Jump to content

Rydde i elektrisk anlegg Inter 9300 - Tips til ombygging og forbedring

jørn

Recommended Posts

jørn skrev 1 time siden:

Både + og - til ankervinsjen er koblet på forbruk i dag. Men i og med at jeg skal flytte det over til startbatteriet, lurte jeg på om jeg må flytte - (minus) også over til startbatteriet. I og med at batterimonitor "leser" fra minus polen.

Jeg tegnet noe fort og galt i paint. Er det sånn du tenker? 

Uten nav2.png

Da har jeg holdt på litt, samt tenkt mye frem og tilbake. Jeg velger å gå for en enklere løsning, med tanke på "godt nok".

Jeg velger å gjøre som tegningen under (beklager lav kvalitet på tegningen).

Det jeg har gjort til nå: Trukket 70mm2 kabel fra startbatteri til batterivender. Koblet de 2x35mm2 som tidligere ble delt til starter og baugpropell til kun å gå på baugpropell. Batterivenderen har jeg byttet til en Bep 400a, da den gamle viste seg å være defekt (sikkert derfor den var koblet som den var).

Det som gjenstår etter tegningen er da:
Sette sikring på kabelen fra batterivender til forbrukere.

Flytte sikring på baugpropellen nærmere batteriet, og før bryter.

Flytte over ankervinsj fra forbruk til startbatteri.

Montere batterimonitor, og koble alle minuskabler for forbruk via shunt.

1074227590_Nyttanlegg.jpg.5c7aa344b1d4664010aef53f2df7b057.jpg

Jeg planlegger også å montere solcellepanel på hardtoppen.

Mellom taklukene er det kun 40cm, så blir vanskelig å montere der. Tanken er derfor å montere på tvers bak lukene.

Hardtoppen er ikke flat, så det er kanter opp til ca 5cm. Jeg må derfor lage noen avstandsklosser, som jeg tenker lime fast. Hva kan man lage slike klosser av? 

Er det en fordel å kunne vinkle panelet? I så fall kan kanskje disse vinklene plasseres på avstandsklossene: https://www.maritim.no/monteringsbrakett-solcelle-90grader-2pk-40w-80w-120w-160w

solcellepanel.jpg.b22f841fb57aee0e4ce47b20d3c2511f.jpg

Redigert av jørn (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...