Jump to content

Rydde i elektrisk anlegg Inter 9300 - Tips til ombygging og forbedring


jørn

Recommended Posts

Hei

I juli kjøpte jeg en Inter 9300 med en Yanmar 4lha-stp, med 125amp dynamo. Jeg har gått gjennom hele anlegget,både for å bli kjent med det, men også for å se om det er behov for noen utbedringer. 

Så lang har jeg fjerne noen meter med kabler som var til utstyr som var fjernet for lengst, reler og en defekt alarm. Har også koblet målerene for vanntank, driftstoff og septik til tenningsnøkkelen slik at det våkner til liv ved "On", var koblet på brytere tidlige.

I dag har jeg gått gjennom alle kabler og brytere til hovedstrømmen. Grunnen til det er at jeg la merke til at det var koblet slik at man kan starte uten å slå på hovedstrømmen.

 

Jeg ser det kun går en kabel fra starteren, så jeg antar B+ på dynamo er koblet til starteren, som igjen går til "koblingskjema" som vist lenger ned.

 

Kabler fjernet, ble en god del:

IMG_1244.JPG.c714cde1101cf6d60fa9b774bfcda9ce.JPG 

 

 

 

Her er hvordan anlegget er koblet i dag (litt forenklet tegnet). Som man ser er kabelen fra starter koblet sammen med av/på bryter for baugpropell, på batterisiden, slik at den alltid står med spenning. Dette virker ufornuftig for meg.

1552790834_Nvrendeanlegg.jpg.6e6e6a3b842dc2f65e6d8c8d4519bb68.jpg

 

Tanken er derfor å gjøre det slik, og samtid koble ankervinsjen til startbatteri i stedet for forbrukbatteri som det er i dag. I fra veiledningen til Perko bryteren skal start kobles til "Common", jeg antar da at forbrukere må kobles på samme?

Forslag1.jpg.1c26caf4577ca46fae30be463d0d2604.jpg

 

 

Jeg har også lekt med tanke å benytte en voltsensitivt rele. Ser det for meg slik:

Forslag2.jpg.d905f87086038c2eb1e1a4bdfc26b162.jpg

 

Er jeg helt på jordet her, eller virker det fornuftig? Andre bedre og enklere metoder å koble dette på?

Har også tenkt å montere en batterimonitor, men det blir først etter jeg har ryddet alt.

Link to post

Med dagens oppkobling risikerer du at en evt. krypstrøm kan forårsake elektrolytisk korrosjon. Det er derfor en stor fordel å endre det slik du foreslår.

En potensielt stor ulempe med begge disse, er at batterivelgeren må settes i posisjon "ALL" for å lade begge batteriene. Det skal jo ikke så mye fantasi til for å forestille seg at man kan bli distrahert av ett eller annet idet man stenger av for dagen, og dermed glemmer å sette den i posisjon "2". Da kan man få seg en ubehagelig overraskelse neste dag, så det er nok lurt å gå for en automatisk løsning før dette skjer.

En annen sak er at de tre bryterne på startbatteriet i den nederste skissen, gjerne kan erstattes av én. Om du vet at du aldri vil kjøre baugpropell og ankervinsj samtidig, kan dimensjonen på bryter og kabler da være uendret. I motsatt fall må du naturligvis ta høyde for dette.

Link to post

Når bryterene er slått av, er ikke kablene nedstrøms bryterene sikret. Plasser sikringer så nær batterier som mulig.

 

Bryterene er en sikkerhet for hurtig å kunne kutte strømmen til bruker. Slik sett er det greit med separate kretser. Om baugpropellen skulle få en defekt, kan den slås av. Og man har fremdeles operativ ankerwinch. Eksempelvis.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

Bryterene er en sikkerhet for hurtig å kunne kutte strømmen til bruker. Slik sett er det greit med separate kretser. Om baugpropellen skulle få en defekt, kan den slås av. Og man har fremdeles operativ ankerwinch. Eksempelvis.

Dette er forsåvidt et poeng, men siden de angjeldende sikringene selvsagt har en enkel adkomst, kan man bryte kretsen der i et slikt tilfelle (en gang hvert 5. år). Derfor mener jeg fordelen med å ha så få enheter som mulig involvert i daglige prosedyrer langt overskygger dette.

En relevant analogi er jo at det er kun én bryter på samtlige enheter på forbruksbatteriet. Av "sikkerhetshensyn" kunne man i stedet ha valgt å ha egen bryter på lyskaster, egen på VHF, egen på kartplotter osv.; som alle kan være minst like kritiske som ankervinsjen.

Link to post

Naturligvis har jeg egene brytere til lys, navigasjon etc. Den eneste dingsen om bord her som ikke har dedikert bryter er lensepumpen. Den er run to  destruction. Men hver sin smak. Jeg ligger ikke og fikler med sikringer som sitter på gærne siden av bryteren. Leser man bruksanvisninger, vil man fort finne at leverandørene anbefaler brytere. Så igjen, smak og behag. 

Link to post

Både vinsj og truster får hovedstrøm via releer. Releer kan brenne seg fast og da stopper ikke vinsj eller truster før hovedstrøm blir brutt. Kan selvsagt slå av hovedbryter til start, men da er man ofte en dynamo fattigere også. Nyere motorer stopper kanskje også. Så egne brytere er og foretrekke på disse to. Det er ikke så lenge siden det var en her på bp hvor kona måtte ta ror og gir mens far sjøl måtte løpe ned og få slått av strøm til truster.

Link to post
jørn skrev 9 minutter siden:

Kommer ann på presstangføreren, hehe

 

 

Hehe, ja det kanskje noe i det. Normaltsett er jo disse manuell presstengene designet "idiotsikker". :giggle:

Personlig benytter jeg kabelsko med skruer. (knekker ved riktig moment) 

 

Følger tråden i din og gleder meg til å se resultatet. ?

Link to post
TrikkerN Lønning skrev 56 minutter siden:

Hehe, ja det kanskje noe i det. Normaltsett er jo disse manuell presstengene designet "idiotsikker". :giggle:

Personlig benytter jeg kabelsko med skruer. (knekker ved riktig moment) 

 

Følger tråden i din og gleder meg til å se resultatet. ?

 

@TrikkerN Lønning Takk for det. Kan ikke love at det fremdriften blir i supersonic hastighet, men skal i alle fall legge ut i tråden etterhevert som jeg gjør litt.

Link to post

Har vært ute med båten i hele dag. Tok en tur til Filletassen på Hvaler, og jammen ble det et bad også. Men: jeg har også fått sjekket mm2 på kabelene. Kjekt når det for en gang skyld står merket på kabelene, samt i byggeboka til båten.

Fant også ut at sikringen til ankervinsjen faktisk var før bryteren, og nærme batteriet. Vil ikke hjelpe stort, da jeg uansett skal flytte det over til startbanken.

 

 

Slik er mm2 på kabelene per  nå:

504809498_Nvrendeanlegg.jpg.db5331765c769d80c805722655af34b1.jpg

 

Har ikke bestemt meg om jeg skal gå for voltstyrt rele enda, eller om jeg skal beholde batterivelgeren.

Per nå er dette forslaget jeg har tegnet opp.

I dag går det to 35mm2 kabler fra batteriet på start som i praksis forsyner batterivelgeren og baugprobellen. Denne gjør jeg om så begge de to 35mm2 kun er forsyning til batterivelgeren. Legger da ny 70mm kabel fra startbatteri til bryter for baugpropell, fra bryter til baugpropell er det alt 70mm2.

Så legger jeg en 70mm2 kabel fra startbatteri til bryter for ankervinsj. Fra bryter til ankervinsjen går det en 35mm2 i dag, denne er kort og jeg ønsker ikke bytte den ut, da den går bak sky og innredning. Alt dette dette da jeg flytter ankervinsj fra forbruk til start.

Jeg tenker også å sette på en sikring på hovedkabelen til forbrukere.

Forslag1.jpg.32b6999f577ba52466d1c53f0db1205b.jpg

Spørsmål:

Høres dette fornuftig ut?

Vil 2x95ah batterier for start, baugpropell og ankervinsj bli for lite?

Jeg ønsker å sette inn batterimonitor på forbruk. Om jeg ikke flytter - (minus) for ankervinsjen på forbruketter at + (pluss) er flyttet til start, vil da batterimonitoren gå banas? Alt - (minus) skal slik jeg har forstått det kobles til shunten på forbruk, og om det da er  (minus) for vinsjen der vil det vell bli tull?

 

 

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
jørn skrev 1 time siden:

Spørsmål:

Høres dette fornuftig ut?

Vil 2x95ah batterier for start, baugpropell og ankervinsj bli for lite?

Jeg ønsker å sette inn batterimonitor på forbruk. Om jeg ikke flytter - (minus) for ankervinsjen på forbruketter at + (pluss) er flyttet til start, vil da batterimonitoren gå banas? Alt - (minus) skal slik jeg har forstått det kobles til shunten på forbruk, og om det da er  (minus) for vinsjen der vil det vell bli tull?

 

 

 

Dette er jo litt avhengig av bruken av båten. :smiley: Men man får jo god kontroll med en monitor, da finner du fort ut av om du må ha større bank.

Har du plass til flere, evt?

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener på det siste ? Dersom du kun skal måle forbruk, kan du ikke sette målertrafoen/shunt på pluss for forbruk?

 

 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
TrikkerN Lønning skrev 28 minutter siden:

 

Dette er jo litt avhengig av bruken av båten. :smiley: Men man får jo god kontroll med en monitor, da finner du fort ut av om du må ha større bank.

Har du plass til flere, evt?

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener på det siste ? Dersom du kun skal måle forbruk, kan du ikke sette målertrafoen på pluss for forbruk?

 

 

 

 

Hulda skrev 21 minutter siden:

Shunten teller elektroner ut og inn av batteriet. Og elektronene går til og fra minuspolen. Derfor skal shunten være første tilkoblingspunkt mellom batteri og hovedbryter/batterivender. Gjør du ikke slik,  vil monitoren telle feil, du vil da få gal info.

 

Plass til flere batterier, så plass er ikke noe problem. 
 

Siste punktet mitt ble forferdelig dårlig skrevet, nesten så jeg ikke forstår det selv.

 

På batterimonitorens shunt skal det gå en kabel fra - på batteri til shunten, ikke noe annet der. På andre siden av shunten skal all last gå. men: Om det går en + ledning på startbanken, mens - ledningen går på shunten på forbruk, hva skjer da? Vil det da bli feil.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...