timmi76 Startet 23.August.2019 Link til dette innlegget Startet 23.August.2019 Hei! Jeg har en Fogelstad henger fra tidlig 2000, med en Knott aksel VGB-10M . 200-50 bremsesko og 4 bolter 100mm boltsirkel. 1200mm akselbredde (for montering) På grunn av rust, så tenker jeg å bytte ut tromler, hjullager, bremsesko og wairer. Alt er p.t. demontert. Jeg ser jo at prisene på disse delene varierer veldig! Er disse kompatible omhverandre: https://hengerdeler.com/nettbutikk/582-bremsedeler-for-knott-200x50-bremse/5937-knott-bremsetrommel-200x50-mm-4-hjulbolte/ Og denne: https://nettbutikk.norlett.no/BREMSETROMMELL-KNOTT-200x50-4x100-X-serie-p93021427 ? De er etter hva jeg kan se. like på mål, men ser forskjellige ut. De to varenumrene går igjen flere steder, men ingen har begge. Sistnevnte produkt er alltid dyrest. Er det noen steder i Oslo, som er flinke på dette? Som kanskje også har delene på lager? Takk! Mvh Tommy Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 timmi - nå er ikke det direkte svar på spørmålet ditt men... har du vurdert å få dreid opp tromlene, sandblåst og sprøytet på et lag med lakk og vipps... så er de finere enn nye ? Sitér dette innlegget Link to post
timmi76 Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 (redigert) @dieselfan Det er sikkert ikke en dårlig løsning det, men en litt mer tidkrevende løsning da jeg ikke har verktøy som trengs for jobben. Men jeg er for gjenbruk altså, bare ser ikke helt hvordan jeg skal dra i land forslaget ditt innenfor rammene mine :-). P.t. sitter rester av hjullageret igjen i den ene trommelen også. Tenkte ikke å kaste trommelene, så kunne vært ett annet prosjekt. Redigert 23.August.2019 av timmi76 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 (redigert) Glad du har vurdert det også Den ytre lagerskåla som sitter igjen i trommelen kan du relativt enkelt få ut med med konisk trappet lagerutdrager, gjerne i kombinasjon med en napper Redigert 23.August.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Det pleier ikke å være så vanskelig å dore ut den lagerringen selv om lageret har gått i oppløsning. Bruk en lang stang som dor, et armeringsjern, stor skrutrekker eller hva som helst. Varmer du bosset litt med en propanbrenner i tillegg går det enda lettere. Jeg har en liten kokeplate i garasjen som egner seg til slikt. Underletter montering av nye lager veldig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
timmi76 Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Takker for tips.. Men føler jeg har brukt mye tid så langt. Ønsker å få hengeren klar til opplag uten for mye "hæssel" i første omgang. Så tenker at det er greit med nye tromler... Må bare vite hvilke jeg skal kjøpe :)... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 De er neppe like. Ser den ene oppgir støpenr 26979. Om de gamle er merket med dette burde det vel være enkelt. Hvis ikke ville jeg tatt med en av de gamle til forhandler og sammenlignet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
timmi76 Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Er det noen forhanndlere i oslo som har dette på lager? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 (redigert) timmi76 skrev for 1 time siden: Er det noen forhanndlere i oslo som har dette på lager? Du kan jo høre med bildele butikker i Oslo Her i byen så kjøper jeg henger deler i fra Mekonomen eller Bilextra. Det er riktig nok ikke stort de har på lager i butikk her i byen men de kan bestille. De fører deler i fra Valeryd http://www.valeryd.no Mekonomen har delene på sitt sentrallager så de leverer til dagen etter. Hvis de ikke har delene på sentrallagret tar det lengre tid. Bilextra har ett større utvalg da jeg tror de bestiller rett i fra Valeryd i Sverige. Så da tar det noe tid derfor spør jeg ofte Mekonomen først som ofte kan levere til dagen etter. Begge bruker delenummer i fra katalogen jeg linket til så jeg ville funnet delenumrene selv og spurt de. Den katalogen er bra og det er bare til å legge inn VGB-10M på bremseid/orginalnummer så får du opp passende deler uten 1000 alternativer som regel. Dog er utfordringen bremsekabler. De må måles da lengden naturlig nok er forskjellig etter størrelsen på hengeren. Når det gjelder pris så kan du jo bruke kundeklubb trikset til Mekonomen hvis du ikke er medlem i fra før. Hvis man melder seg inn får man -25% på første kjøp og det gjelder hele handelen med ubegrenset artikkelnummer https://www.mekonomen.no/kunde-hos-oss/kundeklubb/bli-medlem-av-mekonomen-kundeklubb Edit. Svako Arne Syvertsen A/S var stedet man gikk for å kjøpe henger deler i Oslo i gamle dager. Hvis det firmaet fortsatt eksisterer ? Redigert 23.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Det blir fort penger av det når en henger trenger overhaling. En kamerat endte opp med å bytte hele akselen, mente det var hensiktsmessig. Jeg vet ikke hvor han fikk det fra, men et raskt søk så viser det vel seg at de er ganske «gunstige».. https://hengerdeler.com/nettbutikk/819-knott-tilhenger-aksling-med-brems-max-1350-kg-5-hjulbolter-/ Sitér dette innlegget Link to post
timmi76 Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Ja.. Har vurdert ny aksel også. Fått priser på mellom 5.500 og 10.000,- men tenkte å sjekke ut bytte av bare det der er behov for også. Mulig jeg bare tar en kvalifisert risiko, og kjøper den rimeligste trommelen. Måla ser ut til å være greie, skoene og kablene ser jeg er rett... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.