Emjay Startet 21.August.2019 Del på Facebook Startet 21.August.2019 Hei, Har en Fjord 33 foter med to stykk VP 280 drev, og nå etter en sommer med mye kjøring på lav fart, tenker jeg seriøst tanken på og anskaffe oss autopilot, for og forhåpentligvis slippe gjetingen med rattet. Det står en Tenfjord hydraulisk styresnekke ombord, men ikke noe annen form for servo. Styresylinderen er rundt 100cm total med ett felles stag mellom dreva. Båten veier rundt 6-6,5t. Hva anbefales av autopiloter? Vil vi slippe dem grusomme gjetingen hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Ta en prat med Seatronic. Raymarine ok. Regner med at du bor i Moss. Sitér dette innlegget Link to post
Emjay Svart 21.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2019 Bor i Larviks området. Men er jo støtt og stadig den veien på slike "handle" turer. Forsåvidt sett meg ut Raymarine EV100 men har null erfaring om det fungerer optimalt med drev. Har jeg forstått rett at de elektriske hydraulikk pumpene kan kobles rett på Tenfjord pumpa, med T-stykker pluss en ekstra reservar kobling som er plombert på original pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Emjay skrev 2 minutter siden: Bor i Larviks området. Men er jo støtt og stadig den veien på slike "handle" turer. Forsåvidt sett meg ut Raymarine EV100 men har null erfaring om det fungerer optimalt med drev. Har jeg forstått rett at de elektriske hydraulikk pumpene kan kobles rett på Tenfjord pumpa, med T-stykker pluss en ekstra reservar kobling som er plombert på original pumpa? Det du skriver stemmer. EV100 kommer det med en pumpe som det er oppgitt skal håndtere en styresylinder opptil 110 cm³. For min del var den største jobben er å få tak i alle koblinger Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 (redigert) De koblingene får du garantert hos Hydroscand i Moss. Dessuten har du en annen forhandler som heter Serco i Tønsberg. Redigert 21.August.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Hej I en motorbåt går det bra att styra med autopiloten istället för ratten hela tiden, men det är då mycket enklare om styrkontrollen också har ratt och inte bara knappar. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Ove T skrev 23 minutter siden: Hej I en motorbåt går det bra att styra med autopiloten istället för ratten hela tiden, men det är då mycket enklare om styrkontrollen också har ratt och inte bara knappar. Hälsningar Ove De fleste "ferdig"-pakker fra raymarine kommer med p70Rs.(med "ratt") Selv om man kan velge p70s Sitér dette innlegget Link to post
Emjay Svart 21.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2019 Men hvordan er de autopilotene i forhold til jaging. Klarer de og korrigere greit? Kommer i såfall til og bruke den hovedsakelig til stø kurs, uten og måtte behøve å få 2 timers massasje av skuldre etter endt tur.. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Emjay skrev 12 minutter siden: Men hvordan er de autopilotene i forhold til jaging. Klarer de og korrigere greit? Kommer i såfall til og bruke den hovedsakelig til stø kurs, uten og måtte behøve å få 2 timers massasje av skuldre etter endt tur.. Jeg har ikke hatt noe lengre turer etter installasjon.(den var sårt savnet over Jæren og Lista når båten ble hentet) Men slik jeg kan se går den snor rett i min båt.(Snekling 25) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Kjøre mye med Raymarin autopilot... 2 motorer på aksling... Jeg greier aldri og holde kursen så rett som Raymarin'en...god investering...du kommer ikke til å angre.. Sitér dette innlegget Link to post
tresfjord 28 Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 har raymarine i dag og det funker dårlig ligg å jage hele tia..så derfor har æ bestilt simrad som skal funke mye bedre Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Kanskje kalibrere den på nytt..? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 tresfjord 28 skrev 2 minutter siden: har raymarine i dag og det funker dårlig ligg å jage hele tia..så derfor har æ bestilt simrad som skal funke mye bedre Det er fordi du ikke har justert den. Min kjører helt toppers, 10 år gammel. Generelt har en autopilot 4 fordeler: 1 Den må ikke spise mat 2 Den må ikke på dass 3 Den styrer mye bedre enn mennesker 4 Den klager ikke til klubben om den kjører doble skift Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 tresfjord 28 skrev 30 minutter siden: har raymarine i dag og det funker dårlig ligg å jage hele tia..så derfor har æ bestilt simrad som skal funke mye bedre Hvilken type Raymarine har du.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Ida Marie III skrev 1 time siden: Kjøre mye med Raymarin autopilot... 2 motorer på aksling... Jeg greier aldri og holde kursen så rett som Raymarin'en...god investering...du kommer ikke til å angre.. Jeg er helt imponert over hvor rett den går, uansett om det er dønninger heller 1-2m bølger i hekken. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Hva med autopilot fra coursemaster? Tror de skal være nokså bra. https://coursemaster.com/autopilots-by-coursemaster/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Sjøkaptein Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Autopilot er etter min mening en bedre invistering enn både radar og kartplotter. Med det mener jeg det viktigste som navigatør er å følge med på hva som skjer rundt oss. Kan vi frigjøre oss fra styring for å holde kursen, stadig må kontrollere posisjon ved å se i en kartplotter skjerm. Du kan dermed heve blikket observere og kontrollere seilasen på en mye tryggere måte. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 tresfjord 28 skrev for 1 time siden: har raymarine i dag og det funker dårlig ligg å jage hele tia..så derfor har æ bestilt simrad som skal funke mye bedre Det står en ganske utføring prosedyre for kalibrering i brukermanualen til autopiloten, jeg foreslår at du følger denne. Litt avhengig av hva slags autopilot du har så kan du også stille inn hvor ivrig den skal være, kan være greit å sjekke hva du har valgt der. Sjøkaptein skrev 13 minutter siden: Autopilot er etter min mening en bedre invistering enn både radar og kartplotter. Jeg sidestiller autopilot med kartplotter, og begge deler er viktigere enn radar for omtrent all seilas med fritidsbåt. Sjøkaptein skrev 13 minutter siden: Du kan dermed heve blikket observere og kontrollere seilasen på en mye tryggere måte. Bifaller denne 100%. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 tresfjord 28 skrev for 3 timer siden: har raymarine i dag og det funker dårlig ligg å jage hele tia..så derfor har æ bestilt simrad som skal funke mye bedre Jeg har gode erfaringer med både eldre og nyere raymarine autopiloter. Dei nye Evo fra raymarine er veldig enkle å kalibrere og styrer veldig godt. Eneste som har vært utfordring er enkelte som har kjøpt uten ror indikator har ofte endt opp å kjøpt dette i ettertid. Styrer en del bedre med indikator. Dei eldre fra raymarine krev litt mer kalibrering st 6001 osv med s2 og s3 kurskomputer. Raymarine har sluttet å produsere rategyro til dei modellene men har finst det uorginale rategyrorer som fungerer utmerket. En av fordelene med dei eldre kurskomputerene fra raymarine er muligheten å koble til andre kurs sensorer enn fluxgate kompasset. Jeg har selv en s2 kurskomputer med satellitt kompass og uoriginal rate gyro. Styrer like bra om ikke bedre enn Evo utgaven. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Sjøkaptein skrev 44 minutter siden: Jeg har gode erfaringer med både eldre og nyere raymarine autopiloter. Dei nye Evo fra raymarine er veldig enkle å kalibrere og styrer veldig godt. Eneste som har vært utfordring er enkelte som har kjøpt uten ror indikator har ofte endt opp å kjøpt dette i ettertid. Styrer en del bedre med indikator. Dei eldre fra raymarine krev litt mer kalibrering st 6001 osv med s2 og s3 kurskomputer. Raymarine har sluttet å produsere rategyro til dei modellene men har finst det uorginale rategyrorer som fungerer utmerket. En av fordelene med dei eldre kurskomputerene fra raymarine er muligheten å koble til andre kurs sensorer enn fluxgate kompasset. Jeg har selv en s2 kurskomputer med satellitt kompass og uoriginal rate gyro. Styrer like bra om ikke bedre enn Evo utgaven. Jeg har ikke indikator og det fungere veldig bra. ? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 Sakte fart egenskapene forbedres kraftig med ror-indikator. Egen erfaring. Har Raymarine EVO-100. Veldig fornøyd. Styrer snorrett fra 4 til 43 knop. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Ida Marie III Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 mmosberg skrev 21 minutter siden: Sakte fart egenskapene forbedres kraftig med ror-indikator. Egen erfaring. Har Raymarine EVO-100. Veldig fornøyd. Styrer snorrett fra 4 til 43 knop. Jeg har rorindikator på min Raymarin .... men forstår ikke at den skal innvirke på nøyaktigheten ... Uansett.. trådstarter kommer aldri til å angre på å kjøpe autopilot... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.August.2019 Del på Facebook Svart 21.August.2019 mmosberg skrev 49 minutter siden: Sakte fart egenskapene forbedres kraftig med ror-indikator. Egen erfaring. Har Raymarine EVO-100. Veldig fornøyd. Styrer snorrett fra 4 til 43 knop. Har maks 10-12 knop, men ligger på rund 5-7 Sitér dette innlegget Link to post
Emjay Svart 22.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2019 Takker for alle svar. Da ser det ut som det blir en Raymarine Ev100. Er jo en veldig overkommelig pris også :) Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Støtter det positive som sies om rorgiver over her. Installerte opprinnelig Raymarinepakke uten giver, dette skulle være bra greier på akslingsbåt med 1 motor og vel 20 knop marsjfart. Det var det ikke. Ettermonterte så rorgiver og det var som natt og dag, går snorrett idag. Mulig at det på andre båter fungerer bra uten giver, men ikke på min. En annen selvopplevd erfaring er å holde kursgiver/fluxgate langt unna motorelektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.