Jump to content

Serviceoppfølging ny utenbords

Timmeeh

Recommended Posts

Garanti er et løfte fra selger eller produsent.

Reklamasjonsrett er noe du får fra Forbrukerkjøpsloven, og for ting som er laget for å være vesentlig lenger enn 2 år så er den 5 år. Den er ufravikelig. Ingen firma kan fraskrive seg din rett, hverken med å gi deg rabatter eller annet. Hvis forhandler går konk, så er neste ledd dem du kan gå mot. Importør feks. 

I Norge har vi en av (kanskje den) beste reklamasjonsretten i hele verden, for forbrukere som kjøper fra profesjonelle. 

Så så lenge du kan dokumentere at motoren er godt tatt vare på så har du reklamasjonsretten i behold. Kort fortalt. Dette må nyanseres, og loven bruker også begreper som "må reklamere innen rimelig tid" etc.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

steyr t skrev for 10 timer siden:

Det er slik at du skal bytte olje oftere hvis du dorger. Dette er fordi stempelringene tetter dårligere ved lav belastning på motoren. derfor er det i følge manualene 50 timers skiftintervall ved mye dorging ,men 100 timer ved normal kjøring.

Jøss dette baller på seg. Får man sugd ut olja med vakumpumpe ellers blir vel hengeren utslitt :lol:

Det slipper man vel å tenke på med eTec...? Jeg kjenner jeg fremdeles er glad i totaktere. Er ikke så glad i alt som må gjøres. Blir mye når man summerer opp alt av maskiner, fasader,hekker etc som trenger stell...

Har ikke hatt firetakter påhengs, men har jo diverse småmaskiner som gressklipper etc. Kurant å bytte på dem med å suge ut. Regner med at du gjør det enkelt med påhenger også, bare i litt stille vann helst ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det slipper man å tenke på med etec, men hvis man dorger mye så er ikke etec det rette valget. De bråker, lukter 2takter og liker turtall sånn at de blir blåst reine. Men bortsett fra det, så er de jo knall

Oljeskift på vannet er null problem, bakk båten inn mot brygga, ta en balje å legg den på vannet vedsina motoren, skru av oljeskruen på stammen, ha en slange klar som du stikker inn i skruehullet, etter noen minutter slutter det og renne. Da kan man flushe også.

En annen leppefisker jeg kjenner brukte bare biltema oljesuger (vacumkanne med pumpe)

Men girolja er det litt værre med, når man ligger på vannet, har prøvd det, er ikke og anbefale. 

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Hvis motoroljen kan suges ut via peilerøret er jo det kjempegreier. Har oljesuger fra biltema. Så får en tatt et skift på sjøen mellom opptakene. Regner med det holder å skifte girolje hvert år. 

Ville kun gjort dette som en nødløsning, alle eventuelle partikler legger seg i bunn og på magnet på tappeskrue, dette vil du da ikke bli kvitt!

Lenasmartin20 skrev for 8 timer siden:

Ville kun gjort dette som en nødløsning, alle eventuelle partikler legger seg i bunn og på magnet på tappeskrue, dette vil du da ikke bli kvitt!

Tja, det suges jo olje opp fra bunn så slam og greier (som ikke er så vanlig på en ren bensinmotor) vil jo komme med. Innenbords motorer leveres jo ofte med oljepumpe på siden, så hvis man når helt i bunn skulle det ikke være noe dårlig løsning. Men det kommer jo helt an på, det er vel ikke bunnpanne på samme måte som en innenbordmotor.

Men hvis tappepluggen er over vann så bytter en jo i sjøen uten problemer. Har aldri eid 4 takt påhenger så er litt nytt for meg dette. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...