One off Startet 14.August.2019 Link til dette innlegget Startet 14.August.2019 Jeg har en Volvo Penta MD2040 i min seilbåt som har gått problemfritt i mange år. Jeg kjører motoren normalt på et turtall på rundt 2500-2600 omdreininger. På forsommeren i år begynte imidlertid motoren å sote straks turtallet kom over 2200 omdreininger og nå får jeg den ikke opp i mer enn 2300 omdreininger og jo mer gass jeg gir på desto mer soter motoren. Motoren går helt normalt opp til 2100 omdreininger. Hvis jeg frikobler giret og gir på gass går motoren helt normalt opp til vel 3000 omdreininger uten å sote. Jeg har sjekket propell og luftfilter og alt er som det skal være. Er det noen som har en ide hva som kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 (redigert) Sort røyk og soting tyder på for mye diesel i forhold til luft. Riktig å sjekke luftfilteret. Har du prøvd uten luftfilteret i, bare for å sjekke? Er det turbo på den motoren? Hvis det er det, snurrer den lett rundt? Normalt ser man rett inn på turboen når man fjerner luftfilteret (med mindre det går rør i sving bort til turboen). På min båt må jeg fjerne luftfilterholder og rør. Da ser jeg rett inn i turbo og kan rotere turbinen med en finger. (Motor må da være avslått selvfølgelig.) Roterer den lett? Demonter gjerne eksosbend og se inn på turbo fra andre siden. Det er der den sotes/ kokses fast som regel. Kan du se noe der? Legg inn bilder ? Redigert 14.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Sjekk også at ikke eksosbendet er kokset igjen. Det skjer også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
One off Svart 14.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Det er ikke turbo på denne motoren og luftfilteret består av en kopp av skumplast (som er helt ren) som er tredd inn innsugingsrøret. Det jeg synes er rart er at motoren går opp i maks turtall når det ikke er noe belastning på motoren og da soter den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Det kreves ikke så mye i fri som med belastning. @index har en veldig god kommentar. Følg den og sjekk eksosbendet om det er helt åpent. Hvis motoren ikke blir kvitt eksosen kjapt nok så får du "banan i eksosrøret"-effekten. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Hvis den har vært snill gutt i mange år, plukk eksosslangen av bendet på motoren og kikk inn. I bendet. Antar at anbefalt utskiftingsintervall også på dette bendet er 7 år. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Uten å vite årsmodell og timetall så blir det ikke så lett å bruke logikk i et forsøk på å hjelpe deg men: Dersom en diesel uten turbo soter er de vanligste årsaker: 1. Restriksjon på tilførsen av diesel 2. Lav kompresjon 3 Feil på regulator 4 Dårlig forstøvning av diesel 5 Restriksjon på tilførsel av luft (det har du vel sjekket ut så det ser vi bort ifra) Feilsøking: 1. Sjekk at alle filter ikke er halvtette, tøm vannutskiller, sjekk dieseltank for dyr, har du det er trolig filterne dine bare å bytte, for stor motstand i filtre vil gi akkurat den type sotrøyk som du beskriver fordi trykket faller i høytrykkspumpa når ikke tilførselen av diesel opprettholdes. Når du ruser i fri så trenger motoren ca 1/10 av drivstoffmengden og det får den, derfor ryker den ikke, når den derimot belastes så "går den tom" / får ikke nok diesel og trykket faller og det blir sot... 2. Sjekk kompresjon med en kompresjonsmåler via glødeplugggjengenehullene, 3. For å sjekke regulatoren vill jeg anbefale verkstedhåndboka 4. Dårlig forstøvning, kan skyldes Slitte dysespisser (må demonteres for å sjekkes i en enkel dysetester) Lekkasje i dieselpumpa (med mindre du heter Bosch til etternavn ville jeg overlatt det til xxxxx elektrodiesel) Tette dysespisser, kan sjekkes ved å måle eksostemperatur på denne sylinderen mot de andre (vil ha lavere temperatur) Fjærbrudd i dysespisser, sjekkes visuelt Rivninger i stempel/sylinder i dieselpumpe, testes med manometer for å finne maks trykk Lekksaje/defekt stoppeventil, kan slippe ut litt eller alt trykk som dieselpumpa produserer. Lån en fra en annen motor/kjøp ny ved mistanke om at den er defekt. 5. Dersom du ikke har noen restriksjon på luftsiden, og det har du vel sjekket ut, så kan du se bort ifra dette punktet Da har du litt å tygge på, håper det kan være til hjelp Vil jo helst at du skal komme deg utpå snart Sitér dette innlegget Link to post
One off Svart 14.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Takk for mange gode forslag. Da er det bare brette opp armene og starte feilsøkingen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Jeg er imponert over alle dere som bruker så mye tid på å hjelpe andre her @dieselfan. Du er en gjenganger, så vil bare gi deg kred. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Takk for hyggelig omtale Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Du har ikke fått "mer" belastning på propell? Være seg et tau el som har snurret seg rundt propellen eller akselen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
One off Svart 15.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Nå er begge filtrene skiftet. Det var minimalt med skitt i filteret ved vannutskilleren eller filteret på motoren. Eksosbendet er sjekket og det fantes ikke koksdannelser i det. Resultatet er det samme; maks. 2300 omdreininger og svart røyk. Jeg prøvde også revers med samme resultat. Min kompetanse begrenser seg her så nå har jeg bestilt service på et motorverksted. Takk for alle innspill. Jeg skal holde dere underrettet når verkstedfolkene har funnet feilen. Sitér dette innlegget Link to post
One off Svart 30.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Feilen er funnet. Jeg forhørte med ved Volvo verkstedet på Holmen og de mente at det mest sannsynlig var at eksosbendet var kokset igjen og det var det som Index med flere foreslo. Mitt første forsøk var bare å ta av eksosslangen og titte inn i eksosbendet og der kunne jeg ikke se noe koksing, men i dag skrudde jeg bendet av manifolden og i bendet var det ganske tett. Etter å ha banket og skrapt ut avleiringene var det bare å montere det tilbake og starte opp. Turtallet gikk opp i 3000 rpm ved belastning - herlig! En stor takk til alle som har bidratt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Ja, det er ofte mellom manifoil og bend det kokser seg. Flott du fant ut av det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sunnmøre Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Been there? Sitér dette innlegget Link to post
One off Svart 11.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Nå har jeg kjøpt nytt eksosbend i rustfritt stål fra parts4engines (i England) til en brøkdel av prisen man må betale her hjemme. Parts4engines har deler til de fleste motorer som er vesentlig billigere enn det man må betale i Norge selv om pundkursen ikke er så gunstig akkurat nå og frakten koster noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.