Jump to content

Innenbordmotor i neste båt


kiresp

Recommended Posts

Hei .er masse eksperter her så tenkte og spørre noen ting.er i tenkeboksen om større båt og for en som alltid har hatt utenbordsmotor har jeg noen spørsmål hvis jeg velger båt med innenbordsmotor.båtstørelse er i 20-23 fot som jeg tenker.

 

1.hva bør jeg følge med på innenbordmotor da jeg ser på båt.

 

2.servicekostnad på dissemotorene vs utenbordsmotor.

 

3.ser mange salgsanonser at det står byttet belger og raisere?er dette noe som må byttes ofte?

 

4.noe spes man gjør før vinterlagring.står evnt inne oppvarmet lager.

 

5.siden det er lettvindt og følge med på kjølestråle på utenbordinger åssen fungerer dette på innenbordsmotor.

 

håper jeg ikke stiller for dumme spørsmål?.

Link to post
kiresp skrev 49 minutter siden:

håper jeg ikke stiller for dumme spørsmål?.

Nei spørsmålene var ikke dumme.
Bare omfattende å svare på da det er mye som kan skrives om hvis,dersom,at på flere av spørsmålene.
Velger meg det letteste spørsmålet nå så kommer jeg sikkert tilbake etter vært.

kiresp skrev 49 minutter siden:

5.siden det er lettvindt og følge med på kjølestråle på utenbordinger åssen fungerer dette på innenbordsmotor.

Man følger med på kjølevæsketemperatur instrumentet. 

Motoren kan også i tilegg være utstyrt med akustisk varsel hvis temperaturen blir for høy. 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
kiresp skrev 46 minutter siden:

Hei .er masse eksperter her så tenkte og spørre noen ting.er i tenkeboksen om større båt og for en som alltid har hatt utenbordsmotor har jeg noen spørsmål hvis jeg velger båt med innenbordsmotor.båtstørelse er i 20-23 fot som jeg tenker.

 

I den størrelsen ville jeg holdt meg til utenbordsmotor..når alternativet du ønsker er hekkaggregat.. snakker du aksling blir det noe annet..

kiresp skrev 46 minutter siden:

 

2.servicekostnad på dissemotorene vs utenbordsmotor.

 

Mye det samme..

kiresp skrev 46 minutter siden:

3.ser mange salgsanonser at det står byttet belger og raisere?er dette noe som må byttes ofte?

 

Raisere er eksosrøret ut....det holder normalt mange år.... belg skiftes hvert år på Volvo og hvert tredje år på mercruiser...

 

Link to post
Ida Marie III skrev 12 minutter siden:

den størrelsen ville jeg holdt meg til utenbordsmotor..når alternativet du ønsker er hekkaggregat.. snakker du aksling blir det noe annet..

Nå kan det jo være en grunn til han ønsker seg innenbordsmotor som ikke har kommet frem.
For egen del ønsker jeg meg stor solseng bak på båten med en diger badeplattform noe som er uforenelig med påhenger.
Hekkaggregat på små lette DC båter pleier det å være lite problemer med så hadde ikke vært spesielt nervøs for det.
Akseling finnes vel på svært få DC i denne størrelsen og det med god grunn.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
pipe skrev 25 minutter siden:

Nå kan det jo være en grunn til han ønsker seg innenbordsmotor som ikke har kommet frem.

 

Joda, helt klart...

 

pipe skrev 25 minutter siden:


For egen del ønsker jeg meg stor solseng bak på båten med en diger badeplattform noe som er uforenelig med påhenger.
Hekkaggregat på små lette DC båter pleier det å være lite problemer med så hadde ikke vært spesielt nervøs for det.

 

Men langt mer å passe på en en påhenger..

 

pipe skrev 25 minutter siden:


Akseling finnes vel på svært få DC i denne størrelsen og det med god grunn.

 

Enig, men han skrev vel ikke DC...?

Er jo blitt mange båter i det segmentet med diesel innabords og aksling , og fart over 20 knop...

Link to post
kiresp skrev for 9 timer siden:

4.noe spes man gjør før vinterlagring.står evnt inne oppvarmet lager.

Man bør kontrollere eller skifte olje på drevet slik at denne ikke blir lagret med vann i oljen.
Selv om motoren skal lagres i oppvarmet lokale bør man kjøre i mellom ferskvann i saltvanns kretsen og bruke frostvæske for å hindre korrosjon til slutt.

Link to post
kiresp skrev for 14 timer siden:

Er snakk om fart på 35-45 knop max vi ønsker.hører flere sier forbruket er mindre på innbordsmotor en utenbord siden turtall ikke blir så høyt?mulig jeg missforstår.takk for att dere tar dere tid til og svare.

Det er riktig at en dieselinnstallasjon har lavere turtall på full guffe. Turtallsregistert er mindre på en diesel.

Husk at det betyr nødvendigvis at tomgangshastigheten også er høyere. Kan være 6-7 knop.

Link to post
Ida Marie III skrev On 18.8.2019 at 10.16:

 

I den størrelsen ville jeg holdt meg til utenbordsmotor..når alternativet du ønsker er hekkaggregat.. snakker du aksling blir det noe annet..

 

Mye det samme..

 

Raisere er eksosrøret ut....det holder normalt mange år.... belg skiftes hvert år på Volvo og hvert tredje år på mercruiser...

 

Belgskifte på Volvo er hvert annet år, på Merc hvert 5 år.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...