Jump to content

Egen service på VP D4 2009 - sjekkliste OK? og hvor kjøpe Volvo deler og verktøy..?


R.O

Recommended Posts

Første året jeg skal ta service på båt med innenbords. Fant denne videoen som virket ryddig og informativ:

 

.

 

Jeg tenkte å gjøre følgende ifb med opplag når den tid kommer:

 

Drev:

Dette var av i juni og fikk bla nye belger. I juli var båten oppe pga tau i propellen, og drevet fikk ny olje og nye simringer. Så her trenger jeg vel ikke gjøre stort. Tenkte bare å sjekke oljen, også ta av propeller for kontoroll. Tenker da drevet bare henger på båten. Dette krever vel heller ingen frostsikring, da alt vannet vil renne ut..?

 

Motor:

Tenkte å bytte olje og filter slik som anvist på videoen over. Dette tenkte jeg å gjøre selv noen uker før opplag  - skader vel ikke om motor står lagret med olje etter at motor har gått noen timer..? Motor fikk ny gul kjølevæske i juni, ifb med full systemrens, så denne skal ikke røres. Ferskvannskjøring og frostsikring er jeg litt usikker på hvordan jeg gjør, dette må også gjøres etter opptak, så dette tenkte jeg sette bort til marina som skal lagre båten. Dette er en mindre marina, og har meg bekjent ingen egen VP mekaniker, men dette vil jeg tro enhver båtmekaniker kan..?

 

Videre blir det frostsikring av septik og VVS om bord - her kjører jeg vel bare godt igjennom med frostvæske.

 

Båten skal lagres innendørs, men kaldt.

 

Så kommer spørsmålet til Båtplassens kompetente og aktive medlemmer:

 

1. Høres ovennevnte liste grei ut?

2. Tips til hvor jeg får kjøpt deler og enkelt verktøy til Volvo Penta. Og til en OK pris. Er så gammel at jeg verdsetter å gå inn i en butikk, det forutsetter dog at det finnes snev av kompetanse i butikken.

 

Link to post

Ville:

  • tappet av VV tank
  • tatt ut impelleren (det er god trening til en nødsituasjon, den varer lengre, den setter seg ikke på akslingen...)
  • bygge om sjøvannsfilter til klart lokk
  • bygge om sjøvanninntak med avstengningsventil i båten, og T stykke for å kunne kjøre frostveske gjennom systemet i loop sammen med drevpose
Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Om du søker på motortype eller serienummer hos VP finner du en vedlikeholdsplan som angir intervall for alle servicepunkter på motor og drev. Jeg ville heller tatt utgangspunkt i denne planen enn en youtubevideo. 

 

Om motoren er ny for deg, har du kontroll på tidligere servicer? Når ble reimene skiftet sist f.eks. 

 

I tillegg til VPs vedlikeholdsliste bør du ta av det sorte dekselet over motoren årlig for inspeksjon av evnt. lekasjer og sjekk av klamring av høytrykk dieselrør. Spander gjerne en dråpe gjengelåsing på skruene som fester klemmene til motoren, det har hendt at disse har ristet løs. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Her er (fra hodet) min huskeliste for D6 med DPH-A drev:

 

Drevet høst:

- Drenere olje, om OK (klar og fin) så gjør jeg resten selv. Er den dårlig ringer jeg Ingar på drevservice.no

- Ta av propeller

- Ferskvannskjøre

  - pakker inn drevet i en drevpose og fanger vannet fra eksosen også ned i posen. Kjører med ferskvann i minst 20-30 minutter. 

  - avslutter med frosvæske i posen, resten av vesken tar jeg over i kanner til neste år (er tappekran i bunnen av posen)

 

Drevet vår:

 - Ny olje

 - Monterer av drevet og skifter knutebelg

 - Skifter eventuelle andre slitte deler om nøvendig (vannslangen, eksosbelg, eller andre ting)

 - Monterer på drevet

 - Bunnstoff med drevspray

 - Etter bunnstoffing skrur jeg av anodene og skifter (både skjold og drevet) 

 

Motor: 

 - Skifte olje

 - Skifte begge oljefilter

 - Kontrollere / skifte kjølevann (har også gul) 

 - Skifte for og fin-filter for diesel 

 - Skifte åndefilter

 - Skifte luftfilter

 - Skifte/kontrollere offeranoder motor (2 stk)  - dersom jeg husker å skru disse ut før jeg kjører motoren med frostvæske kan disse vare 2-3 sesonger. En runde meg frostveske så er de oppbrukt) 

 - Skifte/kontrollere offeranode i eksosbend

 - kontrollere / skifte reimer

 - kontrollere olje på kompressor (denne er ofte ikke skiftet, tar bare 10 minutter å gjøre!)

 

Ferskvann og septik:

 - drenere VV-bereder, jeg bruker våtstøvsuger for å tømme den helt

 - tømmer alle kraner, suger de tørre med våtstøvsuger

 - frostveske i alle vasker, sluk og toalett, bruker "miljøvennlig" frostvæske fra biltema til dette: https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/toaletter/toalettrengjoring/frostvaske-3-l-2000040541?gclid=Cj0KCQjwy97qBRDoARIsAITONTIsAatA_ozzoVP1oa4n-j0xhT4SPDaDTvA_kVXjDuxgLW0htWEBdqsaAvq_EALw_wcB

husk å kjøre pumper slik som gulpepumpe i dusjen og septiktømmepumper for å få det inn i alle deler

 

Ellers vasker og vasker jeg. Passe på at alt er rent slik at man ikke får mugg ila vinteren. Jeg bruker også avfukter, du skulle stå inne så er ikke så farlig. Jeg står nå under tak og har lite problemer med fukt lenger. Pass på kjøleskap og alle skap og skuffer. Få det skikkelig rent. Jeg har også en vinterkalesje som jeg bruker. Den andre kommer hjem for skånsom vask og tørk før vinterlagring. 

 

Jeg kobler også fra det meste av elektrisk minus det jeg bruker for å passe på båten (har litt overvåking, nevnte avfukter etc). Jeg lar alt av batterier stå i båten men har overvåking. Skulle jeg ikke hatt det ville jeg lade de opp og koblet fra alle batteripoler. Jeg bruker også tørrballer rundt i båten, motorrom, lagerrom etc. etc. Suger også kjølen helt tørr med våtstøvsuger. 

 

Sjekk i servicemanualen til Volvo Penta, de har en kjempefin huskeliste med forklaring på hvordan du gjør det. Du har den sikkert i båten, eventuelt her: https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/your-engine/manuals---handbooks.html

 

Jeg tar også å bunnstoffer på høsten, godt å få gjort. Våren går med til polering... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
dieselfan skrev for 23 timer siden:

 

bygge om sjøvanninntak med avstengningsventil i båten, og T stykke for å kunne kjøre frostveske gjennom systemet i loop sammen med drevpose

 

Ikke meningen å kuppe denne tråden (jeg har prøvd å bidra litt over!) men jeg lurer @dieselfan om du har en tegning/deleliste for slikt T stykke for D4/D6. Kunne tenkt meg å montere en slik ila vinteren. Superpraktisk for vinterkonservering samt kunne stenge for sjøvann om man skal skifte impeller eller frostsikre på sjøen (om man utvider sesongen litt!). Men jeg sliter litt med å finne gode løsninger for T-stykke av rett dimensjon. Om du har en deleliste e.l. er jeg veldig interessert :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Beklager men det har jeg ikke. Har et klart forbedringspotensiale når det gjelder å dokumentere systematisk.... :crazy:

Håper du bygger med blindplugg ut av T - for å redusere muligheten for å kjøre vann inn i båten vet et uhell :diving:

 

TS - er dette noe som er aktuelt for deg ? Er det ok om en av de som kar gjort denne modifikasjonen deler litt om det her ?

Brigg - har ikke du gjort den modifikasjonen?

Link to post
dieselfan skrev 18 minutter siden:

Brigg - har ikke du gjort den modifikasjonen?

 

Nei. Og jeg har heller ikke drev så stengekran på sjøvannsknntaket er originalt fra fabrikk. 

 

Jeg ligger på sjøen hele året, men frostsikrer sjøvannssystemet uansett. Kobler fra slange inn på sjøvannspumpe, settet på en midlertidig slange som suger fra en kanne med frostveskeblanding. Sjekker at det kommer ut eksosrøret før jeg avslutter, da står det frosveske i hele sjøvannsystemet inkl eksospotten. Fyller så sjøvannsfiltetet (etter å ha tømt dett for sjøvann og rengjort) og løfter og fyller slangen slik at frostveske står over vannivået. Åpner kuleventilen et øyeblikk slik at frostveskeblandingen fortrenger sjøvannet i kula før den stenges for vinteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Sjøbliss skrev for 7 timer siden:

Her er (fra hodet) min huskeliste for D6 med DPH-A drev:

 

 

 

Ja det var liste si.. At anoder på motor måtte ut før frostvæske var jeg ikke klar over.  Tas disse ut så fort båten er på land, og forblir ute til våren, eller er det kun så lenge motoren kjøres med frostvæske at de skal være ute..?  

 

Drevposd virker genialt. Er dette relativt  Plug and Play? Av med propeller, på med pose, fylle vann, starte opp, også kjølevæske på slutten..

Link to post

Anoden spises av frostvæsken så ut er smart. Jeg hadde satt de inn igjen rett etterpå men det kan også gjøres til våren. Viktigste er at de ikke er inne når vesken sirkulerer. 

 

Ja det er ganske plug and play med drevpose. Akkurat som du skriver, av med propeller, på med drevposen, ferskvann en god stund så frostvæske til slutt. Det som er litt dillete er at returvannet kommer ut av skjoldet og drevet så du må passe på å få posen rundt "finnen" på drevet samt helt inn mot transomen. Jeg tok også å stroppet drevposen tett på drevet slik at den ikke trengte så mye vann (spesielt relevant når du kjører siste biten med frostvæske). Jeg bruker drevposen fra Biltema og den har en gardenaplugg i bunn så du kan ta vare på frostvæsken år etter år. Smart og miljøvennlig. Sjekk med en måler at vesken er god.

 

Bare spør om du lurer på mer, dette er ganske lett. Kjør fullt med ferskvann først så ser du hvor vannet kommer ut og så prøver du deg frem før du kjører frostsikring.

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev On ‎18‎.‎08‎.‎2019 at 1.55:

 

 

Bare spør om du lurer på mer, dette er ganske lett. Kjør fullt med ferskvann først så ser du hvor vannet kommer ut og så prøver du deg frem før du kjører frostsikring.

 

Takk, tar deg på ordet der siden du tydeligvis har gjort dette før..:)

 

Av alt som skal gjøres ifb med opplag og konservering så tenker jeg at ferskavannskjøring og frostsikring av motor er det desidert viktigste. I manualen som du henviste til lenger opp så står det på side 79 hvordan man skyller gjennom og kjøre inn frostvæske. Her gjøres alt i motorrommet med en slangestuss og bøtte - virker veldig enkelt. hvorfor drevbag og ikke i hht manualen...? Ser også folk skriver litt om å bygge om med T stykker osv...

 

Bytte/kontroll av offeranoder bør vel også stå høyt på lista. Tilsynelatende veldig enkelt (dog litt vanskelig tilkomst på den ene). Her står det på side 77 i manualen at kylvaska/Coolant må dreneres ut før disse byttes. Hvilke kjølevæske dreneres ut her? Dersom dette kun er sjøvann i kretsen kan vel det bare renne ut av pluggen som holder anoden, eller...?  Dersom dette gjøres etter at frostvæske er kjørt inn i systemet vil vel frostvæsken renne ut..? tenkte å gjøre dette på land..

 

Link to post

På mine dph-drev brukte jeg ifjor drevpose for å skylle med ferskvann.  Det fungerte veldig bra. 

 

Prøvde så å fylle med frostvæske men måtte bruke velsig store mengder så droppet det. Tok heller av drevet, som uansett skal av for vinteren, koplet til en slange inn i inntaksslangen og stappet denne slangen ned i en bøtte med frostvæske.

 

Til høsten har jeg foreløpig planlagt å frostsikre motor, deretter skru ut zink-pluggene. Til våren skru inn nye plugger.

Link to post
Gabi skrev 8 minutter siden:

På mine dph-drev brukte jeg ifjor drevpose for å skylle med ferskvann.  Det fungerte veldig bra. 

 

Prøvde så å fylle med frostvæske men måtte bruke velsig store mengder så droppet det. Tok heller av drevet, som uansett skal av for vinteren, koplet til en slange inn i inntaksslangen og stappet denne slangen ned i en bøtte med frostvæske.

 

Til høsten har jeg foreløpig planlagt å frostsikre motor, deretter skru ut zink-pluggene. Til våren skru inn nye plugger.

 

Jeg ser også for meg at det går med stooore mengder frostvæske når det skal blandes i en bag under drevet. Ved blandingsforhold 1:3 vil man med 5l væske få 15liter i posen, pluss at det sikkert er en del liter i kretsen. 15liter blir vel bare en liten pytt nederst i posen ser jeg for meg...

 

Drevet mitt var av i juli, men full overhaling og nye belger, så tenkte å la det få henge på i vinter.

 

Hvilke kjølevæske er det forresten fornuftig å bruke, er det VP sin grønne som skal benyttes her også, for konservering..? Frostvæske og kjølevæske brukes om hverandre ser jeg, for meg så er frostvæske for konservering og for å hindre frost, kjølevæske sirkulerer i lukket system hele året, Type VP gule eller grønn...

 

 

Link to post
R.O skrev for 2 timer siden:

Her gjøres alt i motorrommet med en slangestuss og bøtte - virker veldig enkelt. hvorfor drevbag og ikke i hht manualen...? Ser også folk skriver litt om å bygge om med T stykker osv...

Vi snakker om en grundig skylling av motor og drev innvendig med ferskvann og deretter sirkulasjon med frostveske. Dette gir en meget god korrosjonshindrene behandling. 

 

Volvo beskriver "hvordan frostsikre motoren på enkleste måte" 

Mindre arbeid og dårligere korrosjonsbeskyttelse. Du får lommer med vann som fryser. Du må kjøre systemrens hyppigere... 

 

Stengekran og T-stykke på sjøvannsinntaket er kjekt om du ligger på sjøen om vinteren. Det gir deg mulighet til å demontere hvilken somhelst komponent på motoren uten å ta inn vann...

Er du ute etter "minst mulig arbeid" så glem rådene mine, jeg er opptatt av lengst mulig holdbarhet... Og gir råd deretter. 

Frostveske brukes omigjen og jeg får alt jeg trenger på 25 liters dunk. 

Link to post
dieselfan skrev 30 minutter siden:

Vi snakker om en grundig skylling av motor og drev innvendig med ferskvann og deretter sirkulasjon med frostveske. Dette gir en meget god korrosjonshindrene behandling. 

 

Volvo beskriver "hvordan frostsikre motoren på enkleste måte" 

Mindre arbeid og dårligere korrosjonsbeskyttelse. Du får lommer med vann som fryser. Du må kjøre systemrens hyppigere... 

 

Stengekran og T-stykke på sjøvannsinntaket er kjekt om du ligger på sjøen om vinteren. Det gir deg mulighet til å demontere hvilken somhelst komponent på motoren uten å ta inn vann...

Er du ute etter "minst mulig arbeid" så glem rådene mine, jeg er opptatt av lengst mulig holdbarhet... Og gir råd deretter. 

Frostveske brukes omigjen og jeg får alt jeg trenger på 25 liters dunk. 

 

Skjønner... Jeg tar opp båten, så da er vi vel tilbake til drevpose, vil gjøre det ordentlig. Spørsmålet da er hvilke frostvæske man kan bruke. Blir det da 4-5 stk 5liter dunker til 630kroner som må til....?

Link to post

Hei @R.O fint du graver! 

 

Det med T-stykke er beskrevet her, og er veldig smart. Da har du en knallbra plassering av inntak for kjølevæsken og du kan eventuelt suge fra drevposen med en litt lang grov slange. Krever dog montering av et T-stykke som ikke er standard. Se her: 

 

Det som står i manualen fungerer ikke når man har drev dessverre da den suger opp vann fra bunnen av drevet og drevpose er derfor nødvendig. Det jeg har gjort er at jeg stropper drevposen tett mot drevet (fire-fem stropper på forskjellige steder) slik at jeg reduserer volumet i posen vesentlig før jeg startet med frostvæsken. På denne måten får vesken også sirkulert i drevet ++. Ja det går en del frostvæske med til denne prosessen men posen har gardenakobling i bunn så jeg tapper av vesken og gjenbruker neste år så det blir i prinsippet ikke så galt. 

 

Dersom du ikke har lyst å ta av drevet men likevel bruke slangen bak drevet kan du tilte drevet maks opp, da får du av slangen mot drevet og kan koble til en slange der for sug fra bøtte e.l. Det er mange som gjør. 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har vakuumpumpeslangen nedi der du beskriver. Min slange fyller røret godt, tar noen ganger litt teip for å tette overgangen. Vakuumpumpe er tingen ?

 

Kjør motoren litt varm før du starter så går det lettere. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev On 2.9.2019 at 14.03:

Jeg har vakuumpumpeslangen nedi der du beskriver. Min slange fyller røret godt, tar noen ganger litt teip for å tette overgangen. Vakuumpumpe er tingen ?

 

Kjør motoren litt varm før du starter så går det lettere. 

 

Bonus skrev On 2.9.2019 at 21.36:

Jepp, som @Sjøbliss sier :thumbsup:

 

Fikk ikke pumpe slangen helt ned i gummislangen på SB side av motoren, så brukte da peile røret, og det fungerte utmerket. Vakumpumpen sugde ut 12liter..  Olje og filter skift var forøvrig svært enkelt, så ingen grunn til ikke å gjøre dette selv..?

 

Ett dumt spørsmål: Oljen som ble pumpet ut var veldig mye svartere enn den nye som gikk inn, men det er vel derfor den skal byttes hvert år... Føltes forøvrig glatt og fin...

 

Pumpet ut 12liter, og turte da kun å fylle 11,5 liter på motoren, antar noe ligger igjen. Peiling av olje var ikke veldig enkelt. Startet opp og og lot den gå noen minutter, da var var det litt olje på pinnen. Etter 20min var pinnen helt tør... Peiler på nytt i morgen før jeg ev fyller på mere..

 

Sjekket også anoder, skrudde ut og holdt igjen vannet med fingeren. Anodene var overmodne for bytte, men venter med å bytte den til det er ferskvann i systemet, men etter at kjølevæske er sirkulert..

 

Om 2-3 uker går den på land, da er det frostsikring med drevbag, spent på hvordan det går, men takket være god hjelp her inne nærmer jeg selvberget hva service angår...?

Link to post

Oljen ut er svart og inn er brunblank, helt normalt. Skal ikke være grå eller melkefarget, da er det noe galt. Høres ut som du skal fylle på mer når du sier pinnen var tørr. Du skal ha olje opp på det skraverte feltet på peilepinnen. Jeg har alltid olje opp mot maks, altså mot toppen av det skraverte feltet. 

 

Godt jobbet! Har du tatt filter for olje og diesel, ånde, luft osv?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev 7 minutter siden:

Oljen ut er svart og inn er brunblank, helt normalt. Skal ikke være grå eller melkefarget, da er det noe galt. Høres ut som du skal fylle på mer når du sier pinnen var tørr. Du skal ha olje opp på det skraverte feltet på peilepinnen. Jeg har alltid olje opp mot maks, altså mot toppen av det skraverte feltet. 

 

Godt jobbet! Har du tatt filter for olje og diesel, ånde, luft osv?

 

Oljefilter og bypass ble byttet. 2stk Diesel filter og veivhusfilter står på liste, men vurderer at dette også kan gjøres til våren. Ånde og luft er ikke tatt, er et av disse samme som Veivhusfilter...? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...