Jump to content

Raymarine Axiom 9, Autopilotfunksjonen er ikke tilgjengelig

Nils

Recommended Posts

Jeg kjøpte ny plotter i år, og koblet til eksisterende system med en konverter mellom seatalk1 og SeatalkNg.  Alt fungerer som det skal, vind, logg, dybde og Ais er på plass som forventet, men knappen for autopilotfunksjonen i plotteren er disablet.  Jeg har en Raymarine smartpilot med S1 kurscomputer, og et ST6001 kontrolldisplay.

Raymarine har en artikkel på supportsidene som diskuterer problemet, og etter hva som står der, kan det se ut som om det er begrensninger for hvor mange Seatalk1 enheter som kan kobles til en konverter, og at det må en egen konverter til autopilotkontrollen.

For ordens skyld, software for konverter og plotter er oppgradert til siste tilgjengelige versjon.

Er det noen som kjenner problemstillingen, eventuelt har fått Axiom til å kommunisere med Seatalk1 autopilot? 

Eksisterende installasjon ser slik ut:

2095682470_LinjediagramBt.png.3fd408b6a386667957e1949d8bef7dcf.png

Ut fra Raymarines artikkel slik jeg forstår den, må det kobles slik:

287924981_LinjediagramBt2.png.92b58fac2931ba8c2f564a5151975ab9.png

PostIT skrev 1 time siden:

Jeg har gjort nøyaktig det samme, med nøyaktig det samme oppsettet som deg.

Jeg ringte raymarine-support og de sa at man må ha ny autopilot for å styre via Axiom.

Men de sa også at hvis jeg lager en rute og trykker «følg rute» på plotter, så kan det følges via «track»-knappen på 6002.

Jeg kontaktet Raymarine support før kjøp.  Da sa det at det bare var å kjøpe konverter, så fungerte alt fint som bare det, og de bekreftet da jeg prøvde å stille spørsmålet på flere forskjellige måter. Jeg hadde sett noen artikler om temaet, og hadde en mistanke om at alt ikke nødvendigvis var så enkelt, men artiklene som Seilerslask viser til hadde jeg ikke.  Det viktigste var tross alt å få med seilfunksjonene, og de fungerer jo.  

Ellers er jeg rimelig fornøyd.  Riktignok er skjermen umulig å betjene når det er vestlandsk frontnedbør, men problemet kan løses med et knappesett til 3-4 lapper, eller alternativt med en klut til 9 kroner. 

Jeg lastet ned siste softwareversjon i går, regattafunksjonene ser suverene ut.

TrikkerN Lønning skrev for 8 timer siden:

Har du aktivert autopilot i innstillinger? 

Jeg har funnet knappen for aktivering av autopilot, men den er ikke aktiv.

Morten_L skrev for 4 timer siden:

Med f.eks en Actisense omformer skal i hvert fall en god del av autopilotfunksjonaliteten funke. 

https://www.actisense.com/product/ngw-1/

Seatalk 1 omformeren kan kun oversette enkle ting

Mulig det hjelper, men jeg tror Axiom leter etter en kompatibel autopilot ved oppstart, før knappen for aktivering av autopilot eventuelt blir gjort aktiv.  Det er kommunikasjon til autopiloten.  Problemet er bare at grensesnittet for autopilotstyring fra Axiom ikke er tilgjengelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...