjonsapper), og få tak i en ekstern harddisk full av filmer og serier. Kjekt å slå ihjel kjedelige nattevakter med.

Proviantering gjør du i havn før hver avreise over lengre strekk. Mat er billig i Europa! (Men minst like dyrt som i Norge i Karibia). Hermetikken vi tok med fra Norge, ble med tilbake etter to år. Det du kan kjøpe, er en vakuumpakkemaskin. Koster ikke all verden, tar liten plass, kan kjøres i inverteren om bord, og gjør at fersk mat holder seg dobbelt så lenge. Du kan også lage ferdige "Fjordland"-pakker med middag i havn, som du bare varmer opp i vannbad til sjøs.

Alt i alt, får du tak i det aller meste du trenger underveis. Det eneste som lønner seg å kjøpe før avreise, er båtdeler og utstyr. Det er overraskende billig i Norge, og utvalget er veldig stort og lett tilgjengelig. Og skaff deg en skikkelig hodelykt først som sist! De som ikke er helt vanntette, blir forbruksvare.

Sikkerhet: Bruk sikkerhetsline når det er litt ruskete vær eller du må frem på dekk. Når du seiler alene, er det ikke poeng med noe annet enn sikkerhetsline. Så må du naturligvis ha en redningsflåte og en EPIRB. En inReach eller Spot satellittsender er også kjekt å ha, så folk kan følge med på posisjonen din underveis.

Ellers er det bare å sette seg på youtube og se videoer om langturseiling, eller lese blogger. F.eks. vår ;-) Lykke til!

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Bare en liten komentar til motorsikkerhet! Hadde besøk av et fransk par i seilbåt på brygga vår, var motvind i Trondheimsleia så de ville ta en pause. de hadde en nødmotor hengende i targabøylen. samme som Honda kantklipper bare med propell på. Har du innenbordsmotor som streiker kan en sånn en berge deg i havn. 4takter som er veldig lettstarta og kreverminimalt med vedlikehold. starter lett

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

En annen nødløsning er å lage en nedsenkbar brakett på hekken på båten. Så kan du feste jollepåhengsen på den og komme deg i havn. En del mindre seilbåter uten innenbordsmotor bruker kun en slik løsning.

https://www.westsystem.no/p/5928/motorbrakett-99-hk

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
-morten- skrev 25 minutter siden:

Bare en liten komentar til motorsikkerhet! Hadde besøk av et fransk par i seilbåt på brygga vår, var motvind i Trondheimsleia så de ville ta en pause. de hadde en nødmotor hengende i targabøylen. samme som Honda kantklipper bare med propell på. Har du innenbordsmotor som streiker kan en sånn en berge deg i havn. 4takter som er veldig lettstarta og kreverminimalt med vedlikehold. starter lett

Hvis en stoler så lite på motoren at en trenger en slik visp bør en bytte motoren. Seil er mer enn godt nok som backup. Vil si at en slik visp er helt ubrukelig utenfor Europa. Der en ikke kan seile trenger en definitivt mer motorkraft enn en slik visp gir. Det blåser mye, skal en inn ett trangt rev trenger en av og til all kraften motoren gir. Å ankre for seil er enkelt i en liten båt, så kan en bruke jolla for å slepe båten inn i en marina hvis en har økonomi til å være i marinaer.

Med begrenset økonomi og plass skal en være kritisk til hva en kjøper.

13 minutes ago, pacuare said:

Hvis en stoler så lite på motoren at en trenger en slik visp bør en bytte motoren. Seil er mer enn godt nok som backup. Vil si at en slik visp er helt ubrukelig utenfor Europa. Der en ikke kan seile trenger en definitivt mer motorkraft enn en slik visp gir. Det blåser mye, skal en inn ett trangt rev trenger en av og til all kraften motoren gir. Å ankre for seil er enkelt i en liten båt, så kan en bruke jolla for å slepe båten inn i en marina hvis en har økonomi til å være i marinaer.

Med begrenset økonomi og plass skal en være kritisk til hva en kjøper.

det kan berge deg i ei havn ja.. de kom fra Frankrike og hadde vært i Lofoten. Erfarne seilere som garantert visste hva de holdt på med.  Dette er en veldig billig motor med så og si ikke vedlikehold. Det er ikke snakk om en erstattning for hovedmotoren, heller ikke gå noen lange strekk! Dessuten er det jo mange som har ekstra påhengere på hekken både motorbåter og seilbåter. Men mulig seilbåtene seiler inni havnene og utenfor Europa!  Har ikke peiling på seiling, bare så at de Franske hadde en slik nødmotor!

Hvis du ser på de mest populære seilerne på youtube så har de alle noe tilfelles og det er bikinidamer på stort sett alle thumbnails til filmene sine.

Det jobbes også 8-10timer om dagen med filmene og de har kamerautstyr/droner/mac osv. for nærmere 100 000kr.

Det hadde vært gull å kunne hatt youtube som en bi-inntekt, men hva med utdannelsen/erfaringen du har? kunne du vært frilans på noen måte? Sett at du seiler til gran canaria og har et 3 dagers oppdrag du kan  jobbe med over internett som du låner på den lokale starbucks sjappa?

3x8 timer à 500kr i timen vil gi deg langt mer penger enn noen sosiale medier vil gi (ihvertfall i den første perioden)

Så ankommer du barbados eller hvor som helst og klokker inn nye timer.

Når jeg reiste rundt i mexico møtte jeg på en franskmann som hadde backpacket i 3år og han jobbet typ 3timer om dagen i snitt som programmerer for diverse firmaer og hadde ikke tenkt seg hjem igjen før oppdragene tok slutt. (opprinnelig plan var å reise i 3måneder)

Edit: Dette er også en måte å gjøre det på, å produsere en fullverdig dokumentar og håpe å få solgt den

https://www.youtube.com/watch?v=w-mRDmz04aE

Redigert av Ronny82 (see edit history)

Veldig takknemlig for alle innspillene som dere har kommet med! 

Alt blir lest og tatt imot med glede. Tusen takk.

Bring it on :D 

@Ronny82Ja, det var ingen dum ide. Jeg kan ta frilans oppdrag som SEO, adwords, hjemmesider, some og mer. Komisk at tanken ikke hadde slått meg når jeg sitter med akkurat det hver dag. hehe. Har til og med en portefølje jeg kan gjøre avtaler med :D 

@S/Y EmmaFor en innholdsrik tilbakemelding. Hjertelig takk for det. Var kanskje litt missledende å skrive 1år+. Det blir klart lenger,  om ikke noe uforutsett skjer som stopper meg helt til å reise. Som jeg har ingen bekymring for at vil bli tilfelle. Per nå er jeg åpen for å reise gjennom hele 20-årene mine, om jeg får til det, men det får jeg selvfølgelig se an :P For å ha alt på plass så er 3 år en god tid å sette seg. Tanken har vært der godt i 6 år, så er på tide at den ordentlig planleggingen har satt igang. 

@-morten- Takk for velkomst og innspill! En god ekstramotor er ingen dum ide. Etterhvert vil jeg ta imot gjester som blir med på forskjellig strekninger, så blir ikke helt alene men stort sett. 

Takk også til dere andre som kommenterer. Kanskje unormalt å takke for hver kommentar, ikke vet jeg. Setter pris på det. 

Contessa 32 og Monsun 31 som det linkes til over er begge helt suverene langturbåter som begge vel har vært der det er mulig å seile på denne kloden. En annen, litt rimeligere og vanligere modell er Albin Ballad. Jeg hadde en sånn for 25 år siden og seilte mye utaskjærs både på Vestlandet og litt nedover i Europa. Den er veldig stiv med tung blykjøl og tåler mye vind. Savner den enda!

Som regel en eller to til salgs på Finn, denne ser jo bra ut: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=114745284

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...