Vatsii Startet 19.August.2019 Link til dette innlegget Startet 19.August.2019 Hei Har fått kloa i en av Bror With mahogni prototyper fra 50-tallet, som trenger en del kjærleik og omsorg. Båten har fått tilnavnet "Klasken" trolig på grunn av sjø egenskapene. Jeg har litt historie om den, men kunne tenkt meg mer. Er det noen jeg kan kontakte som kan ha kunnskap om historien til båten Da båten først kom i våres eige, var det limt noe pressening lignende under båten for og holde den tett, treverket var heldig vis ikke preget råte. Men båten hadde nok vert kjørt på grunn en gang i tiden, så presseningen hadde nok blitt brukt som førstehjelp for å få den på vannet igjen. Dette blei revet av, og det blei startet og bytte noe bordgang, tid strakk ikke til og prosjekt blei glemt noen år. Båten har di siste åra lagt i et temperert nøst (ca 18-22 grader), og mahogni er naturlig nok begynt og sprike opp noen plasser, så jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre videre. Noe av bordgangen er enkel og bytte, mens andre deler føler jeg ikke at jeg har erfaring nok til og begynne på og heller ikke nødvendige verktøyet som skal til. Har sett Dolvik og andre nyere eksklusive trebåter belegger treverket med epoxy og fiberduk og får en nydelig og glansfull overflate, så det frister jo å prøve denne metoden. Men så hører jo veldig mye negativt om denne prosessen, om at trevirke kommer til og begynne å rotne fra innsiden, pga treverket ikke får puste osv. Sannheten er jo at denne båten vi ligge på land ca 9 måneder i året, og da i et temperert nøst. Jeg holder til nord for Bergen, så om noen har tips og triks for hva jeg burde gjøre, og eventuelt vet om noen i nærheten jeg kan kontakte for å bistå meg med valget av den beste måten å gå videre med dette prosjektet på hadde jeg vert veldig takknemlig. Ligger ved noen få bilder over bunnforholdene slik di er i dag (naglene som er litt store på bilde skal byttes til noen mindre) Sitér dette innlegget Link to post
eyvind_nistad Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Artig prosjekt. Hva med å ta en prat med oselververkstedet i Os, fartøyvernsenteret i Norheimsund eller Dolvik båtbyggeri? Der finner du garantert en som har tid til en kopp kaffe og du kan diskutere prosjektet ditt med. West Epoxy har mye dokumentasjon på siden sin. Legg gjerne ut et bilde av hele båten Sitér dette innlegget Link to post
Vatsii Svart 13.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 Hei, Er en stund siden jeg postet dette innlegget nå. Og det har skjedd en del siden sist. Har vert i kontakt med leverandører av epoxy produkter, og konklusjonen var ganske enkel. Blir og gjøre det på gamle måten så langt det lar sei gjøre. Så planen nå er og bytte ut di bordene som er dårligs, også prøve og lappe samen di som har mindre skader. Og om det skal vise seg at det er behov for og bruke glasfiber og epoxy under vannlinjen er det et alternativ. Da vi kjøpte båten var det limt pressening på under siden av båten, og båten bærer preg av å være lakkert utallige ganger. Nå er jeg ferdig og pusse ned ene siden av båten utvendig, er pusset med 40 papir nå, men skal kjøre en runde med 80 og 120 før jeg begynner med noe olje. Ser at fargen på borden er noe varierende og er naturlig blitt noe svart rundt naglene. Såg noen på youtube som bleike ned heile skutesiden for å få en uniform farge, for og så påføre en "beis" med farge. Jeg er jo veldig lysten på at rødfargen i Mahognyen kommer frem på best mulig måte i prosjekt mitt. Noen som har noen erfaringer her ? Til slutt slenger jeg ved noe bilder av hva jeg har gjort, og hvordan den ser ut nå. Har aldri jobbet med trebåt før, så tar gjerne i mot tips! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Du bør uansett bruke mahogny beis på sidene før overflatebehandling, mahogny blekes av sola og mister den fine fargen ellers. Vær forskitig at du ikke sliper bort hodene på naglene, da kan du få dårlig hold! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Morsomt å se et slikt prosjekt, ikke minst med tanke på at vi hadde en identisk båt som jeg mener vi fikk i familien i 1960/61. Trodde det var den første av sitt slag, har aldri sett noen identisk båt (åpen versjon), men ble kanskje laget en del av disse? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
eyvind_nistad Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Svart rundt naglene fjerner du med Rustvask fra Ferro Bet. (ble også solgt som blåved fjerner...). Jeg har brukt det og brukte hydrogenperoksid før. Foretrekker Rustvask. Er mange tråder på forumet om blåved, mahogni osv Sitér dette innlegget Link to post
Vatsii Svart 14.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Index: Planen var å gå på med beis før overfalte behandling. Lurte med på om det gav et finere resultat med å bleike treverket før jeg begynte med beising. Nå ligger jo båten med bunden opp, er det da best og gjøre seg ferdig med alt sliping før man snur den, eller gjør man alt grovarbeidet på heile båten før man begynner med beising ? Må til og bytte en del nagler uansett, men prøver å være snill med di, har ikke planen om å nagle opp igjen heile båten. Mouche: Jeg aner faktisk ikke, kunne gjerne tenkt meg å vist mer om historien rund båten. Men jeg har sett et par andre ligge på finn. Dette hevdes og være en av flere prototypene Bror With bygde Denne var også åpen frem til slutten av 60-tallet, da blei det bygget et dekke, og styre konsoll. Før den tid var det konvensjonell "styre/ror kult" Farfaren tid tidligere eier av denne var en venn av Bror With. Motoren som jeg har blei kjøpt hos Bilcentralen AS i Hønefoss rund 1963 eyvind_nistad: Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Vatsii Svart 27.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2019 Hei, Kan no hjelpe meg og fortelle hva type nagler/søm jeg skal ha til båten min ? Og om det finnes en nettbutikk som har slikt ? Bordene mine er ca 10mm tykke. Hode på spikeren/nagelen er ø10mm og halsen er ca 3mm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.