Jump to content

Egen service på VP D4 2009 - sjekkliste OK? og hvor kjøpe Volvo deler og verktøy..?

R.O

Recommended Posts

Jeg har en båt med 2 D3 motorer og DPS-drev.

Var innom en Volvo Penta forhandler for å kjøpe utstyr for opplaget.

Ble fortalt at mekanikerne der ikke brukte pose eller muffe for å kjøre ferskvann gjennom motorene. De demonterte drevet først, og koblet en slange til sjøvannsinntaket/slangen som hadde vært koblet til drevet. De brukte da et kar for vann og frostvæske. Vann ut fra motor ville komme ut gjennom en tilsvarende slange slik at man kunne fange opp returvannet.

bergie skrev 13 minutter siden:

Jeg har en båt med 2 D3 motorer og DPS-drev.

Var innom en Volvo Penta forhandler for å kjøpe utstyr for opplaget.

Ble fortalt at mekanikerne der ikke brukte pose eller muffe for å kjøre ferskvann gjennom motorene. De demonterte drevet først, og koblet en slange til sjøvannsinntaket/slangen som hadde vært koblet til drevet. De brukte da et kar for vann og frostvæske. Vann ut fra motor ville komme ut gjennom en tilsvarende slange slik at man kunne fange opp returvannet.

Jeg fikk akkurat samme beskjed på LA-SA(Volvo Penta forhandler i Oslo). Koblet seg til S-slangen (tror han sa S-slangen?). Litt usikker på om drevet måtte av, eller om dert holdt å kjøre helt opp for å komme til slangen? Mulig drevpose er enda bedre, da man får sirkulert lenger..? Drevpose kostet 399kr på Maritim, så jeg har det som plan 1. Finner jeg en bedre metode så byttet jeg til den.... Eneste umiddelbare ulempen jeg ser med drevpose (før jeg har prøvd vell å merke) er mengden frysevæske, men planen er å samle opp for gjenbruk neste år...

Alle tre nevnte fungerer. Trim opp drevet og koble fra slangen på drevet så kan du koble til en slange til å hente ferskvann / frostvæske. Har du drevet av kommer vannet ut av eksos slangen + skjoldet, er drevet på kommer det ut av drevet + skjoldet. 

Drevposen fungerer også, jeg bruker den. Men du må stroppe den tett på drevet så du slipper å bruke hundrevis av liter med frostvæske. Til ferskvann fungerer det helt perfekt med drevposen. Ta den helt tett på skjoldsiden så får du med returvannet der også. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

En enkel hjemmetest av blandingsforhold på PEAK Antifreeze + Coolant som jeg planlegger å bruke til frostsikring. Ved 25/75 blanding (25% kjølevæske), så fikk jeg slush etter 12  timer i minus 20grader. Ikke den store sprengkraften i slik slush vil jeg tro, og det blir neppe minus 20 grader i kaldtlageret rett ved sjøen(Østfold) der jeg har båten.

Nå har jeg 14 liter kjølevæske, så dersom det holder med 40 liter i drevposen for å få drevet til å suge til seg så blandingen, så får jeg 35/65 blanding, det bør hold lenge...  Innsuget er vel ganske langt nede, ref bildet nedenfor.. ?

1622563473_Frostvske25-75.jpg.ce21a51797ecfb0fc5f5021cedc7741a.jpg

Innsuget av kjølevann er vel her, så hvis drevposen fylles til over dette nivået så er jeg good to go....?

392598284_innsugdphdrev.JPG.bf622a9b4314b47fe44f30d446b4f28c.JPG

40 liter skal holde hardt... det går mer enn du tror nedi drevposen... 

har tatt vinterkonservering på DPH 9 ganger. (Første gangene var jeg nok litt nybegynner og hadde ikke vært medlem her så lenge )

Kjøpe drevposen første året og kom til at det ble bare tull. Så jeg kobla fra   kjølevannsslangens bakre del, på selve motoren. Bøyde opp slangen og kjørte ferskvann fra hageslange rett i slangen. Deretter helle oppi frostvæske. Litt kløn og litt søling. Men det funka det også... 

i årene som har fulgt deretter, har det blitt frakobling av S-slangen på drevet. Påkobling av forlengelse ned i balje med vann, detter vippe den over i dunken med frostvæske. 

Slik står det til våren og kjøring av motor på land. Tradisjon tro blir alltid påkobling av S-slangen utsatt til kvelden før sjøsetting... og det er litt knot å få den på igjen... så man skal ha god tid og spist mat først. 

Vær varsom med verktøy for å tvinge den på igjen, og beregn hvor den skarpe kanten på slangeklemmen kommer. 

Modifisering med T-stykke og ventiler inne i motorrommet har blitt utsatt mange ganger. Det er nok definitivt verdt jobben og kr. 

Jeg løftet opp en tråd om dette for en ukes tid siden. 

Jeg har tatt service på dph 1 gang.... Men brukte drevpose til å spyle gjennom med ferskvann først. Det synes jeg fungerte veldig bra. Fikk jo da spylt igjennom inntaket på drevet også, noe man ellers ikke får gjort dersom man spyler rett inn på s-slangen.

Etter det tok jeg av drev, dyttet inn en Ø32 slange (mener jeg det var) i s-slangen og ned i et kar med frostvæske. Funket bra det også...

? blir S-slangen noe mindre knotete å få på drevet når drevet  har vært av? Har man drevet på stativ med hjul, så er det kanskje lettere å få på slange om man tar den på før resten kobles ihop? 

Trangt er det... av og til går det på 10 min, enkelte ganger holder man på å resignere ?

Eureka skrev 10 minutter siden:

? blir S-slangen noe mindre knotete å få på drevet når drevet  har vært av? Har man drevet på stativ med hjul, så er det kanskje lettere å få på slange om man tar den på før resten kobles ihop? 

Trangt er det... av og til går det på 10 min, enkelte ganger holder man på å resignere ?

Aner meg at tilkobling på S-slangen også kan bli litt knot. Jeg skal levere båten noen timer kjøring fra hjemmeadresse, og har da noen tilmålte timer før de setter den inn på lager. Drevet var av i juli, så det skal bare henge på. Derfor tenkte jeg at drevpose er det enkleste/raskeste, så får det heller gå med noen ekstra liter frostvæske...

Det er vel lettere å få på s-slangen om man vrir drevet littegrann til motsatt side minnes jeg å huske.

Ellers kan nevnes at Volvo har en flaske med gummi-lurium som ved påføring innvendig på slangen eller på mottagsstedet sklir lettere på. Den tørker raskt etterpå. Brukte den på belgene med litt hell.

Gabi skrev 13 minutter siden:

Drev bør tas av på høst uansett, dersom man ikke har gode grunner for ikke å gjøre det. Slik at s-slangen må på igjen på våren også uansett, så slipper ikke unna den sermonien....

Drevet var av i juli(2,5mnd siden), fikk ny knutebelg og eksosbelg + nye simringer. Båten skal lagres innendørs. Hvorfor mener du drevet bør av uansett..?

Det er mange tråder omkring dph-drev og hva som er lurt å gjøre etc. Jeg svarte generelt og ikke akkurat til deg spesielt, men typiske ting som går igjen som argumenter for å ta av drev på vinteren er bla:

1. Hvis man ikke har smurt drevbolter etc veldig godt kan de sette seg skikkelig godt og være vanskelig å ta av hvis man feks gjør det kun hvert 2. År

2. Sjekk av knutebelg mht vann. Ting kan skje hele sesongen mht knutebelgen, og det å sjekke for vann er en stor fordel. Og dersom man ønsker å skifte hvert år, som iallefall ikke er noen ulempe må drevet i det minste av der og da uansett.

3. For de fleste som har båten utendørs sikrer man mot tyveri ved å ta de av. 

Jeg løsner også knutebelgen og skifter olje på høsten, uansett om jeg lar drevet henge på båten over vinteren. Jeg låser det også fast med ekstra kjettinger og tar selvsagt av propellene. Har også sjekket med forsikringen om det er OK, og det har jeg fått bekreftet. 

Oppsummering etter fersvannskjøring og konservering med drevpose:

Gjorde dette for første gang, og det gikk lettere enn forventer. Brukte en drevpose fra Maritim. Kikket på flere poser, men Maritim sin hadde tilsynelatende minst volum. Posen passet bra på dph drevet, og jeg tappet ut rett under 40liter med utblandet frostvæske etter konservering. Sølte nok bort 5-6liter... Posen til Maritim var også klart billigst - 399kr SeaSea skulle ha 1200kr for en drevpose, Biltema sin kostet vel rundt 600kr

Posen var lett å feste, og med 3-4m tau tok det 2min. PS! Propellene må av først.

Kjørte først gjennom ferskvann i 10-15min, fikk da oljetemp opp til 80 grader. Da hadde jeg posen full med vann, og lot vannslangen fylle posen underveis. Deretter tok jeg av posen, og plasserte en tom 10l kanne over akselen. Kanna til Biltema passet perfekt inn her, tok en runde gaffa tape for å holde denne på plass. Var en del volum ingen under og bak akselen også, så her plasserte jeg en 5l kanne, fyllet den med vann så den holdt seg nede - på denne måten fikk jeg fortrengt 15l. Glemte dessverre å ta bilde av 10l kanna uten pose, men tok et bilde ned i posen som viser kannene. 

Brettet opp en flik bak på posen, brukte en 2m stropp til dette, sparte noen liter her også..

Etter 2-3 min kjøring med ca 30/70 blanding helte jeg ca 1 -2 liter frostvæske rett i sjøvannsfilterer, startet så opp i noen sekunder, om dette er noe poeng vet jeg ikke..?

Gikk med 4 kanner kjølevæske til 220kr stykk, så dette kan sikkert gjøres med litt mindre kjølevæske, men nå har jeg ca 40l med blanding stående til neste år. 

Alt i alt syntes jeg dette var en veldig grei måte å gjøre det på, så det blir samme måte neste år..

Væsken jeg tappet ut ble testet i frysen hjemme, fikk slush etter ett døgn i -20grader...

1922F2BD-3E45-474D-96FC-1E3EEEF597FE.jpeg.e0738b7639262704fb813c1c9e084c77.jpeg

Her er kannene i drevposen, ser så vidt korken på 10l kanna som ligger under drevet, over akslingen...

B2305012-28BD-4F06-B118-B7DC6997D914.jpeg.f0d2c6a56e0c9181525ac4f37ffd554b.jpeg

• 3 uker senere...

Jeg har tenkt litt på årets prosjekt for vinterkonservering. Tenker kanskje jeg skal ta å løfte drevet etter jeg har kjørt alt med ferskvann en stund og så feste på en meter eller så med PP rør fra inntaket som jeg stikker rett ned i bunnen av drevposen. Da suger den fra bunnen og posen samler opp all returen. Da får man en god sirkulasjon uten at man må ha 700 liter med frostvæske. Tenkte også jeg skulle kjøre en flaske eller to med systemrens etter jeg har kjørt den varm med ferskvann så da er mengde et tema. Jeg skal se på dette i morgen. 

Noen som vet ca dimensjon på PP rør som passer inn i inntaksslangen bak på transomen? 

Setter du på et bend og rør/ slange videre, så er det lettere å få den nedi noe uten å belaste S-slangen så mye. 

Altså S-slage -rør-bend-rør. 

Mest fleksible vil være

S-slange -rør- slange om ikke kollapser 

men som jeg har skrevet før, det er litt knot å få kjølevannsslangen på igjen om drevet står på

Bruker et krumkake "verktøy" i tre (etter bestemor...) til å utvide munningen på slanger en stund før montasje.

Er en fomle...men dette syntes jeg selv går veldig enkelt... ?

slikkepott.no.... 29 kr :crazy:   

Ser nå at faguttrykket er "kromkakepinne" :giggle:  Foreslår at du går inn på kjøkkenet å drar ut bakeverktøyskuffen, finner kromkakepinnen og sier følgende:  det er så sørgelig dårlig "vinkel" på denne kromkakepinnen at det er jo fasan meg nesten ikke plass til krem i det hele tatt..... burde vi ikke bytte den ut ????

kromkakepinne.jpeg.1d3f353536e35ed67d79b51adc4c807b.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...