LarsHelg Startet 15.August.2019 Del på Facebook Startet 15.August.2019 (redigert) Hei, Jeg har en trykkvannspumpe som har fungert som bare det helt frem til jeg nylig tømte ferskvanntanken. Etter dette kommer det ikke vann i kranene. Har fylt vanntanken full og satt på trykkvannspumpen (pumpa går som vanlig, men ser ut som det ikke kommer noe trykk), men det kommer ikke vann ut av kranen. Jeg tømte tanken ved å la trykkvannspumpen jobbe mens jeg lot vannkranen være åpen. Er det noen som har noen tips for hvordan jeg bør gå frem for å få trykk igjen slik at det kommer vann til kranenen? Redigert 15.August.2019 av LarsHelg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Luft i systemet? Har du sjekket at ikke pumpen bare pumper luft? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hakkannen Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Mulig du har en slik pumpe som må primes, altså fylles med vann for å fungere skikkelig. Da kan du ta av slangen på sugesiden av pumpa og fylle denne med vann slik at det står vann direkte på pumpa, ved å holde slangen høyere enn selve pumpa. Starter du pumpa kun et kort støt slik at denne fylles med vann kan du koble på slangen igjen og se om du ikke nå får trykk i kranene igjen. Vil nok bli litt hosting og harking i starten til sugeslangen og pumpa blir helt tom for luft. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Ja, pumpen må ha vann i seg og røret for å kunne suge. Jeg kjørte også tom tanken og opplevde det samme. Fylte tanken helt, og lot vannslangen stå på slik at det kom vann både ut påfylling og lufting for å lage litt trykk i tanken. Så åpnet jeg krana og da fikk den «tak» og etter litt var alt som normalt. Andre har fylt vann inn i luftingen med påfylling lukket for det samme. Andre har rett og slett åpnet kran uten å ha på pumpen og sugd vannet opp. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Enklest å åpne kranen, sette ein passande slange mot tuten og suge litt. Eller bare ta tuten i munnen å suge Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
vindmann Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Hvis man vil slippe å suge kan en selvluftende pumpe anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 17.August.2019 Del på Facebook Svart 17.August.2019 Det hender noenganger det samme hos meg. Rusk i bunn av tanken setter seg i pumpa og holden tilakeslagsmembranen åpen. Skrudde opp pumpa og fjernet rusket. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.August.2019 Del på Facebook Svart 18.August.2019 (redigert) Hvis en vil slippe å suge/demontere fyll opp vanntanken når vanntanken renner over åpne et par kraner start pumpa kommer det ikke vann nu strup litt på overløpsvannet så det blir litt trykk i tanken, funker hvis pumpa er i orden og bare luft /rusk er årsaken. Redigert 18.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 18.August.2019 Del på Facebook Svart 18.August.2019 TS sier at pumpa går som vanlig og da er det neppe luft, da blir det jo en helt annen lyd i pumpa. I nyere båter sitter det som oftest et filter/sil og jeg ville sjekke der spesielt siden tanken har vært tømt/rengjort og det kan ha tettet filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.