Jump to content

Serviceoppfølging ny utenbords

Timmeeh

Recommended Posts

ivar skrev 11 minutter siden:

sikkert ikke dumt å få flusha ut saltvannet etter bruk, men sikkert mange i likhet meg meg som ikke har tilgang til ferskvann i umiddelbar nærhet av båtplassen 

Nei det hjelper nok på. Har slange 2m fra båtplassen jeg da, så med en hurtigkobling skulle jeg fått det som en rutine. I sommerhalvåret da..... 

Jeg tror at man må skille mellom garanti og rettigheter etter loven. Har vært skrevet mye om dette så litt søking kan gi nyttige svar og informasjon om dette!

https://advokat.no/kompetanseomraader/eiendomsrett/kjopsrett/garanti-eller-reklamasjon/

https://www.dinside.no/okonomi/alt-du-ma-vite-om-reklamasjonsretten/67382042

https://www.dinside.no/okonomi/kjenner-ikke-klagereglene/70966891

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har Yamaha F300. Spyler av båt og motor utvendig etter bruk. Skal jeg i tillegg skylle motor innvendig, så blir det mye ventetid på familien etter hver tur, så det orker vi ikke. 

Om vinteren er vannet på brygga skrudd av,  skal man ikke kunne bruke motoren i vinterhalvåret?

Jeg tror motoren tåler dette helt fint. 

Det viktigste er at den blir brukt rimelig ofte, og får en skikkelig ferskvannskjøring på høsten, da bruker jeg stamp.

Vinterstid (her det er frost) så har jeg forstått at det anbefales å ha motoren nedi saltvannet hele tiden, stemmer ikke det? 

Mindre frostskader av det..?

Har alltid trodd at motoren tømte seg for vann når den står oppe, men mener å huske vi har hatt noen diskusjoner på dette og jeg har forstått at motoren bør stå nede. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

LAKA skrev 1 time siden:

Sjekket nøyaktig pris for service på vår F60 og vi betalte 3100,- for 20 timers service og 5200,.- for 100 timers service. Drøye priser det også, og faktisk mer enn vi betaler for storservice på bilen. 

Ja ok, det er alvorlig ja. Står noe spesifikt i fakturaen hvor lang tid de bruker? Eller er det faste priser? Jeg tenker at en service tar neppe mer enn en time for en rutinert mekaniker med båten inne på et verksted? Og hvis servicekitet koster 1500-2000 har han jo 3000kr timen? Dette på 100 times servicen 

Redigert av Timmeeh (see edit history)
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Vinterstid (her det er frost) så har jeg forstått at det anbefales å ha motoren nedi saltvannet hele tiden, stemmer ikke det? 

Mindre frostskader av det..?

Det som det vel er størst fare for her , er at kjølevannsinntak fryser igjen, slik at man mister kjølinga. Det har jeg opplevd selv en gang.  Alarmen gikk, jeg stoppa og båten fikk drive etpar minutter , før jeg startet opp igjen og snek meg til kai. Men da var proppen løsna og alt ok. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

tkb skrev 24 minutter siden:

Ja, lar alltid motor stå nede i saltvann noen minutter før start i tilfelle ispropp?

Ville ikke tatt motoren opp av saltvannet jeg da, hvis du har litt vann i olja i girhuset, så kan vannet fryse/ekspandere/sprekke girhuset 

Jeg har hatt båten på vannet i 7vintere nå og har ikke hatt noe problem med at motoren står nede hele tiden. Men derimot har jeg hatt problemer de få gangene jeg løfta den. Det er lett og få motoren ned, når det har fryst 10cm iløpet av natta.

Ja jeg er interessert i å høre fasiten her. Hehe. Annet enn at det gror på motor og at det tæres fortere, er det noen andre negative sider med å ha den nedtiltet? 

Jeg vil jo tro den har best av å være opptiltet. Så får en heller passe på når en starter etter den har stått en stund at den får kjøling. Men det gir jo nye motorer beskjed om. Synsing her så gjerne kom med innspill.. 

Jeg har til nå alltid tatt opp min motor. 60hk Evinrude fra 1991. Har fisket året rundt, og har lært på den harde måten at jeg aldri må bakke ut av båsen når det er is på vannet (saltvann). For da må jeg montere hekkgiveren for ekkoloddet på nytt, og det er KALDT for hendene...

Jeg har ikke opplevd å miste kjølestrålen. Men det er klart at når det er så kaldt at det fryser isskorpe på sjøen (1-2 cm) så fryser også det vannet som er inne i motoren hvis det er noe der. Feks i impellerpumpen, Og det kan jo ikke være heldig for gummien...

Som sagt ikke opplevd problemer ennå. Jeg hadde ikke en gang tenkt på problemstillingen før noen her tok det opp i en tråd i fjor. (I vinter lå dessverre ikke båten ute pga for travelt med små unger og en kone som sa opp jobben og nå studerer fulltid og jobber ved siden av.) I år skal båten ut igjen (!!!), og problemstillingen er aktuell.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg tar av ekkoloddsvingeren om vinteren, så lenge man kan se bunnterrenget på kartplotteren og kan velge fiskeplass ut ifra det så klarer jeg meg.

Men først kan man jo tilte ganske høyt og gi på sånn at isen bak båten knekker opp, bakker man mot isen og gir på igjen så får man knekkt det opp ganske lett. 

Men det jeg har erfart er at det lønner og legge seg med ræva inn om vinteren, for da er der bare å kjøre rett ut.

Groe er ikke noe jeg tenker på, bruker båtene sånn ca hver eneste dag året rundt. Nå har jeg kjørt rundt med muslingen uten bunnstoff i 3-4mnd, når jeg tok den opp så var det ikke mer enn 30-40 skjell under den. Men den skal stoffes nå da 

tkb skrev for 8 timer siden:

Folk får gjøre som de vil. Jeg gjør som min mekaniker anbefaler. Han stoler jeg på?

Fordelen med og være sin egen mekaniker er at man gjør som man vil :) men hvis jeg ikke har båt som fungerer, så kommer jeg meg ikke til butikken og får handla, eller jobba, eller besøkt kjentfolk, eller fiska. Stuck med andre ord. 

Redigert av Guest (see edit history)
Timmeeh skrev 17 minutter siden:

Sålenge den drenerer vann når den er opptiltet så er det vel det beste uansett.

Ja, men blir motoren helt tom eller ligger det noe igjen i girhus?

Jeg har alltid trodd at motoren blir helt tom når den er tiltet opp, men der har jeg blitt fortalt noe annet. Men nå kan jeg jo teste, for nå står båten på tilhengeren :-)

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Ja, men blir motoren helt tom eller ligger det noe igjen i girhus?

Jeg har alltid trodd at motoren blir helt tom når den er tiltet opp, men der har jeg blitt fortalt noe annet. Men nå kan jeg jo teste, for nå står båten på tilhengeren :-)

Haha, ikke vet jeg. Du får teste og avgi rapport, saltvann fryser jo til slutt det og så kjedelig om det er igjen en skvett :p 

Sjekket nå. Regnet en del i går og dagen før. Ikke i dag. 

Senket motoren og det rant ut ca 1 dl fra propell/ girhus. Litt vanskelig å bedømme uten å samle opp vannet. Hadde ikke noe for hånden.  Om det er nok til å sprenge noe vet jeg ikke. Kommer an på hvor trangt det er inni der vannet kommer. 

Er dessverre måpelige regler du må forholde deg til for å opprettholde garantien både på Påhenger og bil.  Men du kan jo gjøre som meg og ta servicer selv.  Reklamasjonsretten varer jo også 5 år.  20 timer sevice på suzuki, og andre motorer også antar jeg, er jo først og fremst med tanke på at det kan være sponrester etter masjionering, derfor skal girolje, motorolje og oljefilter byttes.  Dersom du kjører flesteparten av timene på lavt turtall, kan du sikkert kjøre en hel sommer før du tar første service.  Det gjorde jeg da jeg kjøpte ny Suzuki 200  i 2015, kjørte ca 55 timer før høsten kom og jeg tok første service.  Hadde heller aldri tatt den opp etter neste 100 timer.  hadde vel mellom 150 og 200 timer andre året, og da jeg tok den opp var olje og girolje god som ny når jeg byttet.  Kjører 90% av tiden rundt 2500 rpm.  Tipper oljen holder lett 400 timer før du trenger å bytte, om du ikke gjører full speed mesteparten av tiden.  Jeg bytter olje og girolje kun hver høst uansett om jeg har 50 timer i båt eller 500! samme med sink filter osv. bytter bare hver høst eller vår før jeg setter den ut!

Ja leste litt ang garanti og reklamasjon. Det er jo en viss forskjell. Trenger man garanti når man har reklamasjon.. Hehe. 

Nei jeg blir nok å ordne ting selv ja og gi F i å få andre til å tukle med den. Kanskje finne en 2 år gammel båt&motor :)

Blir jo mye tomgang og rolig kjøring på leting etter fisk vil jeg tro. Så den kommer nok til å få et fint liv. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...