Jump to content

Serviceoppfølging ny utenbords


Timmeeh

Recommended Posts

Vurderer ny suzuki 60hk. Men etter en telefon ang serviceoppfølging så ble jeg usikker ja. Første service skal gjøres etter 20 timer. Det er jo akkurat en uke med fiske det. Da må jeg altså opp med båten igjen og inn med den, og betale 5-6000. Så er det påan igjen etter 100 timer. Opp og inn for service. Da må jeg ha båthenger også. 15 000. Og jeg regner med den blir brukt såpass mye at 100timer går før året er omme. Da snakker vi 10 kanskje 15k i service første året. Samt betale for å få tatt opp båten evt kjøpe henger selv. Ila 3-4 år er jo over halve verdien av motoren brukt på servicer? 

 

Mister en all form for garanti hvis en gjør servicer selv? Hvor ofte skiftes girolje, er det slik at enkelte servicer gjøres på sjøen? Det hadde jo gjort ting enklere. 

 

Er motstander av evinrude men det frister jo faktisk, når det er en båt som skal være i bruk hele året. 

Link to post

Hvis du dorger så går i alle fall 100 timer fort. I alle fall hvis du er som meg og helst er utpå 4+ timer om gangen. (Men dessverre ikke så ofte som jeg helst vil.) Jeg har ikke erfaring med nye motorer. Jeg var skeptisk til Evinrude. Alltid vært glad i Yamaha. Men det fulgte en gammel totakter fra Evinrude med på min fiskebåt da jeg kjøpte den. 60 hk. Ikke vært ett feilslag og er veldig fornøyd. Brukt i 3 år. Mest i vinterhalvåret. 

 

Suzuki på har jeg ikke noe godt forholdt til. Men det kan jo skyldes noen enkelte tilfeller og ikke nødvendigvis hele sannheten om merket.

 

Har forstått det slik at vil man ha lange serviceintervaller så er eTec veien å gå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ja det blir samme bruken her ja. Er en hobby 555 jeg har prøvd og de selger suzuki. Men om det blir en sting med evinrude spiller vel ingen rolle, lite som skiller disse vil jeg tro.. 

 

Har hørt enkelte har vært plaget med evinrude og elektronikken, men når den er ny så funker det vel fint i mange år. Det er ihvertfall uaktuelt å kjøpe ny motor som må serves for 15000 i året, og må opp i tide og utide. Da vil jeg heller ha en evinrude som jeg kan bruke i et helt år, og gjerne to før jeg bunnsmører og tar service på. Man får vel kjøpt den eksklusive totaktsoljen dems i store kvanta så literprisen går ned :)

 

Evt kan man finne noe brukt og ta service selv og gi F i resterende garanti.

Link to post

Det er flere her som kan eTec til fingerspissende. Mange gode råd om hvilke olje og hvor du kan kjøpe den får å få ned literprisen. Motoren kan gå på annen olje, men må da omprogrammeres til det. Jeg vet ikke om det påvirker garanti, men det vet de andre her. De har jo motoren selv.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Stadig like forundret over folk som kjøper nytt og bruker formuer på service enten det er bil eller båt. Heller pent brukt uten garanti og ta service sjøl. Du kan kjøpe bedre olje for halve prisen av det verkstedene tar. Har egentlig aldri skjønt vitsen med nytt. En 10 år gammel påhengs som er godt vedlikeholdt er å foretrekke spør du meg. Og garantiene som det opereres med er jo ikke vatten verdt. (F.eks. at nå Yamaha forlanger at motoren skal flushes med ferskvann hver gang den har vert brukt).

Kan jo nevne Junior sin Yamaha motorsykkel. Yamalube-olje påkrevd. Vanvittig treig giring. Byttet til Valvoline Racing motorsykkelolje. Null skraping i girene. Men Yamaha sin garanti er brutt! Orginale Dunlop-dekk var det risting og spinning med i lange baner. Bytta til anbefalte Metzler-dekk. Sykkelen ble som ny! Nei gir ikke mye for orginale ranere....dette er butikk og penger det er snakk om. Melke mest mulig utav kundene.

 

Enten det er båtmotor, motorsykkel eller bil: Verkstedene gir deg den oljen de tjener mest pæng på. Og kobler det mot garanti. Bare å styre unna orginal-verstedene...

 

En motor som forlanges inn på service for 5-10K hvert år hadde eg iallefall aldri kjøpt.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Enig der. Men den trenger ikke være 10 år. Har havarert 15 år gammel påhenger før. Så jeg ser for meg 2-3 år gammel som er fulgt opp må være en grei løsning. Så ta over servicen selv og gi katta i garantien. Da tar en opp båten og tar service på stedet, og ikke på andre siden av byen eller noe annet tull. Og båten et på havet samme formiddag. 

 

Evt en evinrude. Nei vi får se når nåværende båt er solgt, hva det blir. 

Link to post

Jeg vet ikke om jeg hadde kjøpt en 10 år gammel (Suzuki) firetakter... Selv med service på merkeverksted så viser det seg at de kan ha tæret i stykker innvendig. Selv merkeverksteder glemmer å bytte sink på blokka virker det som.

 

Men min snart 30 år gamle totakter fungerer knall. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Suzuki hadde problemer noen år ja. Var noe med at det var miksa noen skruer med metaller som ikke likte hverandre. Men hvilke, og hvor lenge dette gjaldt vet jeg ikke. Er ikke snakk om å kjøpe en eldre motor for min del. Jeg stoler simpelten ikke på at folk evner å ta vare på ting. 

 

Men på 2-3 år begrenser det seg hvor mye galt man kan gjøre. 

Link to post
Timmeeh skrev for 1 time siden:

Er motstander av evinrude men det frister jo faktisk, når det er en båt som skal være i bruk hele året.

 

Har vert der selv... Var ihuga fan av et annet merke.. men etter at ungene ikke er unger lenger og vi gikk opp fra 9.9/15 på noen av båtene så ble det E-Tec fra Evinrude, først en 75hk som vi var veldig imponert over, så pga de gode erfaringene med den første kjøpte vi en 90hk også. 

(sgs samme motoren hvor kun softvare fra ca 4500 omdr og opp er forskjell...)

 

Bare tull å bruke uoriginal olje på disse da mengden olje justeres opp til det ca dobbelte. Gjør heller gruppekjøp hos forhandler på høsten. 

Link to post
Gullfisk skrev 1 minutt siden:

En eldre Yamaha totakter som hovedmotor, og en liten nyere firetakter som dorgemotor, tror ville være en god løsning om det fiskingen som putter på timer. Blås i garantien, serv 4t selv, og kjøp ny når den begynner å lage leven.

Det kan jo være en grei løsning. Blir jo typ 10-30 min ut til "feltet" i en helvettes fart. Så enten dorge rundt eller ligge å dra bruk. Regner med det blir bensin haler. Og den drar vel båten etter den.. 

Link to post
Timmeeh skrev for 1 time siden:

Vurderer ny suzuki 60hk. Men etter en telefon ang serviceoppfølging så ble jeg usikker ja. Første service skal gjøres etter 20 timer. Det er jo akkurat en uke med fiske det. Da må jeg altså opp med båten igjen og inn med den, og betale 5-6000. Så er det påan igjen etter 100 timer. Opp og inn for service. Da må jeg ha båthenger også. 15 000. Og jeg regner med den blir brukt såpass mye at 100timer går før året er omme. Da snakker vi 10 kanskje 15k i service første året. Samt betale for å få tatt opp båten evt kjøpe henger selv. Ila 3-4 år er jo over halve verdien av motoren brukt på servicer? 

 

Mister en all form for garanti hvis en gjør servicer selv? Hvor ofte skiftes girolje, er det slik at enkelte servicer gjøres på sjøen? Det hadde jo gjort ting enklere. 

 

Er motstander av evinrude men det frister jo faktisk, når det er en båt som skal være i bruk hele året. 

 

 

Du opererer med veldig høye tall for serviceutgifter, nesten det dobbelte av hva jeg betaler for F60 motoren min. Så du kan fint halvere disse tallene om du finner en litt rimeligere forhandler. 

Link to post
LAKA skrev 1 minutt siden:

 

 

Du opererer med veldig høye tall for serviceutgifter, nesten det dobbelte av hva jeg betaler for F60 motoren min. Så du kan fint halvere disse tallene om du finner en litt rimeligere forhandler. 

Ja jeg ble litt sjokkert. Mulig det er billigere andre steder. Evt med andre merker. Honda/yamaha er også et alternativ. Så er åpen for alt enda, men noe suzuki ser det ikke ut til at det blir når eneste forhandleren i nærheten opererer slik. En 20timers service skal da være gjort på en halvtime, er det ikke bare oljeskift?? 

 

Men det irriterer meg også litt at jeg må opp med båten så hyppig. Opp med den, kjøre til verksted og få den igjen neste dag. Her frister evinrude med det at man kan ta servicen når båten likevel er oppe av andre årsaker. Må vel smøres hvert/annenhvert år. 

Link to post
Timmeeh skrev 8 minutter siden:

Må vel smøres hvert/annenhvert år. 

 

Skal du satse på å ta alt av service selv bør du nok vurdere om det ikke er en god investering å bruke en time pr år....

 

Drenere tank og motor for vann og smuss 2-3 ganger i året, ha et skikkelig bensinfilter med vannutskiller med klar kopp og avtapping. Husk at 80% av alle påhengere som stopper på mine kanter kjør det pga vann/smuss i bensinen....

 

Så enkelt er det å kvitte seg med 80% av problemene....   ditt valg

Link to post
dieselfan skrev 23 minutter siden:

 

Skal du satse på å ta alt av service selv bør du nok vurdere om det ikke er en god investering å bruke en time pr år....

 

Drenere tank og motor for vann og smuss 2-3 ganger i året, ha et skikkelig bensinfilter med vannutskiller med klar kopp og avtapping. Husk at 80% av alle påhengere som stopper på mine kanter kjør det pga vann/smuss i bensinen....

 

Så enkelt er det å kvitte seg med 80% av problemene....   ditt valg

Ja det er jo ikke det som er problemet her. Løse tanker på 20L som de ofte leveres med er jo enkle å holde reine. Og man tar jo som regel opp båten årlig for å spyle og smøre bunnstoff. Da skifter man jo olje på girhus og tar en gjennomgang på motoren samtidig.

 

Problemet ligger i at man må betale dyre dommer på upassende tidspunkt for å få motoren servet. Da gjerne midt på vinteren fordi timetallet ikke passet helt på høsten når du tok opp båten for å smøre den. Ikke noe galt i å skifte olje før intervallet, det kjør jeg stadig vekk med sabben jeg eier idag, men når man må ut med 5000 så skal det ikke gjøres før tiden! 

Link to post
Timmeeh skrev 1 time siden:

Løse tanker på 20L som de ofte leveres med er jo enkle å holde reine.

 

..det er jeg veldig enig med deg i :thumbsup:

 

Skulle ønske at flere tok den enkle jobben som det er å holde tanken rein, litt seriøst, så hadde de fleste fått sgs alle dagene i ferien på sjøen og ikke på verksted  :diving:

Link to post

Nå har jeg bare hatt fastmontert tank i diverse båter de siste 30 årene, men til tross for at jeg aldri har tømt tanken(e) eller renset denne (disse) så har jeg ikke hatt noe slikt problem, Det jeg dog gjør er å bytte filteret på vannutskillernen hvert år og fyller på litt "lurium" siste kjøring før båten går i opplag. Har faktisk heller aldri tømt forgassere eller renset disse.

Fyller heller aldri bensin fra en marina på våren, kun fra bensinkanner fyllt på nærmeste bensinstasjon for da er jeg rimelig trygg på at bensinen er fersk samt sparer en tre-fire kroner per liter.

 

Mister man noen rettigheter (garnati eller reklamasjon) ved å IKKE ta en service på motoren? Tja, det kommer vel litt an på. Man kan miste garantien, men ikke reklamasjonsrettighetene hvis man kan dokumentere at man har gjort det som er foreskrevet på en service. I tillegg må det være årssaksammenheng mellom manglende utført service og problemet som måtte ha oppstått etter hva jeg har skjønt.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Interessant. For jeg er jo kompetent nok til å følge servicehåndboken. Og garantien/reklamasjonsretten er jo kjekk å ha når det kommer til elektroniske feil. Det kommer jo ikke til å være et mekanisk problem hvis jeg følger opp, med mindre noe er riv ruskende galt. Så jeg skulle gjerne hatt klarhet i dette, og det får jeg vel neppe fra et verksted som skal selge meg servicer?? Hvem kan gi det rette svaret på dette tro? 

Link to post

Med mindre feil på motor skyldes dårlig vedlikehold/ikke fulgt serviceplan, så skal feil på motor dekkes av garanti uavhengig av om service er gjort av deg selv eller godkjent verksted. Det er i hvert fall slik jeg tolker Honda sine garantivilkår:

 

"Honda will not deny a claim for warranty coverage simply because you did not maintain your outboard. However, any part that fails due to lack of maintenance, or improper maintenance will not be covered under your product warranty."

 

"Your warranty coverage will not be voided if you choose to perform your own maintenance. However, you should have the proper tools and service information and be mechanically qualified. Failures that occur due to modifications, improper maintenance, or service are not covered."

 

Annet enn det, vet ikke jeg hva som gjelder for andre motorprodusenter. 

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Timmeeh skrev for 7 timer siden:

Men jeg undres, betaler folk gladelig 5800kr for service? Det kan maks koste 1200kr i deler, da med dyr olje og filter?

 

På en 60 suzuki så går det 3.7L motorolje, 05-1L girolje, sink over propellen, så var det vel 3 sinker i motoren, impeller, oljefilter, bensinfilter og tennplugger.

 

Så skulle vel alt skiftes hver 100time. Dyyrt!  Jeg fikk ordna meg en deal med at jeg tok service'r selv hver 200time i leppefiskesesong, så betydde det at jeg skifta motor/girolje og filter hver 14dag og resten ved behov. 

 

Men må innrømme at det er deiligt med etec, tar en service hver gang jeg har litt dårlig samvittighet.

Link to post
jerognal skrev for 7 timer siden:

Og garantiene som det opereres med er jo ikke vatten verdt. (F.eks. at nå Yamaha forlanger at motoren skal flushes med ferskvann hver gang den har vert brukt).

 

sikkert ikke dumt å få flusha ut saltvannet etter bruk, men sikkert mange i likhet meg meg som ikke har tilgang til ferskvann i umiddelbar nærhet av båtplassen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
scamπ skrev 35 minutter siden:

Med mindre feil på motor skyldes dårlig vedlikehold/ikke fulgt serviceplan, så skal feil på motor dekkes av garanti uavhengig av om service er gjort av deg selv eller godkjent verksted. Det er i hvert fall slik jeg tolker Honda sine garantivilkår:

 

"Honda will not deny a claim for warranty coverage simply because you did not maintain your outboard. However, any part that fails due to lack of maintenance, or improper maintenance will not be covered under your product warranty."

 

"Your warranty coverage will not be voided if you choose to perform your own maintenance. However, you should have the proper tools and service information and be mechanically qualified. Failures that occur due to modifications, improper maintenance, or service are not covered."

 

Annet enn det, vet ikke jeg hva som gjelder for andre motorprodusenter. 

Dette høres veldig bra ut. Da er det jo mulig å holde en påhenger gående selv. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...