Jump to content

Sjøassistanse eller Redningsselskapet?


o.b.lix

Recommended Posts

Kystpatruljen er uprobematisk. Dette kjenner vi alle til.

Sjøassistanse er for meg noe ukjent.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje du burde lære litt om Sjøassistanse slik at den også blir uproblematisk? :smiley:

 

Selv er jeg med i begge.

 

Kystpatruljen er jeg med i for havneboka og bladet Redningsskøyta sin skyld. I tillegg til 10% rabatt på båtforsikringen. Å tro at jeg får assistanse fra Redningsskøyta til ikke livstruende problemer i Oslofjorden er å tro på julenissen. Her er 200.000 fritidsbåter og 3 redningsskøyter. Og i en nødsituasjon? Da får jeg assistanse uansett.

 

Sjøassistanse er jeg medlem av fordi de gir meg 1500 kroner i redusert egenandel på kaskoforsikringen. Da kan jeg øke egenandelen tilsvarende. Det sparer inn hele medlemsavgiften. Skulle noe gå galt med båten, dekker de transport av deler, slep, dykker, hjemtransport av båt eller besetning osv. Det fine er at de ikke spør hvem som hjalp meg. jeg kan bruke den som er tilgjengelig. Ellers er gratis værmelding og ringeminutter via vhf greit. bruker fint lite ringeminutter. Kjekt er gratisnumrene av Båtliv og det rimeligere abonnementet.

 

Dette er egentlig bare en kost-nytte vurdering. Begge gir meg mer tilbake enn jeg betaler inn. Siden jeg kan regne er saken grei for min del. Det blir medlemskap i begge.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Men sjøassistanse her klare begrensninger på 5000 i sleå og 1500 i motordel-transport etc. Hvordan er dette i praksis? Er det nok? Hvordan fungerer det i praksis når noe går galt med båten, noen som vet?

<{POST_SNAPBACK}>

(Eg jobbar i kystradio/sjøassistanse så eg er fullstendig inhabil i dette spørsmålet, og det eg skriv må sjåast i lys av dette :wink: )

 

 

Om dette er nok er avhengig av fleire faktorar, som avstand og pris på transport m.m. Men 5000/1500 er i alle fall betre enn ingenting, og det kjem uansett som eit fråtrekk i dei utgiftene du får visst du er uheldig :wink:

 

Men som det er sagt av andre tidlegare, så er medlemsskapet "sjølvfinansierande" for dei fleste i og med at forsikringspremien kan reduserast pga. auka eigenandel, og i tillegg så vil medlemsskap for dei fleste også bety gratis bruk av VHF (til norske nr.), så økonomisk så kjem ein i alle fall gunstig ut.

 

Når det gjeld spørsmålet om kva ein bør velge, så må eg seie meg enig med dei som seier "ja takk, begge deler".

Eg får ikkje til å sjå på sjøassistanse og kystpatruljen som to konkurrentar, tvert imot!!

Sjøassistanse er eit konsept der ein dreg vekslar på maritim radio sitt unike sambandsnett , døgnkontinuerlige vakthold og store kompetanse/erfaring innan koordinering av redningsarbeide. I tillegg til dette kjem medlemsfordelane som er nemt ovanfor.

 

Ein av kystradio sine beste "lagspelarar" (for ikkje å seie den beste) når det røyner på er nettopp redningsskøytene. Dei gjer ein kjempemessig innsats, og den kan ikkje verdsettast høgt nok.

Kystpatruljen sin "force", er nettopp dette nettverket av redningsskøyter med sitt heltemodige mannskap.

Så sant det er mulig, så brukar kystradio/sjøassistanse redningsskøytene også ved slike mindre oppdrag som slep o.l. Men redningsskøytene kan ikkje være alle plassar samtidig.

Det er der Sjøassistanse kjem inn i biletet med sitt kontaktnett.

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også medlem begge steder. Mener å huske at sjøassistanse har bedre dekning/avtaler i svenske (og danske?) farvann enn hva kystpatruljen har? Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...