Kweelhouse Startet 18.August.2019 Del på Facebook Startet 18.August.2019 Jeg kom tilfeldig over en nyhet fra Yanmar. Det er vel 27 år siden Yanmar hadde noen få utebords diesel påhengere, og de prøver seg igjen med en 50hk. https://www.yanmar.no/News-detail/YANMAR-LAUNCHES-THE-DTORQUE-111-TURBO-DIESEL-OUTBOARD/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 18.August.2019 Del på Facebook Svart 18.August.2019 Spennende. Spesielt nå som det er så mange båter som kommer for påhengsmotorer. Sitat delivering 50 hp at the propeller with a stunning torque output of 111 Nm at just 2,500 rpm (..) more than enough to quickly accelerate most small craft onto the plane with plenty of low-down lugging power for heavy displacement duty Men er dette gamle nyheter? De skriver nederst: Sitat The Dtorque 111 turbo diesel outboard is SOLAS (MOB) certified and now in full production with customer deliveries in the last quarter of 2017 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 18.August.2019 Del på Facebook Svart 18.August.2019 Fant noen spesifikasjoner: Formålet er primært profesjonelle brukere, og US Navy. Sistnevnte ønsker å gå bort fra bensin, da de helst bare vil ha diesel ombord. Diesel brukes til mange formål, men bensin har de kun med seg til påhengsmotorer. Vekt 175 kg. Så veier en god del mer enn tilsvarende bensindrevet påhengs. (Yamaha 50 hk firetakt veier 114 kg maks. Mens 70 hk veier 121 kg. Yanmar sammenlikner med bensin 70 hk .) Drivstofforbruk: under 12 liter diesel i timen på fullt (!) Bråker som en nyere totakter høres det ut som. Ikke så stille som E-tec, men altså mer som totaktere fra starten av 2000. Spol frem til 1:47 i videoen her: Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.August.2019 Del på Facebook Svart 18.August.2019 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Formålet er primært profesjonelle brukere, og US Navy. Sistnevnte ønsker å gå bort fra bensin, da de helst bare vil ha diesel ombord. Diesel brukes til mange formål, men bensin har de kun med seg til påhengsmotorer. Var vel noen stygge skipsbranner som fikk fart på denne utfasingen av bensin. Mercury har jo utviklet en diesel-utgave av Optimax til dette bruket. Den er nok ikke å få tak i sivilt såvidt jeg skjønner - ikke sett noen tester på denne enda..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 18.August.2019 Del på Facebook Svart 18.August.2019 Ser jo ut til at det kommer flere diesel påhengsmotorer på markedet etter vært. Og det er jo bra bensin burde jo ha vært for butt i båt. https://www.coxmarine.com/en/the-engine/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SY Bolette Svart 18.August.2019 Del på Facebook Svart 18.August.2019 En kamerat av pappa som bodde litt syd for Hankø (tror det var Merrapanna) hadde en diesel påhengsmotor på slutten av 60 eller begynnelsen av 70 tallet. Den bare gikk og gikk uten noe tull og han hadde bare av og på (full gass), men alle viste hvem han var på lyden for jeg tror ikke det var noen i Oslofjorden med så høy lyd Syntes det er fint at de nå kommer med motorer som kan kjøres billigere, men skulle ønske de brukte ressursene på alternative drivstoff nå i disse dager sånn at ikke vi plutselig står der og ikke har noe annet alternativ en elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 18.August.2019 Del på Facebook Svart 18.August.2019 Vil vel tro at diesel er det beste alternativet til båtbruk. Sprit og hydrogen er jo like farlig som bensin. Diesel kan jo dessuten fremstilles fra andre ting en fossil tungolje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SY Bolette Svart 18.August.2019 Del på Facebook Svart 18.August.2019 Bårdp skrev 28 minutter siden: Vil vel tro at diesel er det beste alternativet til båtbruk. Sprit og hydrogen er jo like farlig som bensin. Diesel kan jo dessuten fremstilles fra andre ting en fossil tungolje. Enig med deg i at diesel er trolig det beste i dag og det kan fremstilles på andre måter, men de har vel ikke kommet med løsninger på fremstillinger som ikke har gått utover miljø eller mat arealer som jeg vet om, men nå er jeg ute på dypt vann kan alt for lite om dette Svenskene driver vel å tester ut treolje men igjen veldig usikker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 18.August.2019 Del på Facebook Svart 18.August.2019 Joda løsningene er der men så lenge det er billigere å bruke palmeolje er det jo det som blir brukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 18.August.2019 Del på Facebook Svart 18.August.2019 Jeg var i Kristiansand da det var Tall Ships Race for 3,5 år siden og da husker jeg at det store russiske skoleskipet hadde rib med 36 hk diesel påhengs. Tenkte ikke så mye på det da, men det kan jo selvfølgelig ha med brannsikkerhet å gjøre. En gammel erverdig treskute kan nok brenne fort opp dersom det tar fyr i noen hundre liter med bensin... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 (redigert) 17 hours ago, Grand Banks jr said: Jeg var i Kristiansand da det var Tall Ships Race for 3,5 år siden og da husker jeg at det store russiske skoleskipet hadde rib med 36 hk diesel påhengs. Tenkte ikke så mye på det da, men det kan jo selvfølgelig ha med brannsikkerhet å gjøre. En gammel erverdig treskute kan nok brenne fort opp dersom det tar fyr i noen hundre liter med bensin... Ikke at jeg har noen statistikk,men det jeg leser om båtbranner i media så er det stort sett avbildet cabincruisere med diesel innenbords motorer! Svenske OXE har allerede disesel påhenger med 200hk,likevel er det nok Mercury, Suzuki og Yamaha bensinmotorer det selges mest av! tilgjengelighet og serviceapparat trenges for å selge i volum. Redigert 19.August.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 @-morten-, Yanmar sier selv at de lager påhengsmotoren for primært profesjonelle så det overrasker ikke at bensinversjoner dominerer. De vil nok dominere lenge, om diesel noen gang slår igjennom. Dieselmotorer er mye dyrere i innkjøp, og for en vanlig båtbruker vil det nok aldri lønne seg. OXE tror jeg har 300 hk også. For de militære så virker det som om brannsikkerheten er det viktigste, samt forenkling av ting. De vil helst slippe å ha forskjellige typer drivstoff på samme skip. For treskuten tenkte jeg på lagring av bensin. Det utgjør alltid en større risiko enn lagring av diesel. Så jeg tenkte at grunnen til at de hadde dieselpåhengs kanskje er at det er lavere risiko å lagre diesel på skuta. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 (redigert) Grand Banks jr skrev 10 minutter siden: For de militære så virker det som om brannsikkerheten er det viktigste, samt forenkling av ting. De vil helst slippe å ha forskjellige typer drivstoff på samme skip. Forenkling av logistikk mtp fuel er nok viktig for de aller fleste. Men sannsynligvis ekstra viktig feks for hurtigrutens skip som som skal operere nedi antarktis og andre utilgjengelige steder. https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=41354 Har også lest om en kommende 300hk variant, men tror ikke det var Oxe..? Redigert 19.August.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 5 minutes ago, Grand Banks jr said: @-morten-, Yanmar sier selv at de lager påhengsmotoren for primært profesjonelle så det overrasker ikke at bensinversjoner dominerer. De vil nok dominere lenge, om diesel noen gang slår igjennom. Dieselmotorer er mye dyrere i innkjøp, og for en vanlig båtbruker vil det nok aldri lønne seg. OXE tror jeg har 300 hk også. For de militære så virker det som om brannsikkerheten er det viktigste, samt forenkling av ting. De vil helst slippe å ha forskjellige typer drivstoff på samme skip. For treskuten tenkte jeg på lagring av bensin. Det utgjør alltid en større risiko enn lagring av diesel. Så jeg tenkte at grunnen til at de hadde dieselpåhengs kanskje er at det er lavere risiko å lagre diesel på skuta. Jeg skjønner tankegangen.. Da jeg vari marinen fikk vi instalert holdere for jerrykanner på hekken på MTB`n slik at de kunne lett vippes over bord ved en brann eller liknende. Oppdrettsindustrien og leppefisker bruker jo masse lettbåter med bensinmotorer. Har aldri hørt om at branntilløp har skjedd med noen av disse båtene. Så lenge alt er i orden tror jeg det er rimelig bra sikkerhet på en utenbords bensinmotor. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 @ivar, du har rett. OXE driver med prototype på 300 hk. Men COX har en allerede: Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 19.August.2019 Del på Facebook Svart 19.August.2019 (redigert) Jeg kunne gjerne tenkt meg en sånn motor, med sportmaster hus, bakpå en av cattene :) 80knop og 40L i timen, til 10kr literen. Hadde jo bare vært Morro og kjørt hele dagen lang da Redigert 19.August.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 12.August.2021 Del på Facebook Svart 12.August.2021 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.