Jump to content

Yanmar prøver seg med diesel påhenger igjen


Kweelhouse

Recommended Posts

Spennende. Spesielt nå som det er så mange båter som kommer for påhengsmotorer. 

 

Sitat

delivering 50 hp at the propeller with a stunning torque output of 111 Nm at just 2,500 rpm (..) more than enough to quickly accelerate most small craft onto the plane with plenty of low-down lugging power for heavy displacement duty


Men er dette gamle nyheter?

De skriver nederst:

 

Sitat

The Dtorque 111 turbo diesel outboard is SOLAS (MOB) certified and now in full production with customer deliveries in the last quarter of 2017


 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fant noen spesifikasjoner:
Formålet er primært profesjonelle brukere, og US Navy. Sistnevnte ønsker å gå bort fra bensin, da de helst bare vil ha diesel ombord. Diesel brukes til mange formål, men bensin har de kun med seg til påhengsmotorer.

Vekt 175 kg. Så veier en god del mer enn tilsvarende bensindrevet påhengs.
(Yamaha 50 hk firetakt veier 114 kg maks. Mens 70 hk veier 121 kg. Yanmar sammenlikner med bensin 70 hk .)

Drivstofforbruk: under 12 liter diesel i timen på fullt (!)

Bråker som en nyere totakter høres det ut som. Ikke så stille som E-tec, men altså mer som totaktere fra starten av 2000.

Spol frem til 1:47 i videoen her:
 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Formålet er primært profesjonelle brukere, og US Navy. Sistnevnte ønsker å gå bort fra bensin, da de helst bare vil ha diesel ombord. Diesel brukes til mange formål, men bensin har de kun med seg til påhengsmotorer.

 

Var vel noen stygge skipsbranner som fikk fart på denne utfasingen av bensin.   

Mercury har jo utviklet en diesel-utgave av Optimax til dette bruket. Den er nok ikke å få tak i sivilt såvidt jeg skjønner -  ikke sett noen tester på denne enda..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En kamerat av pappa som bodde litt syd for Hankø (tror det var Merrapanna) hadde en diesel påhengsmotor på slutten av 60 eller begynnelsen av 70 tallet.

Den bare gikk og gikk uten noe tull og han hadde bare av og på (full gass), men alle viste hvem han var på lyden for jeg tror ikke det var noen i Oslofjorden med så høy lyd:giggle:

Syntes det er fint at de nå kommer med motorer som kan kjøres billigere, men skulle ønske de brukte ressursene på alternative drivstoff nå i disse dager sånn at ikke vi plutselig står der og ikke har noe annet alternativ en elektrisk.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 28 minutter siden:

Vil vel tro at diesel er det beste alternativet til båtbruk. Sprit og hydrogen er jo like farlig som bensin. Diesel kan jo dessuten fremstilles fra andre ting en fossil tungolje.

Enig med deg i at diesel er trolig det beste i dag og det kan fremstilles på andre måter, men de har vel ikke kommet med løsninger på fremstillinger som ikke har gått utover miljø eller mat arealer som jeg vet om, men nå er jeg ute på dypt vann kan alt for lite om dette:blush:

Svenskene driver vel å tester ut treolje:confused: men igjen veldig usikker.

Link to post
Share on other sites

Jeg var i Kristiansand da det var Tall Ships Race for 3,5 år siden og da husker jeg at det store russiske skoleskipet hadde rib med 36 hk diesel påhengs. Tenkte ikke så mye på det da, men det kan jo selvfølgelig ha med brannsikkerhet å gjøre. En gammel erverdig treskute kan nok brenne fort opp dersom det tar fyr i noen hundre liter med bensin...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Grand Banks jr said:

Jeg var i Kristiansand da det var Tall Ships Race for 3,5 år siden og da husker jeg at det store russiske skoleskipet hadde rib med 36 hk diesel påhengs. Tenkte ikke så mye på det da, men det kan jo selvfølgelig ha med brannsikkerhet å gjøre. En gammel erverdig treskute kan nok brenne fort opp dersom det tar fyr i noen hundre liter med bensin...

Ikke at jeg har noen statistikk,men det jeg leser om båtbranner i media så er det stort sett avbildet cabincruisere med diesel innenbords motorer!

 

Svenske OXE har allerede disesel påhenger med 200hk,likevel er det nok Mercury, Suzuki og Yamaha bensinmotorer det selges mest av! tilgjengelighet og serviceapparat trenges for å selge i volum.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@-morten-, Yanmar sier selv at de lager påhengsmotoren for primært profesjonelle så det overrasker ikke at bensinversjoner dominerer. De vil nok dominere lenge, om diesel noen gang slår igjennom. Dieselmotorer er mye dyrere i innkjøp, og for en vanlig båtbruker vil det nok aldri lønne seg. 

OXE tror jeg har 300 hk også. 

For de militære så virker det som om brannsikkerheten er det viktigste, samt forenkling av ting. De vil helst slippe å ha forskjellige typer drivstoff på samme skip. 

For treskuten tenkte jeg på lagring av bensin. Det utgjør alltid en større risiko enn lagring av diesel. Så jeg tenkte at grunnen til at de hadde dieselpåhengs kanskje er at det er lavere risiko å lagre diesel på skuta. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 10 minutter siden:

For de militære så virker det som om brannsikkerheten er det viktigste, samt forenkling av ting. De vil helst slippe å ha forskjellige typer drivstoff på samme skip. 

 

Forenkling av logistikk mtp fuel er nok viktig for de aller fleste.    Men sannsynligvis ekstra viktig feks for hurtigrutens skip som som skal operere nedi antarktis og andre utilgjengelige steder. 

https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=41354

 

Har også lest om en kommende 300hk variant, men tror ikke det var Oxe..? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Grand Banks jr said:

@-morten-, Yanmar sier selv at de lager påhengsmotoren for primært profesjonelle så det overrasker ikke at bensinversjoner dominerer. De vil nok dominere lenge, om diesel noen gang slår igjennom. Dieselmotorer er mye dyrere i innkjøp, og for en vanlig båtbruker vil det nok aldri lønne seg. 

OXE tror jeg har 300 hk også. 

For de militære så virker det som om brannsikkerheten er det viktigste, samt forenkling av ting. De vil helst slippe å ha forskjellige typer drivstoff på samme skip. 

For treskuten tenkte jeg på lagring av bensin. Det utgjør alltid en større risiko enn lagring av diesel. Så jeg tenkte at grunnen til at de hadde dieselpåhengs kanskje er at det er lavere risiko å lagre diesel på skuta. 

 

Jeg skjønner tankegangen.. Da jeg vari marinen fikk vi instalert holdere for jerrykanner på hekken på MTB`n slik at de kunne lett vippes over bord ved en brann eller liknende.

Oppdrettsindustrien og leppefisker bruker jo masse lettbåter med bensinmotorer. Har aldri hørt om at branntilløp har skjedd med noen av disse båtene. Så lenge alt er i orden tror jeg det er rimelig bra sikkerhet på en utenbords bensinmotor.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...