TDF Startet 14.August.2019 Link til dette innlegget Startet 14.August.2019 Er det noen med erfaring på tuning av 170hk kad32P? Prøvde en identisk båt som min med 190 hk og det var natt og dag i forskjell. Hadde også noe høyere toppturtall på den med 190hk, 3900 mot mine 3700 Link to post
dieselfan Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 ..og begge hadde samme utveksling på drev og samme propeller? Link to post
TDF Svart 14.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Drevet skal være dps på begge med lik utveksling. Vet ikke hvilken propell som stod på den andre men en størrelse skal vel utgjøre mer enn 200 rpm? Uansett, det er tuning kit jeg er i all hovedsak er på utkikk etter ? Link to post
ulyden Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Trodde disse hadde mekanisk pumpe? De kan ha eletrisk styrt pumpe men kjenner ikke akkurat denne. Prøv heller om du kan få sjekket din motor om den yter 170hk. Det burde ikke være noen kjempeforskjell. Link to post
dieselfan Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Mener det er viktig at alt som settes på trykk her er riktig. Trimming og tuning opptar mange og jeg vil ikke at noen velge å trimme sin motor basert på noe som står her som ikke er fakta. Å sammenlikne 2 like båter med samme motor og samme drev men ikke vite om det er samme propeller blir mildt sagt litt "snåsamannen" Sist jeg byttet propeller på VP KAD32P-A så sto det et DPE drev der. DPS har aldri jeg sett på KAD32. TDF skrev for 1 time siden: Er det noen med erfaring på tuning av 170hk kad32P? Prøvde en identisk båt som min med 190 hk og det var natt og dag i forskjell Helt oppriktig så er utsagnet ditt ikke så lett å støtte når du ikke har kontroll på variablene. Link to post
Mort1 Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Det er en ganske enkel sak å justere dieselpumpen opp ca. 10%, det tilsvarer ca. en kvart omdreining på dieselpumpens mengdeskrue. Det vil da gi ca 17hk. Om motoren faktisk tåler dette over tid, vet jeg ikke. Du bør ihverfall ha stålkontroll på eksostemperaturer og kjølevannstemperaturer. Hvis du har tenkt å ha båten over tid, ville jeg heller byttet motor til litt større, hvis forskjellen er så stor som du sier........ Hvilken båt er det snakk om? Og hvilken motor i den andre båten? Link to post
Havlengt Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Det er nok riktig som @Mort1 skriv over. Eg trur det fins ein del personar som har fått dyrkjøpte erfaringar etter å ha henta ut desse 10% på KAD / KAMD serien. Desse motorane har vel relativt høg utnyttelse av kraftpotensialet i fabrikkoppsettet. - Sjekk variablar rundt båt, utveksling og propellar. Sjekk vidare reelt turtall ved ekstern måling. Er dette optimalt så er vel motorbytte eit meir varig alternativ. Link to post
dieselfan Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 (redigert) ulyden - vet ikke hva jeg skal tru... begrenset med hjelpemidler her jeg sitter i dag men fant et snipe som tyder på at KAD32P har EDC display... Redigert 15.August.2019 av dieselfan (see edit history) Link to post
ulyden Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Et display kan nok monteres men om pumpa er mekanisk er det ikke giver for pådragsmåling og tenningsvinkel. De elektroniske pumpene har som regel tilkoblet en giver på den ene dyse slik at de kan korrigere tenning når register eller pumpen blir slitt. Den kan også lastbegrense ved for lavt ladetrykk eller ved fei motortemperatur. som sagt denne motoren har flere hester PR sylinder enn de 6 sylindrede brødrene. De yter 230hk. Har ved en feiltagelse kjør disse opp i 260 til 280hk pga av en røykbegrenseren som plutselig løsnet men generelt er 170hk på en slik motor mye. Vil ikke anbefale å øke ytelse mere. Ville heller ha levert inn pumpa for kalibrering. Mekaniske pumper har en tendens til å drive av og levere for lite. Dette kan man korrigere med maks skruen men er pumpa slitt kan dette gi for lang periode og brenning av stempel. Turbotrykk må også sjekkes. På en mekanisk motor er det ikke overvåkning på dette. Derfor bør man montere giver for ladetrykk om det ikke finnes fra før. Disse koster nesten ingenting og gir mange svar når du får problemer. At to like båter oppfører seg ulikt kan ha mange årsaker. Skrogruhet, skrogvekt, propellerstigning, vektfordeling og trim på flaps og drev har stor betydning Link to post
TDF Svart 15.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 (redigert) ulyden skrev 1 time siden: Et display kan nok monteres men om pumpa er mekanisk er det ikke giver for pådragsmåling og tenningsvinkel. De elektroniske pumpene har som regel tilkoblet en giver på den ene dyse slik at de kan korrigere tenning når register eller pumpen blir slitt. Den kan også lastbegrense ved for lavt ladetrykk eller ved fei motortemperatur. som sagt denne motoren har flere hester PR sylinder enn de 6 sylindrede brødrene. De yter 230hk. Har ved en feiltagelse kjør disse opp i 260 til 280hk pga av en røykbegrenseren som plutselig løsnet men generelt er 170hk på en slik motor mye. Vil ikke anbefale å øke ytelse mere. Ville heller ha levert inn pumpa for kalibrering. Mekaniske pumper har en tendens til å drive av og levere for lite. Dette kan man korrigere med maks skruen men er pumpa slitt kan dette gi for lang periode og brenning av stempel. Turbotrykk må også sjekkes. På en mekanisk motor er det ikke overvåkning på dette. Derfor bør man montere giver for ladetrykk om det ikke finnes fra før. Disse koster nesten ingenting og gir mange svar når du får problemer. At to like båter oppfører seg ulikt kan ha mange årsaker. Skrogruhet, skrogvekt, propellerstigning, vektfordeling og trim på flaps og drev har st Skjønner at det er for mange ukjente variabler her for å finne årsaken til at en båt er "sterkere" enn en annen. Jeg lurte egentlig mest på om noen var bekjent med ett tuningkit til disse motorene da det var det første som slo meg. På salgsannonsen var ene båten oppgitt til 190 hk. Standard 170. Båttypen det er snakk om er en nordstar 24. Kan det være så enkelt at motorene var like men båt 1 hadde mindre propell og derfor akselererte fortere/kom lettere opp i plan? Jeg kan ha lett oversett at rpm var nærmere 4000 enn 3900 på båt 1 kontra min "båt 2", som har 3700 som maks. Trim av drev og plan ble gjort av undertegnede så det skal ikke utgjøre store forskjellen da disse ble tunet ganske flittig underveis. Ang turbotykksmåling så var det ikke en dum idé å få montert uansett. Noen som vet maks ladetrykk på kad32P? Redigert 15.August.2019 av TDF (see edit history) Link to post
ulyden Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Å ha mindre propell gjør at du får flere hester overført til kraft ved akselerasjon. ville vert skeptisk til båten med 190hk uansett. For stor belastning for en slik motor. Det tilsvarer 285hp på en KAD 43 eller det samme som en KAD 300 om det hadde vert et tuning kitt ville det ha inneholdt større turbo,større dyser ev pumpe med større plungere om det var utviklet seriøst av er firma. Alle motorer kan tunes med rett kunnskap om komponentenes tålegrense samt rett utstyr for å kunne øke ytelse uten å overbelaste motorkomponentene. Ofte vil dette gi en forandret karakteristikk og ytelse kan økes ved å øke middeltrykk eller turtall. D Max motorene til yanmar er nok tunet slik. Ofte må man akseptere kortere levetid, mindre effektivt turtallsområde, mere røyk og i noen tilfeller dårligere virkningsgrad. Dette fordi kompresjon ofte må reduseres for at belastning på drivverk ikke skal bli for høy. Å blindt bare justere Max fuel uten å ta andre faktorer med er et sjansespill. Link to post
dieselfan Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 (redigert) TDF skrev 1 time siden: Kan det være så enkelt at motorene var like men båt 1 hadde mindre propell og derfor akselererte fortere/kom lettere opp i plan? Ja ! Redigert 15.August.2019 av dieselfan (see edit history) Link to post
Mort1 Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Hvis du skal trimme denne motoren skikkelig, kommer det antagelig til å koste mange tusen kr. Med sannsynlig redusert levetid og redusert driftsikkerhet synes ikke jeg det er verd det Selg motoren du har, får sikkert en ok pris for den, og sett inn en motor som har 220-250 hk, da blir det sus i serken tenker jeg...... Det billigste er vel å bytte til ett hakk letter propell, hvis det bare er akselerasjonen som var mye bedre..... Link to post
TDF Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Da blir det nok en mindre propell som første investering! Takk for alle innspill! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn