Jump to content

Yanmar 4JH2.., solenoid, startmotor fusker ?


Haba

Recommended Posts

:confused: :confused:

Hei.

Kanskje et banalt spørsmål, men likevel.

Motoren er en Yanmar 4JH2UTE, mod. 1998, kjørt omlag 600 timer. Har aldri vært noe tull, men i sommer begynte jeg å merke at når jeg skulle starte, kom det bare et klikk, som når batteriet er tomt, og startmotoren slo ikke inn. Men når jeg vred om nøkkelen et par ganger startet den friskt og greit. Dette har tiltatt, og skjedde også sist helg, og vil kunne bli svært ubehagelig dersom jeg skulle bli liggende i en uthavn.

Strømmen til startmotor går gjennom en bryter, (den røde og billige sorten), og den er kanskje en potesiell kilde til svikt. Har idag sprayet og ettertrukket alle tilkoplingspunkter, sjekket jordinger osv.

Startet etterpå flere ganger uten klikk.

 

Men, mener å ha lest noe om solenoidfusk etc. på noen Yanmar-motorer.

Noen som har kjennskap til det, feilsøkingstips ???

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Sjekk først alle batterikabelforbindelser mellom motor, bryter og batterier. Husk både pluss og minus siden. Kontroller med ei lampe eller voltmeter at du har spenning på den tynne ledningen til innslagsreleet når startforsøk gjøres. Ved bruk av ei lampe så belaster du kretsen mer og kan ha lettere for å finne problemet.

Du sier at den av og til starter og jeg mistenker kontaktfeil i innslagsreleet. Inne i bunnen av releet sitter der et kontaktsett som tåler store strømmer. Dette kontaktsettet viderefører startstrømmen fra den ene tilkoblingsterminalen på starteren og inn på starters viklinger. Noen releer kan åpnes og kontaktsettet kan byttes, mens andre må ha ny komplett del. Du kan sette på ei prøvelampe på den terminalen som går fra innslagsreelet og til selve starteren (tykk kabel). Lyser lampa under hele startforsøket? Er kontakten defekt så får du kun et lite lysglimt i prøvelampa så blir det mørkt. Det skjer i samme moment som starteren prøver å dra startstrømmen, men mislykkes.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

:seeya:

Hei, takker XP for svaret.

Skal gå gjennom din foreslåtte prosedyre, har allerede kommet et stykke på vei, men for sikkerhets skyld kommer jeg nok til å bytte ut den bryteren som står mellom startbatteri og startmotor, (den billige typen, med rød nøkkel) ser at den kun er beregnet til 75 A og det vel noe lite i denne kretsen.

 

Ser gjerne at også Yanmar eiere kommer med innspill om saken:

Har sakset dette fra Yanmar-help discussion forum:

 

"Secondly, we have a persistent, intermittent problem with the starter motor not engaging, rather as if the solenoid was stuck. Perhaps 1 in 10 occasions produces a click, but nothng more. I was perusing a US website that describes this symptom and the local Yanmar agent had explained that there is insufficient bevel on the pinion gear and flywheel ring and that often the pinion gear will just press against the flywheel ring without fully engaging. The answer it seems is to rotate the crank slightly and try again. I find it difficult to believe that Yanmar are guilty of such an elementary mistake. Again - have any other owners experienced this and what was the solution?

Thanks"

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...