Jump to content

Blåst på havet i gummibåt!


-morten-

Recommended Posts

https://sol.no/nyheter/color-line-ferje-reddet-mann-i-gummijolle-som-drev-til-havs/71514346

 

merkelig sak!   han hadde jo bådemotor og årer! Skjønner ikke helt hva folk gjør i båt om slike ting skjer! ihvertfal ikke når man har tatt på seg ansvar med å passe på en som dykker!

Samtidig veldig bra insats fra Colorline og RS! De opfattet situasjonen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Ja virker som dette var litt dårlig planlagt! jeg synes det er et stort ansvar å være assistanse for en dykker! Det er en oppgave sombør taes alvorlig.  Utstyr børv ære i orden og man bør gå gjennom på forhånd senario som kan oppstå..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

– Det var sterk vind i området, og mannen drev til havs i jolla. Dette var i blåtimen, sånn i 21-tiden, så det var dårlig sikt og høye bølger .......

 

Vind, høye bølger, mørket kom og så drive med dette? Ser at det hevdes at han ville jo drevet i land, til slutt, men hvilket land?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Angående denne situasjonen, så lå vi inneblåst på Skjærhalden og med liten mulighet for å bistå i situasjone, men skulle vi kappet tampene og gått ut? Fra rappotasjen i avisen ble det sagt:

 

– Vi ser at det er skip i nærheten som vi ønsker skal assistere, men vi får ikke kontakt med dem over radioen. De har lytteplikt, sier redningsleder Nils-Ole Sunde ved Hovedredningssentralen Sør.

 

og litt lengre nede i artikkelen:

 

Sjøfolk har både tradisjon for å hjelpe andre i havsnød, og også plikt til å gripe inn. Det var for eksempel derfor en flunkende ny ferge gjorde helomvending for å redde en gummibåt syd for Hvaler natt til torsdag.

 

Det med plikt til å gripe inn, hvor finner man det i en eller annen lovtekst? Men for all del, hadde jeg vært i en situasjon der jeg kunne vært til hjelp, hadde jeg bidratt med det jeg kunne. Jeg kunne følge hele aksjonen på VHF'n men hadde vel selv kommet i problemer om vi hadde gått ut med vår Saga 27 snekke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Guest Avmønstret#
Havelle skrev 26 minutter siden:

De håndholdte er lite tess på lang avstand. Men tror først og fremst det er lytteplikten som glipper - få som har rutine på å slå på radioer før man slipper fortøyninger og holde de påskrudd til etter man er kommet i havn.

 

Poeng, de små håndholdte hører hva Kystradioen sier og kan overholde lytteplikten. Håndholdte VHF uten krav om sertifikat og en får flere ører på sjøen. 

Link to post

 

Sitat

Det med plikt til å gripe inn, hvor finner man det i en eller annen lovtekst?  

 

Kanal 16 – status – lyttevakt

 

Kanal 16 er den internasjonale nød-, sikkerhets- og kallekanalen i det maritime VHF-båndet (sikkerhetskanaler er normalt en fellesbetegnelse for Nød, Haster og Trygging).

 

Alle fartøy (inkludert fiske- og fritidsfartøy) som er utstyrt med VHF, skal i henhold til gjeldende nasjonale og internasjonale forskrifter holde effektiv og forskriftsmessig lyttevakt på kanal 16 når fartøyet er i sjøen.


 

Lytteplikt på kanal 16 vil bli opprettholdt inntil videre for å imøtekomme kravet til kommunikasjon med fartøy som ikke har installert VHF med DSC.

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Mouche skrev 2 minutter siden:

 

Godt mulig det, men strøm spiller vel også inn. Var gummibåten så langt ute fordi det var der dykkingen foregikk eller drev den til havs?

 

Med SSW kulig spiller strømmen mindre rolle i farvannet rundt Tisler. Jolla ville nok blåse hurtig i vindens retning. Man skal være heldig om årer vil gjøre noe særlig fra eller til. 

Link to post
Lars H. skrev for 2 timer siden:

Angående denne situasjonen, så lå vi inneblåst på Skjærhalden og med liten mulighet for å bistå i situasjone, men skulle vi kappet tampene og gått ut? Fra rappotasjen i avisen ble det sagt:

 

– Vi ser at det er skip i nærheten som vi ønsker skal assistere, men vi får ikke kontakt med dem over radioen. De har lytteplikt, sier redningsleder Nils-Ole Sunde ved Hovedredningssentralen Sør.

 

og litt lengre nede i artikkelen:

 

Sjøfolk har både tradisjon for å hjelpe andre i havsnød, og også plikt til å gripe inn. Det var for eksempel derfor en flunkende ny ferge gjorde helomvending for å redde en gummibåt syd for Hvaler natt til torsdag.

 

Det med plikt til å gripe inn, hvor finner man det i en eller annen lovtekst? Men for all del, hadde jeg vært i en situasjon der jeg kunne vært til hjelp, hadde jeg bidratt med det jeg kunne. Jeg kunne følge hele aksjonen på VHF'n men hadde vel selv kommet i problemer om vi hadde gått ut med vår Saga 27 snekke.

 

den hellige alminnelige (straffeloven) inneholder generelle stipuleringer om å yte hjelp til folk i nød/livsfare

skulle man være tilsatt i helsevesenet (eller inneha formell kompetanse vil jeg tro, ie sluttet i helsevesenet) så strekker plikten om hjelpe

seg lenger enn for vanlige dødelige

V8 rules.

 

Link to post
janet skrev 14 minutter siden:

 

den hellige alminnelige (straffeloven) inneholder generelle stipuleringer om å yte hjelp til folk i nød/livsfare

skulle man være tilsatt i helsevesenet (eller inneha formell kompetanse vil jeg tro, ie sluttet i helsevesenet) så strekker plikten om hjelpe

seg lenger enn for vanlige dødelige

 

Og poenget ditt er?

Link to post
Lars H. skrev for 2 timer siden:

 

Det med plikt til å gripe inn, hvor finner man det i en eller annen lovtekst?

 

Det står i Sjøloven §135

 

Sjøloven er lik for alle land.......

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-06-24-39/KAPITTEL_2-2#KAPITTEL_2-2

 

men det må skje uten fare for egen båt og besettning.......

tror man skall tenke seg om både en og to ganger, å gå ut med en liten fritidsbåt i stiv kuling......

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

 

Med SSW kulig spiller strømmen mindre rolle i farvannet rundt Tisler. Jolla ville nok blåse hurtig i vindens retning. Man skal være heldig om årer vil gjøre noe særlig fra eller til. 

 

Jo takk, har da hatt noen gummibåter og også prøvd å ro dem, men det gidder jeg ikke selv på flatt vann så i høy sjø og sterk vind er det bare å glemme vil jeg tro uansett hvor god roer og sterk man måtte være.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Gunga Din skrev for 1 time siden:

Det står i Sjøloven §135

 

Og der fant du det, takk. ""I den utstrekning det kan skje uten særlig fare for skipet eller dets ombordværende, plikter skipsføreren å yte all mulig og nødvendig hjelp til enhver som befinner seg i havsnød"

 

janet skrev for 2 timer siden:

den hellige alminnelige (straffeloven) inneholder generelle stipuleringer om å yte hjelp til folk i nød/livsfare

skulle man være tilsatt i helsevesenet (eller inneha formell kompetanse vil jeg tro, ie sluttet i helsevesenet) så strekker plikten om hjelpe

seg lenger enn for vanlige dødelige

 

Hva er "den hellige alminnelige (straffeloven)"? Hellige uthevet av meg.

 

janet skrev for 1 time siden:

at straffeloven og trolig også legeloven er brukbare svar på det det spørres etter

 

Hva legeloven har med dette å gjøre for meg som pensjonert elektronikingeniør å gjøre forstår jeg ikke. Kanskje det kan trekkes så langt til at fruen er pensjonert hjelpepleier.

 

For å summere litt opp, så hadde jeg dersom det sto om liv og jeg i min båt hadde hatt mulighet til å hjelpe uten å sette meg selv eller fruen i livsfare, trådd til.

 

Jeg har selv flere ganger bidradd via VHF i kumunikasjonen i redningsaksjoner, både fra egen båt og som radiooperatør på en boreplattfor utenfor Skottland. Ellers har jeg en del ganger tauet båter med motorstopp til havn (ikke nød). Jeg har også fraktet en hel familie med små barn til land med egen båt. De hadde måtte nødfortøye på en holme etter motorstans.

 

Men å blande inn "hellig" straffelov og legelov? nei, nei . . . ..

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...