Jump to content

Tur til Lysefjorden, plassere og ligge?

Sabeltann

Recommended Posts

Ikke så mange plasser å ligge der. Du har Lysefjorden Marina, som ligger til høyre ee... styrbord, før du går under lysefjordbrua. Her er der utriggere, og Jokerbutikk.

Ellers har du Dørvika, som ligger på samme side litt lengre inne. Vika ligger rett før fantahålå, som du også må besøke. Der må du eventuelt ligge mot berg. Ringt å få feste til dreg, da det er steinbund, og brådyp. I tillegg får du mye bølger av passerende båter.

Kommer ikke på andre plasser i farten.

Jeg kom nettopp nå hjem fra en tur til Prekestolen med GAMLE SALTEN og det er sant som de andre er inne på; der er ikke mange plasser i selve fjorden - ihvertfall ikke på nordsiden. Men tvers over fjorden fra Prekestolen er kai, og litt lenger ut dvs omtrent tvers over fra Fantahålå er bra plass. Spør du fint får du sikkert ligge ved siden av den store arbeidsbåten som ligger til kaien.

Lenger ute har du Bergholmen, der er også et par små brygger, men eieren har et rykte for ikke å være spesielt glad i båtturister. Akkurat nå ligger tre båter ved bryggene - som slett ikke bidrar til fjordens forskjønnelse.

Ytterst i fjorden, på sørsiden, har du både marinaen som har vært nevnt og den gamle ferjekaien helt ytterst. Den brukes lite og jeg har ligget der med både POSEIDON og GAMLE SALTEN.

Spander på deg Lysefjordkartet (nr 132 hvis jeg ikke husker helt feil) og helst Den norske los #3 så er du godt rustet.

Ha en fin tur innover!

En liten tilføyelse neste morgen: i den ytre delen av fjorden har man langs SØRsiden ganske mange muligheter for å legge seg med dregg og landtau i lune småviker. Men på nordsiden av fjorden går fjellet stupbratt flere hundre meter rett ned under vannflaten.....

Hvis du en gang skulle finne på å gå helt inn til Lysebotn så får du mange fine steder du kan legge til lands, på begge sider av fjorden, men da bør du ha 2-3 dager til rådighet.

(For et par år siden gjorde jeg et tømmerslep på Lysefjorden, men det er en annen historie - som passer bedre i andre fora.....)

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Lett OT til Poseidon:

Jeg kom til Stavanger neste dag og deltok i møte med noen av dem som hadde vært med deg til Lysefjorden. Vi gikk med to vesentlig mindre båter fra Stavanger til Utstein der vi hadde møtre søndagen. Mye ros å høre fra utlendinger som hadde vært med dere til Lysefjorden, de hadde nok fått revidert sitt syn på Norge som "landet med de kalde kyster" (Selv om det vel i utgangspunktet var Svalbard....)

Laholm

Hei Laholm,

Ja, det er ikke så uvanlig å få slike reaksjoner på Lysefjorden :wink::wink:

Vi som tramsler ut og inn på den fjorden til støtt og stadighet ser tydeligvis ikke hva som er så storartet, men det slår meg gang etter gang hvor "himmelfalne" mange blir der inne. Det at man går med 1000 tonn båt, full fart, bare noen meter fra fjellveggen - og ser 6-700 meter rett opp, det er liksom ikke helt dagligdags for enkelte . . . .

Noen dager tidligere var jeg innover med POSEIDON, med noen meksikanere. Med dem gikk jeg helt inn i Fantajuvet og trakk i fløyten så det bare hjallet i bergveggene - de glemmer det aldri :wink:

Hei, takk for gode svar!

Ble ikke tur tiil Lysefjorden denne gang, vi dro til Nord talgje...

Ble en breiflabb på ca 8 kg i garnet...! :cheers:

Har ikke det kartet du nevnte Poseidon, men DNL har jeg og pc`en er alltid på og online..

Satser på en tur nå før vinteren. Blir nok og starte fredag og så hjem på søndag.

Ser for meg Randaberg - idsal området så inn til prekestolen for så og komme et stykke ut igjen på ettermiddagen. Vet om en liten kai, veldig grundt der men tror jeg skal klare og snike meg inn til..

(på vest siden av høgsfjorden...)

Er IKKE kjent i lysefjorden, ligger fantahålå på nord eller sør siden og hvor lang inne? Tenkte og ta en titt på norgeibilder siden!

Redigert av Sabeltann (see edit history)

Er IKKE kjent i lysefjorden, ligger fantahålå på nord eller sør siden og hvor lang inne?

<{POST_SNAPBACK}>

Den ligger i alle fall på nordsiden. Vi tok ferja inn til Lysebotn i sommer, og tok veien over Suleskar hjem igjen. Fantastisk flott tur! Og det var en utrolig spesiell følelse når ferja kjørte baugen helt inn i Fantahålå! En veldig spesiell plass. Husker ikke helt hvor langt inn i fjorden det var, men jeg mener at det var et stykke før Preikestolen. Men det kan sikkert Poseidon forklare deg mye bedre enn meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er IKKE kjent i lysefjorden, ligger fantahålå på nord eller sør siden og hvor lang inne? Tenkte og ta en titt på norgeibilder siden!

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen Sabeltann,

Fantahålå / Fantajuvet ligger på nordsiden av fjorden, vel 2 nm innenfor lykten på Bergsholmen, altså ca midt mellom Bergsholmen og Prekestolen. Og når du er ved stolen, da har du fortsatt vel 3/4 av fjorden igjen :wink::wink:

Ha en fin tur innover!

Har tatt turen selv en speilbank søndag i forfjor, helt til Lysebotn. Der inne er det godt å ligge. Skal være litt observang lenger ute. Kom i snakk med en som hadde lagt båten ved kaien i Flørli for å ta seg en tur opp i trappen (1000 trinn). Han trodde mest det hadde gått ras på andre siden av fjorden med påfølgende flodbølge da han kom tilbake. Da hadde en eller anne hurtigbåt passert eller ankommet og laget noe forferdelig med sjø. Alt var endevendt ombord. Helidigvis fant han ingen skader på båten. Poenget er at man ligger stort sett ubeskyttet i hele fjorden.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...