Jump to content

Biltema teinehaler

Hansvik

Recommended Posts

Jeg har tilsvarenede teinhaler. Tror BT sin er en ganske tro kopi.

Min duger akkurat perfekt til hummerteiner av type tung skotteteine som trekkes enkeltvis fra  inntil 30m. Har prøvd den på lenke med 5 krepseteiner på 60 - 80 meters dyp. Konklusjon: Det går, men den er for svak dersom det er mye strøm. Stopper pga overlast innimellom. For ti krepseteiner fra 100 m er den definitivt for svak.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har en northlift lh200 selv, synes biltema sin minner mye om denne. 

Leser andre folks erfaringer om min, og lurer på hvilke kabler og batteri som brukes? 

De som opplever at den er så svak må ha underdimensjonert kabler/batteri. 

Eg har brukt min i 2 båter nå, og fisker kreps på 100-150m uten problem. 

Men eg bruker kabler som er større enn anbefalt, og eget batteri kun til haler. 

Sist eg opplevde at sikringen slo ut, drog eg opp deler av en annen fiskers krepselenke. Den var tung og lang, men opp kom den. 

På forrige båt var batterikablene ca 4m lange, brukte da ca 50mm2 kabler. Nå er det kun 1m fra batteri til haler, og nå er tverrsnitt ca 30mm2.

Redigert av Fjordland (see edit history)

Logikken er kanskje at ved 900W så går det mer strøm (A) ved mindre kabeltverrsnitt fordi man mister så mye spenning (V)? (Spenningsfall)

Større kabeltverrsnitt gjør at volt faller mindre, og dermed kan man trekke mindre strøm (A) med samme effekt (W). Dermed går ikke sikring. 

W = A x V

Jeg vet ikke hvordan slikt overopphetingsvern fungerer. Mulig den bare er en ren sikring som slår ut på for høy A over en viss tid?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Jeg har tilsvarenede teinhaler. Tror BT sin er en ganske tro kopi.

Min duger akkurat perfekt til hummerteiner av type tung skotteteine som trekkes enkeltvis fra  inntil 30m. Har prøvd den på lenke med 5 krepseteiner på 60 - 80 meters dyp. Konklusjon: Det går, men den er for svak dersom det er mye strøm. Stopper pga overlast innimellom. For ti krepseteiner fra 100 m er den definitivt for svak.

Du har jo Northlift Nils. Er det 200 eller 300 du har?

Ellers enig i at det kan være smart å legge opp vesentlig tykkere ledninger enn anbefalt. Et annet moment er også å sette inn et kraftig AGM batteri som klarer å holde spenningen oppe når haleren går. Til tross for at motoren går klarer vel ofte ikke dynamoen å gi nok strøm til å opprettholde høy spenning alene. På min Northlift LH300 har jeg byttet kabler helt fram til bryteren inne i haleren. For de nysgjerrige er dette beskrevet i "Dracotråden" i signaturen min. Nå har jeg ennå ikke testet hvordan den fungerer på krepselenker, men det kommer. 

Komodo skrev for 10 timer siden:

Du har jo Northlift Nils. Er det 200 eller 300 du har?

Det er 200 jeg har. Hos meg jobber den på startbatteriet mens motoren er i gang. Jeg kan vanskelig se at det skulle bli bedre med et separat batteri. Det måtte i tilfelle bli et ganske stort et, og det ville bety en del praktiske utfordringer. Det er ikke noe praktisk problem hos meg å følge med på batterispenningen når haleren går. Jeg vil sjekke det ved neste anledning. Spenningen frem til haleren blir det litt vanskeligere å sjekke med full belastning, men her bør en kunne beregne om kabeldimensjonene er OK. Jeg kan godt tenke meg at større batterikapasitet kunne hjelpe ved haling av krepseteinene, så jeg vil sjekke dette nærmere. Det tar lang tid å hale krepselenken. Dessuten er det ofte sterk strøm der vi setter, og det er som regel da det skorter på kapasiteten

Jeg har den kabelen som fulgte med haleren og har forlenget den med en som er et hakk tykkere. Husker ikke dimensjonene nå. Jeg planlegger å bygge om festet for haleren, og da kan det passe å skifte hele kabelen også. Jeg vil ta en vurdering på det senere. Da vil jeg også sjekke koblingspunkter og støpsel. Men det blir ikke denne sesongen. Jeg tar båten på land før hummersesongen i år for å utføre diverse nødvendige arbeider før jeg tar vinterferien. Men håper på en god krabbesesong før det.

NilsPils skrev 1 time siden:

Jeg kan vanskelig se at det skulle bli bedre med et separat batteri. Det måtte i tilfelle bli et ganske stort et, og det ville bety en del praktiske utfordringer.

Beklager, jeg har nok ordlagt meg litt klønete. Jeg mente ikke at den skal kobles opp mot et separat batteri, men at batteriet den er koblet på er friskt og kan gi mye strøm. Jeg har derfor kostet på meg et friskt Varta AGM batteri til Dracoen. 

Jeg planlegger å bygge om festet for haleren, og da kan det passe å skifte hele kabelen også. Jeg vil ta en vurdering på det senere. Da vil jeg også sjekke koblingspunkter og støpsel.

Der har du nok et svakt punkt. Jeg vet ikke hvor mye det utgjør, men de orginale støpslene som følger med Northlift halerene er et sorgens kapittel. Fatter ikke at de kan CE-merke haleren med de støpslene. 

Jeg tar båten på land før hummersesongen i år for å utføre diverse nødvendige arbeider før jeg tar vinterferien. Men håper på en god krabbesesong før det.

Litt OT, men,-  skal du ha opp båten før hummersesongen, og du regner med en krabbesesong før det? Du er klar over at det er 1. september snart :giggle:  PS: Vi tar en tur ut i morgen og blir til søndag, satser på et kok med krabbeklør i morgen kveld :thumbsup:

Komodo skrev for 9 timer siden:

Der har du nok et svakt punkt. Jeg vet ikke hvor mye det utgjør, men de orginale støpslene som følger med Northlift halerene er et sorgens kapittel. Fatter ikke at de kan CE-merke haleren med de støpslene. 

Jeg kastet det støpselet som fulgte med og monterete et litt bedre (tror jeg). Men jeg vurderer å sjekke og evt. forbedre der også.

Komodo skrev for 9 timer siden:

Litt OT, men,-  skal du ha opp båten før hummersesongen, og du regner med en krabbesesong før det? Du er klar over at det er 1. september snart :giggle:  PS: Vi tar en tur ut i morgen og blir til søndag, satser på et kok med krabbeklør i morgen kveld :thumbsup:

Smertelig klar over at det går mot høst. Men har mye presserende takarbeide på gang hjemme, så det ble lite tid til båt i år. Og så har jeg noen litt større ting som må fikses på båten, så jeg har bestillt opptak på Skjæløy tidlig i oktober. Drar til Thailand tidlig i november. Jeg må ha ut baugpropellgearet for overhaling/evt bytte av baugpropell, må skifte to store glassruter, pluss masse småtteri. Satser på å ha mest mulig klart til våren. Avhengig av været, blir det likevel tid til minst en krabbetur, men ikke denne helgen. Man har det travelt som pensjonist. Må nesten leie hjelp. Men det har jeg aldri gjort . . .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...