thomassv Startet 16.August.2019 Link til dette innlegget Startet 16.August.2019 Hei, Jeg har byttet sikkerhetsventil på min bereder etter at den gamle begynte å gi fra seg så mye vann at det ble noen liter i kjølsvinet etter en tur. Men, den nye "lekker" også mye selv om jeg bare ligger ved brygga og skur av og på varme elementet og vannpumpa for å teste. Nå lurer jeg på om butikken har gitt med feil ventil eller om det er noe annet som er galt? Den gamle ventilen står det ikke noen tall på, men jeg har lagt med et foto av den nye, info om berederen og om vannpumpen. Håper at det er noen som kan anbefale hvor mye trykk ventilen må tåle og om jeg har den riktige? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 (redigert) Jeg formoder at denne sikkerhetsventilen er montert på kaldtvann inn til berederen. Som jeg har skrevet i flere andre innlegg; denne sikkerhetsventilen innehar en enveisventil som medfører at utvidelse av varmtvannet i varmtvannskretsen gjør at du får en trykkøkning, under oppvarming, som gjør at sikkerhetsventilen utløses. Fjern enveisventilen i sikkerhetsventilen og monter en akkumulator. Tidligere tråd med lignende problemstilling Redigert 16.August.2019 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Tom Rør Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Jeg ville ikke fjernet tilbakeslagsfunksjonen på ventilen. Hvis den lekker hele tiden, er det for høyt trykk for ventilen. Fiks det først og fremst. Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Takk for svar. Akkumulator har jeg tenkt på en stund uansett, men som Tom sier har jeg nok ikke riktig ventil. Kan man utlede hva som er minimums trykk utifra arbeidstrykket til VV berederen? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Trykket i bereder vil øke ved oppvarming, og hvor høyt trykket blir vet jeg ikke dessverre. Hvis termostaten ikke slår inn på riktig temp, vil trykket bli enda høyere, og hvis den koker vil sikkerhetsventil blåse. Det er ofte litt drypping fra disse ved oppvarming uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.