Bodehode Startet 14.August.2019 Link til dette innlegget Startet 14.August.2019 Jeg har nylig kjøpt en Scand Dynamic 7600 -88 med VP 5.0/Chevy 305 og 290DP drev. Motoren er ifølge selger nyoverhalt og med topper fra 2004. Fikk i utgangspunktet ikke ordentlig temperatur på motoren. Temp.instrument viste ikke utslag på tomgang og ved belastning (3-3500rpm) kom det opp på orange felt (lav temp 40C). Tok opp for å ta en titt og det var ikke termostat montert. Monterte inn en termostat med 87,5C. Da kommer temperaturen raskt opp, og høyt... ligger å varierer rundt rødstreken (100C) i 4-5 knop (1-1100rpm). Det er montert på en Holley 750 forgasser (som er litt for stor) med elektrisk choke og kjøleveksler (sjøvann/kjølevann) er byttet ut med en med større kapasitet. Har ikke manual til motoren og fant den ikke i dokumentarkivet, men i et svensk forum jeg fant var det flere som hevdet at disse motorene trives best i området 70-80C. Noen som har hatt lignende problemer med disse motorene og har forslag til løsning? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Hulda Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Sjøvannskjølt eller ferskvannskjølt? Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 14.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 (redigert) Ferskvannskjølt, montert inn større veksler enn originalt. Redigert 14.August.2019 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
-morten- Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Ryddig motorrom! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
rippie Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 (redigert) Har du sjekket om det er luft i ferskvannskretsen? Har også hørt at man kan ha for lite motstand i eksossløyfa, sånn at vannet ikke "fyller rørene" . Og dermed ikke opptar nok varme Redigert 14.August.2019 av rippie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 14.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Vil ikke kjølesystemet lufte seg selv når motor bakker på tomgang med eksp.taklokk åpent? Kan jeg ha for varm termostat? Den som er montert er på 87,5C... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Svart 14.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Diskuterer litt ned meg selv her :-) har vært å kjøpt inn en termostat på 70C, satser på å få montert den inn i kveld... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
-morten- Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Er vel ikke vanlig med så lav termostat!?må være en plass i systemet det er problem Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
rippie Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Har 70graders termostat i min 350 mercruiser, merker at den ofte kan gå opp i nesten 90grader under belasning Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Hvis det er varmeveksleren som ligger borte på siden av motoren kan det hende du har forhold med sirkulasjon av grønt vann. Dog, om du ikke får varme uten termostat, og for varm med 87,5 vil nok 70 grader passe. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 15.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Monterte inn VP termostat på 70C, jevn og fin temperatur :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Svart 15.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 @Hulda, varmeveksleren er i forkant av motoren, den hvite på siden (tidligere innlegg) er eksp.tank. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
dieselfan Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Artig, er dette selvlaget? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 dieselfan skrev for 8 timer siden: Artig, er dette selvlaget? Kult! Opplegget overgår til og med Hulda. Fint det løste seg. Temp. på disse motorene skal ligge på 80 grader. Oljetemp mellom 80- og 120 grader, omtrent. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 (redigert) @dieselfan, Ja, av tidligere eier. Kjøleren har større kapasitet enn mariniseringssettet til Volvo Penta. Redigert 16.August.2019 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
dieselfan Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Imponeranes når du har fin-tunet dette så blir det skikkelig bra. Litt artig å ha noe som ikke alle andre har også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.