Jump to content

kjøp av båt 1 eller 2 motorer


Rookie_332

Recommended Posts

2 motorer er sikrere. MYE sikrere. Spesielt hvis de har hver sitt dieselfilter, vannutskiller etc. Det er en grunn til at de fleste britiske båter har to motorer. (Man vil ikke ha motorstopp i den Engelske kanal / kyst når det er tidevannsstrøm. )

 

2 motorer gjør også at man kan reise på ferie dersom en motor går fløyten i ferietiden. Med mer tid til å observere det rundt seg dog, men allikevel ferie.

 

Vedlikeholdskostnad blir doblet. 

Jeg kunne tenke meg to motorer med aksling, men ikke med drev.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Nå er du en av de aller dårligste her inne på å gi opplysninger som gjør tråden relevant for andre.

 

Skal vi fortelle deg om en båt er best med en eller to motorer ? uten å vite hvilken båt det er ?

Det er store forskjeller mellom de forskjellige skrogtyper og løsninger så gi oss i det minste hvilket skrog vi snakker om.

 

Har du vurdert å bruke søkefunksjonen litt selv også ? 

Link to post

takk for svar er vel inntrykket jeg sitter med trykt med 2 motorer, øker drift kostnader selvfølgelig med det dobbelte? men diesel bruk blir det samme som 1 større motor. 

 

hvordan er det med pakkning drev hvor ofte bør dette byttes og kostnad pr motor eks. skrekk med evt lekkasje der og inn i båt ?

Link to post
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

2 motorer er sikrere. MYE sikrere. Spesielt hvis de har hver sitt dieselfilter, vannutskiller etc. Det er en grunn til at de fleste britiske båter har to motorer. (Man vil ikke ha motorstopp i den Engelske kanal / kyst når det er tidevannsstrøm. )

 

2 motorer gjør også at man kan reise på ferie dersom en motor går fløyten i ferietiden. Med mer tid til å observere det rundt seg dog, men allikevel ferie.

 

Vedlikeholdskostnad blir doblet. 

Jeg kunne tenke meg to motorer med aksling, men ikke med drev.

Haha, konge kommentar! :giggle: (Kan jo ta en påhengs, dersom man kun har en innenbords :wink:)

 

2 motorer er mer driftsikkert uten tvil, men øker vedlikeholdskostnader.

 

Belg skal byttes hvert andre år på vp og hver 5år på Mercruiser - Hvis jeg ikke husker feil.

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Rookie_332 skrev for 4 timer siden:

hva jeg lærer her inne takk for svar ? ja vurder sterkt 2 motorer men tenker på mer kostnader for vedlikehold ja ?

 

 

Om båttypen kan leveres med én eller to maskiner, så er to maskiner kun sikkerhet. Man kan (som regel) kun kjøre i sakte fart dersom den ene motoren (av de to) streiker. Fordelen er naturligvis at man kan komme seg i havn ved maskinhavari på én maskin.

Link to post

Min kjære Baluba har en motor.

Det sparer oss for for følgende utgifter:

 

Motorbytte                                                350.000kr

Nye drev  -  volvo 1500t Merc 800t      125.000kr

Dieselforbruk 600-1600 omdr                          50%

Dieselforbruk i planefart                                   18%

 

Vekt - ekstra motor og drev 600kg tank og utstyr 100kg, siden min 100 l på tank 80kg til, minus hjelpemotor/tank= 720kg = 7 personer

 

Sikkerhet- minst like god sikkerhet med en løs hjelpemotor (påhenger med bensintank) for nødsituasjoner.

Det er de færreste som fyller tankene på forskjellige stasjoner så da beholder man den største risikoen som er vann i diesel.

Påhengeren monteres og startes på 4 min. Ingen rekker å bytte fin og grovfilter samt lufte på den tiden....

 

Forsikringsverdi reduseres med 300.000kr 

 

Manuvrerbarheten med min enmotorsbåt er så god at jeg i edru tilstand snudde inne mellom to flytebrygger hvor avstanden mellom bryggene var 43 cm lengre enn båten... og jeg vant en flaske vin.

Med min enmotors båt kan jeg gå sidelengs og det kan du glemme med 2 tradisjonelle drev (snakker ikke IPS og tilsvarende)

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

I plan er drivstoff forbruket med to motorer nesten likt samme båt med en motor.

Vi har hatt båt med en motor, men de siste 10 årene hadde vi to motorer. Vedlikeholdet koster mer, ingen tvil om det, men vi ville absolutt ikke byttet bort den langt høyere «følte» trygghet du får med to drivlinjer. Vi hadde da to helt adskilte dieseltanker, to motorer og to drev.

Link to post
dieselfan skrev 6 minutter siden:

... men har du ikke den samme tryggheten med en hjelpemotor som går på et totalt adskilt system ?

 

Det har du absolutt! Jeg vet mange større trawlere har en slik motorisering. En hovedmotor og en liten «nødmotor».

 

Og, en ferdig montert og tilgjengelig påhengsmotor vil nok gi denne tryggheten.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Worry II skrev 1 time siden:

Det er sikrere med 2 motorer, men du halverer muligheten for at noe går i sykker om du bare har 1 :giggle: Mange måter å se dette på..

 

Sansynligheten for feil blir lavere med enkeltinstallasjon ja. Men, konsekvensen ved feil går jo vesentlig opp. Og, det følte i hvertfall vi at var viktigere å ta hensyn til ved å kjøpe båt med to drivlinjer.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Jeg for min del ville ha unngått to motorer for alt I verden med mindre båten var for stor til å fungere med en. Doble kostnader til vedlikehold, ekstra vekt og mindre plass ombord er vesentlige momenter. Mange båter I den størrelsen har stikkøyer ved siden av motoren, det funker dårlig med to motorer. En godt vedlikeholdt motor skaper skjelden problemer, så spørsmålet er hvor mye man er villig til å ofre for den lille teoretiske ekstra sikkerheten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg ville vel vurdert bruken. Skal du på mange overfarter, eller ute i mye ruskevær på vår, høst. Trygget er vel hoved argumentet, selv om mye kan skje her også. Tau i propellen f.eks er et ikke uvanlig scenario, da er det ikke sikkert to propeller med 1m avstand mellom hverandre gjør all verdens forskjell... . Selv så jeg etter båt i samme størrelse, endte på 30 fot. Og ett av min krav var at det kun skulle være en motor. Da med tanke på kostnader. At to motorer kan redde ferien er et unyansert argument. Hvor mye koser du deg i ferien hvis en maskin er defekt, da går nok mye av tiden med til å fikse denne. Forrige eier hadde kun ett anker om bord, og det stod på vinsjen bak, så jeg har bla supplert med ekstra/nødanker som jeg får hevet ut på 10-15 sekunder, uavhengig om teknikken fungerer. En motor og totalmedlemskap i RS blir nok det billigste.

 

PS! Er båten stor og tung kan en motor måtte jobbe hardt for å få den opp i plan, da er det sikkert behagelig med to, også litt mindre belastning på drevet..

 

 

Link to post
2 minutes ago, Worry II said:

 

Åy, det var da voldsomt.. Men mener du havari, eller bare motorstans ? Etter 9 havari, ville jeg muligens kastet inn håndkle, om man kan si det i denne sammenheng ?

Da må det være brukerfeil!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...