Jump to content

Ny Nidelv 33


Bitteliten

Recommended Posts

Nidelv lanserer i disse dager en ny 33 fots snekke/elvebåt i tett samarbeide med sin Hollandske leverandør. Båten skal visstnok bygges i Holland

 

Bilde

 

Og for de som synes de har sett dette før - skroget er Marex Friendship - som Nidelv nå har kjøpt rettighetene til

 

Mer info på Nidelv NL

 

Jeg har lenge mast og håpet på at Nidelv skal lansere en større, planende båt slik at alle (og det er mange) som nå kjøper Nidelv 300 har noe å vokse i - men dengang ei. Så da får vi se på noe annet.

 

Nidelv 300 har blitt en stor suksess for Nidelv etter at de gjorde om cockpit. Bitteliten III er byggenr 23 - bygd i oktober 04. Nå har de passert byggenr 50 med margin

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den så da trivelig ut! Kanskje noe for norskekysten også, eller egner den seg best for flatt elvevann?

 

(Vi ligger i Horten havn med MorMajor akkurat nå - og dumpet midt opp i Nidelvklubbens høsttreff!

Er ikke medlem der, men dette er gjeng som synes å trives godt. Og ikkemedlem MorMajor ble da sannelig tatt godt imot lell!) :yesnod::yesnod:

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

(Vi ligger i Horten havn med MorMajor akkurat nå - og dumpet midt opp i Nidelvklubbens høsttreff!

Er ikke medlem der, men dette er gjeng som synes å trives godt. Og ikkemedlem MorMajor ble da sannelig tatt godt imot lell!) :yesnod:  :yesnod:

 

mvh

ter-av

<{POST_SNAPBACK}>

Du blir sikkert medlem i kveld. Er selv medlem men kunne desverre ikke komme. Igjen på grunn av lørdagsjobb :headbang:

Link to post
Share on other sites

Nidelv lanserer i disse dager en ny 33 fots snekke/elvebåt i tett samarbeide med sin Hollandske leverandør. Båten skal visstnok bygges i Holland

 

Bilde

 

Og for de som synes de har sett dette før - skroget er Marex Friendship - som Nidelv nå har kjøpt rettighetene til

 

Mer info på Nidelv NL

 

Jeg har lenge mast og håpet på at Nidelv skal lansere en større, planende båt slik at alle (og det er mange) som nå kjøper Nidelv 300 har noe å vokse i - men dengang ei. Så da får vi se på noe annet.

 

Nidelv 300 har blitt en stor suksess for Nidelv etter at de gjorde om cockpit. Bitteliten III er byggenr 23 - bygd i oktober 04. Nå har de passert byggenr 50 med margin

<{POST_SNAPBACK}>

 

Joda, båten bygges i Nederland. Har snakket med dem der nede i min jakt på den originale badeplattformen til Friendship. Marex solgte Friendship formene og alt ble sendt til Holland. Dessverre var formen til badeplattformen ikke brukbar lengre. Det ble nevnt at de skulle stille båten på denne utstillingen men siden Nidelv ikke har noe om denne på sin norske webside kan det vel se ut som at den ikke vil bli satset på for det norske markedet. Faller vel litt ut her hjemme pga manglende fartspotensiale men passer jo glimrende på fartsbegrensede kanaler i Europa.

 

Er veldig subjektiv men må bare få sagt det: nydelige linjer i det skroget.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Flott båt med god fart. Har alltid hatt et godt øye til Marexen. Den graver seg godt ned, slik at hekkbølgene ble store. Kanskje Nidelv har gjort noe med slippet på båten.

 

Skulle gjerne ha sett innredningen med foto. Kanskje dette blir den neste Astor?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Flott båt med god fart. Har alltid hatt et godt øye til Marexen. Den graver seg godt ned, slik at hekkbølgene ble store. Kanskje Nidelv har gjort noe med slippet på båten.

 

Skulle gjerne ha sett innredningen med foto. Kanskje dette blir den neste Astor?

<{POST_SNAPBACK}>

Mer info i neste nummer av Båtmagasinet. Jeg tror ikke Nidelv har gjort noe med skroget - det er en stor jobb som ikke libner Nidelv å ta tak i på et slikt prosjekt. Nidelv har kjøpt flere skrog tidligere og "rennovert" de til gode Nidelver, f.eks. Nidelv 25 Classic (tror den var en Joda før) og Nidelv 320 som har samme skrog som Riviera 925. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott båt med god fart. Har alltid hatt et godt øye til Marexen. Den graver seg godt ned, slik at hekkbølgene ble store. Kanskje Nidelv har gjort noe med slippet på båten.

 

Skulle gjerne ha sett innredningen med foto. Kanskje dette blir den neste Astor?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ser ikke ut som der er foto tilgjengelig. Men her er brosjyren, her kan du zoome inn ved å holde inne Ctrl samt +, evt Ctrl samt bruke scrolle hjulet på musen. Da blåser du opp interiørtegningene og kan få et rimelig greit inntrykk av løsninger.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

som ble Bluefin95 så Nidelv 300 som du vel kjenner meget godt etter hvert.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Den delen kjenner jeg igjen - dette var i tiden der det var brudd mellom Nidelv og Nilsen familien. Men at skroget kommer fra Joda visste jeg ikke. Noen som har bilder/dokumentasjon? Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vansklig å se om det er bakveggbåt. Ligner jo litt på løsningen til Sandvik 945 spør du meg. Bare det at Sandviken er litt mykere i overgangen skrog - overbygg og en penere båt sånn objektivt sett. :blush:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Marex 32 Friendship gjør seg ettertrykkelig uten AC og med bakvegg. Det ligger en slik på Djeveløen, like utenfor stuevinduet til Quindebestets barndomshjem. Båten er aldeles topp med bakveggen, og estetisk sett mye bedre enn "originalen".

 

Nidelv sin versjon har et litt annerledes styrehus, men likner ganske bra. Stilig båt!! Synd at den egentlig ikke blir "norsk" for på tross av salgssuksessen Princess har hatt, skulle jeg tro at dette var en grei båt også her hjemme.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Synd at den egentlig ikke blir "norsk" for på tross av salgssuksessen Princess har hatt, skulle jeg tro at dette var en grei båt også her hjemme.

<{POST_SNAPBACK}>

Bare vent - når etterspørselen etter båten kommer i Norge også klarer nok ikke Nidelv å holde på strategien om å bare selge denne i Europa.
Link to post
Share on other sites

Eller et enda bedre eksempel, gamle 27 foteren Joda 820, som ble Bluefin95 så Nidelv 300 som du vel kjenner meget godt etter hvert.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Den delen kjenner jeg igjen - dette var i tiden der det var brudd mellom Nidelv og Nilsen familien. Men at skroget kommer fra Joda visste jeg ikke. Noen som har bilder/dokumentasjon?

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, jeg mente gamle 27 foteren til Jan Bjerke, Biam 820. Og ikke Joda 820. :blush:

Står forøvrig omtalt i testen av Nidelv 300 i BM i april.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sorry, jeg mente gamle 27 foteren til Jan Bjerke, Biam 820. Og ikke Joda 820.  :blush:

Står forøvrig omtalt i testen av Nidelv 300 i BM i april.

<{POST_SNAPBACK}>

OK - da er jeg med :cheers:

Bilde

fler bilder

Det er jo mer enn "relativt omfattende endringer" som har gjort denne båten til Nidelv 300

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener også at Nor Star 290 bygges på Biam 820 skroget........

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg trodde egentlig ikke Nidelv 300 gjorde det. (Står Design: Gunnar Nilsen, men vet ikke om det bare er overbygg)

 

Dette er forøvrig en fin Nidelv side.

http://www.nidelv.dk/modeller/nidelver.htm

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er tekst klippet fra Båtmagasinets test

Skroget er opprinnelig konstruert av Jan

Bjerke og stammer fra gamle Biam 820.

Det er litt forlenget og steglistene er justert,

mens dekk og innredning ble laget av

Nilsen Boats AS og senere videreforedlet

av Nidelv Båtbyggeri AS. Nilsen Båt AS

overtok skrogformene rundt 1998, bygde

nytt dekk og lanserte båten under navnet

Bluefin N95. Båten tok raskt veien til

Nidelv Båtbyggeri AS hvor den fikk navnet

Nidelv 300 Sport.

Som jeg skrev over - dette er mer enn bare nytt overbygg. Førvrig sier testen av Nidelv 300

Båten oppfører

seg eksemplarisk i de fleste fartsområder,

men når farten nærmer seg 40 knop må

man tenke over hva man gjør. Ved harde

manøvere kan man få en ukontrollert

"sladd" med det resultat at båten stopper.

Det er ikke farlig, men kan virke dramatisk

for dem som er om bord.

Båten min topper 38-39 knop. Jeg har på det meste hatt 40.4 knop på loggen. Jeg har gått inn i 180 graders sving i full fart - båten skjærer sjøen aldeles nydelig - og ut av svingen hadde jeg fortsatt godt over 30 knop. Jeg har ennå ikke opplevd samme sjøegenskaper på annen båt i denne størrelsen. Båten går lett i liten sjø og går mykt i stor sjø. Det er nok ikke helt uten grunn at dette de to siste årene har blitt en storselger for Nidelv. Min båt er byggenr 23, bygd i oktober/november 04 - nå er de over byggenr 50 visstnok.

 

Av de mer uvanlige båtkreasjonene fra Nidelv er vel denne kanskje den mest oppsiktsvekkende:

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...