Jump to content

"Ny" Comfortina CR 38


Einar Kjærstad

Recommended Posts

Endelig fikk jeg den båten som jeg har sett etter lenge. En Comfortina CR 38 byggeår 1988.

Jeg var i en lykkerus som vanskelig kan beskrives på annen måte enn nyforelsket.

Vi, båten og jeg la ut på storhavet utenfor Stadt landet, fin seilvind og mange spekkhuggere fulgte oss ca 1 time.

Etter noen dager på tur mot min hjemmehavn, viser det seg at båten lekker mange plasser, sprekk i skroget rundt rorhylse, hvor vannet sprutet inn når roret ble belaster.

Sprekk og lekkasje rundt store deler av kjølkassen.

Jeg ble som lammet av skuffelse, jeg hadde inspisert båten på land og alt så fint ut da.  Hva kunne så dette være, var ikke Comfortina den kvaliteten jeg hadde hørt så mye godt om?

Etter at sjokket og skuffelsen hadde gått ned noen hakk, begynte jeg å saumfare båten med kniv, lykt og nyskjerrighet.

Det viste seg fort at her var det gjort forsøk på å skjule skader som var påført tidligere.

Båten ble seilt til Arendal, hvor jeg tok kontakt med selger og Arendal Båtskadeservice. Selger var sjokkert og det med rette, han hadde kun hatt båten i ca 10 mnd, og hadde ikke tenk over alt vannet i kjølkassen, da han ble fortalt at det skyltes lekkasje rundt masten. Jeg tviler ikke på hans utsagn, jeg har nå forstått at han ble lurt og ført bak lyset.

Båten ble tatt på land for nærmere undersøkelse, det ble sandblåst rundt rorhylse og rundt kjølkassen, gamle synder kom til syne.

Båten har tydeligvis hatt en eller flere kraftige grunnstøtninger, som har resultert i store skader, hvor så en eller annen har gjort forsøk på å pynte/ skjule skadene med juks og fanteri.

Selger og jeg ble fort enige om hva vil skulle gjøre, han betaler for utbedring av skaden og jeg beholder båten.

Hvorfor gjør jeg det? Joda, svaret er enkelt.. Jeg har aldri seil en mere behagelig båt, stødig både på gitt kurs og behagelig gange i stor sjø, i tillegg seiler Comfortina CR 38 utrolig godt.

Nå er båten under restaurering og reperasjon. Den skal bli som ett smykke, den skal bli sterkere og finere enn da den en gang var levert fra verftet i Sverige.

Nå i skrivende stund fjernes korkbelegg på dekket, nytt teakdekk er bestilt og skal monteres i løpet av vintermånedene.

Undervannskoget blir strippet og sandblåst til 360 grit. Kopper epoxy som bunnbehandlig og antifouling er bestilt.

Bilder av mitt prosjekt blir lagt ut etter hvert som vi skrider frem.

Det er ikke usannsynlig at båten får navnet " FØNIX"

 

   

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Einar Kjærstad skrev for 3 timer siden:

 

Båten har tydeligvis hatt en eller flere kraftige grunnstøtninger, som har resultert i store skader, hvor så en eller annen har gjort forsøk på å pynte/ skjule skadene med juks og fanteri.

Selger og jeg ble fort enige om hva vil skulle gjøre, han betaler for utbedring av skaden og jeg beholder båten.

 

 

Hva er planen? Og har dere fått sånn ca anslag over hva det vil koste?. Vil forrige eier gå på forrige eier igjen siden det bare var snakk om 10 mnd?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen.

Det er gjort flere inspeksjoner av fagfolk, og takstmann fra selgers takstmann for baatskader.

Utbedring av skadene er satt til Kr 194.000 

Jeg har faatt informasjon av selger om at han gaar paa tidligere eier.

juks og fanteri SKAL ikke vaere loennsomt..      

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med (i utgangspunktet) flott båt! For dem som ikke kjenner båttypen legger jeg ved et bilde. Hvis du har betalt 1/2 mill. eller mer for denne , så er det virkelig synd hvis du har blitt lurt!

Comfortina 38.jpg

Redigert av krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Heldigvis, så har selger bekreftet at han betaler kostnadene på reperasjon.

Jeg gleder meg virkelig til å seile Comfortina 38.  Slik jeg opplevnde båten under seilas fra Ålesund til Arendal, i kuling styrke, så ble jeg virkelig glad i den.. Den blir nok bedre enn da den var ny..Det sier i alle fall de som kan reperasjon og seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Einar Kjærstad skrev for 14 timer siden:

Den blir nok bedre enn da den var ny..Det sier i alle fall de som kan reperasjon og seilbåt.

 

Har faktisk ikke hørt noen si noe annet enn akkurat det, og noe annet kan en jo ikke si egentlig ;-) 

 

Tror jeg ville vurdert å ta kostnaden av å ha en uavhengig "second opinion" som følger opp reparasjon siden det er såpass mye penger på spill, med mindre verkstedet som skal reparere har gode referanser å vise til. 

Link to post
Share on other sites

Einar Kjærstad skrev for 16 timer siden:

Heldigvis, så har selger bekreftet at han betaler kostnadene på reperasjon.

Jeg gleder meg virkelig til å seile Comfortina 38.  Slik jeg opplevnde båten under seilas fra Ålesund til Arendal, i kuling styrke, så ble jeg virkelig glad i den.. Den blir nok bedre enn da den var ny..Det sier i alle fall de som kan reperasjon og seilbåt.

 

Hva er det som får deg til å tro (bortsett fra at de sier det) at den vil bli bedre enn ny? Det er fortsatt en 30 år gammel båt som det blir lappet på. 

Link to post
Share on other sites

Den blir bedre enn ny fordi, de svakheter som er på Comfortina blir utbedret, nå er det for så vidt lite feil på disse båtene, men ingen er perfekt.

Kjøl blir lazeropprettet mot skroget, så vet vi da at kjølen sitter perfekt. En pidestall blir innstøp som forsterkning rundt rorhylse på innsiden.

Det blir støpt inn 2 stk støttespant i kjølkassen for å stive denne av, slik at grunnstøtningskade, om man er uheldig, ike ender med sprekk i kjølkasssen, i tillegg så isolerer vi da overgang skrog og dekk med airogel. Området mellom skrog og dekk er som oftes ikke isolert på noen av de seilbåtene jeg kjenner til.

Roret blir også forsterket slik at dette ikke skal prekke i øvre del..Nå har jeg kjøp inn elektrikker rør for å støpe/lime disse fast på hver side fra akter til baug, med trekkesnorer. Kjettingkassen blir i tillegg justert i bunnen med dynivicell og epoxy for å unngå at det står vann i kjettingkassen, dreneringshullene er noe malplassert. Kollisjonsskottet blir forsterket og isolert med dynivicell. 

30 år for en båt av glassfiber er absolutt ingen alder.

Så skal jeg montere en 80 mm2 jordledning fra røstjernene og ned til kjølboltene, lynavleder.  

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke hvem som helst som skal repearere skaden på min Comfortina. Arendal Båtskadeservice AS, har lang fartstid i faget som båtbygger, han har bygd mange plugger til kjente norske plastbåtfabrikker, i tillegg så er han godkjent av alle forsikringsselskap i Norge.

Videre så har vi en meget dyktig svensk båtbygger som har 30 års erfaring fra svensk båtproduksjon, som skal bidra med sine erfaringer og kunnskap. jeg kan jo her nevne diverse verft i Orust, hvor han har hatt sitt virke.

Jeg vet at min båt er i de beste hender. Her blir intet arbeid utført ute under åpen himmel, under reperasjon er både fuktighet og temperatur i verkstedhallen under full kontroll..   

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kom tilfeldigvis over denne tråden på leting etter annen Comfortina-info. Holder med de som mener dette var meget godt løst av forrige eier, og at du kommer til å få en fantastisk båt. Håper virkelig forrige eier vinner fram overfor sine skyldnere.

 

Det jeg egentlig vil kommentere er den forklaringen som ofte blir gitt når det er vann i kjølsvinet, nemlig lekkasje i/rundt masta. Jeg slo meg til ro med dette selv, helt til det åpenbare endelig slo meg - da skulle vannet vært ferskt. 

 

Mvh Stein 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...