index Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 -morten- skrev 1 minutt siden: Da må det være brukerfeil! Kan virke sånn. Jeg har hatt ett på 18 år, da klarte jeg akkurat å komme meg inntil en kai før motoren skar seg. Og jeg bruker båten daglig.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Mouche skrev 45 minutter siden: SIkrere med to motorer, javel, men hvor ofte har dere motorhavari og hvor ofte har dette konsekvenser utover kjiipt at det skjer? Har man vannjett er det greit med to. Ufattelig mye dritt man suger opp med litt veldreide motorer. Med RS sugde vi opp en stein på 700g fra 2-3m, da er det greit å putre inn på en motor ? Men til privat bruk holder det med en for min del ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 2 motorer gir som nevnt mange fordeler... har det selv... manøvreringen blir som en lek... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Hvis båten blir så tung at du er i grenseland ville jeg gått for to motorer da det er tungt for drevet å presse båten i plan og drevhaveri er dyrt. Ellers ville jeg prøvd å holde meg til en motor, halvparten så mange deler å vedlikeholde. Når det gjelder sikkerheten tror jeg de aller, fleste fiskebåter under 50 fot i Norge kun har en motor. De er ute i mye vær vi lystbåtførere helst unngår... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Worry II skrev for 2 timer siden: Vi kan jo spørre gamleørn Bonus om han kan legge ut kostnadsoversikten sin for hva det kostet han å ha 2 maskiner med hvert sitt drev, igjen.. Hehe, gamleørn Bonus kan legge ut kvitteringen fra alt annet gøy han har gjort i sommer i stedet ... Men, vi har hatt båt med både en og to drivlinjer. Og har erfart at hjernen vår dessverre (eller heldigvis) ikke tenker som et regneark med realistiske risiko / konsekvens analyser. Gamleørn Bonus sin hjerne er subjektiv og reagerer på det han kaller "følt risiko". Og, den ble dermed for ham mye viktigere enn den faktabaserte. Både gamleørn og gamleørninne Bonus følte seg fullstendig trygge hver gang de passerte tett på Flatskjære i sterk SV vind. Det gjorde de ikke i tilsvarende grad med singelinstallasjon Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Bonus skrev 1 minutt siden: ..gamleørninne Bonus.. KAN man kalle henne for det ? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Worry II skrev 42 minutter siden: KAN man kalle henne for det ? Jeg tør ikke, men du må gjerne prøve ... Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Dette er ett tema som har blitt diskutert noen ganger her inne, og som pleier å avstedkomme relativt følelsesladde diskusjoner etter hvert ? Jeg er født og oppvokst med motorbåter med 2 maskiner. I tillegg er jeg kraftig farget av de 10 årene jeg var frivillig skipper i RS. Personlig, og ikke minst basert på måten jeg bruker båten på, vil det aldri være aktuelt for meg å ha noe annet enn twin installasjon med redundante diesel systemer så lenge jeg har motorbåt. Båten er hytten vår, og jeg ønsker at familien skal ha en felles positiv opplevelse når vi er ombord. Å få motorstans på en maskin i alt annet enn fint sommervær, er en ubehagelig situasjon å være i enten en har en eller flere maskiner, men med to maskiner forblir det som regel en kortvarig, smått ubehagelig situasjon. Med singel installasjon er sjangsen større for at det eskalerer til en farlig situasjon som resulterer i at familien nekter å være med på tur igjen. For meg er det argument godt nok til å forsvare twin installasjon, til tross for at dette har høyere driftskostnader. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Takk for supre tilbakemeldinger ;-) Er du mulig å komme seg i land med en 4-5 hester påhengsmotor som er på en liten plast jolle back ;D Eller hvor stor må det evt være for å bruke som reserve motor Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 (redigert) Nei, du har null styring, selv om det er null sekundmeter. Bedre å manøvrere med jolle longside. Det blåser som regel mer enn null når maskinen stopper. Redigert 16.August.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Om ikke båten er kliss ny så hadde jeg gått for 2 motorer, uten tvil. Jeg har ingen rett til og uttale meg siden jeg har 2 motorer, men når jeg kjøpte ny gammel båt gikk jeg for 2 motorer pga sikkerheten. For all del, klart det er dyrere med vedlikehold, men forbruksmessig så er det ikke mye som skiller, hvertfall om jeg sammenligner min med de andre i havna med 1 motor. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Jeg har to motorer. Veldig glad i det. Men det er dobbelt av alt - både det som er riktig og det som er galt. Ville ikke hatt to motorer før båten ble rimelig stor. Det tar vekt og plass - ofte forsvinner en stikkøye på mindre båter.Gjelder det drevbåt ser det ut som drevbytte er en vanlig øvelse, og da ville jeg i hvertfall bare ha et av dem. Du vil vel ha baugpropell, og kan montere hekkpropell. Har opplevd at en girwire røk, og at en starter røk. Kunne fint komme meg frem på en motor pluss baugpropell. Men det var godt vær. I uvær er ikke min båt særlig manøvreringsdyktig med en motor - så mye for den sikkerheten. Roret er altfor lite når båten går skjevt til at jeg klarer grov sjø. Hadde en 26 fot seilbåt som jeg en stund hadde 8 hk utenbordsmotor på. Det gikk så det grein det, så man man trenger ikke store sakene for å få sig i båten. Å manøvrere med 2 akslinger er helt fantastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 I aktuell båtstørrelse hadde eg gått for enkelinstallasjon. Vist man ikkje har tillit til vedlikehold eller maskin kan det være meir fornuftig å sjå på andre løsninger på det området. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lingefan Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Jeg har lært meg å like dobbelinnstalasjon til sjøs. Helt klart dyrere å holde. Men utrolig stor sikkerhetsfølelse. I sommer røk vi en reim, heldigvis uten videre skader da den ikke var helt røket, så kunne vi kjøre til verksted med andre maskinen i 6 knop og få det fikset i løpet av en dag til vi var tilbake i plan på sjøen igjen. Men en annen ting som er utrolig bra er manøvrerbarheten med to maskiner. Spesielt med duoprop. Man kan snu rundt sin egen akse ved å sette den ene i forover og den andre i bakover i sving. Joystick er bare tull. Samme med hekkthruster. Baugpropell er kjekt for å finjustere. 42 fot med 2 maskiner og baugpropell som vi har nå er faktisk den letteste motorbåten jeg har kjørt. Merkelig å komme tilbake på hytta der det er en 20 foter med 150hk uten baugpropell. Ganske mye høyere vanskelighetsgrad med den å legge til i sterk vind uten å blåse fra bryggen. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
PerUlv Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 (redigert) Jeg er enig i utgangspunktet, to motorer gir åpenbart økt trygghetsfølelse. Men hvor reell er den økte tryggheten? Hva er kostnaden med to motorer? Jeg undersøkte dette ganske nøye for en tid tilbake, og Kostnaden med dobbel service er reell, og skyldes delvis enda trangere forhold for servicepersonell i motorrommet. Drivstoffkostnaden går også til dels merkbart opp i hvertfall om man har drev eller utenbords. Dette er grunnet ett ekstra undervannshus som gir betydelig økt motstand i vannet. Så økonomisk sett er det ikke lurt med dobbeltinstallasjon. Sikkerheten går opp sier vi, men hvor mye går den reelle sikkerheten opp? Da må man se på hva som feiler. Ofte kan feil spores tilbake til drivstoff. Dersom du har en 1% (tallet er tatt ut av luften for illustrasjon) sjanse for at båten feiler pga utenforstående årsaker som du ikke kan forhindre, så ønsker du at dobbeltinstallasjon skal halvere denne risikoen. Da må du ha helt separat opplegg for motorene. Du må ha helt separate drivstofftanker, filtre, ja selv batteripakken bør være separate. Hvor mange fritidsbåter har dette? I tillegg må du ikke fylle tankene på samme stasjon, fordi dårlig diesel kan komme fra stasjonen og gi dieseldyr. Som du ser er det komplisert å sikre seg i den grad at reell risikoreduksjon med dobbeltinstallasjon halveres, i praksis er det ikke mulig. I tillegg er det jo en risiko for at en mekanisk feil inni motoren gir et motorhavari som du ikke kan forhindre. Denne marginale risikoen fordobles uansett ved dobbeltinstallasjon. Jeg antar at vi dermed er enige i at reell risiko reduksjon med dobbeltinstallasjon er mindre enn en halvering av totalrisikoen (som i utgangspunktet med godt vedlikehold er lav) Med et realistisk oppsett er nok reell risiko reduksjon (betydelig) mindre enn en fjerdedel... Men dette er jo gitt at du ikke tar hensyn til kostnadene. De fleste (alle) har en maksimal sum man kan benytte per år. La oss si at vi kjører skikkelige rutiner med topp vedlikehold på en enkeltinstallasjon, rens av drivstofftank hvert x år pluss ved mistanke, fast bytte av batterier, alt etter et konservativt skjema, samt har med ekstra filtre osv på tur, slik at du har minimert risikoen på hovedmotoren og systemet, så er det åpenbart at det er først nå du har redusert risikoen på enkeltinstallasjon til et minimum. Disse kostnadene må ligge inne før du vurderer en ekstra motor for sikkerheten. For å få en reell risikoredusjon må du kjøre et slikt regime på begge motorsystemene. Det blir dyrt. Dersom du begynner å spare risikerer du at risikoen øker. Risikoen for feil med to passe godt vedlikeholdte motorsystem er antakelig høyere enn med ett optimalt vedlikeholdt system. Altså at ett optimalt vedlikeholdt system er billigere og tryggere enn to system der man må spare på vedlikehold. Jeg mener (dessverre) at dobbeltinstallasjon handler om opplevd risiko, ikke reell risiko. Dette bekreftes av fiskeriflåta som på båter av den størrelse vi snakker om har har enkeltinstallasjon. Så snakkes det om manøvrerbarhet. Det er attraktivt. Helt enig. Men noe av fordelen kan du få med duoprop. En duoprop installasjon gir etter min mening betydelig bedre manøvrerbarhet i forhold til single propell. Duoprop gir dessverre ikke like god manøvrerbarhet som dobbeltinstallasjon. Det kan du derimot oppnå, i hvertfall i havn, med baug og Stern Thruster. Og det til en langt lavere kostnad enn Dobbeltinstallasjon. Min konklusjon: duoprop single installasjon og baugpropell, samt skikkelig vedlikehold og bytterutiner på filtre, batteri osv osv. Dersom man absolutt vil ha dobbeltinstallasjon størrelsen opp til 30 fot er utenbords tingen. Håper dette ble forståelig og er til hjelp. Redigert 18.August.2019 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Må si meg litt enig med Perulv ... Jeg har selv dobbelinstellasjon med aksling, og forholdsvis nye motorer...så det med sikkerheten mener også jeg er sterkt overdrevet...men kraften du får, rettningsstabiliteten og ikke minst manøvrering egenskapene og mulighetene 2 motorer gir der, setter jeg stor pris på... Har en gamle maskiner som har passert " middagshøyden " så er nok også dette med sikkerheten en viktig faktor... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 PerUlv skrev for 5 timer siden: Jeg er enig i utgangspunktet, to motorer gir åpenbart økt trygghetsfølelse. Men hvor reell er den økte tryggheten? ... Drivstoffkostnaden går også til dels merkbart opp i hvertfall om man har drev eller utenbords. Dette er grunnet ett ekstra undervannshus som gir betydelig økt motstand i vannet. ... Da må du ha helt separat opplegg for motorene. Du må ha helt separate drivstofftanker, filtre, ja selv batteripakken bør være separate. Hvor mange fritidsbåter har dette? Den reelle risikoen for havari på en drivlinje er en side av saken. Konsekvensen av et slikt havari er noe annet. Vår båt (Windy 37 Grand Mistral, nå solgt) hadde to motorer, to drev, to tanker og to påfyllinger. Vi gikk nok ikke så langt at vi også fylte diesel på to forskjellige steder, men tanken var at havarerer en drivlinje på et ugunstig tidspunkt, så har du en til for å komme deg i havn. Dieselforbruket er tilnærmet lik for dobbeltmotorisering kontra enkeltmotorisering i planefart ved lik båt. I 5-7 knop vil nok to motorer bruke tilnærmet det dobbelte av en. Dette er fra egne erfaringer og målinger. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 (redigert) Vært utsatt for mye fabriksasjonsfeil desverre, alt fra luft i støp på veiv og lignende til feilkalibrerte dyser, mye dekket på garanti, ene motoren holdt knapt forbi innkjøring. Har jo hatt båt i 30 år også.. såå. Ellers er massivt med dieselhk aldri venner med drev uansett hvor mye garanti det er. si ting er holdbart når man aldri har full gass er å pynte på ting, båten min nå tåler 100% gass over tid. Om du bare loffer rundt på tomgang og lav turtall, holder ting tusenvis av timer. Jeg skal skryte på meg langt over middels motorkyndig mtp på at jeg har bygget flere, og aldri har raset noe jeg har overhalt/fått overhalt, det som ikke har vært havari grunnet feil fra fabrikk, har vært relativt greit å spore til dårlig vedlikehold/løgn rundt vedlikehold fra tidligere eiere. Har lært med årene å ikke stole på noe, noen sier de har gjort ;) Jeg forstår ikke at endel selger ting de vet er dårlig og prøver dekke det til, dvs økonomiske aspektet og siden er jo en ting, men at de har samvittighet til det. Alle båtene jeg har solgt (pleier ha en båt 3-5 år) har stortsett vært problemfrie for nye eiere også, heldigvis. Redigert 18.August.2019 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Kjøp av fritidsbåt kan «forsvares» med mange gode argumenter. Men rent økonomisk er det ikke spesielt rasjonelt. Single vs dobbel vurderingen faller kanskje innunder dette i en del tilfeller? Å være på sjøen handler om gode følelser og det gode liv, om to motorer er med på å sikre eller kanskje øke denne følelsen er det kanskje verdt det? Kunne godt tenke meg dobbel selv på neste båt. Ser utvilsomt at det medfører mange fordeler. Når man ser hvor mange kreasjoner som flyter rundt der ute er det ikke rart det er mange meninger om også denne problemstillingen. For luksusproblemer er også problemer, som han sa... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.