Jump to content

Turtalldropp Volvo penta kad32


Glenn1980

Recommended Posts

Hei. Har nylig kjøpt en Fairline Targa 28 , 1996 mod. I den sitter 2 stk. Volvo penta kad 32, 2004 mod.

 

Når jeg gasser på sakte stopper turtall på ca. 1500-1600, selv om de føres helt i bunn. Gasser jeg rask på med begge, slår begge kompressorer inn og blir med opp til 2500, så dropper sb motor ned i 2100 for så å bli med opp til 2500 igjen, og slik gjentar det seg. Får den i plan etter ca. 3-4 slike turtall dropp. Er båten lastet med 3-4 voksne, fortsetter den slik og går ikke i plan. 
Prøver jeg å gi bunn gass raskt med sb motor skjer ikke noe. Gjør jeg det samme med BB motor, slår kompressor inn.
Når båten er i plan er maks turtall 3300 på begge. Har da ca. 29 knop. 

Jeg kan høre uling etter turboen i BB, men ikke SB motor.

Noen som gjenkjenner problemet eller vet hva dette kan være?

Holder forøvrig til i Skjeberg, om det er noen som har anledning å ta en nærmere kikk.

Link to post
Share on other sites

Ville koblet ladetrykkmåler/manometer til innsugsmanifoldene på begge motorer som en start.

Liker ikke at du kun hører en av turboene. Tror jeg hadde demontert på luftside og snurret på turbinakslingene og vurdert om de er like.

 

Har motorene separat dieseltilførsel og filtrering?  trippelsjekk at ikke filtera er tette

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 41 minutter siden:

Ville koblet ladetrykkmåler/manometer til innsugsmanifoldene på begge motorer som en start.

Liker ikke at du kun hører en av turboene. Tror jeg hadde demontert på luftside og snurret på turbinakslingene og vurdert om de er like.

 

Har motorene separat dieseltilførsel og filtrering?  trippelsjekk at ikke filtera er tette

Hei. Takk for tips?. Har flere tilbakemeldinger på defekt turbo, men det forklarer vel ikke at kompressor ikke slår inn på sb motor uten hjelp fra BB motor?

Er separat tilførsel og filtrering. 

Filter er skiftet i midten av juni.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 46 minutter siden:

Nylig kjøpt - hva er selgers forklaring?

Jeg har ikke snakket med selger om det enda. Prøver å gjøre meg litt bedre kjent med problemstillingen først. Greit å kunne svare litt for seg om selger prøver å kontre med noe. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...