Jump to content

Seilbåt med nye seil, min erfaring med dette.


SY Bolette

Recommended Posts

Hei

I vinter bestemte jeg meg for å kjøpe nye seil til vår koselige SY Bolette en Tur 80 27 fot langkjølet 1974 mod.

Jeg postet noen innlegg her for å høre på deres ekspertise og jeg sendte mange mailer til forskjellige seilloft.

 

Jeg endte opp hos Seilloftet.no i Vestby og er veldig fornøyd med å ha handlet fra en av de små da servicen var veldig bra, Da hans leverandør hadde for mye å gjøre og prioritert sikkert å sy til båtleverandører som er deres faste kunder ble leveransen litt forsinket, det som gjorde at jeg ble fornøyd var at når jeg sendte mail så svarte han med en gang og sa det som det var ikke noe snikk snakk. Når seilene var klare så dro han personlig ned og hentet seilene og leverte de på døra mi, uten noe tillegg eller annet tull.

Jeg skulle nemlig dra på ferie dagen etter.

 

Jeg hadde noen spesielle krav til seilene som at jeg ønsket 3 rev i storseilet, rulle genoa og en egen rulle hardvindfokk sydd som kryssfokk.

Jeg lagde en mail og sendte den til mange seil leverandører svarene jeg fikk var så spesielle at flere ble kastet uten at jeg svarte dem, som du trenger ikke 3 rev det er bare tull, eller når du skal ha rulle genoa så er det bare tull med en mindre hardvindsfokk, og du skal ikke ha Dacron du skal ha ---- som er mye bedre når det gjelder strekkfast igjennom hele leve tiden, men har mye kortere leve tid.

Svaret fra seilloftet.no var svar på akkurat det jeg spurte om og i neste mail justerte vi litt på det jeg spurte om, da var jeg ikke i tvil om hvem jeg skulle kjøpe fra.

Jeg forstår at min ordre på 3 små seil ikke er så interessant, men da er det fint å ha de små leverandørene som hører på meg.

 

Nå har jeg/vi seilt rundt om kring Hvaler og nordre Svenskekysten i 9 uker, og testet forskjellige senarier som 1,2 og 3 rev i storseilet kombinert med å rulle inn genoan og bytte til hardvindsfokka.

Jeg kjøpte reveliner på Biltema og monterte dette, første uka var det ganske bra vind rundt 10-14 m/s og jeg fikk testet revet i storseilet. På vei ut fra Strømstad seilte jeg ganske bra til jeg kom ut i Koster fjorden da røk revelina på 1 rev, jeg hadde heldigvis autopiloten tilgjengelig da jeg seilte alene. Vel alt gikk bra fikk byttet line og fjernet de 2 andre linene fra Biltema og seilte videre denne dagen.

Ikke noe galt med Biltema, men jeg gikk for billige tau og lærte på den harde måten he he.

Sener når jeg fikk ordnet skikkelige reveliner så var testingen av rev 1,2 og 3 veldig positivt angrer ikke et sekund på at jeg valgte denne løsningen, men man må tåle at det er mange tau som henger i seilet og under bommen.

Så var det genoan som ruller seg fint inn og kan brukes helt inn, men å bytte denne ved 30-40% innrullet til hardvindsfokka gir mye bedre fart og mindre krenging.

Nå er planen å sjekke været om morgenen før vi seiler og så bestemme om vi skal sette opp genoan eller hardvindsfokka, hvis vi har valgt genoan og vinden øker til og det bare er en time til land så vil vi nok vurder å seile med genoan innrullet selv mer enn 40%, men er det midt på dagen så bytter vi til hardvindsfokka og får en bedre seilas.

Har vi valgt hardvindsfokka og vinden avtar så vurder vi å bytte, noe vi har gjort flere ganger i sommer.

Rederinnen har en forkjærlighet til hardvindsfokka og vil veldig gjerne at vi starter med denne foresikkerhetskyld som hun sier, dette skyldes at jeg ikke har revet tidsnok og vi har krenget for mye og hun har blitt skremt tidligere.

De nye seilene har ført til at vi har bedre fart og mye mindre krenging og hvis jeg aksepterer å holde 1 knop under max hastighet så er rederinnen mye mer komfortabel og hun har ikke vert redd i sommer noe hun har vert de foregående årene.(4 år) Vi seilte i sommer på kryss i 14 m/s og ble forbiseilt av flere store seilbåter som seilte med kun genoa, disse krenget for mye for at rederinnen ville ha vert med ombord hos dem, så økte vinden til ca 17 m/s og alle rundt oss rullet inn sine seil og seilte for motor inn i le av øyene, mens vi revet til 3 rev i storen og rullet litt inn på hardvindsfokka og hadde en fin seilas uten og krenge for mye for rederinen.

Dette å ha et lite stor seil og fokk kontra bare genoa er etter min erfaring (kun 9 uker) bedre på vår båt, mindre krenging og mindre kraft i roret, altså en bedre balansert båt.

 

Nye seil har vert veldig postivt for oss tur seilere, legger ved et bilde hvor vi seiler med storen og genakker forbi Koster med vinden inn fra babord akten for tvers.

Vi har hat en kjempe sommer, håper alle dere andre på forumet har hat samme opplevelse av sommeren.

 

Genakker og stor fra Koster 2019.jpg

Link to post

Høres virkelig ut som nye seil var verdt det!

 

Jeg sitter og smiler over at du passer på at din dame har det bra. Det er så mange som sier at "Dette går bra" og bare gunner på. Du tar hensyn, det er knallbra!

 

Jo mer jeg leste fikk jeg lyst til å prøve seilbåt jeg også. Høres koselig ut når man kan ta det slik som du beskriver det. Passe krenging,  også når vinden drar på.  Ikke helt greia for oss med seiling der vi er nå med 3 små barn, ingen seilerfaring (med mer enn ett seil) og for lite tid. Men om noen år kan det absolutt være noe der. Likte å seile forskjellige seiljoller før.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

@SY Bolette Veldig bra at du deler dine erfaringer. Jeg er helt enig i alt du skriver. Snakk med en seilmaker så du får det du trenger. Jeg skjønner også godt seilmakere som kommer med andre forslag, men om du har egne erfaringer og vet hva du snakker om, så er det du som tar beslutningen. Jeg seiler alltid med storseil, aldri kun forseil. Jeg rever i god tid, lettere å starte med lite seil og øke underveis. Viktig med seil og tauverk som tåler skikkelig stramming for å flate ut. Dype seil i mye vind er ikke bra... Enig i at en hardvindsfokk er godt å ha, det blåser mye kuing i fjorden. På 'Seilere på Facebook' er det en lang tråd med båter i Skagen og på svenske / norske-kysten som ligger værfaste fordi det meldes 10 - 15 -18 m/s. Med riktig seilareal kan man håndtere mye vind, det er bølgene, sjøsyke, navigasjon og utmattelse som som setter begrensninger og man må forberede seg for. Keep on sailing :-)

Link to post
SY Bolette skrev for 13 timer siden:

3 rev i storseilet, rulle genoa og en egen rulle hardvindfokk sydd som kryssfokk.

Dette er en veldig god kombinasjon, forstår godt at du er fornøyd. Gamle seil dreper seilglede. Innrullet genoa dreper seilglede. Utfordringen når båtene blir større er at det er en del jobb og mye vekt å bytte seil. Dermed gidder ikke folk det. Generelt er det ogås lite båter å se på havet når det er behov for 3 rev. Dermed forstår jeg at seilmakere ikke anbefaler det, fordi ingen vil bruke det. Jeg har tre rev, men på 12 000 nm har det ikke blitt benyttet. Revelinen for tredje rev vil vel koste 10 000kr bare i tau (70 meter 12 mm spectra). Har bare avlastere for to rev, så det er ikke klargjort. I 20 m/s går det med 2 rev og en frimerke av en rullefokk. Mer enn det går seilet ned. Men har lyst til å ha en plan for tredje rev. Litt høyt å stå på bommen i 20 m/s og tre om reveliner.

 

Komforthastighet er viktig. Hvis fruen vil gå sakte, så er det greit. Turen er jo over når dere kommer frem.

Link to post
Grand Banks jr skrev for 12 timer siden:

Jeg sitter og smiler over at du passer på at din dame har det bra. Det er så mange som sier at "Dette går bra" og bare gunner på. Du tar hensyn, det er knallbra!

@Grand Banks jr det var godt å høre, men jeg er en gammel mann som seiler mye alene og hvis jeg ikke tok hensyn hadde jeg nok seil bare alene he he :sailing:så jeg har ikke noe valg...

 

Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

 

Jo mer jeg leste fikk jeg lyst til å prøve seilbåt jeg også.

Jeg startet med jolle seiling Optemist så gikk jeg over til en liten flatt jolle som planet med 3 seil (husker ikke navnet) deretter ble det flere år i ungdommen hvor andre ting var av interesse. Så en dag tidlig på 80 tallet dro jeg ned på seilforeningen og sto på brygga når det var onsdags seilas, da var det en tur båt som trengte mannskap, jeg svarte at jeg ikke kunne seile, kapteinen svarte da at det gjør ingen ting, vi trenger en som skal passe på seilet på dekk slik at det ikke henger seg fast eller løsne det når det henger seg fast.

Etter den seilasen dro jeg ned på brygga hver onsdag og ganske raskt fikk jeg tilbud om å bli fast mannskap på en annen båt, denne skipper seilte jeg for i ca 10 år på mange forskjellige båter, 2 av disse var Banner 28 veldig morsom liten båt også en Steven og Sparkman 51 fot med 2 stag i front stor tung havseiler.

Finn en seilforening i nærheten av deg dra ned på brygga og prat med folk og bli med på gratis turer for å se om dette er noe for deg, men pass deg det er lett å bli smittet av seilviruset..

 

Takk for tilbakemelding.

Link to post
Code0 skrev for 1 time siden:

Snakk med en seilmaker så du får det du trenger. Jeg skjønner også godt seilmakere som kommer med andre forslag, men om du har egne erfaringer og vet hva du snakker om, så er det du som tar beslutningen

@Code0 var ikke meningen å "disse" seilmakerne, men ønsket å få et mer konkret svar på mailen for å sammenligne litt, har i ettertid forstått at det var stor prisforskjeller og at de sikkert er redd for å bli skvist ut bare på pris. Jeg fikk masse tips fra seilmakern etterhvert som jeg ikke hadde tenkt på.

 

Code0 skrev for 1 time siden:

svenske / norske-kysten som ligger værfaste fordi det meldes 10 - 15 -18 m/s

Hørte om dette og var der selv med de gamle seila, genoan revnet i akterliket så den måtte jeg rulle inn. Seilte så med storseilet og 1 rev ingen god kombinasjon på min båt, men det gikk.

 

Takk for tilbakemelding

Link to post
pacuare skrev for 1 time siden:

Utfordringen når båtene blir større er at det er en del jobb og mye vekt å bytte seil.

@pacuare dette har jeg stor forståelse for, vi lå på svai ved Koster og da lå det mange båter rundt oss, blant annet en 2 master hvor hun brukte mesan seilet som ankerseil og det var sånn ca på størrelses med vårt storseil he he, vi er små..

pacuare skrev for 1 time siden:

Revelinen for tredje rev vil vel koste 10 000kr bare i tau (70 meter 12 mm spectra).

Jeg sikler på større båt, men noen ganger er jeg glad den er liten:giggle:

 

Helt enig med deg og takk for tilbakemelding

Link to post
shipahoy skrev 40 minutter siden:

Hva slags tau fra Biltema brukte du som reveline? Jeg bruker falline fra Biltema som reveline på min båt.

https://www.biltema.no/batutstyr/tau/polyestersilkeliner/falline-2000036508

Jeg brukte en billiger løsning som betjeningen anbefalte, men har også disse fall linene på fallet og de er helt greie, ville nok valg disse hvis jeg hadde vert i nærheten av Biltema.

Jeg kjøper veldig mye på Biltema og det meste er bra til den prisen, men når jeg selv skal prøve det billigste så hender det at jeg går på noen smeller he he..

 

Takk for tilbakemelding

Redigert av SY Bolette (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

@SY Bolette: Greit å kuppe tråden din litt innenfor samme tema? Jeg går for tilgivelse ;-)

 

Har 39 fot med mastetopprigg, sånn passe utblåst storseil med tre rev og hadde på en svær genua, tung og fæl. Alt fungerte egentlig helt greit i medvind, men å seile kryss i noe særlig vind var håpløst. Den opprulla genuaen ble som en tømmerstokk så det ble hverken noe særlig høyde eller fart. Utrolig frustrerende når en først har bruk for litt "motvindsseiling".

 

Rota litt på "seilloftet" og fant en 110% fokke som så helt adekvat ut. Sliten nok, men forsåvidt helt grei. Bare ved å bytte fra monstergenua til kryssfokka fikk jeg en båt som sånn ca var mulig å krysse med. Så la jeg litt arbeid i å få storseilet til å stå ordentlig, blant annet ved å faktisk bruke malja for cunningham, stramme bomuthal og opphal og bruker løygangen mer aktivt for å få riktig trim på seilet. Og ja, nå kunne jeg faktisk seile kryss helt greit, i det minste om det var litt vind. Men båten er litt logjerrig med oppsettet, bare litt. Så om jeg feks skal ligge på en lengre krysslegg med autopiloten, pluss litt sjø osv i la oss si 8-10 m/s så må jeg trimme etter formålet, dvs litt slak i storseilet så det blafrer før fokka i evt vindkast osv så autopiloten får sjanse til å styre. Det fungerer i grunnen helt fint.

 

Klarer å trimme seila så den styrer selv på kryss uten autopilot eller noe festing av rattet, men med litt innslag i fokka og litt redusert fart, dvs at den "piner" om jeg har full fokke og revet storseilet til og med rev 3. Det fungerer i type rundt frisk bris opp mot kulingen. 

 

Men når det virkelig begynner å blåse, type over 15 m/s + så er jeg på rev 3 og har rullet godt inn på fokka, og med mindre jeg ruller helt inn på fokka så syns jeg båten er overmotorisert, krenger for mye og også for loggjerrig, dvs loffer for hardt opp i vinden i vindkast. 

 

Kan nesten ikke rulle ut mer på fokka for å få den mindre loggjerrig når jeg syns jeg har for mye seil oppe allerede, og storseilet får jeg ikke reva mer, taktikken med å seile med litt slak i storseilet så det blafrer tidlig når båten loffer fungerer dårlig i så mye vind, tror blafring fort vil ta livet av seilet, eller noe annet. Jeg trimma storseilet så flatt som overhodet mulig, og det ble ganske så flatt. 

 

Så båten har for mye seil, jeg kan ikke reve storseilet mer, og samtidig er båten loggjerrig og jeg kan ikke ha oppe mer fokke, ville egentlig hatt mindre. 

 

Så da vet jeg ikke hva jeg kan gjøre... annet enn å falle av eller styre så godt jeg kan. Mister aldri roret siden jeg har to, men kjedelig å seile "med roret på tvers". 

----

Kanskje ikke noe stort problem at jeg syns båten blir for logjerrig i 15 m/s og oppover , men det er som regel "nok å gjøre" i såpass mye vind at det ville vært greit med bedre  balanse i båten. Kanskje jeg må akseptere at det krenger temmelig mye i såpass mye vind og slippe ut mer fokke for å ikke bli så loggjerrig....?

---

Ang reving så rigget jeg tredje revet med to liner. Tenkte som så at belastningen på tau og blokker i så mye vind tilsier dobbelt opp i stedet for forsøk på "enlinereving". Blokker og tau på Biltema, er testet i opp mot 20 m/s og med så mye stram jeg turte å ha. Alt se ut til å holde helt fint. 

 

Har under vurdering å montere enlinereving på rev 2 for å ha ett rev til. 

Link to post

Tilgivelse er sendt @Pinkvin artig lesing når man kjenner seg igjen.

Hadde akkurat samme opplevelse alt går når du har medvind, kryss var utfordringa.

De nye seilene løste mange av mine problemer, nå har jeg et annet problem som jeg prøver å løse.

Når jeg krysser og hardvindfokka må rulles litt inn så må jeg få skjøtet mer mot midten av båten, har testet ut bare ved å ha tau fra masta og ut på skjøtet og jeg får mere høyde.

Min båt har skjøte vogna på yttersiden av båten da den er ganske smal 2,51 bredde.

Jeg løste mange problemer og fikk et nytt, så da har jeg noe å fundere på til vinteren :confused:.

Link to post
Pinkvin skrev 44 minutter siden:

Men når det virkelig begynner å blåse, type over 15 m/s + så er jeg på rev 3 og har rullet godt inn på fokka, og med mindre jeg ruller helt inn på fokka så syns jeg båten er overmotorisert, krenger for mye og også for loggjerrig, dvs loffer for hardt opp i vinden i vindkast

Nå kjenner jeg ikke båten din, vet ikke hvordan den fungerer med ulik seilkombinasjon. Hadde en natt i sommer med kryss og litt vind. Seilte da med to rev og ca 1 kvadratmeter av genoaen ute. Grei balanse i båten, men klarte ikke å stå veldig høyt. Brukte vindror. ca 17 m/s og 2,5-3 meter bølger, men ok frekvens (bølgevarselet på Windy var rimelig rødt). 

 

Hvor har du løygangen når du seiler i disse forholdene? Jeg har den så langt ned som mulig. Hvis du er logjerrig tyder det på for mye seil eller for sentrert storseil. Alternativt stram kicken og slakk på storseilskjøtet. I mye vær stopper båten opp hvis du prøver å stå for høyt.

Link to post
SY Bolette skrev 30 minutter siden:

Når jeg krysser og hardvindfokka må rulles litt inn så må jeg få skjøtet mer mot midten av båten, har testet ut bare ved å ha tau fra masta og ut på skjøtet og jeg får mere høyde.

Relativ vanlig løsning. Genoaen skjøtes som normalt, gjennom en ring som strammes inn mot senter av båten. Jo mer bølger jo lenger ut må skjøtepunktet være. Se på løsningen en del regattabåter her for inspirasjon.

Link to post
pacuare skrev 2 minutter siden:

Hvor har du løygangen når du seiler i disse forholdene? Jeg har den så langt ned som mulig. Hvis du er logjerrig tyder det på for mye seil eller for sentrert storseil. Alternativt stram kicken og slakk på storseilskjøtet. I mye vær stopper båten opp hvis du prøver å stå for høyt.

jeg gjør det samme som deg, løygangen så langt ned i le og strammer inn skjøtet, men hvis jeg fortsatt får for mye seil så drar jeg løygangen opp i lo for å få lengre skjøte, bommen løfter seg og energien slipper i toppen på seilet dette har funket til nå, men har ikke prøvd dette på 3 rev da jeg ikke har opplev for mye med de nye seilene ennå, men håper på litt skikkelig vind nå utover høsten.

Stå høyt fungerer ikke med Tur 80 stopper helt opp som du sier..

Her er vår båt.

https://www.sailguide.com/batfakta/tur-80

Link to post
Guest Avmønstret#
pacuare skrev for 5 timer siden:

Hvor har du løygangen når du seiler i disse forholdene? Jeg har den så langt ned som mulig. Hvis du er logjerrig tyder det på for mye seil eller for sentrert storseil. Alternativt stram kicken og slakk på storseilskjøtet. I mye vær stopper båten opp hvis du prøver å stå for høyt.

 

Det er notert :-) Skal innrømme at jeg ikke var helt bevisst på bruk av løygangen, var mer opptatt av å få det reva seilet flatt, og det fikk jeg. Er jo ikke store filla igjen med tre rev inne men blåser det nok så... Men neste gang skal altså løygangen i le. 

 

Jeg opplevde det som for mye storseil, men det var da mest etter vinden økte og lå jevnt på rundt 18 med kast på rundt 20. Opp til 15 ish så var jeg egentlig storveis fornøyd med å kunne seile kryss med grei fremdrift uten problemer. Men når det økte og la seg på rundt 18 så ble det også langt mer sjø ganske fort, det har også mye å si ifht styringa når båten så og si "faller ned" fra bølgene en har gått over. 

 

Var min første hardvinds/motvindsseilas med fokke i stedet for genua, pluss muligheten til å reve fra cockpit så jeg fikk ikke "gjort alt" :-) 

Skal bli gøy å teste ut videre. 

Link to post
Guest Avmønstret#
Sun Flyer skrev 5 minutter siden:

Det er sikkert ikke noe problem på Tur 80. Men på kryss med det tredje revet inne skal man være obs på at toppen av storseilet vil trekk midten av masten bakover. Så på større båter bør man sjekke at masten ikke kan invertere når man krysser med tre rev inne i en del sjø. 

 

Muligens eneste tidspunktet jeg er glad for å ha babystag, som sånn ellers er en pest og en plage. 

Link to post
Pinkvin skrev 1 time siden:

Jeg opplevde det som for mye storseil, men det var da mest etter vinden økte og lå jevnt på rundt 18 med kast på rundt 20. Opp til 15 ish så var jeg egentlig storveis fornøyd med å kunne seile kryss med grei fremdrift uten problemer. Men når det økte og la seg på rundt 18 så ble det også langt mer sjø ganske fort, det har også mye å si ifht styringa når båten så og si "faller ned" fra bølgene en har gått over. 

Bare å få bort duk. Har du for mye seil blir båten håpløs å seile. Hatt en natt i Skagerak der alt vi hadde oppe var stormfokk. Fungerte fint. Først når vinden kom under 20 m/s heiste vi trysail. Blåser det for mye for seilene du har er det bedre å ha litt for lite , og seile lavere for å holde kontroll på båten. Da blir også problemet med å falle ned bølgene mindre. Å lære seg å seile i over 20 m/s er egentlig en kunnskap en ikke å ønsker å ha. Relativt ubehagelig. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Vi snudde og gikk med vinden ettersom det ble for mange "brytere" til at vi klarte å styre unna når vi prøvde å gå i mot. Etter to "fulltreffere" i sia, som jeg trodde skulle knuse båten.. sånn ca, ble det medvindsseilas med ei lita flik av fokka. Det gikk egentlig helt greit, bortsett fra at det også da begynte å bli vanskelig å styre unna alle brytere, så det ble litt "buksevann" og full cockpit, en erfaring det også ;-) 

 

Den viktigste erfaringen var egentlig den voldsomme forskjellen i hastighet og kraft på en "vanlig bølge" og en som bryter. De tre... fire gangene vi fikk brytende sjø over båten så var det nesten som om en buss kjørt i oss. Det rent faktisk smalt i båten så den rista. Greit når vi fikk de i hekken, ikke så greit når vi fikk de inn på siden, litt på skrå når vi gikk i mot, det var som å seile rett inn i en vegg. Første gangen var jeg nede i båten og trodde vi hadde seilt inn i noe... guffen følelse :-/

-------

Marerittet er å komme i sånn vind og sjø med kyst i le.... da er det kjekt om en i det minste klarer å holde seg opp mot vinden uten å falle av. 

Link to post
Pinkvin skrev On 15.8.2019 at 22.07:

Jeg opplevde det som for mye storseil, men det var da mest etter vinden økte og lå jevnt på rundt 18 med kast på rundt 20. Opp til 15 ish så var jeg egentlig storveis fornøyd med å kunne seile kryss med grei fremdrift uten problemer. Men når det økte og la seg på rundt 18 så ble det også langt mer sjø ganske fort, det har også mye å si ifht styringa når båten så og si "faller ned" fra bølgene en har gått over. 

 

Det er virkelig flott at du mestrer slike vind og bølge forhold og at du deler det inspirere meg (jeg er ikke så flink til å dele slik ennå driver å lære meg) :crazy:

Jeg syntes at det er moro at noen bruker de "gamledags måtene med reving på stor seilet" sånn at jeg ikke er alene, veldig mye fine løsninger i dag med rulle storseil og code selv om noe har vært uheldige "leser jeg" :sailing:

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...