Jump to content

Oljeforbruk, Peugeot XD3P


Cirkeline

Recommended Posts

Min Peugeot XD3P har hatt en liten tendens til å bruke en liten skvett ( 0,15 ltr) olje på 10-15 timers kjøring. Kjøringens art har for det meste vært moderat m.h.t turtall. Ved mye dorging, så ville bare motoren ved rask turtallsøkning gi meg en liten sky av blårøyk. Ved kjøring med høyere turtall enn tomgang/ dorging så er der ingen tendens til blårøyk overhode. Ved fullt pådrag heller ingen blå avgass. Siden jeg hadde motoren helt nede for tre år siden og byttet fjærer, lager og pakninger på hele motoren så undret det meg dette forbruket. Ventilstyringene ble også kontrollert grundig før jeg monterte ventiler igjen i toppen. Noen ville neppe brydd seg, men nå er jeg engang laget slik, at dette måtte ut av verden, men hvordan? :confused: Siden der var nye stempelfjærer og gummitetninger på ventilstammer så var jeg litt usikker på hva dette var. Prøvde en masse forskjellig m.h.t avlufting av bunnpanne og innsug av forbrenningsluft med bytte av luftfilter som følge. Fremdels et problem, men var det stort nok til å gå videre-ja og atter ja. :sad: Forhørte meg med byens motoroverhalingssenter, men neida de kunne ikke hjelpe meg.

Jeg hadde ved demontering og montering av motor merket meg at ventiltetninger på denne motoren bestod av noen flate gummiskiver som ble tredd ned på ventilstammene, nærmest som en hattebrem. Under drift så blir de plassert ca. 1 cm over ventilstyringen ( p.g.a bevegelsen til ventilen). Kunne det være noe med disse tetningene, sammen med en motor som står på skrå bakover som kunne få til et slikt forbruk. Altså varm olje som renner rundt hatten og lekker ned i ventilstyringene og siden brennes. Gikk deretter gjennom delebøker for motordeler og fant ut at ventilstammen som denne motoren har var 8,5 mm tykk. Normale er 7 og 9 mm. Fant en Toyota diesel 2,2 liter fra - 79 som hadde disse målene som jeg trengte til "ordinære" tetninger P/N: 9091302036. Når jeg mener ordinære så er det de som må presses ned på styringen og som tetter skikkelig. Bestilte orginale Toyota- tetninger som var svindyre, men du verden hvor gode de var... :yesnod::yesnod: Etter litt forberedende verktøylaging (låsebrikkene til ventilene måtte jo av mens toppen stod på motoren) så var det en kveld i båten. Etter et par timer så var det gjort og nye tetninger var på plass. De passet faktiskt talt 100 % på styringen, den innerste ventilfjæra gikk akkurat utenpå tetningen og alt var bare morro. Ventilklaring ble kontrollert og toppdeksel montert. Motoren ble kjørt et par tre timer og der er ingen tegn til blårøyk lenger. :flag::flag: Brenner faktisk så rent at jeg ikke ser avgassen, så endelig i havn :wink: Er der andre som har hatt et slikt problem? Det rare er jo det at motoroverhalingsjappa ikke hadde annen løsning enn "hattene". Jeg undres.... Den samme konstruksjonen tror jeg også sitter på VP MD 21, Vetus P 4.21, P 4.25 og muligens VP seksylinder MD 32, altså Indenor diesel.

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...