Jump to content

Råd kjøp av båt til bruk på værutsatt og grunne fjellvann

Hepphapp

Recommended Posts

Jeg trenger anbefalinger og råd for kjøp av ny båt. Jeg kommer til å kjøpe brukt.

Hovedbruken kommer til å være når jeg skal på jakt og båten blir transportmiddel for 1-2 personer + store sekker. Vannene er regulerte fjellvann med flere skjær, stein og grunner. Disse fjellvannene er store, værutsatte og kan blåse opp kjapt med store bølger (relativt sett for å være innlandsvann). Båten vil bli dratt opp på land.

Kriterier:

Sjødyktig og stabil som takler bølger bra

Aluminium eller plast (eller annet robus materiale. Opplevd at glassfiber har fått slått hull) 

Lett nok til å kunne dra delvis opp på land

Styrekonsoll

Plass til 2-3 personer og utstyr (rundt 15 for)

Minimum 40hk for å kunne kjøre fortere enn bølger for å slippe at de slår inn bak

Lite vedlikehold

Jeg har sett på Buster M med 40hk og AL430 med også 40hk. Har noen erfaringer med disse? 

Havelle skrev for 23 timer siden:

Høres ut som Pioner kan være midt i blinken..

Du finner en del fint på Finn :)

Jepp jeg har sett litt på de også, men det jeg synes er litt rart er at de fleste 15fot jeg har sett på har rundt 20hk på finn. Skulle gjerne hatt litt mer gufs i motoren for når vinden tar seg opp. Kan risikere 15m/s på fjellet 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...