Grand Banks jr Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Garanti er et løfte fra selger eller produsent. Reklamasjonsrett er noe du får fra Forbrukerkjøpsloven, og for ting som er laget for å være vesentlig lenger enn 2 år så er den 5 år. Den er ufravikelig. Ingen firma kan fraskrive seg din rett, hverken med å gi deg rabatter eller annet. Hvis forhandler går konk, så er neste ledd dem du kan gå mot. Importør feks. I Norge har vi en av (kanskje den) beste reklamasjonsretten i hele verden, for forbrukere som kjøper fra profesjonelle. Så så lenge du kan dokumentere at motoren er godt tatt vare på så har du reklamasjonsretten i behold. Kort fortalt. Dette må nyanseres, og loven bruker også begreper som "må reklamere innen rimelig tid" etc. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Timmeeh Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Ja det lover veldig bra. Hvis motorstyring/dynamo eller noe slikt går heden etter 3 år så kan de jo ikke skylde på at jeg skifta olje på 130 timer og ikke på 100. :) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Solgte en Falcon 26 som jeg kjøpte ny for noen år siden. Kjøper hadde dårlig erfaring med verksted, og satte det som pluss at jeg hadde tatt servicer selv? Alt dokumentert selvsagt. Når det gjelder frostspregning i gearhus, så har jo evt is en vei og utvide seg på, samme vei som inn Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Timmeeh skrev for 4 timer siden: Ja leste litt ang garanti og reklamasjon. Det er jo en viss forskjell. Trenger man garanti når man har reklamasjon.. Hehe. En garanti har bare noen verdi hvis denne gir deg rettigheter utover hva loven allerede gir deg, enkelt og greit. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
steyr t Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Det er slik at du skal bytte olje oftere hvis du dorger. Dette er fordi stempelringene tetter dårligere ved lav belastning på motoren. derfor er det i følge manualene 50 timers skiftintervall ved mye dorging ,men 100 timer ved normal kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 steyr t skrev for 10 timer siden: Det er slik at du skal bytte olje oftere hvis du dorger. Dette er fordi stempelringene tetter dårligere ved lav belastning på motoren. derfor er det i følge manualene 50 timers skiftintervall ved mye dorging ,men 100 timer ved normal kjøring. Jøss dette baller på seg. Får man sugd ut olja med vakumpumpe ellers blir vel hengeren utslitt Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Det slipper man vel å tenke på med eTec...? Jeg kjenner jeg fremdeles er glad i totaktere. Er ikke så glad i alt som må gjøres. Blir mye når man summerer opp alt av maskiner, fasader,hekker etc som trenger stell... Har ikke hatt firetakter påhengs, men har jo diverse småmaskiner som gressklipper etc. Kurant å bytte på dem med å suge ut. Regner med at du gjør det enkelt med påhenger også, bare i litt stille vann helst ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Det slipper man å tenke på med etec, men hvis man dorger mye så er ikke etec det rette valget. De bråker, lukter 2takter og liker turtall sånn at de blir blåst reine. Men bortsett fra det, så er de jo knall Oljeskift på vannet er null problem, bakk båten inn mot brygga, ta en balje å legg den på vannet vedsina motoren, skru av oljeskruen på stammen, ha en slange klar som du stikker inn i skruehullet, etter noen minutter slutter det og renne. Da kan man flushe også. En annen leppefisker jeg kjenner brukte bare biltema oljesuger (vacumkanne med pumpe) Men girolja er det litt værre med, når man ligger på vannet, har prøvd det, er ikke og anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Eika skrev 17 minutter siden: Men girolja er det litt værre med, når man ligger på vannet, har prøvd det, er ikke og anbefale. Det hadde jeg ikke prøvd på en gang. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Timmeeh Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Hvis motoroljen kan suges ut via peilerøret er jo det kjempegreier. Har oljesuger fra biltema. Så får en tatt et skift på sjøen mellom opptakene. Regner med det holder å skifte girolje hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Timmeeh skrev for 2 timer siden: Hvis motoroljen kan suges ut via peilerøret er jo det kjempegreier. Har oljesuger fra biltema. Så får en tatt et skift på sjøen mellom opptakene. Regner med det holder å skifte girolje hvert år. Ville kun gjort dette som en nødløsning, alle eventuelle partikler legger seg i bunn og på magnet på tappeskrue, dette vil du da ikke bli kvitt! Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Hvis det er mye dorging, bør motoren kjøres litt hardt innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Lenasmartin20 skrev for 8 timer siden: Ville kun gjort dette som en nødløsning, alle eventuelle partikler legger seg i bunn og på magnet på tappeskrue, dette vil du da ikke bli kvitt! Tja, det suges jo olje opp fra bunn så slam og greier (som ikke er så vanlig på en ren bensinmotor) vil jo komme med. Innenbords motorer leveres jo ofte med oljepumpe på siden, så hvis man når helt i bunn skulle det ikke være noe dårlig løsning. Men det kommer jo helt an på, det er vel ikke bunnpanne på samme måte som en innenbordmotor. Men hvis tappepluggen er over vann så bytter en jo i sjøen uten problemer. Har aldri eid 4 takt påhenger så er litt nytt for meg dette. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 tkb skrev for 8 timer siden: Hvis det er mye dorging, bør motoren kjøres litt hardt innimellom. Det blir tidsnok 10-30 min hardkjør for å komme til og fra fiskeplasser så det skulle gå fint Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.