Rookie_332 Startet 15.August.2019 Del på Facebook Startet 15.August.2019 skal kjøpe brukt båt ca 2005, 6 mod 29,30,32 fot og noen kommer da med 2 motorer og prisen er stort sett det samme fordeler ulemper? eks 32 fot med 2x kad 32 motor 206mod v 32 fot med 1x mercruser 4,2 2006mod Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 2 motorer er større sikkerhet .dieselutgifter blir omtrent det samme om du har 1 eller 2 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 (redigert) 2 motorer er sikrere. MYE sikrere. Spesielt hvis de har hver sitt dieselfilter, vannutskiller etc. Det er en grunn til at de fleste britiske båter har to motorer. (Man vil ikke ha motorstopp i den Engelske kanal / kyst når det er tidevannsstrøm. ) 2 motorer gjør også at man kan reise på ferie dersom en motor går fløyten i ferietiden. Med mer tid til å observere det rundt seg dog, men allikevel ferie. Vedlikeholdskostnad blir doblet. Jeg kunne tenke meg to motorer med aksling, men ikke med drev. Redigert 15.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Nå er du en av de aller dårligste her inne på å gi opplysninger som gjør tråden relevant for andre. Skal vi fortelle deg om en båt er best med en eller to motorer ? uten å vite hvilken båt det er ? Det er store forskjeller mellom de forskjellige skrogtyper og løsninger så gi oss i det minste hvilket skrog vi snakker om. Har du vurdert å bruke søkefunksjonen litt selv også ? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 15.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2019 takk for svar er vel inntrykket jeg sitter med trykt med 2 motorer, øker drift kostnader selvfølgelig med det dobbelte? men diesel bruk blir det samme som 1 større motor. hvordan er det med pakkning drev hvor ofte bør dette byttes og kostnad pr motor eks. skrekk med evt lekkasje der og inn i båt ? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 (redigert) Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: 2 motorer er sikrere. MYE sikrere. Spesielt hvis de har hver sitt dieselfilter, vannutskiller etc. Det er en grunn til at de fleste britiske båter har to motorer. (Man vil ikke ha motorstopp i den Engelske kanal / kyst når det er tidevannsstrøm. ) 2 motorer gjør også at man kan reise på ferie dersom en motor går fløyten i ferietiden. Med mer tid til å observere det rundt seg dog, men allikevel ferie. Vedlikeholdskostnad blir doblet. Jeg kunne tenke meg to motorer med aksling, men ikke med drev. Haha, konge kommentar! (Kan jo ta en påhengs, dersom man kun har en innenbords ) 2 motorer er mer driftsikkert uten tvil, men øker vedlikeholdskostnader. Belg skal byttes hvert andre år på vp og hver 5år på Mercruiser - Hvis jeg ikke husker feil. Redigert 15.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 16.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2019 hva jeg lærer her inne takk for svar ? ja vurder sterkt 2 motorer men tenker på mer kostnader for vedlikehold ja ? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 1 motor går billigere. Nesten hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Rookie_332 skrev for 4 timer siden: hva jeg lærer her inne takk for svar ? ja vurder sterkt 2 motorer men tenker på mer kostnader for vedlikehold ja ? Om båttypen kan leveres med én eller to maskiner, så er to maskiner kun sikkerhet. Man kan (som regel) kun kjøre i sakte fart dersom den ene motoren (av de to) streiker. Fordelen er naturligvis at man kan komme seg i havn ved maskinhavari på én maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Christian V skrev 5 minutter siden: Om båttypen kan leveres med én eller to maskiner, så er to maskiner kun sikkerhet. Må ikke glemme manøvrerbarhet'n med 2 motorer da. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Eika skrev 6 minutter siden: Må ikke glemme manøvrerbarhet'n med 2 motorer da. Sant nok. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 (redigert) Min kjære Baluba har en motor. Det sparer oss for for følgende utgifter: Motorbytte 350.000kr Nye drev - volvo 1500t Merc 800t 125.000kr Dieselforbruk 600-1600 omdr 50% Dieselforbruk i planefart 18% Vekt - ekstra motor og drev 600kg tank og utstyr 100kg, siden min 100 l på tank 80kg til, minus hjelpemotor/tank= 720kg = 7 personer Sikkerhet- minst like god sikkerhet med en løs hjelpemotor (påhenger med bensintank) for nødsituasjoner. Det er de færreste som fyller tankene på forskjellige stasjoner så da beholder man den største risikoen som er vann i diesel. Påhengeren monteres og startes på 4 min. Ingen rekker å bytte fin og grovfilter samt lufte på den tiden.... Forsikringsverdi reduseres med 300.000kr Manuvrerbarheten med min enmotorsbåt er så god at jeg i edru tilstand snudde inne mellom to flytebrygger hvor avstanden mellom bryggene var 43 cm lengre enn båten... og jeg vant en flaske vin. Med min enmotors båt kan jeg gå sidelengs og det kan du glemme med 2 tradisjonelle drev (snakker ikke IPS og tilsvarende) Redigert 16.August.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 I plan er drivstoff forbruket med to motorer nesten likt samme båt med en motor. Vi har hatt båt med en motor, men de siste 10 årene hadde vi to motorer. Vedlikeholdet koster mer, ingen tvil om det, men vi ville absolutt ikke byttet bort den langt høyere «følte» trygghet du får med to drivlinjer. Vi hadde da to helt adskilte dieseltanker, to motorer og to drev. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Ikke min mening å kverulere Bonus, men har du ikke den samme tryggheten med en hjelpemotor som går på et totalt adskilt system ? ( forutsatt at man har helse til å løfte påhengeren med en hand og svinge den på braketten i sjøgang ) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 (redigert) dieselfan skrev 6 minutter siden: ... men har du ikke den samme tryggheten med en hjelpemotor som går på et totalt adskilt system ? Det har du absolutt! Jeg vet mange større trawlere har en slik motorisering. En hovedmotor og en liten «nødmotor». Og, en ferdig montert og tilgjengelig påhengsmotor vil nok gi denne tryggheten. Redigert 16.August.2019 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Det er sikrere med 2 motorer, men du halverer muligheten for at noe går i sykker om du bare har 1 Mange måter å se dette på.. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 (redigert) Worry II skrev 1 time siden: Det er sikrere med 2 motorer, men du halverer muligheten for at noe går i sykker om du bare har 1 Mange måter å se dette på.. Sansynligheten for feil blir lavere med enkeltinstallasjon ja. Men, konsekvensen ved feil går jo vesentlig opp. Og, det følte i hvertfall vi at var viktigere å ta hensyn til ved å kjøpe båt med to drivlinjer. Redigert 16.August.2019 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Worry II skrev 1 time siden: Det er sikrere med 2 motorer, men du halverer muligheten for at noe går i sykker om du bare har 1 Mange måter å se dette på.. Haha, det var jo også en måte å se det på Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Jeg for min del ville ha unngått to motorer for alt I verden med mindre båten var for stor til å fungere med en. Doble kostnader til vedlikehold, ekstra vekt og mindre plass ombord er vesentlige momenter. Mange båter I den størrelsen har stikkøyer ved siden av motoren, det funker dårlig med to motorer. En godt vedlikeholdt motor skaper skjelden problemer, så spørsmålet er hvor mye man er villig til å ofre for den lille teoretiske ekstra sikkerheten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 SIkrere med to motorer, javel, men hvor ofte har dere motorhavari og hvor ofte har dette konsekvenser utover kjiipt at det skjer? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Worry II Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 TrikkerN Lønning skrev 12 minutter siden: Haha, det var jo også en måte å se det på Vi kan jo spørre gamleørn Bonus om han kan legge ut kostnadsoversikten sin for hva det kostet han å ha 2 maskiner med hvert sitt drev, igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Jeg ville vel vurdert bruken. Skal du på mange overfarter, eller ute i mye ruskevær på vår, høst. Trygget er vel hoved argumentet, selv om mye kan skje her også. Tau i propellen f.eks er et ikke uvanlig scenario, da er det ikke sikkert to propeller med 1m avstand mellom hverandre gjør all verdens forskjell... . Selv så jeg etter båt i samme størrelse, endte på 30 fot. Og ett av min krav var at det kun skulle være en motor. Da med tanke på kostnader. At to motorer kan redde ferien er et unyansert argument. Hvor mye koser du deg i ferien hvis en maskin er defekt, da går nok mye av tiden med til å fikse denne. Forrige eier hadde kun ett anker om bord, og det stod på vinsjen bak, så jeg har bla supplert med ekstra/nødanker som jeg får hevet ut på 10-15 sekunder, uavhengig om teknikken fungerer. En motor og totalmedlemskap i RS blir nok det billigste. PS! Er båten stor og tung kan en motor måtte jobbe hardt for å få den opp i plan, da er det sikkert behagelig med to, også litt mindre belastning på drevet.. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Hatt motorhavari 9 ganger med båt, flesteparten med dobble maskiner, i tilegg drevhavari endel ganger. Digg å komme seg inn til land for egen maskin. Nå kan jeg faktisk plane med 1 maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 andersb skrev 3 minutter siden: Hatt motorhavari 9 ganger med båt.. Åy, det var da voldsomt.. Men mener du havari, eller bare motorstans ? Etter 9 havari, ville jeg muligens kastet inn håndkle, om man kan si det i denne sammenheng ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 2 minutes ago, Worry II said: Åy, det var da voldsomt.. Men mener du havari, eller bare motorstans ? Etter 9 havari, ville jeg muligens kastet inn håndkle, om man kan si det i denne sammenheng ? Da må det være brukerfeil! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.