-morten- Startet 22.August.2019 Del på Facebook Startet 22.August.2019 https://sol.no/nyheter/color-line-ferje-reddet-mann-i-gummijolle-som-drev-til-havs/71514346 merkelig sak! han hadde jo bådemotor og årer! Skjønner ikke helt hva folk gjør i båt om slike ting skjer! ihvertfal ikke når man har tatt på seg ansvar med å passe på en som dykker! Samtidig veldig bra insats fra Colorline og RS! De opfattet situasjonen! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Var vel motorstans? Og I vind og høye bølger er ikke liten gummibåt og årer noen perfekt kombinasjon... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 22.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2019 3 minutes ago, index said: Var vel motorstans? Og I vind og høye bølger er ikke liten gummibåt og årer noen perfekt kombinasjon... ok stod ingen plass i artikkelen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mulligan Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 -morten- skrev for 2 timer siden: ok stod ingen plass i artikkelen NRK Østfold nevnte motorstopp. Han hadde jo årer og hadde blåst på land før eller senere, så det var ingen fare med ham. Det var verre med dykkeren som ikke hadde følgebåt langt fra land. Han kvittet seg med alt dykkeutstyr og la på svøm. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2019 Ja virker som dette var litt dårlig planlagt! jeg synes det er et stort ansvar å være assistanse for en dykker! Det er en oppgave sombør taes alvorlig. Utstyr børv ære i orden og man bør gå gjennom på forhånd senario som kan oppstå.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Burde vel hatt anker og langt nok tau også? Det er normalt ikke så dypt (mtp ankertau) der dykkere dykker. Men alltid lett å være etterpåklok. Godt det gikk godt! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 – Det var sterk vind i området, og mannen drev til havs i jolla. Dette var i blåtimen, sånn i 21-tiden, så det var dårlig sikt og høye bølger ....... Vind, høye bølger, mørket kom og så drive med dette? Ser at det hevdes at han ville jo drevet i land, til slutt, men hvilket land? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
PiperBill Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Det var jo sterk vind i område hele i går så da kan det spørs hvorfor de gikk ut i det heletatt? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Mulligan Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Mouche skrev 1 time siden: Ser at det hevdes at han ville jo drevet i land, til slutt, men hvilket land? Vel, lokasjon Tisler og liten kuling på SSV. Svaret er vel gitt? Men kudos til Colorline for at de fikk kontroll på fyren. Antar at FRC'en plukket opp dykkeren også. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Og kanskje det største problemet, ingen lytter på kanal 16, var flere skip i nærheten men det ender med at Colorline må gjøre jobben... https://www.nrk.no/ostfold/ber-batfolk-folge-med_-_-responderer-ikke-pa-mayday-1.14670587 --- Burde kanskje håndholdte VHF komme i hyllene på Elkjøp osv? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 De håndholdte er lite tess på lang avstand. Men tror først og fremst det er lytteplikten som glipper - få som har rutine på å slå på radioer før man slipper fortøyninger og holde de påskrudd til etter man er kommet i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Angående denne situasjonen, så lå vi inneblåst på Skjærhalden og med liten mulighet for å bistå i situasjone, men skulle vi kappet tampene og gått ut? Fra rappotasjen i avisen ble det sagt: – Vi ser at det er skip i nærheten som vi ønsker skal assistere, men vi får ikke kontakt med dem over radioen. De har lytteplikt, sier redningsleder Nils-Ole Sunde ved Hovedredningssentralen Sør. og litt lengre nede i artikkelen: Sjøfolk har både tradisjon for å hjelpe andre i havsnød, og også plikt til å gripe inn. Det var for eksempel derfor en flunkende ny ferge gjorde helomvending for å redde en gummibåt syd for Hvaler natt til torsdag. Det med plikt til å gripe inn, hvor finner man det i en eller annen lovtekst? Men for all del, hadde jeg vært i en situasjon der jeg kunne vært til hjelp, hadde jeg bidratt med det jeg kunne. Jeg kunne følge hele aksjonen på VHF'n men hadde vel selv kommet i problemer om vi hadde gått ut med vår Saga 27 snekke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Havelle skrev 26 minutter siden: De håndholdte er lite tess på lang avstand. Men tror først og fremst det er lytteplikten som glipper - få som har rutine på å slå på radioer før man slipper fortøyninger og holde de påskrudd til etter man er kommet i havn. Poeng, de små håndholdte hører hva Kystradioen sier og kan overholde lytteplikten. Håndholdte VHF uten krav om sertifikat og en får flere ører på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Helt enig at det er bedre enn ingenting @Pinkvin, men man skal ikke lagt fra Kystradioens sendere før vår håndholdte ikke får det inn. På den ordentlige er alt krystallklart. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 (redigert) Sitat Det med plikt til å gripe inn, hvor finner man det i en eller annen lovtekst? Kanal 16 – status – lyttevakt Kanal 16 er den internasjonale nød-, sikkerhets- og kallekanalen i det maritime VHF-båndet (sikkerhetskanaler er normalt en fellesbetegnelse for Nød, Haster og Trygging). Alle fartøy (inkludert fiske- og fritidsfartøy) som er utstyrt med VHF, skal i henhold til gjeldende nasjonale og internasjonale forskrifter holde effektiv og forskriftsmessig lyttevakt på kanal 16 når fartøyet er i sjøen. Lytteplikt på kanal 16 vil bli opprettholdt inntil videre for å imøtekomme kravet til kommunikasjon med fartøy som ikke har installert VHF med DSC. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-07-01-955/KAPITTEL_1-2-1#KAPITTEL_1-2-1 Redigert 22.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Tja, tja. Hulda kunne naturligvis gått ut. Ville tatt et par timer. Jeg oppfattet ikke anrop på VHF i saken. Det jeg imidlertid har oppfattet er et par svensker som 'testar' og blokkerer VHF 16 i timesvis. Underlig at verken Stockholm radio eller Radio sør griper inn. Kan virke som om myndighetene nedprioriterer VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Mulligan skrev for 2 timer siden: Vel, lokasjon Tisler og liten kuling på SSV. Svaret er vel gitt? Godt mulig det, men strøm spiller vel også inn. Var gummibåten så langt ute fordi det var der dykkingen foregikk eller drev den til havs? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Mouche skrev 2 minutter siden: Godt mulig det, men strøm spiller vel også inn. Var gummibåten så langt ute fordi det var der dykkingen foregikk eller drev den til havs? Med SSW kulig spiller strømmen mindre rolle i farvannet rundt Tisler. Jolla ville nok blåse hurtig i vindens retning. Man skal være heldig om årer vil gjøre noe særlig fra eller til. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Lars H. skrev for 2 timer siden: Angående denne situasjonen, så lå vi inneblåst på Skjærhalden og med liten mulighet for å bistå i situasjone, men skulle vi kappet tampene og gått ut? Fra rappotasjen i avisen ble det sagt: – Vi ser at det er skip i nærheten som vi ønsker skal assistere, men vi får ikke kontakt med dem over radioen. De har lytteplikt, sier redningsleder Nils-Ole Sunde ved Hovedredningssentralen Sør. og litt lengre nede i artikkelen: Sjøfolk har både tradisjon for å hjelpe andre i havsnød, og også plikt til å gripe inn. Det var for eksempel derfor en flunkende ny ferge gjorde helomvending for å redde en gummibåt syd for Hvaler natt til torsdag. Det med plikt til å gripe inn, hvor finner man det i en eller annen lovtekst? Men for all del, hadde jeg vært i en situasjon der jeg kunne vært til hjelp, hadde jeg bidratt med det jeg kunne. Jeg kunne følge hele aksjonen på VHF'n men hadde vel selv kommet i problemer om vi hadde gått ut med vår Saga 27 snekke. den hellige alminnelige (straffeloven) inneholder generelle stipuleringer om å yte hjelp til folk i nød/livsfare skulle man være tilsatt i helsevesenet (eller inneha formell kompetanse vil jeg tro, ie sluttet i helsevesenet) så strekker plikten om hjelpe seg lenger enn for vanlige dødelige Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Hulda Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 janet skrev 14 minutter siden: den hellige alminnelige (straffeloven) inneholder generelle stipuleringer om å yte hjelp til folk i nød/livsfare skulle man være tilsatt i helsevesenet (eller inneha formell kompetanse vil jeg tro, ie sluttet i helsevesenet) så strekker plikten om hjelpe seg lenger enn for vanlige dødelige Og poenget ditt er? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 at straffeloven og trolig også legeloven er brukbare svar på det det spørres etter Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Gunga Din Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 (redigert) Lars H. skrev for 2 timer siden: Det med plikt til å gripe inn, hvor finner man det i en eller annen lovtekst? Det står i Sjøloven §135 Sjøloven er lik for alle land....... https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-06-24-39/KAPITTEL_2-2#KAPITTEL_2-2 men det må skje uten fare for egen båt og besettning....... tror man skall tenke seg om både en og to ganger, å gå ut med en liten fritidsbåt i stiv kuling...... Redigert 22.August.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mouche Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Hulda skrev 1 time siden: Med SSW kulig spiller strømmen mindre rolle i farvannet rundt Tisler. Jolla ville nok blåse hurtig i vindens retning. Man skal være heldig om årer vil gjøre noe særlig fra eller til. Jo takk, har da hatt noen gummibåter og også prøvd å ro dem, men det gidder jeg ikke selv på flatt vann så i høy sjø og sterk vind er det bare å glemme vil jeg tro uansett hvor god roer og sterk man måtte være. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Jeg tror ikke Trudelutt risikerer straffeforfølgelse for ikke å rote seg ut i det farvannet der i SSW kuling. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 (redigert) Gunga Din skrev for 1 time siden: Det står i Sjøloven §135 Og der fant du det, takk. ""I den utstrekning det kan skje uten særlig fare for skipet eller dets ombordværende, plikter skipsføreren å yte all mulig og nødvendig hjelp til enhver som befinner seg i havsnød" janet skrev for 2 timer siden: den hellige alminnelige (straffeloven) inneholder generelle stipuleringer om å yte hjelp til folk i nød/livsfare skulle man være tilsatt i helsevesenet (eller inneha formell kompetanse vil jeg tro, ie sluttet i helsevesenet) så strekker plikten om hjelpe seg lenger enn for vanlige dødelige Hva er "den hellige alminnelige (straffeloven)"? Hellige uthevet av meg. janet skrev for 1 time siden: at straffeloven og trolig også legeloven er brukbare svar på det det spørres etter Hva legeloven har med dette å gjøre for meg som pensjonert elektronikingeniør å gjøre forstår jeg ikke. Kanskje det kan trekkes så langt til at fruen er pensjonert hjelpepleier. For å summere litt opp, så hadde jeg dersom det sto om liv og jeg i min båt hadde hatt mulighet til å hjelpe uten å sette meg selv eller fruen i livsfare, trådd til. Jeg har selv flere ganger bidradd via VHF i kumunikasjonen i redningsaksjoner, både fra egen båt og som radiooperatør på en boreplattfor utenfor Skottland. Ellers har jeg en del ganger tauet båter med motorstopp til havn (ikke nød). Jeg har også fraktet en hel familie med små barn til land med egen båt. De hadde måtte nødfortøye på en holme etter motorstans. Men å blande inn "hellig" straffelov og legelov? nei, nei . . . .. Redigert 22.August.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.