Jump to content

Honda BF20: hvordan koble lanterne direkte til ladeuttak eller via lite batteri


5nacks

Recommended Posts

Har en Honda BF20 2016 mod, manuell start. Motoren har 6amp ladeuttak klar til bruk. Jeg har ordnet med lanterne, og tenkte at jeg bare skulle koble direkte strøm direkte på lanterna. Jeg har nå lest at dette ikke går, men skjønner ikke helt hvorfor. I instruksjonsboka står det at minimum batteri for denne motoren med manuell start er 35 ah. Hvorfor det? Etter å ha googlet, har jeg kommet frem til hvis jeg f. eks kobler til et 4 ah batteri, så står det i fare for å koke/sprenge. 

 

Nå har altså min enkle idé om å koble lanterna direkte på strøm fra motor, eventuelt via et lite batteri på 4 ah, vist seg å bli et prosjekt. 

 

Er det noen som kan komme med noen råd om hvordan jeg a) kan koble lanterne (teleskopisk LED-lanterne fra båtsystem), direkte på påhengerens ladeuttak, eller b) koble via et lite batteri på 4 ah uten å risikere koking/sprenging av batteri. 

 

 

 

 

Link to post

Grunnen til at det er angitt en minimums batteristørrelse på 35 Ah er at mindre batterier tåler mindre ladestrøm. Dette er altså for å unngå reklamasjoner på overladede batterier.

Grunnen til at det frarådes å benytte uttaket uten batteri er at spenningen da er uforutsigbar. Alle bil- og tilsvarende båtgeneratorer er designet for å være kontinuerlig tilkoblet et bly-/syrebatteri eller tilsvarende. På disse kan også den interne spenningsregulatoren ødelegges om de kjøres uten batteri. Dette momentet gjelder naturlig nok ikke for din generator. Derfor kan det godt tenkes at den vil fungere godt med en direktekoblet LED-lanterne, da disse ofte har innebygd elektronikk, slik at de tåler langt over 12 V. Kanskje helt opp mot 50. Dette har man imidlertid ingen garanti for. Men det skader i alle fall ikke generatoren om du prøver.

 

Link to post
7 hours ago, ozo said:

Grunnen til at det er angitt en minimums batteristørrelse på 35 Ah er at mindre batterier tåler mindre ladestrøm. Dette er altså for å unngå reklamasjoner på overladede batterier.

Grunnen til at det frarådes å benytte uttaket uten batteri er at spenningen da er uforutsigbar. Alle bil- og tilsvarende båtgeneratorer er designet for å være kontinuerlig tilkoblet et bly-/syrebatteri eller tilsvarende. På disse kan også den interne spenningsregulatoren ødelegges om de kjøres uten batteri. Dette momentet gjelder naturlig nok ikke for din generator. Derfor kan det godt tenkes at den vil fungere godt med en direktekoblet LED-lanterne, da disse ofte har innebygd elektronikk, slik at de tåler langt over 12 V. Kanskje helt opp mot 50. Dette har man imidlertid ingen garanti for. Men det skader i alle fall ikke generatoren om du prøver.

 

 

Takk for komplett svar! Har nå prøvd å koble direkte til lanternen, men får ikke noe lys. Har prøvd å måle spenning ut fra motor, null spenning. Når jeg derimot kobler til et batteri, så fungerer ladinga :confused:

Link to post

Da har den kanskje sammenkoblet B+ og D+. Hva skjer om du kobler til både lanterne og batteri når du starter, og så kobler ifra batteriet? Fortsetter det da å lyse?

 

 

Nå kom jeg på en løsning som sannsynligvis vil fungere godt. Du nevnte jo at du tenkte å bruke et 4Ah batteri. Dette kan tilkobles med en 5W lyspære (ikke LED) i serie med ladekabelen. Dette vil redusere ladestrømmen, og samtidig gi tilstrekkelig strøm til feltviklingen i generatoren. Lanterna bør da kobles til før denne lyspæra.

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Oppdatering fra meg: har laget en liten batteriboks som jeg fint får plass til under motordekselet. Boksen er en gammel tupperware jeg fant i kjøkkenskuffa. Batteriet er 12v 4ah lithium. Eget uttak for lading på 220v. Batteriet regner jeg med å vare lenge, da lanterna ikke drar mer enn 1w. Legger ved bilde av batteriboksen og lanterneopplegget på en Highfield CL310. 

IMG_20190925_103831.jpg

received_964992290504270.jpeg

received_2104194273219842.jpeg

Link to post
scamπ skrev 9 minutter siden:

Eget uttak for lading på 220v

Jeg regner med at du da bruker en dedikert lithiumbatterilader imellom.

Husk at denne batteritypen er svært sårbar for overspenning, så verken en tradisjonell 12V-lader, eller mitt forslag over er å anbefale her. Selv om batteriet, iflg. spec-en skulle ha en innbygd BMS, er ikke denne alltid til å stole på. Men med en lader med nøyaktig spenningsbegrensning er dette en bra løsning. Et fulladet batteri vil gi full lysstyrke i godt over et døgn.

Link to post
10 minutes ago, ozo said:

Jeg regner med at du da bruker en dedikert lithiumbatterilader imellom.

Husk at denne batteritypen er svært sårbar for overspenning, så verken en tradisjonell 12V-lader, eller mitt forslag over er å anbefale her. Selv om batteriet, iflg. spec-en skulle ha en innbygd BMS, er ikke denne alltid til å stole på. Men med en lader med nøyaktig spenningsbegrensning er dette en bra løsning. Et fulladet batteri vil gi full lysstyrke i godt over et døgn.

 

Bruker en en lader som fulgte med batteripakken. Laderen lader med 12.6v.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...