Jump to content

Fryd - en Maxi 77


finnarne

Recommended Posts

Og plutselig var vi eier av en Maxi 77

m-2019-08-04_12_23_00.jpg

 

Navnet er Fryd, vi fant navnet sammen med noen papirer ombord, så da ble det detnavnet, på tross av at det finnes flere maxi'er med samme navn.

Fryd ble innkjøpt for å ha en koselig båt å reise på kosetur med. Tafatt ble gitt bort, og el-motor solgt. Fryd ble hentet sent i Juli, og noen småting ble fikset før første tur i begynnelsen av August 2019. Turen gikk gjennom Blindleia til Kristiansands skjærgård, der vi møtte speider- og båtvenner på Kjeltringholmen. Ca 8 timer bort på fredag, og ca 8 timer hjem på lørdag. Mye motor, men også endel for seil.

 

Kosetur ble det

m-2019-08-03_21_24_27.jpg m-2019-08-04_08_43_24.jpg

 

Det er alltid noe som må gjøres på en gammel båt (eller en bil, eller ett hus, ... )
Listen under her, er hentet fra båtens hjemmeside

Todo

  • MPPT-kontroller til solceller
  • Bytte gjennomføringer
  • Legge opp tømmemulighet for toalett
  • Bytte Eksosbend
  • Bytte til ferskvannskjøling
  • Bytte gummibelg og klemring
  • Montere Vhf, antenne og radio
  • Kjøleboks, Bygge ny, eller klargjøre for å bruke Waeco Dometic CF-25 ?
  • Pushpit
  • Leselys
  • Lys i forpigg
  • Skillerele for forbruk- og startbatteri
  • Montere nytt kontrollpanel for Strøm
  • Sailors Pi/Openplotter
  • Dybdemåler/Ekkolod

Done

  • Montert solcellepanel x2
  • Montert Regulator for solcelle (egentlig for vindmølle, men det fungerer)
  • Byttet gammelt PortaPorti med nytt Dometic 972. Tømmemuligheter kommer.
  • Montert forbruksbatterier, 2x80 Ah

 

Listen blir nok endret og utvidet underveis, nå er det bygging av garasjebod som tar det meste av tiden.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok ann på familien. Tror den hadde fungert for oss for 15-20 år siden, vi tilbrakte mye av feriene våre i en Nidelv24. En unge som gikk i kabinen og fant frem Donald pocket så snart han var i båten. Ett par andre som ville hjelpe å styre. Var på ukesturer omtrent hver sommer. 

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

finnarne skrev 19 minutter siden:

Når motoren ryker, så blir det nok el. Men den motoren som står i, kan leve lenge. Den skal få nytt eksosbend,  og ferskvannskjøling i løpet av vinteren. 

 

Gratulerer med ny båt, Maxi 77 er jo en klassiker. Vi var på tur med en slik med to voksne og tre barn så det er mulig med 5... Vi hadde påhengsmotor. Ombygging til ferskvannskjøling er jo en del jobb og koster vel også(?) Aldri prøvd det selv men, er du sikker på at det er verdt det med en motor som har gått så lenge i salt? Har du undersøkt priser på el motor? 

Link to post
Share on other sites

Nytt så koster vel ombyggingssettet for ferskvannskjøling snaue 10k. Jeg kjøpte brukt på finn til en fornuftig pris. 

Vurderte å beholde el-motoren fra tafatt, men tror md5'en kan holde lenge. Har noen alternaive løsninger når det gjelder el-motor. 

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Etter mye vurderinger frem og tilbake, og nesten mislykket salg av Tabita, så ser det ut til at Vifa - tidligere Fryd, blir hos oss en stund.

Første jobben som skulle gjøres var å montere VHF-antenne som ble kjøpt inn i fjor høst.

Siden den ikke ligger i båthavn som er kranbilmasteløftvennlig, så ble det improvisering. Med Tabita gikk det greit å montere antenne mens masten var oppe. På Tafatt ble ikke antennen helt rett. Så denne gangen ville jeg ha ned masten.

Jeg hadde endel 2x4" liggende, og selvfølgelig endel tau og noen gamle skjøteblokker. Så vi brukte det vi hadde.

Planen var å filme prosessen, men det glemte vi i forbifarten. SÅ det får bli med noen bilder fra masten var nede.

m-2020-07-09_14_40_57.jpgm-2020-07-09_18_46_51.jpg

Det tok litt lenger tid en jeg beregnet. Men det var første gangen.

 

Men greit allikavel. Først hadde vi glemt noe verktøy.

Så måtte vi ut å handle overgang mellom fme til N-kontakt (fra antennekabel til antenne, eller motsatt)

Underveis var det middag, og flytting av en annen båt. Da er det greit at det ikke står en kranbil som skal ha timebetaling.

 

 

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå som Vifa skal bli hos oss, så kunne vi gjøre noe med alle oppgavene som ligger og venter.

Madrassene var nok fra båten var ny, og var ganske gufne når de ble hentet hjem sent i fjor høst. De ble litt bedre etter at trekkene fikk en tur i vaskemaskinen, men de var fortsatt gamle, luktet og var slitne. Så vi kjøpte nye madrasser på Ikea.

 

Madrassene ble klipt opp, og trekkene ble sydd om. Det gikk noen meter med tråd, og vi kjøpte en ekstra glidelås, men ellers var det gjennbruk av madrassetrekkene fra Moshult-madrassen.

 

Vi brukte de gamle som mal

m-2020-07-14_22_04_25.jpg

Merket innvendig i trekkene

m-2020-07-19_16_18_43.jpg

Og fikk brukbare madrasser

m-2020-07-19_14_46_02.jpg

 

Trekkene kunne nok vært strammere, og det var ikke alle madrassene som glidelåsen helt var like lang på over- og undersiden, men det går seg til.

 

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

En stund siden siste oppdatering her, ser jeg. Etter at vi fikk inn nye madrasser i 2020, ble det ett par overnattinger, før båten kom på land og ble pakket inn. På listen over ting som måtte gjøres, så var det ett par ting som gjorde at båten måtte på land.

- bytte av membran

- Bytte av gjennomføringer, samt montere en ny.

Strengt tatt så kunne de gjennomføringene som stod i båten blitt byttet med båten på vannet, måtte bare ha lastet båten litt kreativt for å holde de over vann mens tetningsmidler tørket. Men jeg vill ha en ny gjennomføring for å kunne pumpe ut innholdet i Dometic'en rett i sjøen. Det kommer nok stuss for å tømme over dekk etterhvert også, men førsteprioritet var å kunne tømme den under gange. Det er vel cirka 10 liters tank på den doen, så det er begrenset hvor lenge den holder, selv for oss to.

Membran og gjennomføringer ble fikset på våren 2021, og båten ble stoffet, og var nesten klar før sjøsetting, da jeg oppdaget en sprekk på den ene siden av roret.

Roret ble demontert og tatt med hjem.

1129167412_2021-06-0117_59_25.jpg.e21958d15558fbe0aecf7a2eb76123da.jpg

Roret ble slipt ned rundt sprekken, så ble det lagt på duk og epoksy, og til slutt sparklet litt. Det er noen som har fikset på roret før, så det blir aldri rett ved å fikse mere på det, men tror ikke det ble mere skjevt. Sprekken var på begge sider, så det ble fikset på begge sider.

 

Men ellers ble fjoråret en begredelig sesong, sånn når det gjelder båtbruk. Jeg hadde lenge utsatt å bestille vinduer til huset , samt å etterisolere den siste store veggen. Så det var ikke noe å skryte av når det gjelder båtbruk i fjor.

 

I år derimot, så skulle båten brukes....

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

I år skulle som sagt båten brukes. Men først måtte den på vannet. og før det måtte det gjøres noe med bunnstoff. I og med at den ikke ble brukt mye i fjor, så var den ganske begrodd når den ble heist opp i slutten av Oktober.

2086250224_2021-10-2911_11_33.jpg.1c6e554522329706d78f37ab23105c38.jpgJeg fikk fjernet det meste av under kjølen før den kom på bilen for å kjøres 45 meter til opplagsplassen, resten ble fjernet når den kom på plass i krybba. Grunnen til at jeg ville ha opp båten, var i utgangspunktet fordi jeg ville pakke om en gjennomføring som jeg mistenkte slapp inn litt vann. Så opp skulle den. Og med den groen som var på båten ifjor, så måtte det gjøres en ordentlig jobb.

Så våren startet med å få pakket pusset vekk alt gammelt bunnstoff

177495361_2022-04-2119_20_45.JPG.2568354fe8624a086e0e1181f0510f2f.JPG

 

Alt ble pusset bort, gjennomføringen ble pakket på nytt, 2 lag med epoxyprimer og gå 4 lag med coppercoat.

1692187971_2022-05-2320_20_53.JPG.e3f02dd6e660aef176169e85932512e4.JPG

 

På det tidspunktet var jeg overbevist om at denne sommeren skulle jeg ikke gjøre noe rundt huset, men bruke mest mulig tid i og på båten. 2 dager senere fikk jeg vite at vi skulle ha en bryllupsfest hjemme. Da måtte noe gjøres hjemme likevel.

Men båten kom på vannet.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Så begynner vi å nærme oss nåtid. På tide å oppdatere prosjektlisten

Todo

  • Bytte til ferskvannskjøling
  • Kjøleboks, Bygge ny, eller klargjøre for å bruke Waeco Dometic CF-25 ?
  • Pushpit
  • Montere nytt kontrollpanel for Strøm
  • Sailors Pi/Openplotter

Done

  • Leselys
  • Dybdemåler/Ekkolod
  • Lys i forpigg
  • Skillerele for forbruk- og startbatteri
  • Bytte gummibelg og klemring
  • Montere Vhf, antenne og radio
  • MPPT-kontroller til solceller
  • Bytte gjennomføringer
  • Legge opp tømmemulighet for toalett
  • Bytte Eksosbend

 

Ferskvannskjøling ligger foreløpig på is, selv om alle delene ligger her.

Pushpit ligger her fortsatt, men den "nye" har også en liten bøy på seg. Usikker på om jeg skal dele begge i to, og sveise sammen på midten, om jeg skal montere den nye som den er, eller om jeg skal prøve å rette den noe.

SailorsPi eller Openplotter er sikkert greit men vi seiler bare i kjente farvann allikevel. Har bare hatt bunnkjenning en gang denne sesongen. Nytt kontrollpanel for strøm begynner å nærme seg, men først ville jeg ha på plass ny kjøleboks. Og der kommer etterhvert spørsmålet til forumet.

 

For 5-6 år siden var jeg av gårde og hentet en kjøleboks fra en Volvo-lastebil. Stor og god, som jeg hadde planer om å montere i Tafatt, men som aldri kom så langt. Maxi 77 har egentlig plass til 2 isopor-kjølebokser som bruker kjøleelementer for kjøling. Jeg har forsøkt å montere 25-liters kjøleboksen nedi det hullet, men den blir for stor. Jeg vurderte å demontere Volvo-kjøleboksen, og montere komponentene i en hjemmesnekret kjøleboks på opprinnelig sted for M77. Men det er en stor jobb.

662242517_2022-07-3115_04_30.JPG.9e40efa7affc90b7647bbec83e0df16e.JPG

Kjøleboksen ble testet, og funnet at den fortsatt virker etter 5 år i boden.

Det ble lagd en skuff til å plassere kjøleboksen oppi.

177974593_2022-08-0518_11_17.JPG.440cddcaf434e251f2757b1db8e28c96.JPG

Vinklene jeg lagde for å feste skinnene på, måtte speilvendes.

723300780_2022-08-0614_13_59.JPG.1702c51241dd26142713472315fba570.JPG

Kjøleboksen ble montert med sånn passe klaring til sittebrønnen

20199203_2022-08-0614_14_58.JPG.8feb0d51af63e27e620579fac9b2b672.JPG

Kjøleboksen hadde stått i båten et døgn uten å være tilkoblet, så den var ganske varm når den ble startet opp. Den brukte ca en halv time på å komme ned i 5 grader. 123715174_2022-08-0614_20_13.JPG.17450431e84a6a874a6c1097496d952c.JPG

 

Så da kommer spørsmålet. Nå i sommersesongen, så ønsker jeg å ha kjøleboksen koblet til og i kjølemodus også når vi ikke er i båten. Så nå har jeg kjøleboksen koblet rett til batteriet, via en sikring på plussen, og via strømmonitor-shunt'en til negativ. Det er også VHF'en og selvfølgelig MPPT-regulatoren. Så det som er koblet via hovedstrømbryter, er lys, lanterner og dynamo. Dybdemåler mener jeg er koblet via motorpanelet, det samme er nok ladelampen til Dynamoen. De skal flyttes til forbruk så snart jeg har på plass ett nyere strømpanel. 2x30 watt solceller er mer enn nok til å holde liv i kjøleboks og holde både forbruk og start-batteri toppladet. Tror 12volt strømuttaket på bildet også er koblet direkte på batteri, det var det vi brukte til Dometic-kjøleboksen. En evt båt-PC eller sailorPi vil nok også kobles utenom hovedstrømbryter, for å ha tilgang til temperatur/fuktighet/batteristatus.

Hvordan har resten av folket kjøleboks koblet opp ?

 

Ulempen med å plassere kjøleboksen i stikkøya, var at vi "mistet tilgangen" til plassen innerst i stikkøya. Det ble løst med en luke ute i sittebrønnen.

297121862_2022-08-1120_44_53.JPG.4678712d5a0adc756f02e0d5147299c8.JPG

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...