Jump to content

Plast i vattnet?

ebonita

Recommended Posts

Åtminstone här i Sverige så upplever man att båtfolk har blivit lovligt villebråd i den infekterade klimat- och miljödebatten.

Snart sagt varje dag så fylls tidningar och nyhetsprogram med tendentiösa inlägg där undermeningen ofta pekar ut båtfolk som miljöbovar.

Är det inte koldioxid så är det plast i vattnet.

När det gäller det senare så ser jag det givetvis som en självklarhet att inte slänga sopor eller plastpåsar i havet, men miljöaktivisterna spelar på alla stränga och kommer med diverse beskyllningar som är svåra att motbevisa och lätt kan verka troliga speciellt för dom som inte har förmånen att kunna vistas ute i båt.

Själv ser jag mycket sällan plast i havet. Jag kör sådär kring tusen sjömil i Västerhavet och Österjön varje år och har gjort det i många år, och jag ser nästan inte plast i vattnet.

Så ibland undrar jag om de påstådda problemen med plast i vattnet är en realitet?

För om problemen är hanterbara så tycker jag att det vore viktigt att låta även båtfolk komma till tals och berätta hur vi upplever situationen.

Vi har ju givetvis intresse av att hålla hav och stränder rena, men samtidigt så känns det som att vi har blivit en tacksam målgrupp att rikta beskyllningar mot.

Vad säger sjöfararna?

:flag_sw:

Redigert av ebonita (see edit history)

Plast i vannet er absolutt en realitet. Og det er selvsagt ikke ønskelig; kanskje aller minst av de som ferdes i skjærgården. Foreløpig utgjøres volumet av plastavfallet av rester fra maritim industri, havarerte notbruk, samt vanlig husholdningsavfall. Dette er godt synlige elementer, som gir stygge bilder og store avisoverskrifter, men som også er relativt greie å hanskes med, om man ønsker. Et stadig økende problem er mikroplasten. Dvs. ørsmå partikler som tas opp i ulike organismer. Ikke bare øker det kraftig i omfang, men vi vet heller ikke konsekvensene av det.

Og muligens enda verre: Vi står i startgropa når det gjelder nanoteknologi. Det forskes intenst på hvilke muligheter dette gir, men svært lite på hvilke mulige skadevirkninger det kan gi når det etter hvert ender opp i naturen.

I sommer har guttungen og jeg fjernet plast vi har funnet. Har nærmest blitt en sport ut av det, selv om vi ikke har fjernet så mye. Vi har fjernet det vi har funnet.

Plasten har vært konsentrert rundt de områdene der folk flest reiser. Altså ikke bare oss med store båter, men veldig mange dagsturer med 14-foter og litt større.

Plasten har vært noen få plastflasker, men mest pølsebrødposer og slikt som vinden har tatt. Tror det meste har vært ting som folk ikke frivillig har sendt på havet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

9D14AA19-8161-402E-9758-619847899270.jpeg.e12c99d6ee60e72fa10eb1004c1d997c.jpeg

Her er et bilde fra en tilfeldig strand på kysten av Trøndelag. Om man zoomer inn ser man rester av tauverk og diverse annen plast i tillegg til den blå plasten som er mest synlig. Og så er det de små plastbitene, mikroplasten, som ligger som et teppe over det hele. Denne er veldig synlig i nedre kant av bildet. Vi plukket fem søppelsekker her uten at vi så noen særlig forskjell etterpå. 

Så ja, plast i sjøen er et problem, i alle fall på yttersiden av norskekysten. Men jeg tror ikke mye av dette kommer fra fritidsbåter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Plasten følger havestrømmene og noen steder får høyere konsentrasjon av plast enn andre steder. Man kan ligge i en bukt som er helt rent og 200meter lenger bort er det fullt av søppel.

I fjor lå vi på en av øyene vest for Koster (Arholmen tror jeg). Da vi gikk en tur rundt øya oppdaget vi en bukt som hadde fylt seg helt med plast. Vi fylte to søppelposer (for det var det vi hadde med oss), men kunne sikkert fylt 10 poser til.

Man kan ikke si at vi ikke har et plastproblem fordi man ikke ser plast i havet. Det største problement er mikroplasten som ligger like under overflaten som fugl og fisk får i seg når dem spiser.

Jeg er enig i at man ikke kan gi båtfolk skylden for forurensningen, men mener at alle har et ansvar for å rydde opp. Så siden vi båtfolk er mye på havet og i strandsonen kan vi nok gjøre vårt bidrag ved å bruke en par timer av våre ferier til å plukke litt søppel man kommer over.

Redigert av Moon72 (see edit history)

Selv har jeg to gradestokken hjemme, så føler at jeg har god kontroll på global oppvarming...!!?  Blir vel litt snevert å henvise til egen observasjon av plast.. Selv har jeg reagert på spesielt mye plast de siste årene, har begynt å plukke opp litt sammen med ungen, om ikke annet for å påvirke holdningen. Har også vært på badestrender der jeg har vært omgitt av små plastbiter.... At det stadig finnes dyr langt til havs som er fulle av plast sier vel sitt, kan ikke tenke meg et grellere eksempel på mennskelig ignoranse enn det som må skjer av plast forsøpling i havene...

Noen år tilbake søkte vi etter et skipsvrak på stort dyp. En hel helg holdt vi på med et skikkelig stort profflodd og kartla et større bunnområde.

Vi oppdaget underveis det var et område hvor vi stadig fikk inn en fargeendring på skjermen. Var like under båten.

Da helgen var på hell slapp vi uti en pilk for å se hva det var for noe og etter et par minutter fikk vi opp rester av plastposer etc..

På overflaten var det nesten strømstille mens en 3-5 meter under overflaten gikk strømmen ganske heftig.

Var midt i denne plastrester etc. ble ført av gårde.

Men du vet: Ute av syne, ute av sinn.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Plast er et stort problem. Men ting henger sammen. Hvis man klarer å kutte i biltrafikken på land f.eks på grunn av co2 vil også havet ha nytte av det, for 60% av mikroplasten i havet kommer visstnok fra bildekk. Av det vi finner på holmene er det er mye som stammer fra båttrafikken, fiskeflåten og mannskapet på disse, dessverre. Både fiskeutstyr man har mistet, søppel man har kastet på sjøen med vilje samt en del som har havnet der ved uhell. Summen er sjokkerende stor. I asia rapporterte mannskap på volvo ocean race at de så plastsøppel på havet ca hvert femte minutt når de var langt fra land. Mye er emballasje som man kan se på som unødvendig. Kjøpte en ladekabel til mobilen på clas ohlson forleden. Veldig mye mer emballasje enn produkt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Da jeg var i Marinen på 90 tallet fikk en nyankommen menig beskjed om å ta bosset. Rutinen var å samle søppelsekkene, og feste de på akterdekk, så ble de brakt på land ved ankomst til havn.  Den unge  vestlendingen som også hadde vært mye på fiskebåt tok like så godt å heiv sekkene på havet før noen rakk å stoppe han. Han fikk en saftig skyllebøtte , men svaret hans vil jeg alltid huske: "Det er jo sånn vi gjør det når vi er ute å fisker"..!?  Håper holdningene har endret seg...

14 hours ago, Ida Marie III said:

De ytterste øyene her vest er kraftig forsøplet av plast...men å beskylde båtfolket for denne udåden, der er jeg enig med deg... vi er uskyldig...De fleste av oss...

Jeg tror en forsvinnende liten andel av plastsøplet kommer fra fritidsbåter, men de fleste av oss er nok litt skyldige, bl.a. pga uaktsomhet ...

13 hours ago, Nils said:

Eg mista ei halvliters brusflaske på sjøen nær Skålholmen under Skagen race 2016.

... men også båtpuss og slitasje medfører vel en god del mikroplast.

Mange av oss bidrar vel netto til å redusere problemet, ettersom mange av oss plukker søppel når vi besøker øyer etc.

15 minutes ago, Sun Flyer said:

60% av mikroplasten i havet kommer visstnok fra bildekk

Nei, det tror jeg ikke - men jeg har hørt at ca 60% av dagens norske plastutslipp kommer fra slitasje på bildekk.

Pr i dag har vi i Norge stort sett gode rutiner, systemer og holdninger når det kommer til håndtering av søppel, så andel av plastsøplet som regelrett havner på avveie er liten.  Slik er det ikke overalt ellers i verden.

Fortsatt er det slik at det kan lønne seg økonomisk å dumpe søppel på havet, samt at man kan risikere å måtte betale for avfallshåndtering dersom man plukker søppel og leverer det inn.  Personlig mener jeg avhending av søppel burde være et gratisgode, så burde man heller finansiert det vha høyere avgifter på salg av plastprodukter, emballasje, etc.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 4 timer siden:

Personlig mener jeg avhending av søppel burde være et gratisgode, så burde man heller finansiert det vha høyere avgifter på salg av plastprodukter, emballasje, etc.

Det er slik det er og, i alle fall for dei produkta du nemner. Ordninga blir organisert av næringslivet sjølv, via Grønt punkt Norge.  Som næringsdrivande hadde eg kontrollmedlemsskap, dvs at eg måtte oppgje alle leverandørane mine.  Grønt punkt har database over alle leverandørar, og sjekker at dei betaler avgift for gjenvinning.  For eksempel ved kjøp av plastfolie, vart det lagt til ei varelinje for gjenvinningsavgift.  

Den filmsnutten....alt virket så bra, og jeg tenkte "så flott at de hadde slikt fokus allerede den gang"... så kom den pappesken med stein oppi:eek::headbang: rett og slett grusomt.

Vår båt har forøvrig alltid med seg mer plast tilbake enn på vei ut, det er desverre ikke vanskelig å fylle en pose eller to på visse plasser.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

SamH skrev for 23 timer siden:

Utenriks hadde vi på 80 tallet 6-8 tomfat på rekka akter, de ble brukt til søppel under land, innenlands osv, og tømt direkte i havet så fort vi var ute i sjøen igjen. Det var slik på alle båtene jeg var.

Og slik var det jo i alle år inntil det ble forbudt. Den eneste trøsten er at det var mindre plast i avfallet før. Men jeg var ikke klar over at dette foregikk til helt opp på 1980 tallet!

At plast i havet er et problem er i alle fall noe vi som dykker har vært klar over i alle år. Nesten uansett hvor i verden man beveger seg på bunn kan man finne plastavfall. Det er ganske deprimerende å se søppel på bunn når man befinner seg i ellers ganske jomfruelige områder :thumbsdown: 

Ellers enig i at fritidsbåtene er en marginal bidragsyter. Østen og enkelte land i Afrika er verstinger når det gjelder å kaste plast og annet søppel i naturen. Dette søppelet blir spredt med havstrømmer og havner over hele kloden. Her er noen bilder.

1154611720_ElvaAjmerIRajasthan_India.jpg.6d72db4f3df189b6b210736871738b38.jpg

Elva Ajmer i India

2066050592_ElvaKalamuiKinshasa_Kongo.jpg.e5e731b437e996514d74544067c37b79.jpg

Elva Kalamu i Kongo

1840280005_StrandiManila.jpg.2bbd2acb166596072ed2b311bde818ac.jpg

En strand i Manila

1673912740_StrandenVersovaiMumbai_India.jpg.041c619d3a7ed18507572257b2c6ad7e.jpg

En strand i India

Og slik kunne vi fortsatt. Mange land har ikke et fungerende renovasjonsvesen, og alt søppel blir bare kastet ut i en elv som fører søppelet ut av byen. Alt dette havner selvsagt i havet. Det viktigste må derfor være å få satt en stopper for slik aktivitet som må ses på som en global miljøkriminalitet. Plastforurensning er et miljøproblem vi aldri kommer til å bli kvitt, til det er det kommet alt for langt allerede. Gummigranulat og gummistøv fra dekk bør være eksempler gode nok til å forstå at dette klarer vi aldri å rydde opp i. Det er bare snakk om å begrense...

Det samme lurer jeg på Ida Maria.

Hva med å bruke de mrd. som går til å mate "co2 spøkelset" og heller bruke de på noe håndfast som å få på plass noe så enkelt som renovasjon?

Innsamling og resirkulering plast er enkel og "rett frem" teknologi, og det virker umiddelbart. Bare tenk hvor mange sårt trengte arbeidplasser det kan gi.

Spiller liten rolle om vi klarer 1,5 gradersmålet som det gnåles om til det kjedsommelige, hvis havet har blitt ødelagt av mikroplast. Da er naturen ødelagt allilevel.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Når en ser bildene til Komodo...så er det nesten som en kan gi opp...

Ja, det kan jo føles litt sånn. Gi opp kan vi jo ikke gjøre, men det går jo an å ta på seg et par "realistiske briller". Det er ingen overdrivelse å si at den plastforsøplingen som allerede har skjedd klarer vi aldri å rydde helt opp i! Er det noen som ser for seg hvordan man skal plukke opp mikroplast i bunn av Marianergropen? Eller for å ta et litt mer jordnært eksempel. Hvis noen rydder en strand og det sitter et blått flisete tau fast mellom to steiner. Hvor mye ressurser blir det lagt i å flytte på disse to steinene for å få ut tauet helt? Svaret er jo at tauet blir kappet, og det som sitter fast blir liggende igjen. Det blir aldri fjernet. 

Det er av aller største viktighet at det blir etablert oppegående avfallsmottak og forbrenningsanlegg i fattige land i østen, Afrika mm. som ikke har slikt på plass. Vestlige land burde legge press på disse landene for å få gjennomført dette, om så med militærmakt. De forsøpler ikke bare egen hage, plasten deres spres med havstrømmene over hele kloden. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...