R.O Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Med riktig drevpose og noen kanner i posen, ref posten min over, så klarte jeg meg med ca 13liter kjølevæske. Tappet ut ca 40liter ferdig blandet væske - så jeg ser ingen grunn til å knote med s-slangen.... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Sjøbliss skrev On 9.10.2019 at 6.44: Noen som vet ca dimensjon på PP rør som passer inn i inntaksslangen bak på transomen? Vis hele sitatet Jeg bruker en Ø32 vanlig stålarmert gjennomsiktig slange som var avkapp fra noe jeg hadde igjen. Stikker den bare inni og så andre enden i bøtta med frostvæske. Bruker ikke slangeklemme. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Takk @Gabi. Jeg kjøpte 32mm og 40mm PP men da er nok 32mm helt fint. Jeg tror at siden jeg har en Biltema pose som ikke er like smart som den nevnt over så bruker jeg trikset med S slangen og et rør rett ned i laveste punkt på posen. Da skal det nok ikke så mange literene til. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 "Sugerørmetoden" ned i drevposen var veldig effektivt. Fikk kjørt full rens på kjølerene med sirkulasjon av systemrens på varm motor i en god stund. Tre dager hvile så kjørte gjennom masse vann og nå frostvæske. Brukte 20 liter men kunne klart meg med 10. Tappet alt av igjen og kan bruke det på nytt neste år. Slett ikke dårlig patent. ? Lagde hakket nederst så ikke røret skal suge seg fast i posen og lage vakuum. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Martin_ Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Hei Hvor kjøper dere rimeligst olje, filter, anoder osv til Volvo D4 / D6? Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Leser i Volvo Penta service manual at det anbefales å sette inn ny impeller med glycerin. Hva menes med dette? Trodde man kunne bruke vanlig fettpresse-fett til impeller... Utdrag fra manaul: Montering 4 5 Smörj in pumphuset, impellern och lockets insida med lite glycerin. VIKTIGT! Impellern kan skadas om andra typer av smörj medel än glycerin används. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Jeg praktiserer vannfast fett på impellerakslingen for enklere demontering neste gang. Ingenting på gummien. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gabi Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Jeg bruker glyserin også på akselen. Det fungerer veldig fint på begge mine D6. Om man ikke smører noe form for smøring på akselen er min erfaring at det blir mye vanskeligere å dytte impelleren inn det aller siste stykket. Smører eller glycerin på lokket, impeller og innvendig i pumpehuset. Ellers spekuleres det gjerne i hva gummien tåler om man bruker annet enn glycerin. Eller at friksjonen impeller mot pumpehus blir så glatt at impeller ikke får lagd godt nok sug. Jeg vet ikke, annet enn at glycerin fungerer fint. At noen bruker zalo fortynnet er vel også godkjent da det vaskes bort kjapt ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Da går jeg til innkjøp av glycerin! Men hvor selger de den slags lurium? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.