Jump to content

Råd om autopilot


Emjay

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Fjord 33 foter med to stykk VP 280 drev, og nå etter en sommer med mye kjøring på lav fart, tenker jeg seriøst tanken på og anskaffe oss autopilot, for og forhåpentligvis slippe gjetingen med rattet. 

 

Det står en Tenfjord hydraulisk styresnekke ombord, men ikke noe annen form for servo. Styresylinderen er rundt 100cm total med ett felles stag mellom dreva. Båten veier rundt 6-6,5t. 

 

Hva anbefales av autopiloter? Vil vi slippe dem grusomme gjetingen hele tiden?

Link to post

Bor i Larviks området. Men er jo støtt og stadig den veien på slike "handle" turer. Forsåvidt sett meg ut Raymarine EV100 men har null erfaring om det fungerer optimalt med drev. 

 

Har jeg forstått rett at de elektriske hydraulikk pumpene kan kobles rett på Tenfjord pumpa, med T-stykker pluss en ekstra reservar kobling som er plombert på original pumpa?

Link to post
Emjay skrev 2 minutter siden:

Bor i Larviks området. Men er jo støtt og stadig den veien på slike "handle" turer. Forsåvidt sett meg ut Raymarine EV100 men har null erfaring om det fungerer optimalt med drev. 

 

Har jeg forstått rett at de elektriske hydraulikk pumpene kan kobles rett på Tenfjord pumpa, med T-stykker pluss en ekstra reservar kobling som er plombert på original pumpa?

Det du skriver stemmer. 

EV100 kommer det med en pumpe som det er oppgitt skal håndtere en styresylinder opptil 

110 cm³. 

 

For min del var den største jobben er å få tak i alle koblinger :yesnod:

Link to post
Ove T skrev 23 minutter siden:

Hej

I en motorbåt går det bra att styra med autopiloten istället för ratten hela tiden, men det är då mycket enklare om styrkontrollen också har ratt och inte bara knappar. 

Hälsningar Ove 

De fleste "ferdig"-pakker fra raymarine kommer med p70Rs.(med "ratt") Selv om man kan velge p70s:smiley:

Link to post
Emjay skrev 12 minutter siden:

Men hvordan er de autopilotene i forhold til jaging. Klarer de og korrigere greit? Kommer i såfall til og bruke den hovedsakelig til stø kurs, uten og måtte behøve å få 2 timers massasje av skuldre etter endt tur..  

Jeg har ikke hatt noe lengre turer etter installasjon.(den var sårt savnet over Jæren og Lista når båten ble hentet)

Men slik jeg kan se går den snor rett i min båt.(Snekling 25)

Link to post
tresfjord 28 skrev 2 minutter siden:

har raymarine i dag og det funker dårlig ligg å jage hele tia..så derfor har æ bestilt simrad som skal funke mye bedre

 

Det er fordi du ikke har justert den. Min kjører helt toppers, 10 år gammel.

 

Generelt har en autopilot 4 fordeler:

1 Den må ikke spise mat

2 Den må ikke på dass

3 Den styrer mye bedre enn mennesker

4 Den klager ikke til klubben om den kjører doble skift

 

 

 

Link to post
Ida Marie III skrev 1 time siden:

Kjøre mye med Raymarin autopilot... 2 motorer på aksling...

Jeg greier aldri og holde kursen så rett som Raymarin'en...god investering...du kommer ikke til å angre..

Jeg er helt imponert over hvor rett den går, uansett om det er dønninger heller 1-2m bølger i hekken.:smiley:

Link to post

Autopilot er etter min mening en bedre invistering enn både radar og kartplotter. Med det mener jeg det viktigste som navigatør er å følge med på hva som skjer rundt oss. Kan vi  frigjøre oss fra styring for å holde kursen, stadig må kontrollere posisjon ved å se i en kartplotter skjerm. Du kan dermed heve blikket observere og kontrollere seilasen på en mye tryggere måte. 

Link to post
tresfjord 28 skrev for 1 time siden:

har raymarine i dag og det funker dårlig ligg å jage hele tia..så derfor har æ bestilt simrad som skal funke mye bedre

Det står en ganske utføring prosedyre for kalibrering i brukermanualen til autopiloten, jeg foreslår at du følger denne.

Litt avhengig av hva slags autopilot du har så kan du også stille inn hvor ivrig den skal være, kan være greit å sjekke hva du har valgt der.

 

Sjøkaptein skrev 13 minutter siden:

Autopilot er etter min mening en bedre invistering enn både radar og kartplotter.

Jeg sidestiller autopilot med kartplotter, og begge deler er viktigere enn radar for omtrent all seilas med fritidsbåt.

 

Sjøkaptein skrev 13 minutter siden:

Du kan dermed heve blikket observere og kontrollere seilasen på en mye tryggere måte. 

Bifaller denne 100%. 

Link to post
tresfjord 28 skrev for 3 timer siden:

har raymarine i dag og det funker dårlig ligg å jage hele tia..så derfor har æ bestilt simrad som skal funke mye bedre

Jeg har gode erfaringer med både eldre og nyere raymarine autopiloter. Dei nye  Evo fra raymarine er veldig enkle å kalibrere og styrer veldig godt. Eneste som har vært utfordring er enkelte som har kjøpt uten ror indikator har ofte endt opp å kjøpt dette i ettertid. Styrer en del bedre med indikator. 

Dei eldre fra raymarine krev litt mer kalibrering st 6001 osv med s2 og s3 kurskomputer. Raymarine har sluttet å produsere rategyro til dei modellene men har finst det uorginale rategyrorer som fungerer utmerket. En av fordelene med dei eldre kurskomputerene fra raymarine er muligheten å koble til andre kurs sensorer enn fluxgate kompasset. Jeg har selv en s2 kurskomputer med satellitt kompass og uoriginal rate gyro. Styrer like bra om ikke bedre enn Evo utgaven. 

Link to post
Sjøkaptein skrev 44 minutter siden:

Jeg har gode erfaringer med både eldre og nyere raymarine autopiloter. Dei nye  Evo fra raymarine er veldig enkle å kalibrere og styrer veldig godt. Eneste som har vært utfordring er enkelte som har kjøpt uten ror indikator har ofte endt opp å kjøpt dette i ettertid. Styrer en del bedre med indikator. 

Dei eldre fra raymarine krev litt mer kalibrering st 6001 osv med s2 og s3 kurskomputer. Raymarine har sluttet å produsere rategyro til dei modellene men har finst det uorginale rategyrorer som fungerer utmerket. En av fordelene med dei eldre kurskomputerene fra raymarine er muligheten å koble til andre kurs sensorer enn fluxgate kompasset. Jeg har selv en s2 kurskomputer med satellitt kompass og uoriginal rate gyro. Styrer like bra om ikke bedre enn Evo utgaven. 

Jeg har ikke indikator og det fungere veldig bra. ?

Link to post

 

mmosberg skrev 21 minutter siden:

Sakte fart egenskapene forbedres kraftig med ror-indikator. Egen erfaring. Har Raymarine EVO-100. Veldig fornøyd. Styrer snorrett fra 4 til 43 knop.

 

Jeg har rorindikator på min Raymarin .... men forstår ikke at den skal innvirke på nøyaktigheten ...

Uansett.. trådstarter kommer aldri til å angre på å kjøpe autopilot...

Link to post

Støtter det positive som sies om rorgiver over her. Installerte opprinnelig Raymarinepakke uten giver, dette skulle være bra greier på akslingsbåt med 1 motor og vel 20 knop marsjfart. Det var det ikke. Ettermonterte så rorgiver og det var som natt og dag, går snorrett idag.

 

Mulig at det på andre båter fungerer bra uten giver, men ikke på min. En annen selvopplevd erfaring er å holde kursgiver/fluxgate langt unna motorelektronikk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...