McSteen Startet 22.August.2019 Link til dette innlegget Startet 22.August.2019 (redigert) På min Yamaha 55BET utenbordsmotor så beveger ikke tiltsensor på braketten seg, slik at måleren hele tiden viser at motoren er i nederste posisjon. Sensoren består av en bevegelig plastarm som er fjærbelastet slik at den skal bevege seg automatisk oppover når motor blir hevet og blir dyttet ned av motoren når den senkes. Etter å ha dynket den WD-40 greide jeg å bevege den manuelt med hånda, men den er fortsatt så treg at den ikke flytter seg automatisk. Fjæra ser ut til å være i orden så jeg tror det er avleiringer/dritt innvendig i sensoren som gjør at den ikke beveger seg fritt. Har som sagt prøvd WD-40, er det noen som har tips til noe å annet middel å spraye på for å få løsnet den, vil helst slippe å skru den av for den sitter krøkkete til på innsiden av braketten. Måleren viser for øvrig korrekt posisjon hvis jeg beveger senderen manuelt med hånda. Redigert 22.August.2019 av McSteen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 WD40 er effektivt mot korrosjon, men ikke nødvendigvis mot "avleiringer og dritt". Jeg ville nok ha tatt jobben med å demontere. Men noe som kan hjelpe i enkelte tilfeller, spesielt om det er noe som løsner i flak, er natron dynket med sitronsaft. Det gir en kraftig utskilling av kullsyrebobler, som kan brekke løst grodd belegg om det ikke sitter for godt. Kaustisk soda er en mer brutal variant; og mange materialer, som lettmetall og visse typer plast, er lite motstandsdyktige mot dette, så det er kanskje litt risikabelt på en utenbordsmotor… Sitér dette innlegget Link to post
McSteen Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Takk for tipset. Koster ikke mye å teste dette så det er verdt et forsøk, problemet mitt blir å få remediet til å trenge inn der det trengs. Så jeg frykter jeg blir nødt til å demontere tilsensoren, men det får bli når båten er tatt opp for vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Helge Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Hadde samme problem som du beskriver med en Yamaha F80 denne uka. Sprayet på godt med 5-56 spray. Problemet ble ikke løst der og da, men etter et døgn så hadde sprayen trukket seg inn i fjæra og løst opp dritt slik at armen virket som den skulle, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.