Jump to content

Bror With 15 fot prototype 50-tallet


Vatsii

Recommended Posts

Hei

 

Har fått kloa i en av Bror With mahogni prototyper fra 50-tallet, som trenger en del kjærleik og omsorg. 

Båten har fått tilnavnet "Klasken" trolig på grunn av sjø egenskapene. Jeg har litt historie om den, men kunne tenkt meg mer.

Er det noen jeg kan kontakte som kan ha kunnskap om historien til båten

 

Da båten først kom i våres eige, var det limt noe pressening lignende under båten for og holde den tett, treverket var heldig vis ikke preget råte. 

Men båten hadde nok vert kjørt på grunn en gang i tiden, så presseningen hadde nok blitt brukt som førstehjelp for å få den på vannet igjen. 

Dette blei revet av, og det blei startet og bytte noe bordgang, tid strakk ikke til og prosjekt blei glemt noen år.

Båten har di siste åra lagt i et temperert nøst (ca 18-22 grader), og mahogni er naturlig nok begynt og sprike opp noen plasser, så jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre videre.

Noe av bordgangen er enkel og bytte, mens andre deler føler jeg ikke at jeg har erfaring nok til og begynne på og heller ikke nødvendige verktøyet som skal til.

Har sett Dolvik og andre nyere eksklusive trebåter belegger treverket med epoxy og fiberduk og får en nydelig og glansfull overflate, så det frister jo å prøve denne metoden. 

Men så hører jo veldig mye negativt om denne prosessen, om at trevirke kommer til og begynne å rotne fra innsiden, pga treverket ikke får puste osv. 

Sannheten er jo at denne båten vi ligge på land ca 9 måneder i året, og da i et temperert nøst.

 

Jeg holder til nord for Bergen, så om noen har tips og triks for hva jeg burde gjøre, og eventuelt vet om noen i nærheten jeg kan kontakte for å bistå meg med valget av den beste måten å gå videre med dette prosjektet på hadde jeg vert veldig takknemlig.

 

Ligger ved noen få bilder over bunnforholdene slik di er i dag (naglene som er litt store på bilde skal byttes til noen mindre)

P4m6SP8PTEKu0IppkNpq3A.jpg

OtiAfUZGSimFjqbPsohDcw.jpg

RtOcayXUQp+x3uwqVoQHJw.jpg

pS7B6F+VTkeyHR11YIU+iA.jpg

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei,

 

Er en stund siden jeg postet dette innlegget nå. Og det har skjedd en del siden sist.

Har vert i kontakt med leverandører av epoxy produkter, og konklusjonen var ganske enkel.

Blir og gjøre det på gamle måten så langt det lar sei gjøre.

 

Så planen nå er og bytte ut di bordene som er dårligs, også prøve og lappe samen di som har mindre skader.

Og om det skal vise seg at det er behov for og bruke glasfiber og epoxy under vannlinjen er det et alternativ.

 

Da vi kjøpte båten var det limt pressening på under siden av båten, og båten bærer preg av å være lakkert utallige ganger. 

Nå er jeg ferdig og pusse ned ene siden av båten utvendig, er pusset med 40 papir nå, men skal kjøre en runde med 80 og 120 før jeg begynner med noe olje.  Ser at fargen på borden er noe varierende og er naturlig blitt noe svart rundt naglene. 

Såg noen på youtube som bleike ned heile skutesiden for å få en uniform farge, for og så påføre en "beis" med farge. Jeg er jo veldig lysten på at rødfargen i Mahognyen kommer frem på best mulig måte i prosjekt mitt. Noen som har noen erfaringer her ?

 

Til slutt slenger jeg ved noe bilder av hva jeg har gjort, og hvordan den ser ut nå.

Har aldri jobbet med trebåt før, så tar gjerne i mot tips!

 

4E604EA5-0A7E-4862-AB6F-9D2D0528FAA9.jpeg

90B26657-4C68-47CF-A474-623D13067544.jpeg

2FCEDFB1-64AD-47A1-AC1E-EBCE74B82DDA.jpeg

4ACA2BAD-9E64-4948-8269-42A95129F5C4.jpeg

7397EFF0-70CA-46CF-B11F-A67C9BB676C2.jpeg

Link to post

Index: Planen var å gå på med beis før overfalte behandling. Lurte med på om det gav et finere resultat med å bleike treverket før jeg begynte med beising. 

Nå ligger jo båten med bunden opp, er det da best og gjøre seg ferdig med alt sliping før man snur den, eller gjør man alt grovarbeidet på heile båten før man begynner med beising ?

 

Må til og bytte en del nagler uansett, men prøver å være snill med di, har ikke planen om å nagle opp igjen heile båten. 

 

Mouche: Jeg aner faktisk ikke, kunne gjerne tenkt meg å vist mer om historien rund båten. Men jeg har sett et par andre ligge på finn. Dette hevdes og være en av flere prototypene Bror With bygde

Denne var også åpen frem til slutten av 60-tallet, da blei det bygget et dekke, og styre konsoll. Før den tid var det konvensjonell "styre/ror kult"

Farfaren tid tidligere eier av denne var en venn av Bror With. 

Motoren som jeg har blei kjøpt hos Bilcentralen AS i Hønefoss rund 1963

 

eyvind_nistad: Takk for tips!

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...