Nils Startet 22.August.2019 Del på Facebook Startet 22.August.2019 Jeg kjøpte ny plotter i år, og koblet til eksisterende system med en konverter mellom seatalk1 og SeatalkNg. Alt fungerer som det skal, vind, logg, dybde og Ais er på plass som forventet, men knappen for autopilotfunksjonen i plotteren er disablet. Jeg har en Raymarine smartpilot med S1 kurscomputer, og et ST6001 kontrolldisplay. Raymarine har en artikkel på supportsidene som diskuterer problemet, og etter hva som står der, kan det se ut som om det er begrensninger for hvor mange Seatalk1 enheter som kan kobles til en konverter, og at det må en egen konverter til autopilotkontrollen. For ordens skyld, software for konverter og plotter er oppgradert til siste tilgjengelige versjon. Er det noen som kjenner problemstillingen, eventuelt har fått Axiom til å kommunisere med Seatalk1 autopilot? Eksisterende installasjon ser slik ut: Ut fra Raymarines artikkel slik jeg forstår den, må det kobles slik: Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 (redigert) Faen, den artikkelen var tunglest. Det høres ut som at du må koble autopilot kontroller og kurscomputer som et seatalk nettverk, koblet til en seatalk til seatalkng-converter som så kobles til kartplotter. Så kan resten av de gamle enhetene kobles på en egen seatalk til seatalkng-converter. Redigert 22.August.2019 av Seilerslask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Jeg har gjort nøyaktig det samme, med nøyaktig det samme oppsettet som deg. Jeg ringte raymarine-support og de sa at man må ha ny autopilot for å styre via Axiom. Men de sa også at hvis jeg lager en rute og trykker «følg rute» på plotter, så kan det følges via «track»-knappen på 6002. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 http://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=4604 http://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=2623 Har mer info og støtter det PostIT skriver... Knotete greier. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 22.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2019 PostIT skrev 1 time siden: Jeg har gjort nøyaktig det samme, med nøyaktig det samme oppsettet som deg. Jeg ringte raymarine-support og de sa at man må ha ny autopilot for å styre via Axiom. Men de sa også at hvis jeg lager en rute og trykker «følg rute» på plotter, så kan det følges via «track»-knappen på 6002. Jeg kontaktet Raymarine support før kjøp. Da sa det at det bare var å kjøpe konverter, så fungerte alt fint som bare det, og de bekreftet da jeg prøvde å stille spørsmålet på flere forskjellige måter. Jeg hadde sett noen artikler om temaet, og hadde en mistanke om at alt ikke nødvendigvis var så enkelt, men artiklene som Seilerslask viser til hadde jeg ikke. Det viktigste var tross alt å få med seilfunksjonene, og de fungerer jo. Ellers er jeg rimelig fornøyd. Riktignok er skjermen umulig å betjene når det er vestlandsk frontnedbør, men problemet kan løses med et knappesett til 3-4 lapper, eller alternativt med en klut til 9 kroner. Jeg lastet ned siste softwareversjon i går, regattafunksjonene ser suverene ut. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Har du aktivert autopilot i innstillinger? Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 23.August.2019 Del på Facebook Svart 23.August.2019 Med f.eks en Actisense omformer skal i hvert fall en god del av autopilotfunksjonaliteten funke. https://www.actisense.com/product/ngw-1/ Seatalk 1 omformeren kan kun oversette enkle ting Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 23.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2019 TrikkerN Lønning skrev for 8 timer siden: Har du aktivert autopilot i innstillinger? Jeg har funnet knappen for aktivering av autopilot, men den er ikke aktiv. Morten_L skrev for 4 timer siden: Med f.eks en Actisense omformer skal i hvert fall en god del av autopilotfunksjonaliteten funke. https://www.actisense.com/product/ngw-1/ Seatalk 1 omformeren kan kun oversette enkle ting Mulig det hjelper, men jeg tror Axiom leter etter en kompatibel autopilot ved oppstart, før knappen for aktivering av autopilot eventuelt blir gjort aktiv. Det er kommunikasjon til autopiloten. Problemet er bare at grensesnittet for autopilotstyring fra Axiom ikke er tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.