Jump to content

soting - volvo md2040


One off

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta MD2040 i min seilbåt som har gått problemfritt i mange år. Jeg kjører motoren normalt på et turtall på rundt 2500-2600 omdreininger. På forsommeren i år begynte imidlertid motoren å sote straks turtallet kom over 2200 omdreininger og nå får jeg den ikke opp i mer enn 2300 omdreininger og jo mer gass  jeg gir på desto mer soter motoren. Motoren går helt normalt opp til 2100 omdreininger. Hvis jeg frikobler giret og gir på gass går motoren helt normalt opp til vel 3000 omdreininger uten å sote. Jeg har sjekket propell og luftfilter og alt er som det skal være.

Er det noen som har en ide hva som kan være feil?   

Link to post

Sort røyk og soting tyder på for mye diesel i forhold til luft. Riktig å sjekke luftfilteret. Har du prøvd uten luftfilteret i, bare for å sjekke?

 

Er det turbo på den motoren? Hvis det er det, snurrer den lett rundt?

 

Normalt ser man rett inn på turboen når man fjerner luftfilteret (med mindre det går rør i sving bort til turboen). På min båt må jeg fjerne luftfilterholder og rør. Da ser jeg rett inn i turbo og kan rotere turbinen med en finger. (Motor må da være avslått selvfølgelig.)

 

Roterer den lett?

 

Demonter gjerne eksosbend og se inn på turbo fra andre siden. Det er der den sotes/ kokses fast som regel. Kan du se noe der?

 

Legg inn bilder ?

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det kreves ikke så mye i fri som med belastning.

 

@index har en veldig god kommentar. Følg den og sjekk eksosbendet om det er helt åpent.

 

Hvis motoren ikke blir kvitt eksosen kjapt nok så får du "banan i eksosrøret"-effekten. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Uten å vite årsmodell og timetall så blir det ikke så lett å bruke logikk i et forsøk på å hjelpe deg men:

Dersom en diesel uten turbo soter er de vanligste årsaker: 

1. Restriksjon på tilførsen av diesel

2. Lav kompresjon

3 Feil på regulator

4 Dårlig forstøvning av diesel

5 Restriksjon på tilførsel av luft (det har du vel sjekket ut så det ser vi bort ifra)

 

Feilsøking:

1. Sjekk at alle filter ikke er halvtette, tøm vannutskiller, sjekk dieseltank for dyr, har du det er trolig filterne dine bare å bytte, for stor motstand i filtre vil gi akkurat den type sotrøyk som du beskriver fordi trykket faller i høytrykkspumpa når ikke tilførselen av diesel opprettholdes. Når du ruser i fri så trenger motoren ca 1/10 av drivstoffmengden og det får den, derfor ryker den ikke, når den derimot belastes så "går den tom" / får ikke nok diesel og trykket faller og det blir sot...

2. Sjekk kompresjon med en kompresjonsmåler via glødeplugggjengenehullene, 

3. For å sjekke regulatoren vill jeg anbefale verkstedhåndboka

4. Dårlig forstøvning, kan skyldes

  • Slitte dysespisser (må demonteres for å sjekkes i en enkel dysetester)
  • Lekkasje i dieselpumpa (med mindre du heter Bosch til etternavn ville jeg overlatt det til xxxxx elektrodiesel)
  • Tette dysespisser, kan sjekkes ved å måle eksostemperatur på denne sylinderen mot de andre (vil ha lavere temperatur)
  • Fjærbrudd i dysespisser, sjekkes visuelt
  • Rivninger i stempel/sylinder i dieselpumpe, testes med manometer for å finne maks trykk
  • Lekksaje/defekt stoppeventil, kan slippe ut litt eller alt trykk som dieselpumpa produserer. Lån en fra en annen motor/kjøp ny ved mistanke om at den er defekt.

5. Dersom du ikke har noen restriksjon på luftsiden, og det har du vel sjekket ut, så kan du se bort ifra dette punktet

 

Da har du litt å tygge på, håper det kan være til hjelp :pray:  Vil jo helst at du skal komme deg utpå snart :flag:

Link to post

Nå er begge filtrene skiftet. Det var minimalt med skitt i filteret ved vannutskilleren eller filteret på motoren. Eksosbendet er sjekket og det fantes ikke koksdannelser i det. Resultatet er det samme; maks. 2300 omdreininger og svart røyk. Jeg prøvde også revers med samme resultat. Min kompetanse begrenser seg her så nå har jeg bestilt service på et motorverksted.

Takk for alle innspill.:wink:

Jeg skal holde dere underrettet når verkstedfolkene har funnet feilen.

Link to post
  • 2 uker senere...

Feilen er funnet.:thumbsup:

Jeg forhørte med ved Volvo verkstedet på Holmen og de mente at det mest sannsynlig var at eksosbendet var kokset igjen og det var det som Index med flere foreslo. Mitt første forsøk var bare å ta av eksosslangen og titte inn i eksosbendet og der kunne  jeg ikke se noe koksing, men i dag skrudde jeg bendet av manifolden og i bendet var det ganske tett. Etter å ha banket og skrapt ut avleiringene var det bare å montere det tilbake og starte opp. Turtallet gikk opp i 3000 rpm ved belastning - herlig!

En stor takk til alle som har bidratt:cheers:

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...