Perder Startet 15.August.2019 Link til dette innlegget Startet 15.August.2019 (redigert) Heisann, jeg er ny her på forumet, og er på jakt etter den ideelle første* båten til meg og samboern (* ikke medregnet jolla jeg hadde i min ungdom). Jeg har prøvd å lese det jeg fant av tråder om dette, men har slitt litt med å finne treffende tråder (korriger meg gjerne), så tenkte det var greit å starte en ny tråd. Vi er på jakt etter en brukt daycruiser/weekendcruiser i prissegmentet 300-500k. med i utgangspunktet ganske simple kriterier: Må ha eget toalettrom og septiktank greit utstyrt bysse som funker til helgeturer helst liten nok til å kunne trekkes på henger alene, men stor nok til å kunne nytes med en god gruppe venner/familie minimum 30kn kunne i utgangspunktet godt tenkt meg en utenbords, men tenker ellers at et solid diesel-aggregat mest sannsynlig er veien å gå for oss. Nå i første omgang handler det mest om å danne oss en oversikt over hvilke båter som er aktuelle, og å prøve å høste inn erfaringer fra dere som kanskje har hatt disse båtene. De aktuelle kandidatene jeg har funnet sålangt: Askeladden 705 Voyager Aquador 23 DC Nidelv 690 / 725 / 750 Windy 7800 / 8000 Skibsplast 685 / 690 Nor-Dan 780 Så, er det andre båter som burde vurderes? Har dere noen erfaringer, vinnende argumenter eller advarsler om en eller flere av modellene over? På forhånd takk :) Redigert 15.August.2019 av Perder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
filip_skau Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Heisann, jeg har en windy 8000. Båten er bred og god så her er det massevis av plass. Cabinen foran er helt konge med god plass til to voksne og byssa er helt topp til helgeturer med vask og kokeapparat . Toalettrommet er også ok størrelse på som er koblet til egen septiktank. Det som er det store plusset med denne båten er uteplassen, u sofaen er helt konge og man kan bare vippe ryggen eller skyve den bakover så er den den solsenga, rundt bordet er det plass til 6-7-8 personer i tillegg til at man kan senke bordet og og få enda større solseng. Jeg har tidligere hatt både nordan 780 og Nidelv 690, linjelekkre båter begge to men veldig smale i forhold til windy 8000. Jeg kjører bensin v8 aldri noe tull i forhold til mye diesel for tiden?? Kan på det sterkeste anbefale windy 8000. Du kan lese mer om prosjektrådene mine her, både Nidelv 690 og windy 8000: https://baatplassen.no/i/topic/145466-windy-8000-prosjekt/ https://baatplassen.no/i/topic/131805-nidelv-690-sport-prosjekt/ Legger ved et par bilder av båten: Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Ibiza 22 weekender Ibiza 26 touring (mulig litt dyr) Jeg ville valgt påhengs under 24-25 fot, og diesel over 25 fot, men trenden er at påheng tar større og større del av makedet opp mot 30 fot.. Sitér dette innlegget Link to post
Perder Svart 15.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Takk for fyldig svar @filip_skau Hadde allerede sett meg ut windy 8000 som den jeg synes var penest av de jeg nevnte, og du har jo også et veldig fint eksemplar :) Men den er vel såpass stor at man må ha blinkelys, 'bredlast' og følgebil under transport? (jeg er ikke helt oppdatert på reglene). Vi bor i oslo, men har familie i ålesund og familiehytte i en nydelig fjord der oppe, så det er ikke usannsynlig at det blir en og annen transportetappe opp og ned i ny og ne hvis det blir mulighet for det. Jeg antar det går veldig fint å sove på solsenga hvis man har med seg et vennepar på tur? Takk for svar @Mort1 Skal se nærmere på Ibiza sine :) 22 weekender er absolutt en kandidat. 26 touring blir nok for dyr ja ;) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Amerikanske båter har vel stort sett toalettrom. Men de er nok fort for tunge til å frakte selv på henger. Om du ikke tilfeldigvis kan trekke 3500 kg? Har selv skibsplast 655. Har lyst på 685/690. Litt mer plass. Men 655 er også en veldig romslig og kurant båt. Vår har do og septik, men ikke eget rom. Bare en gardin.. noe større enn den så er det en del styr å ha på henger. Men det går fint. Kjørte Trondheim-Kristiansand med den på henger en sommer. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
valvolainen Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Jeanneau leader 805 ser ut til å fylle kriterier, noe usikker på marsjfart på 30 knuter, mulig du finner en d4, kanskje over budsjett. denne går akkurat på en henger. Har også stikkkabin med dør(!). Sitér dette innlegget Link to post
Perder Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 @glalaks Takk for svar :) Både jeg og samboer er enig om at vi vil ha eget rom til doen :p ville du valgt utenbords eller innenbords ved en eventuell oppgradering til 685/690? @valvolainen Takk for svar, det ser virkelig ut som mye båt for pengene, ser det ligger en på finn nå til 419k med 230hk. Jeg liker veldig godt stikkabin, og veldig godt stikkabin med egen dør, men det blir kanskje litt overkill til første båt :p og så må vi jo tydeligvis fire på transportkravene våre da. Den er om ikke annet en solid kandidat til båt #2 når 3-fotsyka kommer sigende :) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Kanskje litt tidlig å konkludere enda men egent bad i en båt som er liten nok til å bli dratt på henger kan være en utfordring. Jeg vet dessverre ikke om noen. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Kaizer Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 pipe skrev for 12 timer siden: Kanskje litt tidlig å konkludere enda men egent bad i en båt som er liten nok til å bli dratt på henger kan være en utfordring. Jeg vet dessverre ikke om noen. Finnmaster T8, men den ligger litt over budsjettet. eg har DC selv uten toalettrom, og eg savner det veldig. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Det er et viktig skille: skal du ha innboard eller outboard. Om du kan ha innboard ville valget stått mellom Marex 270 estremo og Windy 8000. Meget gode sjøbåter. Om du først skal ha «eget bad» bør plassen være litt ok. Så prøvesitt toalettrommet før du bestemmer deg. De to jeg nevnte har god plass og er beggeover 8 meter lange (vestpåbud). Windy 7800 er en nydelig båt, men den har ikke helt adskilt bad slik 8000 har. Lykke til. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
pipe Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Jonas Kaizer skrev 36 minutter siden: Finnmaster T8, Jeg syntes den er for stor til å trekkes land og strand rundt. Den er stor og man begynner å komme i området der nesten ingen biler kan brukes til trekk vogn. Så trenger man sikkert også henger lappen. Men jeg også vet om flere båter på 8m med bad. Jeg syntes 25 fot er max og 23 fot stort nok hvis man skal sette grensen for en trekk bar båt Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 pipe skrev 49 minutter siden: Jeg syntes den er for stor til å trekkes land og strand rundt. Den er stor og man begynner å komme i området der nesten ingen biler kan brukes til trekk vogn. Så trenger man sikkert også henger lappen. Men jeg også vet om flere båter på 8m med bad. Jeg syntes 25 fot er max og 23 fot stort nok hvis man skal sette grensen for en trekk bar båt Så en Geländewagen trekke en Windy 8000 her om dagen, den lå til og med i 90-95 på E18. Utrolig dyp og fin v-bunn på W8000. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
hanto1 Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Draco 24, Fjord 725 med nyere motor, men de veier litt Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Hadde jeg hatt samme kriterier som deg tror jeg at jeg hadde sett etter en renovert Windy 8000. Dukker opp noen av disse innimellom, flott oppusset og ofte også med nyere motor. Da får du et møbel med høy kvalitet og knallbra sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Perder Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Stemmer det ikke at båten ikke kan være bredere enn 255cm hvis den skal trekkes av personbil? BE er en ting, men jeg har ikke tenkt å ta lastebillappen :p @pipe Det er jo flere som er nevnt i tråden her allerede ;) Men om det er 'god' plass eller ikke det blir jo en annen sak ja.. Tenker i utgangspunktet området 23-26 fot @Jonas Kaizer Takk, kunne gjerne tenkt meg en finnmaster, men den er jo både for dyr og for stor :p @Lingefan Takk for svar, skal se nærmere på Marex 270, begge de er absolutt kandidater, men begge er vel for breie for transport uten lastebil? @hanto1 Takk, de er innafor kriteriene, men vil helst ikke ha eldre båt enn en fra 90-tallet @Lundstad Virker som den får desidert flest stemmer ja :p Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 https://www.finn.no/144004184 Hva med denne? ? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Vi hadde Aquador 23 dc. Den gikk fint på henger og hadde vp d3 200 hk. Billig idrift og eget toalett. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Kobayashi Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 (redigert) @Perder Hvis ikke de 30 knopa er et absolutt måste så burde du kikke på GP700SE. 2,50 bred, 1600-1700kg, ingen problemer å trekke på henger regner jeg med. Har snakket med endel folk som har og har hatt denne båten og de kan ikke få fullrost den nok. Økonomisk på alle vis sies det. Jeg vurderer selv en slik båt veldig sterkt. Bare et tips Redigert 19.August.2019 av Kobayashi (see edit history) Sitér dette innlegget Wester 18, Huwa 26, Wiking 28, GP700SE Link to post
Perder Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 @TrikkerN Lønning Takk for tips, Ibiza 22 er absolutt en kandidat, er bare redd den kanskje blir litt vel liten, iallfall i forhold til prisen..? @lurvetass Vurderer absolutt aquador, vil du anbefale den? @Kobayashi Takk for tips, den er absolutt ikke dum, men virker litt kanskje litt vel treg ja. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Aquadoren er fin båt synes vi. Noen negative småting. Ikke kalesjegarasje, styrekonsol ikke tilpasset plotter. Men vann, kokeapp, mange har varmtvannsbereder og eget dorom. Og en liten stikk køye på siden nede. Stor fin utgang fra kabin til baug. Bredde og tyngde så den akkurat kan kjøres på henger. Vi hadde 200 hk vp og den marsjet fint i 22-25 om makset på såvidt over 30. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
leopard Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 @Perder Askeladden Voyager har vi hatt ett par år. Super båt med god plass og eget toalett rom. Fin bysse ute, mulighet til solseng ved kjøp av extra pute. Men du bør ha 230hk eller helst 320. Liten båt med stor båt følelse. Vi var 4 stk på 4 ukers ferie i den. Fra 2006 og nyere har du større bade plattform, baug spyd og plass til integrert plotter. Det eneste negative jeg kan si om den var mangel på vask på toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Askeladden Voyager kan ikke lovlig trekkes på henger siden den er 265cm brei. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Perder skrev On 18.8.2019 at 15.48: Stemmer det ikke at båten ikke kan være bredere enn 255cm hvis den skal trekkes av personbil? BE er en ting, men jeg har ikke tenkt å ta lastebillappen :p @pipe Det er jo flere som er nevnt i tråden her allerede ;) Men om det er 'god' plass eller ikke det blir jo en annen sak ja.. Tenker i utgangspunktet området 23-26 fot @Jonas Kaizer Takk, kunne gjerne tenkt meg en finnmaster, men den er jo både for dyr og for stor :p @Lingefan Takk for svar, skal se nærmere på Marex 270, begge de er absolutt kandidater, men begge er vel for breie for transport uten lastebil? @hanto1 Takk, de er innafor kriteriene, men vil helst ikke ha eldre båt enn en fra 90-tallet @Lundstad Virker som den får desidert flest stemmer ja :p Det burde absolutt være rom for forhandlinger på den prisen. Man får nesten en 24" for samme pris(I skrivendestund ligger det ute en 24" for 328K med 300 Yamaha) Men 24" har ikke eget rom for toalett, ellers en veldig allrigth båt etter mitt syn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.