Jump to content

Ny båteier av Sollux 27 med Yanmar 4LH TE


Kalinkamaen

Recommended Posts

Heisan, som dere leser i overskriften, så er jeg en ny eier av en Sollux 27. Poster et innlegg her da jeg ønsker å forhåpentligvis få litt hjelp her av dere som har litt mere kunnskaper enn meg.

Legger også ved noen bilder fra annonsen fordi som ønsker å se den.

 

Eneste turen jeg har hatt med båten var når jeg flyttet den fra Kristiansand til Mandal hvor den skal ha hjemme havn. Dette var en så som så opplevelse, da vi mistet strømmen på gps + etc. halveis og måtte bruke telefonen for å navigere oss videre. Når jeg kom frem til mandal og skrudde av tenningen, så stod tenningen fortsatt på. Altså det spilte ingen rolle om tenningen stod på on eller off. Så jeg tror nå at det er tenningslåsen som har tatt kvelden på en merkelig måte. Ny tenningslås er selvfølgelig på vei.

 

Ellers opplevde jeg også at vann-temperaturen begynte å stige når jeg oversteg 2500 omdr. Jeg klarte å makse med rett mellom 29 - 3000 omdr. 

Har lest endel her på forumet, og funnet ut at jeg skal rense ferskvanns-siden og sjøvanns-siden med systemrens. Dette vil bli gjort snarrest. 

 

Motor har gått pr timeteller ca 1350 timer, og slik jeg forstår bør jeg også bytte eksos bendet som kjøler lufta til turbo. Jeg har funnet pris på eksosbendet her til ca 3149,- kr eks pakning. Er dette riktig pris for bendet, eller kan jeg finne det billigere noen sted? 

 

Vil også nevne at jeg har tømt diesel tank og vasket denne innvendig. Var endel groms i bunn av tanken. Det som står for tur er Olje filter, diesel filter, luft filter og Olje skift.

 

Har dere råd om andre ting som jeg kan gjøre som en service, for å sove gått om natten?

 

MvH Morten

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

Link to post

Dette så da riktig så pent ut! Gratulerer med ny båt!

 

Eksosbendet ville jeg ha demontert og sjekket for korrosjon før evt bytte. Det kjøler forresten eksosen med sjøvann, og har lite med turboen å gjøre. Men om bendet korroderer I stykker så kan du lett få sjøvann inn I turboen, med turbohavari som resultat. Så det kan være litt greit å følge med her.

 

Jeg ville også ha skiftet impeller, hvis det er uklart hvor gammel den er. Kanskje rengjort eksosbend og ny impeller er alt som skal til for å løse begynnende kjøleproblemer?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Heisan. takker for svar. 

Jeg har muntlig blitt fortalt at impeller er ny og ikke skulle trenges skiftes. Men den blir tatt ut før systemrens operasjonen.

Da får jeg se hvordan det ser ut. 

 

Når det gjelder eksosbend, så skal jeg selvfølgelig inspisere, men tenkte siden den var gått over 1000 timer, at det like greit var lurt å skifte. Men jeg kan jo se først som du beskriver. Da må jeg hvertfall ha ny pakkning til eksosbendet? Denne gjennbrukes vel ikke?

Link to post
Guest Sverrejo

Gratulerer med fin båt og super motor.

Jeg vil anbefale deg å løsne på alle kontakter som er festet til batteriene.  Alle metallpunkter pusser du og gir en dusj med korrosjonshindrende midler.  Feil på instrumenter,problemer med start av motor, kommer gjerne av dårlige kontakter. 

Om du har et stort sjøvannsfilter hvor du kan se kjølevannet, så se på det. Er det knekk på slangen inn til motoren?

Ta båten opp i fart med jamn bevegelse, ikke leke racerbil med bånn gass! Antar du har sjekket nivå på ferskvannskjølingen?

Prøv det enkle først, ikke hopp på bytte av Impeller om du ser at du har god flyt på saltvannskjølingen. Impelleren kan du bytte til høsten, så får du erfaring med det. Lykke til

 

Link to post

Heisan, takker så mye. Det er mye å sette seg inn i for meg som er vandt med påhengs :)

Jeg har bestemt meg at eksos bendet skal av for å inspiseres uansett. Slapper ikke av før jobben er gjort. 

Ellers så takker jeg for alle tipsene dere har gitt meg her. Kommer til å gå gjennom alt slavisk for å være sikker. 

Kommer tilbake med bilder etterhvert som jeg får inspisert litt. :)

Link to post

Heisan folkens, da har jeg tatt en nærmere titt inn i eksos blande bendet. Og fytti grise, jeg er glad at jeg har bestilt nytt av rustfritt matriale.

IMG_20190826_143202.jpg.0de48ce65ac94b05c82438b181e210f3.jpg

 

IMG_20190826_143212.jpg.0e68e13f47d3be6b387a4f5fb1304a52.jpg

 

IMG_20190826_172338.jpg.5b9bed49ff91c77a7e574e9d9ec679a6.jpg

 

IMG_20190826_172351.jpg.b170108199d388d7db3e2eb3aa231c44.jpg

 

Hva bruker dere til å fjenre koksen med? Kaustisk soda?

 

Turboen har også sett noen bedre dager. Den var stuck. Virker som bladene på eksos siden er kokset fast. Alt ser ellers intakt ut. Så jeg håper på å få rengjort eksos siden og kjenne på slark etc etterpå. 

 

IMG_20190826_172322.jpg.7563318331d94e5c84e98eedce530331.jpgIMG_20190826_172322.jpg.7563318331d94e5c84e98eedce530331.jpg

 

IMG_20190826_172325.jpg.29736d869b305c80f0a5dedc50051935.jpg

 

Jeg setter pris på all hjelp jeg kan få,til å få dette opp og gå igjen. Har lest litt at noen utenlanske forumer bruker mr muscle ovn rens til å fjerne koks i turboer. Noen med erfaringer her?

 

 

Redigert av Kalinkamaen (see edit history)
Link to post

Ahh, da har eg endeligt fått turboen fri :smiley:. Saltsyre var meget effektivt. 

 

Har fått vekk mye mer rust nå etter filmen ble laget. Nå ligger turboen og bader i diesel.

 

Eksos bendet var ikke å redde i det hele tatt. et kakk med hammeren så knakk det biter av. Glad det ikke skjedde på tur :)

Så da er det bare å vente på nytt rustfritt bend fra Statene. 

Redigert av Kalinkamaen (see edit history)
Link to post

Jeg syns ikke det ser ut som det bestandig har vært tørt i den turboen... (ref. den første linken min ovenfor).  Det kan i så fall ha to årsaker.

 

Jeg sliter litt med å skjønne meg på de bildene av eksosbendet ditt.  Har det hatt dobbel vegg, sånn at sjøvannet ikke skulle komme ut før i enden, men så har det rustet bort så mye av innerveggen at sjøvann har kommet seg inn i turboen?  I så fall var det nok i seneste laget å bytte, ja. Veldig fornuftig med syrefast eksosbend heretter uansett.

 

Men fortsatt viktig å unngå sjøvann inn i turboen, og hvis det kunne vært pga. tvilsomme høydeforhold i eksossystemet, så vil det nok være mye billigere å finne en løsning på det, ennå stadig bytte turbo eller det som verre er...  Det hadde nok ikke gjort noe skade å lese den andre linken min nøye og sjekke grundig om du har et helt trygt system.

 

Båten så jo veldig fin ut ellers, og det er en veldig bra motor, som man ikke bør ødelegge "med vilje". 

Link to post

Gratulerer med en flott båt! :smiley:

 

Erfaringsmessig så er det elektriske anlegget på litt eldre båter ofte ett trist syn. Korroderte kontakter, for tynne ledninger, "ledningspaghetti" og det som verre er. Anbefaler at du går over det elektriske anlegget, fjerner gamle ubrukte ledninger og bytter det som ser dårlig ut.

 

Strøm til GPS og lignende går utenom tenningslåsen, så det er trolig ikke dens feil at dette sluttet å virke. Som regel så står de koblet enten rett på egen sikring, eller via en strømbryter og til sikringen. Sjekk om det er bryter og om den virker, og om sikring(ene) ikke har gått. Det er som regel også en hovedstrømbryter. (Ofte en separat til motor og en til det meste annet) Kan være noe krøll der og. Mest sannsynligvis så er det bare dårlig kontakt ett eller annet sted. Er man heldig så holder det med en rens og "elektrospray", i værste fall bør dårlige koblinger (og kabler om de er i dårlig stand og) byttes. 

 

Lykke til! :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Heisan, takk for svar.

Jeg har lest begge linkene du sendte meg grunndig, tro meg.

 

Uten tvil at det har vært vann i eksos siden på turboen. Dette er pr mine internett lesninger ingen tvil et kjent problem på disse motorene når bendet ruster sundt slik det har gjort på denne. Turbo er ingen hensikt å bytte når den er i så god form som denne er. Absolutt ingen slark, Alt av pakninger holder tett og bladene ser eksemplariske ut. Denne motoren har stått på land ei lang stund under opppussing, og jeg regner med at det da har hvert saltvann i systemet over lang tid som har forårsaket dette.<-- Dette er selvfølgelig dårlig vedlikehold. 

 

Eksos bendet i seg selv var helt tett på grunn av rust. Dette har tidligere hatt rør inni rør, der eksos har gått på innsiden og sjøvann har gått på utsiden. Der begge møtes i slutten av røret på vei nedover i eksos slangen. Dette skal ikke være noe problem så lenge koks og rust holder seg vekke. Jeg kommer pr nå til å ta opp dette røret og inspisere etter hver sesong for å se utviklingen. Dette er en meget enkel jobb og ta av. Og nye pakkninger koster ca 90 kr. Har laget en dårlig tegning under som skal prøve å forklare hvordan bendet ser ut. Tegningen fra siden av er feil, men du får en ide hvordan det ca ser ut.

bend.png

Link to post
Kenneth 81 skrev 16 minutter siden:

Gratulerer med en flott båt! :smiley:

 

Erfaringsmessig så er det elektriske anlegget på litt eldre båter ofte ett trist syn. Korroderte kontakter, for tynne ledninger, "ledningspaghetti" og det som verre er. Anbefaler at du går over det elektriske anlegget, fjerner gamle ubrukte ledninger og bytter det som ser dårlig ut.

 

Strøm til GPS og lignende går utenom tenningslåsen, så det er trolig ikke dens feil at dette sluttet å virke. Som regel så står de koblet enten rett på egen sikring, eller via en strømbryter og til sikringen. Sjekk om det er bryter og om den virker, og om sikring(ene) ikke har gått. Det er som regel også en hovedstrømbryter. (Ofte en separat til motor og en til det meste annet) Kan være noe krøll der og. Mest sannsynligvis så er det bare dårlig kontakt ett eller annet sted. Er man heldig så holder det med en rens og "elektrospray", i værste fall bør dårlige koblinger (og kabler om de er i dårlig stand og) byttes. 

 

Lykke til! :cheers:

 

Heisan, takker for svar,

Jeg har funnet ut av støm problemet mitt. Og det var ikke tenningslåsen som jeg trodde i første omgang. Det lå faktisk en feilkobling som lasket 12 volt inn på tenningslåsen og til sikrings skinnen. Og som du også beskriver over her så var det ir på hoved sikringen som lå nede i motor-rommet. som ikke ledet strøm i det hele tatt. Men på grunn av lasken oppe i sikringskapet, så var der fortsatt strøm på anlegget, men via en 3 amp sikring. Det vil si at hele sikringskapet var i dette tidspunktet forsynt med spenning fra en 3 amp sikring. 

Dette er nå fikset og fungerer utmerket. Men jeg kommer nok til å bytte ut til nyere typer sikringer etterhvert, da jeg ikke stoler helt på disse. Se bildet under.

 

Sikring.jpg.89970245fbcc49807aa46a43ef6875a1.jpg

Link to post

Bra du fant ut av strømmen. :thumbsup:

 

At alle har lov til å skru på 12V-anlegg betyr slettes ikke at alle BØR skru på 12V-anlegg, ofte mange originale, interresante og håpløse løsninger på gamle båter. :giggle: Selv har jeg en 1989 Biam 800, der ga jeg til slutt opp å utbedre det gamle el-anlegget og rev ut alt og bygde det opp fra grunnen av. (Det virket definitivt som en bedre idé før jeg begynte enn når jeg var godt i gang.... Myyye og trangt arbeid... :crazy: )

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Det var andre saker ja! Tipper alle dine problemer med kjøling og effekt nå er en saga blott! Det er I alle fall en ualminnelig velstelt båt du har kjøpt deg etter bildene å dømme, og den motoren der er vel noe av det beste du får I den størrelsen. Så nå er det bare å komme seg utpå og nyte de fine dagene vi har innimellom før sesongen er over.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker for det. Båten har fått en oppgradering de siste årene, så den ser veldig bra ut til å være denne alderen. Noe tidligere eier ikke har hatt peiling på er motor. Jeg håper nå at motoren kjøler godt som du sier, hvis ikke blir det full systemrens på salt og ferskvanns systemet. <-- Dette blir gjort i vinter uansett. 

Link to post
Kalinkamaen skrev for 2 timer siden:

Takker for det. Båten har fått en oppgradering de siste årene, så den ser veldig bra ut til å være denne alderen. Noe tidligere eier ikke har hatt peiling på er motor. Jeg håper nå at motoren kjøler godt som du sier, hvis ikke blir det full systemrens på salt og ferskvanns systemet. <-- Dette blir gjort i vinter uansett. 

 

Har motoren sjøvannsfiltet? Uansett så ville jeg først åpnet alle kjølerne og fysiskt fjernet eventuell dritt som ligger der.  I alle tilfeller så er det greit preventivt arbeid å gjøre det. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Kjellg skrev for 6 timer siden:

 

Har motoren sjøvannsfiltet? Uansett så ville jeg først åpnet alle kjølerne og fysiskt fjernet eventuell dritt som ligger der.  I alle tilfeller så er det greit preventivt arbeid å gjøre det. 

Heisan, som Torsen siterer her så har den sjøvannsfilter. Jeg har sett nedi, og det ser bra ut. Men vis kjøling er et problem etter prøvetur i morgen. Så blir det nok systemrens i første omgang. Jeg har på følelesen at jeg har funnet problemet. Men man vet jo aldri.  

Link to post
Kalinkamaen skrev 1 time siden:

Heisan, som Torsen siterer her så har den sjøvannsfilter. Jeg har sett nedi, og det ser bra ut. Men vis kjøling er et problem etter prøvetur i morgen. Så blir det nok systemrens i første omgang. Jeg har på følelesen at jeg har funnet problemet. Men man vet jo aldri.  

 

Tenkte på at det ligger vel gummiplater i kjølerne som pakning og de morkner vel etter hvert. Selv så skiftet jeg dem som en preventivt tiltak og renset samtidig opp i kjølerne. Kostet bare noen få kroner. 

Link to post

Når det gjelder batteriene mine, så har jeg 2 stk. Og har målt begge på polene da jeg mistenkte at et var dårlig.

På det ene måler jeg 12,9 volt når det er fult, det andre har jeg måt til 12,79 volt når det er fult. Begge er vedlikeholdfrie. Batteriet på 12,79 volt på fult, er dette kaputt eller kan jeg bruke det en stund til? 

Jeg har problemer med at laderen ikke switcher over på ferdig ladet grønn lampe. Den står alltid på gul (charging).

Begge har blitt målt med polene avkoblet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...