Jump to content

Bluetooth lydavspilling i båt. Stereo lydbilde borte?

BØstrøm

Recommended Posts

Da jeg var 15 år(35 år siden) hadde jeg NAD forsterker på soverommet, CD spiller, og gromme høytalere. Der kunne jeg spille høy, klar lyd, med stereo lydbilde, som gjorde at jeg kunne høre instrumenter og sang plassert rundt i rommet. Siden den gang, har kvaliteten på avspilt lyd blitt gradvis værre, og har kuliminert i å høre Pink Floyd rett fra telefonen, eller med en ekstern bluetoothhøytaler i mono. 

Igår gikk jeg innom en av de lokale elsjappene, og spurte om det var mulig å få 2 stk bluetoothhøytalere, som jeg kunne koble til Ipaden, for stereo. Dette for enkelt å ta med høytalerene på dekk. Iflg ham var det ikke noe problem. Bare å kjøpe  2 JBL høytalere, og koble disse i serie. 100 høytalere i serie har vel aldri gitt noe annet enn mono lydbilde....Så var det masse prat om hvorvidt jeg hadde Wifi i båten, og mulighet for oppkobling med Ipad som modem, telefon som avspiller, og ladekabler an mass, for å holde minimum 4 enheter ladet med strøm. Snakk om fremskritt, det er jo så enkelt atte...

Så mine spørsmål er: finnes det bluetooth høtalere med mulighet for stereo lydbilde? Gir Spotyfi stereo. Hvis ikke, gjør NRK, eller andre det? 

Redigert av BØstrøm (see edit history)

Så lenge du har Spotify Premium så skal du ha stereo. Hvis ikke du har premium er det ikke stereo. Men som ivrig Pink Floyd lytter så er premium et must da de ofte blir lyttet til i målestokken album og ikke sang? Reklamepause mellom hver sang på Dark Side ødelegger stemningen med renter.

Vet ikke hvilket budsjett du har, men vil kaste inn et forslag. Den spiller meget bra i forhold til størrelsen. Kan kjøpes 2 som kan pares til å spille i stereo. Tung og god i forhold til størrelse så den ligger i ro.

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/tradlos-hoyttaler/denon-envaya-bluetooth-hoyttaler/

Redigert av Jommit
Manglet forslag til høyttalere. (see edit history)

Nå veit ikkje eg hva slags type du snakket med på elkjøp men det er ganske vanlig å kunne kople sammen to BT høytalere slik en får stereo. Sjøl har en en slik som linket til under en og er fornøyd med den. Denne kan også linkes til stereo om en har to uten en trenger noe nettverk eller whatever. Om ikkje denne har nok trøkk til å brukes i båten så veit ikkje eg hva som har. 

,

https://www.tek.no/artikler/test-sony-srs-xb30/398420

Har disse i båten: https://www.mono.no/ruark-audio/6001024/ruark-mr1-mk2-trådløs-høyttaler-matt-grå-bluetooth-aptx-linje-inn-subwoofer-ut

Det er ledning mellom høyttalerne, forsterker kun i den ene. Kjører på inverter, men powersupplyet er på 14 volt, så det er fullt mulig å kjøre direkte på 12v eller med en sånn jusgterbar laptorstrømforsyning for 12v-systemer.

De låter veldig bra.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Guest Avmønstret#

Jeg har hatt den Sonyhøyttaleren i ett års tid, som faktisk kan spille stereo sammen med en høyttaler til. 

Fungerer helt som den skal. Har noe sånn "N" greier på telefonen så jeg bare stryker den langs høyttaleren så er den koblet opp. 

--

Litt mer morsomt enn.... eh.. praktisk er jo at den også har "Thailandsk horehus modus" med led lys i alle regnbuens farger som blinker etter musikken. Pluss noe trommegreier, dvs en kan fly rundt å tromme med høyttaleren mens den blinker ved å vri og vende på den. 

Men det viktigste, den låter bra, er vanntett og spiller faktisk stereo sammen med en til. Billig er den også. 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-srs-xb41-srs-xb31/448409

Guest Avmønstret#
BØstrøm skrev for 1 time siden:

Kan du bekrefte at det faktisk er stereo, og ikke 2xmono.

Nei, men ut fra alt jeg har lest av tester så skal det være det. Jeg må spille av via egen app for høyttaleren for å få "ut det lille ekstra", tipper det er der kodingen skjer (?). 

Skal få ut fingeren og kjøpe en høyttaler til. Så får jeg sette på noe av all den deilige rock/prog greine fra 60 tallet som jeg liker å høre på innimellom. 

Har ett inntrykk av at yngre folk ikke har ett forhold til stereo som hverken begrep eller fenomen. 

Mortenliereng skrev 1 time siden:

2 ganger hore hus modus tenker jeg

Har hørt at Kia Soul også har  høyttaleroppsett med blinkende lys etter musikken. Så da har en muligheten for å ha det både i bilen og på båten, det må jo være flott ;-) 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Du kan også kikke på disse på Hifiklubben:

https://www.hifiklubben.no/streaming/bluesound/bluesound-pulse-flex-2i-tradlos-hoyttaler/

2 slike gir stereo (Ref beskrivelse). Får også noen silikontrekk til de som vel skal gjøre de litt mer robuste om du vil ta de med ut, samt evt batteripakke.

Har selv Node 2 fra Bluesound på hjemmeanlegget og er veldig fornøyd med lyden der. 

Pinkvin skrev 7 minutter siden:

Om en kjører budsjettet opp mot 5000,- så har Sony noen høyttalere som også har faktisk stereo, trådløst. Men de er ikke typiske "fritidshøyttalere" ut fra det jeg kan se, mer hjemme i stua greier. 

Ja, det er hjemme i stua greier. Skjønner også at han vil ha de med på dekk. Et alternativ kan vel være å kjøpe noe bra bilstereo og ha høyttalere ute og inne?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hjemme i stua greier er ok. Har dekksalongbåt. Høytalere kan bli med ut når forholdene tillater det. Blir vel en av hifiklubbens løsninger ser det ut til. Veldig glad for tips i tråden. 

Kan bare bekrefte at stereo lydbilde er gresk for den yngre generasjon. Stakkars dem. Ingenting er vel som å høre ett helikopter kommer susende gjennom rommet, etterfulgt av herlig Pink Floyd med stereo. Sitter jeg på restaurant, og den samme monotone dunkinga gjentar seg selv i over en halvtime, får jeg ønsestrøns, og ber om doggybag. Ellers så ser jo strømforsyninga ut til å være litt kronglete. Håper de kan lades med USB, da det er mange år siden jeg pepret båten med USB utganger. Har nemlig 4 barn, som får sorgreaksjoner, og apatiske trekk, hvis USB utgang mangler innenfor 2 meter i mer enn 10 minutter. 

Da ble det disse isteden. 2 stk høytalere, som jobber med Wifi, og en kabel imellom. Må også ha 230v. Litt mer styr for å plassere ute på dekk, men jeg ble overbevist, pga lyden.Bestilte ekstra både strømledning, og sammenkoblingsledning, så de kan stå på fast plass i dekksalong, med kablene klare.

Har en gammel Ipad, som for stå som modem ombord, og dele nett(tvillingsim)

556E1B8E-81FF-4A83-B625-E6608C0792F7.jpeg.f2f7291644627efe442f59e491bcc035.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...