Jump to content

Nyere Suzuki 6 hk. som fusker


Lazyjack

Recommended Posts

Motoren går veldig ujevnt, spesielt på høyere turtall. Har drenert forgasser og den har fått ny bensin. 

Forgasseren har ingen (synlige) blandingsskruer, kun ren mekanisk regulering av tomgang. 

Forslag til hva jeg bør prøve? 

Link to post

Når du drenerte forgasseren, samlet du opp det som kom ut for å se om det var vann eller smuss der? 

 

På vegne av motoren din er jeg glad du ikke fant lufttilskuddsskruen. 

Dersom motoren har gått fint tidligere men plutselig begynner å  fuske er det IKKE relatert til lufttilskuddsskruen... Og når fuskingen i tillegg er markant på høyere turtall, hvor lufttilskuddsskruen har tilnærmet null effekt så er det enda klarere at det er lurt å la den være i fred.. 

 

Har du prøvd med ny plugg? 

 

Har du prøvd å pumpe konstant med blæra når den fusker, blir det bedre da? 

 

Om motoren har manuell choke så prøv med den litt på for å se om det hjelper med litt fetere blanding? 

 

Link to post

Har akkurat overtatt den ifm. kjøp av ny båt. Har inntrykk av at forrige eier har prøvd mye, blåst gjennom dyser osv. 

Intern tank så ingen blære. 

Choke gjør bare tingene værre.

Hvor sitter lufttilskuddskruen, ser ingen skrue utvendig på forgasseren, kun skrue for drenering av flottørkammer. 

Jeg reagerte også på at den bråker voldsomt, også på tomgang. Vesentlig mer enn min gamle Yamaha 4 hk fra 80-tallet.

Link to post

Hvor lufttilskuddsskruen er kan jeg ikke svare på når du ikke forteller hvilken motor du har, vi vet jo ikke en gang om det er en 4 takt eller 2 takts motor du har foran deg... med 3000 innlegg i kofferten er det ikke så bra.

 

Lån en tank og prøv å pumpe konstant på blæra mens du kjører. Blir det bedre eller verre ?

 

Prøver igjen;

  • Har du prøvd med ny plugg?
  • Fanget du opp det du tappet ut av forgasseren, slik at du kunne se etter vann og smuss? Dersom det var vann eller smuss så er det trolig bare å demontere forgasser og gjøre jobben skikkelig:
  • Ut med alle dyser, ta ut nåleventil FØR du rører noe som har med trykkluft å gjøre.
  • Stak opp alle dysehull med fiskesene eller tilsvarende i mykt materiale. Dersom det er avsettninger i dysene så kan du holde på med trykkluft til du er utslitt... stak til alle hull er runde. Eller bruk ultralydvasker.
  • Så... kan du rengjøre forgasserhuset med trykkluft. Skyll umiddelbart med bensin dersom du har brukt andre medier.

Forgasseren din kan være ødelagt av en fjott som blåste trykkluft inn bensinslangen eller inngangsnippel på forgasseren, det går hart utover nåleventil og kan endre justering på flotørhøyde.

 

Eneste måte jeg vet å sjekke dette på er å ta en dynamisk flotørnivåkontroll

 

De små motorene har ekstremt små hull i dysene for å klare dagens avgasskrav og er svært sårbare for vann og smuss.

Dagens bensin med 5%-7% Metanol er ikke bra for disse motorene bla fordi metanol emulgerer vann og "smugler" det forbi filtre og så skilles vannet ut i løpet av vinteren... 

 

Drener flotørkammer jevnlig.

Tøm flotørkammer før vinteropplag.

Sug ut bunnfall av alle tanker før de taes i bruk om våren. 

 

 

 

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...