DIYglenn Startet 24.August.2019 Link til dette innlegget Startet 24.August.2019 Hei! Er ute etter ny båt, i utgangspunktet halvplaner og dieselmotor med fast aksling. Men så har jeg egentlig kun erfaring fra utenbordsmotorer, og lurer litt på hva som vil være forskjellen med å ha dieselmotor med drev? Hvordan er det med driftskostnader og vedlikehold? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 På en halvplanende båt blir vel drev bare tull. Men på en planende båt får du jo mye bedre fart lavere drivstofforbruk og mindre støy og vibrasjoner med drev. Vedlikeholdskostnadene er høyere men det spater du glatt inn på drivstofforbruket. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Du finner mange gode tråder på forumet om du søker, for eksempel denne: Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Jupp. Halvplanende båt er det vi er mest ute etter for å ha noe som takler litt sjø. Men en større båt er et alternativ, og da er det som oftest drev. Jeg ble derfor litt usikker på hvor mye «styr» det er med et drev. Vi er ikke ute etter fart. Har hørt at den på lik linje med utenbordsmotor må demonteres hvert for skifte av div slitedeler, vannpumpe og belg? Derfor virket det først «enklere» med en fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 nordemoniac skrev for 1 time siden: Vi er ikke ute etter fart. Så lenge dere ikke er ute etter fart ville jeg ha valgt fast aksling. Drev er bedre å manøvrere med i havn (som en utenbordsmotor), men ellers vil du ikke merke rare forskjellen, bortsett fra mindre, ja, tilnærmet fraværende behov for vedlikehold/service. Må si at for saktegående båter og halvplanere klarer jeg ikke helt se nødvendigheten med drev. Ekstra vedlikehold og utgifter i forhold til aksling. For planende og raske båter blir saken en annen, der kan drev være mer effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Vi ser i utgangspunktet på halvplaner, men det kommer raskt opp en god del større båter med drev til samme pris eller noe høyere pris som gjerne også er nyere og bedre utstyrt. Dette var grunnen til at jeg også begynte å vurdere kjøp av båt med drev, selv om det ikke er fart vi er ute etter. Men å være fri vedlikeholdet er jo behagelig... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Ikke noe poeng å snakke ned drev da det er svært greit til sitt bruk. Men at det kan bli enda en utgiftspost er greit å være klar over Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Hakkannen skrev 1 minutt siden: Ikke noe poeng å snakke ned drev da det er svært greit til sitt bruk. Men at det kan bli enda en utgiftspost er greit å være klar over Helt klart, lekkasjer på akseltetninger, lekkasjer på knutebelg, lekkasjer på tiltsylindere, lekkasjer på styresylindere, hvit olje ved oljebytte enda drevet var trykkprøvd og akseltetningene byttet året før... Lista er lang over hvor mye elendighet som er montert under vann og som kan frembringe bekyringer og kostnader. Og at de kommer før eller siden, det er helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Chiefengineer skrev 1 time siden: Helt klart, lekkasjer på akseltetninger, lekkasjer på knutebelg, lekkasjer på tiltsylindere, lekkasjer på styresylindere, hvit olje ved oljebytte enda drevet var trykkprøvd og akseltetningene byttet året før... Lista er lang over hvor mye elendighet som er montert under vann og som kan frembringe bekyringer og kostnader. Og at de kommer før eller siden, det er helt sikkert. Dette underbygger min skepsis ? Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 26.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Hva med vinterkonservering da? Ser det står man skal spyle gjennom ferskvann etter hver bruk også på en del drev/utenbordsmotorer, men dette må vel gjelde småbåter som ligger på land når de ikke brukes? (Type USA-marked). Hvordan får man kjørt gjennom ferskvann på et drev som står i sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Kjør opp i en elv i nærheten. Hvor stor båt tenker du deg? Hvor skal den brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Vel mitt drev er nå 15 år gammelt og har aldri smakt ferskvann. Det funger fremdeles helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 29.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 (redigert) Hulda skrev On 26.8.2019 at 15.10: Kjør opp i en elv i nærheten. Hvor stor båt tenker du deg? Hvor skal den brukes? Hah, god plan. Fom 26. Sikter inn en grei halvplaner på nettopp 26 med aksling, virker lett å ha med å gjøre. Lukket båt. Grunnen til at jeg også har begynt å se på drev er at jeg kan øke budsjettet noe og skaffe meg en flybridge-båt på 30 fot, men de ser ut til å ha drev. Vil stort sett bli brukt i fjorden, men noen lengre kyst-turer. Tanken er å ha litt «hytte på sjøen». Ha muligheten til å ha med en familie til og bare ligge og drive på rolige dager. Der frister det med 30+ fot da det blir nesten 80-100cm bredere skrog og ikke minst flybridge med ekstra plass. Alt blir mer romslig, men jeg er skeptisk på vedlikehold/kostnad på motor og drev der. Leser også at drev typisk kan ta skade ved å sakte komme opp i plan (bruke lang tid på å dytte 5-6 tonn opp i plan). Det er jo greit nok, det beste blir vel da å trimme drevet mest mulig ned/inn og så full guffe for å plane. Men hva om man vil bare ligge i 10 knops hastighet, tåler de det dårligere enn motor med aksling? Redigert 29.August.2019 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Det som først og fremst tar liv av drev er dårlig vedlikehold og idiotkjøring. Max sving med full gass dreper fort en knute. Du kan gå så lenge du vill i 10 kn uten at det er noe problem for drevet. Men 10 kn er nå idiotfart på en 30 fots båt. Du er langt over skrogfart og ikke i nærheten av og plane. Det er da du bruker mest drivstoff, lager mest hekk sjø og båten står med nesa rett i været. Takterrasse på en 30 fots båt blir nå også bare tull du får en topptung båt med så lite plass på terrassen at den ikke er brukbar til noe. Skal du ha en fornuftig takterrasse må du nokk opp på noe som er 35+ i størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 For meg så ser det ut til at fast aksling er tingen for deg. Jeg har en Master 770 TC. Men den er målt uten badeplattform og nebbet i front, så er etter dagens måte det måles på, noe større. Da jeg fikk den billig så ettermonterte jeg en Sleipner baugtruster på 4hk. Angrer ikke ett sekund. Båten var så og si helt umulig å ha med å gjøre. Noen båter med strak aksel er det, men jeg liker konseptet. Slår mindre i sjøen enn et planende skrog. Så enten finn deg en båt du liker og få den billig hvis den ikke har truster, så ettermonterer du dette. Ellers, se kun etter båter med truster montert. Snakker av erfaring selv om min forrige båt, Sollux 24, ikke hadde bruk for truster i det hele tatt. Hvorfor? Der satt propellen kliss inntil roret, samt at roret var større enn det jeg har på Masteren. Dette er ting du bør ta høyde for. I fremtiden er nok båter med fast aksel og uten truster, vanskelige å selge. Det merker man allerede.. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 31.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Bårdp skrev On 29.8.2019 at 10.15: Det som først og fremst tar liv av drev er dårlig vedlikehold og idiotkjøring. Max sving med full gass dreper fort en knute. Du kan gå så lenge du vill i 10 kn uten at det er noe problem for drevet. Men 10 kn er nå idiotfart på en 30 fots båt. Du er langt over skrogfart og ikke i nærheten av og plane. Det er da du bruker mest drivstoff, lager mest hekk sjø og båten står med nesa rett i været. Takterrasse på en 30 fots båt blir nå også bare tull du får en topptung båt med så lite plass på terrassen at den ikke er brukbar til noe. Skal du ha en fornuftig takterrasse må du nokk opp på noe som er 35+ i størrelse. Det var snakk om en 33 fots Forbina 10000 (som er solgt) men syns flybridgen så fin ut på den jeg? Ser nå på en annen båt som har 2000 timer på seg, ca 20 år gammel. Bravo 3X drev. Nylig inn på service og byttet transom på drev. Hvor mye liv er det igjen på et slikt drev? Tåler det et par tusen timer til? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Ikke uten service og til dels dyre velikeholdutgifter ... jeg har null erfaring med drev annet enn å ha kjørt med det men har forstått at det er ikke det en velger for å holde utgifter nede ...men velger du fart (drevbåter går fortere ) fremfor kos på sjøen så god tur .. Ikke for å trø på noen som helst med disse ordene men sånn oppfatter jeg det en kan kjøpe mye diesel for velikeholdutgiftene på en drevbåt og driftssikkerheten er mye større med aksel Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jakob T Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Likheten mellom Drev og Engelske biler.Det er dei som ikkje har dei som har støst problemer med dei.Da Nord Westen vart kjøpt,kjøpte vi eit overhalt drev,som reserve.Det ligger klart får man problem på ferietur,er det bare å få det sendt til nermeste slipp.Skiftes på under 2 timer.Ved vanlig vedlikehold kan det vere greit åbytte derv,sende eitt på servise.Alltid klar. Med aksling og propellskade i ferien,er som oftest slutt. Drev er dyrt,vedlikehold koster.Greit å kjøpe ekstra når båten blir kjøpt,da går det liksom i det store sluket. Fikk problem med ein drivknute i sommer.Opp på land skifte drev på sjøen igjen iløpet av 2 timer . Viktig å vite bruksområde for båten om man velger aksling eller drev Sitér dette innlegget Link to post
BMW X1 Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Har hatt båter med drev før og det ble dyrt når jeg måtte bytte transom, da måtte motor ut og inn av båt. Nå i mai kjøpte jeg båt med aksling. Er enklere å manøvrere båt med drev enn aksling, men i vinter skal det ettermonteres hekkthruster. Støymessig merker jeg ikke noe særlig forskjell men så er motorrommet veldig lydisolert. Har omtrent samme dieselforbruk på båt med aksling i forhold til baylineren med drev som jeg hadde tidligere. Servicekostnader er nok noe billigere på båt med aksling. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 1.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 nordemoniac skrev On 31.8.2019 at 7.26: Det var snakk om en 33 fots Forbina 10000 (som er solgt) men syns flybridgen så fin ut på den jeg? Ser nå på en annen båt som har 2000 timer på seg, ca 20 år gammel. Bravo 3X drev. Nylig inn på service og byttet transom på drev. Hvor mye liv er det igjen på et slikt drev? Tåler det et par tusen timer til? Så jeg ser det er mye Bravo 2, 2X og 3X med 1500-2000 timers bruk og 20 år gamle. Er dette trygge båter å kjøpe, så lenge de har vært på service? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Jeg har hatt Bayliner med Merc drev, samt båt med to drev (Volvo). Jeg har også hatt båt med to aksler, Storebro. Hvem påstår at det er lettere å manøvrere med drev? Min Storebro kunne jeg gå sidelengs uten baugpropeller. Drev er dyrt, jamført med strake akslinger. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Torsen67 Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Jakob T skrev On 31.8.2019 at 15.40: Likheten mellom Drev og Engelske biler.Det er dei som ikkje har dei som har støst problemer med dei.Da Nord Westen vart kjøpt,kjøpte vi eit overhalt drev,som reserve.Det ligger klart får man problem på ferietur,er det bare å få det sendt til nermeste slipp.Skiftes på under 2 timer.Ved vanlig vedlikehold kan det vere greit åbytte derv,sende eitt på servise.Alltid klar. Med aksling og propellskade i ferien,er som oftest slutt. Drev er dyrt,vedlikehold koster.Greit å kjøpe ekstra når båten blir kjøpt,da går det liksom i det store sluket. Fikk problem med ein drivknute i sommer.Opp på land skifte drev på sjøen igjen iløpet av 2 timer . Viktig å vite bruksområde for båten om man velger aksling eller drev He he, såå enkelt er det vel ikke med drev. De færreste har dette liggende, og samtidig så har du vel ikke en mekaniker og slipp liggende klar i verktøykassa? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Dette er kanskje en båt som hadde passet trådstarter? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152855683 2 x Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Sikkert mange som ikke vet det, men det finnes drev på markedet som er en god del sterkere og driftsikkre enn Volvo og Merc sitt, men da må man jo betale for kvalitet! Konrad 600 serien f.eks Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Chiefengineer Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 -morten- skrev 38 minutter siden: Sikkert mange som ikke vet det, men det finnes drev på markedet som er en god del sterkere og driftsikkre enn Volvo og Merc sitt, men da må man jo betale for kvalitet! Konrad 600 serien f.eks Dette vil for de aller fleste båtkjøpere fremstå som veldig ukurant da de ikke leveres som nye av masseprodusentene av fritidsbåter som holder seg til det de respektive motorprodusentene leverer som pakkeløsninger. Men strengt tatt så burde det ikke være noen ingeniørkunst å lage og dimmensjonere et pålitelig dobbelt vinkelgear med litt tilbehør, beregnet for saltvannsbruk. Men at det finnes marked for slike outsidere, f.eks. til militære formål er det vel liten tvil om. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.