Jump to content

Seilbåt med nye seil, min erfaring med dette.

SY Bolette

Recommended Posts

Pinkvin skrev On 15.8.2019 at 22.44:

Muligens eneste tidspunktet jeg er glad for å ha babystag, som sånn ellers er en pest og en plage.

@Pinkvin kjenner meg igjen, seilte noen år med babystag i regatta sammenheng og vi måte ha en mann på dekket for å hjelpe til og de gangene vi ikke hadde det så måte vi ta det ned.

På den båten seilte vi på lengre strekk med 2 forseil, gjør du det eller er staget der for beskyttelse av masten?

pacuare skrev On 15.8.2019 at 23.24:

Bare å få bort duk. Har du for mye seil blir båten håpløs å seile. Hatt en natt i Skagerak der alt vi hadde oppe var stormfokk. Fungerte fint. Først når vinden kom under 20 m/s heiste vi trysail. Blåser det for mye for seilene du har er det bedre å ha litt for lite , og seile lavere for å holde kontroll på båten. Da blir også problemet med å falle ned bølgene mindre. Å lære seg å seile i over 20 m/s er egentlig en kunnskap en ikke å ønsker å ha. Relativt ubehagelig. 

Jeg er imponert det er ikke mange som seiler tur båter i over 20 m/s :thumbsup:

Angående stormfokk og tryseil, disse stormfokkene som selges i båt butikker er de greie eller er det falsk trygghet, altså må eller bør man få de sydd:confused:

Jeg begynte i vinter å lese meg opp på disse og code seil som jeg ikke hadde hørt om engang :smiley:

Invertering av mast betyr at masta bøyer seg feil vi. De fleste master er konstruert til å ha en en viss bøy bakover under seiling. Spesielt båter med brøkdesrigg og vantene festet bak masta i dekk. Strekk ett tau fra mastetoppen til bunn av masta så ser du at masta er foran tauet på midten an masta. Storseilet er sydd med denne bøyen, og støtter masta for å holde mastebuen. Når en rever mister toppen av masta støtte. Spesielt på 3 rev, da har du bare støtte i nedre del av masta. Forstaget drar masta forover, når det ikke er støtte i øvre halvdel av masta risikerer en masta får bøy feil vei. Da har master en tendens tl å knekke. På turbåter skal det mye til før en klarer å bøye masta feil vei. Med stramt akterstag sikrer du at masta bøyer riktig vei. Ett babystell gjør samme nytten. 

Pinkvin skrev On 15.8.2019 at 23.58:

Vi snudde og gikk med vinden ettersom det ble for mange "brytere" til at vi klarte å styre unna når vi prøvde å gå i mot. Etter to "fulltreffere" i sia, som jeg trodde skulle knuse båten.. sånn ca, ble det medvindsseilas med ei lita flik av fokka. Det gikk egentlig helt greit, bortsett fra at det også da begynte å bli vanskelig å styre unna alle brytere, så det ble litt "buksevann" og full cockpit, en erfaring det også ;-) 

Den viktigste erfaringen var egentlig den voldsomme forskjellen i hastighet og kraft på en "vanlig bølge" og en som bryter. De tre... fire gangene vi fikk brytende sjø over båten så var det nesten som om en buss kjørt i oss. Det rent faktisk smalt i båten så den rista. Greit når vi fikk de i hekken, ikke så greit når vi fikk de inn på siden, litt på skrå når vi gikk i mot, det var som å seile rett inn i en vegg. Første gangen var jeg nede i båten og trodde vi hadde seilt inn i noe... guffen følelse :-/

-------

Marerittet er å komme i sånn vind og sjø med kyst i le.... da er det kjekt om en i det minste klarer å holde seg opp mot vinden uten å falle av. 

:blush: håper aldri at jeg kommer ut for dette med rederinnen ombord for da tror jeg at det bare er å heise båten på land og kjøpe campingvogn:nonod:

SY Bolette skrev 6 minutter siden:

Jeg er imponert det er ikke mange som seiler tur båter i over 20 m/s :thumbsup:

Angående stormfokk og tryseil, disse stormfokkene som selges i båt butikker er de greie eller er det falsk trygghet, altså må eller bør man få de sydd:confused:

Det er ikke mange som seiler frivillig i 20 m/s, med dagens værmeldinger unngår en det vanligvis. Av og til bommer værmeldingen. Er også stort sett på havet en får så mye vind. I dag får en grib filer og klarer dermed å unngå de verste stormene. Diskuterte dette med en langturseiler, de hadde ikke seilt i storm, men brukt værmeldinger aktivt (en del kryssingen av Atlanteren + en del andre hav). Mer behagelig og billigere å unngå stormer. Men ser at jeg hadde gått ut ganske mange ganger der de venter. 

Kjenner ikke til stormseilene som selges i båtbutikker. De bør være OK, bare å ha solid nok duk og bra sømmer bør det fungere. Opplever at færre og færre har dette. Alle ruller inn genoaen til det er stormfokk størrrelse. Det gjelder også de fleste på langtur, altså de som kan forvente vind der de trenger det. Hadde jeg hatt mulighet til stormfokk på kutterstag vil jeg ha det, ellers vil jeg ikke prioritere det. Har det i dag løsfotet (inkludert feste i dekk og lensetakler for å motvirke kreftene). Prøvd det en gang, det fungerte ikke godt nok på kryss. Det var en av disse høststormene der alle holder seg inne, var ikke kvalitetstid å sette og Berge en stormfokk på kryss i sterk kuling/liten storm. Vi fikk vesentlig bedre høyde med ett frimerke ute på genoaen. 

@pacuare takk da hører jeg på deg og avventer disse seilene, glemmer innimellom at vi til nå bare har seilt på bohuslen og Oslofjorden og rederinnen syntes det er ok, men lurer litt på over til Danmark.:sailing:

Det jeg egentlig trenger nå er et lettvindsseil, har testet litt med genakker på kryss og det går, men veldig dårlig høyde, så code seil er noe jeg må lese meg opp på (kanskje ta meg en tur til seilforeningen og se litt på disse) for det tror jeg er en mellomting mellom genakker og genoa.

Guest Avmønstret#
SY Bolette skrev for 7 timer siden:

:blush: håper aldri at jeg kommer ut for dette med rederinnen ombord for da tror jeg at det bare er å heise båten på land og kjøpe campingvogn:nonod:

Både rederinnen og ungene var trygt på land :-) "Gubbetur" med kompiser dette. 

pacuare skrev for 7 timer siden:

Det er ikke mange som seiler frivillig i 20 m/s, med dagens værmeldinger unngår en det vanligvis. Av og til bommer værmeldingen. Er også stort sett på havet en får så mye vind. I dag får en grib filer og klarer dermed å unngå de verste stormene.

Som nevnt, guttetur og vi visste om vinden. Dvs jeg var kanskje den eneste ombord som skjønte at det kom til å blåse hatter og høy. Det var varmt, dagtid, sol og god sikt og en vindretning som gjorde at vi kunne gå oss opp mot kysten og inn i havn. Så ja, gikk faktisk inn i været med vitende og vilje for å teste både båt og mannskap før evt. kryssing av Nordsjøen. Det var meldt kuling, stiv kuling i kastene. Fasit ble stiv kuling, storm i kastene. 

Og utvidet konklusjon ble at vi ikke krysset Nordsjøen hvis det var snev av mulighet for å møte en motvindskuling der. Så en veldig god pedagogisk og praktisk gjennomgang på ca 4 timer før vi snek oss til land :-) 

Sånn sett i ettertid er det betryggende å vite at jeg har ett opplegg som fungerer helt greit i motvind opp til sånn ca 15 m/s og litt til, og at det går "greit" å seile medvind i 20 m/s i åpent hav og brytende sjø, det hadde jeg ikke prøvd før. Det var nå egentlig litt gøy også må jeg si ;-) 

pacuare skrev On 15.8.2019 at 12.16:

Jeg har tre rev, men på 12 000 nm har det ikke blitt benyttet. Revelinen for tredje rev vil vel koste 10 000kr bare i tau (70 meter 12 mm spectra). 

Du trenger ikke 70 meter i spectra- kvalitet, den første halvparten du drar inn kan være simpel kvalitet. Det er når du begynner å vinsje det blir krefter.

Code0 skrev 17 minutter siden:

Du trenger ikke 70 meter i spectra- kvalitet, den første halvparten du drar inn kan være simpel kvalitet. Det er når du begynner å vinsje det blir krefter.

Det er jeg enig i. Kan klare meg med 25 meter spectra, så en bra spleis der både kjerne og strømpe er spleiset slik at den går gjennom avlaster på en skikkelig måte. Har brukt denne typen spleis på tyskerskjøte, så går fint. Men jeg tror ikke vi velger å legge til rette for tre rev før båten tas vest for Kanariøyene. Vet man at man går ut i mye vind trer man rev to og tre. Blir det etterhvert så lett at en bare vil ha ett rev er det helt greit å tre om ute på sjøen.

Ser at dere vinsjer in revet og jeg husker at vi gjorde det i regattaer, men da fordi alt skulle gå så fort som mulig.

Er det fordi dere har så store seil at det er nødvendig å stramme inn med vinsj eller veier bommen så mye eller er det fordi dere ikke vil at seilet skal blafre, med fare for skader:confused:

Jeg slipper all energi ut av seilet og strammer revet for hånd uten motstand, men det er lite og bommen veier ingenting:sailing:

SY Bolette skrev for 2 timer siden:

Ser at dere vinsjer in revet og jeg husker at vi gjorde det i regattaer, men da fordi alt skulle gå så fort som mulig.

Er det fordi dere har så store seil at det er nødvendig å stramme inn med vinsj

Har nok med størrelsen på båten å gjøre. Med en gang det er antydning til belastning vinsjes alt. Har ikke press i seilet når vi rever, men må definitivt vinsje inn siste meteren på revet. Både storseil og bom er tunge, i tillegg er det i praksis både uthal og cunningham med enline reving. Har hatt båt tidligere der det bare var muskelkraft på rev, litt avhengig av hvor mye uthal en skulle ha. Hvis du plages av for mye krefter i seilene når du har revet hjelper det å stramme revelinen. Da flates seilet ut markert.

Guest Avmønstret#

Med 39 fot og mastetopprigg, storseilet er sånn ca 13 meter høyt og 4 langs bommen, så kan jeg reve for hånd, uten vinsj. Men som Pacuare så går, hos meg bakerste, reveline på vinsja for å flate seilet. Siste justeringa får jeg nok ikke helt som jeg vil uten vinsj, da ikke nødvendigvis med håndtak, men som drahjelp. 

Guest Avmønstret#
Too Much skrev for 15 timer siden:

Jeg rever alltid med vinsj, synes det er mye styr og mye støy å gå opp i vinden for å kunne slippe ned på fallet til seilet og reve for hånd. Vinsjer derfor rolig og behersket inn revet uten å endre kurs.

Samme her. Pleier å seile på fokka, slipper ut storseilet så det blafrer sånn passe, rever, strammer opp storseilet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...