DGs17 Startet 15.August.2019 Del på Facebook Startet 15.August.2019 Hei vurderer en Buster xxl som har en Suzuki 140 2005 mod på hekken. Der har vært tatt service på motoren hvert år. Noe som har erfaring med disse motorene etter at de har gått noen år? Motor har gått ca 500t. Er der event noe som kan sjekkes før kjøp osv. Takker Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Timeantallet trenger du ikke tenke på, den har mange timer igjen slik sett. Det du må være oppmersom på er tæring/korrosjon på powertrimmenhet, det har vært problemer på bla. trimsylindrenes stempelstang. Innvendig korrosjon i kjølekanaler og eksoskanal kan også være noe å sjekke generellt. Dette er en etterhvert gammel firetakter, og at vedlikeholdet som er utført er riktig er særdeles viktig. Jeg mener det er flere tråder her inne som omhandler korrosjonproblemer på suzuki.... Tror motoren er veldig passeende til båten. Sitér dette innlegget Link to post
DGs17 Svart 16.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2019 Takker så mye Mort1. Motoren har vært på årig service og vinterlagring inne. Annoder etc er skiftet ved behov. Er det noe jeg kan se/ høre etter når den prøvekjøres? takker, Dan Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Se nøye etter korrosjon både utvendig, spesielt på powertimsysteme, og under motordeksel. Motor skal starte lett uansett kald/varm, og ha pen stille gange på tomgang. Det blir litt støy når den nærmer seg full gass som alle motorer. Hvis båtrn blir tatt på land kan du åpne skrue til gearolje for å se at der ikke er vann i oljen. Korrosjon i kjølevannskanaler og eksoskanaler er vanskelig å sjekke, men hull i eksoskanal gir vel merkelig støy. Sjekk kviteringer for utført service, og at det er et seriøst firma som har utført dette.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Har en tilsvarende motor, litt mindre, fra 2007, og den har gått i alle disse årene uten et eneste problem! Når det er sagt så vil du finne tråder her på forumet hvor det hevdes at en firetakter ikke lever lenger enn ti år. Uansett anser jeg kjøp av eldre motorer som et lite sjansespill så vurderer selv å selge, kjøpe nyere, da sommeren er for kort til å måtte vente på time på et verksted som har sommerstengt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.