Jump to content

Bytte av motor på Carat 7400, hvilket merke?


frank75

Recommended Posts

Vi har vurdert å bytte motor på vår Carat 7400.

Nå sitter det en Bukh 36hk med ettermontert turbo. Kunne tenke oss litt mere hk. Det er dieselmotor vi har tenkt oss.

 

Har da følgende spørsmål:

 

1. Hvilket merke?

2. Hvor mange hk er er annbefalt til denne båten?

3. Ferskvann/saltvannskjølt?

 

Har hørt folk har motorer på rundt 60-70 hk i disse båtene, er dette tilfelle?

 

Her blir det sikkert mange forskjellige meninger, men det er bare bra :smash:

 

På forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Vi har vurdert å bytte motor på vår Carat 7400.

Nå sitter det en Bukh 36hk med ettermontert turbo. Kunne tenke oss litt mere hk. Det er dieselmotor vi har tenkt oss.

 

Har da følgende spørsmål:

 

1. Hvilket merke?

 

Yanmar hvis du har råd, hvis ikke er Sole Diesel et bra alternativ

 

2. Hvor mange hk er er annbefalt til denne båten?

 

 

3. Ferskvann/saltvannskjølt?

 

Ferskvann selvsagt, mye enklere å få solgt båten senere.

 

Har hørt folk har motorer på rundt 60-70 hk i disse båtene, er dette tilfelle?

 

Helt sikkert, ikke uvanlig i snekker på den størrelsen

 

Her blir det sikkert mange forskjellige meninger, men det er bare bra  :smash:

 

På forhånd takk

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

Har bygd 2 Carat 7400 så jeg har fått litt føling med hva som funker på dette skroget. Dette er en halvplaner kjølbåt med noe krumming i undervannskroget sett i fartsretningen. Dette fører til båten ikke tåler allverdens med motor før du begynner å plane på kjølen og baugen får litt mye løft. Da blir den noe ustabil og litt slitsom å kjøre. Den bæringen du har på akterenden må gjøres større med en flaps for å bedre stabiliteten noe ved høyere hastighet, fra 14 kn. og opp til 17kn. Det har vært montert Yanmar 72 Hk. som da gav 17-18 knop på fullt drag ved lite lastet båt. Gearutvekslingen var da 2,74:1 og propell 18 X 18 RH. Den var da ustabil å styre så det er nok opp mot smertegrensa på hva dette skroget tåler. Den var i sin tid godkjent for 66 hk, men mange av de siste som ble produsert fikk Yanmar 53 Hk som fremdrift. Har selv en 70 hk i min egen Carat og det er nok i massevis. Jeg greier 14 kn. på fullt med fulle tanker, men da har jeg en båt som i utgangspunktet er 300 kg. tyngre enn "turbåtversjonen". Av merker så er der mangt å velge blant, tror jeg ville sett på en motor med moderat maksturtall som da vil produsere mindre støy. Motorene i dag er gjevnt over av god kvalitet, men jeg har fått litt sansen for Nogva Nanni med moderat uttak på flere modeller og en Japansk grunnmotor-Kubota Diesel.

Jeg mener ferskvannskjølt motor er det eneste som du bør gå for ved et evt. motorbytte, annenhåndverdien er viktig her som Janoho nevner. Så kan du ha varmtvannstank, defroster etc.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...