Lars H. Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 BØstrøm skrev for 5 timer siden: Kan bare bekrefte at stereo lydbilde er gresk for den yngre generasjon. Stakkars dem. Ingenting er vel som å høre ett helikopter kommer susende gjennom rommet, etterfulgt av herlig Pink Floyd med stereo. Og vi som vel kan kalles "gamlinger" husker vel også forsøkene med kunsthodestereo og avspilling med lukkede hodetelefoner. Da kunne en bestemme posisjonen til lyden om den kom forfra, bakfra, fra sidene eller oven eller nedenfra. Jeg har et slikt demo opptak på ¼" tape liggende fremdeles. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Men det var vel Dolby........med sitt Dolby surround pro logic....som lykkes få inn 5 lydkanaler på 2 ulike lydspor......og sen senere 7:1 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Tror ikke det hadde noe med Dolby å gjøre. På NRK-beta finner du litt om systemet. Der står det blant annet: Et par hodetelefoner kan fremdeles gi deg mer frysninger på ryggen. Jeg husker at da vi lærte mikrofonteknikk på skolen ble vi spesielt fascinert av noe som ble kalt «kunsthodestereo». Og ordet er ganske beskrivende egentlig. Teknikken går ut på at man plasserer mikrofonene i ørene på et kunstig hode. At man prøver å simulere den faktiske avstanden mellom ørene, dempingen mellom ørene og refleksjonene i selve øret. Lytter man til slike opptak i vanlige høyttalere blir det ikke spesielt spennende, men med hodetelefoner blir det til tider usedvanlig realistisk. Varianter av teknikken kalles også binaurale opptak og den mest nøyaktige beskrivelsen har jeg funnet under oppslaget «binaural recording» i den engelske utgaven av Wikipedia. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Finnes noe lignende som eldste poden i huset ble veldig opptatt av nylig: Dog lytter han bare til nymotens drittmusikk. Selvsagt ? Timevis med eksponering for råkkemusikk mens han satt i Babybjörn-stolen var mao bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 BØstrøm skrev for 6 timer siden: Kan bare bekrefte at stereo lydbilde er gresk for den yngre generasjon. Stakkars dem. Ingenting er vel som å høre ett helikopter kommer susende gjennom rommet, etterfulgt av herlig Pink Floyd med stereo. Gåsehud, levert på en spinnende skive... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Lars H. skrev 1 time siden: Lytter man til slike opptak i vanlige høyttalere blir det ikke spesielt spennende....... Helt sant. Nei det er ju to ulike teknikker for 3D-lyd Mr Dolby gjorte det mulig att få 3D-lyd mha flere høyttaler så man ikke trengte hodetelefoner. men nå er vel det ikke så mange av oss som har surroundanlegg i båten....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ozo Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Lars H. skrev for 2 timer siden: "gamlinger" husker vel også forsøkene med kunsthodestereo Til og med jeg husker dette . Og da spesielt et hørespill NRK sendte. Det var laget av Andrew Sachs, best kjent som "Manuel" i "Hotell i særklasse", og var helt uten dialog. Det var fascinerende; i alle fall den gangen. Det samme kan jeg ikke si om dagens surround-varianter, som alle høres mer eller mindre unaturlige ut i mine ører. Da heller et helikopter i ekte stereo. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 BØstrøm skrev On 25.8.2019 at 9.07: Så mine spørsmål er: finnes det bluetooth høtalere med mulighet for stereo lydbilde? Gir Spotyfi stereo. Hvis ikke, gjør NRK, eller andre det? Jeg har alltid vært litt skeptisk til bluetooth som overføring for god lyd, bruker heller kablet eller enheter som har wifi / spotify. All lyd som strømmes idag blir komprimert, jo flere ganger det komprimeres/dekomprimeres, jo større sjanse for at ting går tapt underveis. Lars H. skrev for 3 timer siden: Og vi som vel kan kalles "gamlinger" husker vel også forsøkene med kunsthodestereo og avspilling med lukkede hodetelefoner. Da kunne en bestemme posisjonen til lyden om den kom forfra, bakfra, fra sidene eller oven eller nedenfra. Jeg har et slikt demo opptak på ¼" tape liggende fremdeles. Har faktisk fått demonstrert dette, hjemme hos en NRK ingeniør - tror han hadde det på tape han også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BØstrøm Svart 26.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Fikk koblet det opp i båten. Alt rett på, med Ipad, som både delte nett, og snakket med høytaleren via HB(var det ikke Halvdan han het). Nesten ingen bruksanvisning fulgte med. Det bare virket. Hurra for HiFi klubben. Begynte nesten å grine av glede. Endelig lyd verdt å høre på. Ikke at jeg er verken lydnerd, eller kresen, men dette var noe annet. Rett og slett glede av typen som gjør livet verdt å leve. Hadde nesten glemt hvor deilig det var. Jeg sto ved salongbordet, midt imellom høytalerene, holdt fast i salongbordet, satte på Money med Pink Floyd, lukket øynene, og kjente hvordan testiklene krøp opp mot taket i dekksalongen. Om det ikke hadde vært for tidspress, og en kjapp lydtest, tror jeg nesten jeg måtte operert ut mandlene en gang til. I kveld skal jeg være i båten, og lytte til musikk. Ikke gjøre en døyt annet. Så kommer den kalde, gode tia, hvor vi kan pusle i båten. Varmen skal sørge for 22 grader av Celciustypen. Bacalaoen skal jeg vente litt ekstra på, når den putrer i gryta. Kabler, dieselslanger og storseilfall skal danse over netthinnen. Kanskje lytter jeg til Vidar Sandbeck, kanskje Tsjaikowskis pianoconsert nr 5 i D moll(eller noe sånt), men null stress, og ett smil om munnen. Båt, lyd,lukt,bevegelse, og nå også L Y D. Tror det blir smak av en god Portugisisk vin i glasset også....... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Jeg gikk for denne og ett jbl komponent frontsett og jbl 10" sub, fullstereo og full 3veis :) da er det en drøm og høre på det meste av musikk, uansett hvor fint eller dårlig vær det er på utsia båten https://www.ljudia.no/produkter/bil-bat/sluttrinn/4-kanals/soundmagus-et150-4 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Har ikke helt forstått det med enklere kabling på WiFI /bvluetooth på fast installerte høyttalere i båt. Om du må trekke høyttaler ledning fra en forsterker, eller strømforsyningskabler, må vel bli omentrent akkurat like mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Dobbelpost Redigert 27.August.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Jeg kjøpte ikke Bluetooth på grunn av at det skulle være enklere og installere, men pga enklere i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Jeg har en JBL-boombox, den synes jeg har god lyd og bra trøkk. Fordelen med denne er at den lett kan tas med på båten i ferien, evt andre steder hvor jeg savner musikk. En kompis har lik i sin båt, og de kan pares om vi ønsker høre på samme musikk, gjorde det noen ganger i sommer. Da får man vel også en slags stereo, uten at det er helt ekte greier. Men lyden er absolutt bra for det. https://www.techradar.com/reviews/jbl-boombox Ellers har jeg også stor glede av mitt Bose headset, spesielt under motorgange. Best lyd er det hjemme i stua, der har jeg et par SA 70 saxo :-) Redigert 27.August.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
0916 Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Bare for å oppklare et par ting, Spotify spiller i stereo uansett abbonement, selv gratisversjonen. Det du mister med gratisversjonen er spotify connect samt mulighet til å øke oppløsningen (kvaliteten). Du må også høre på reklame selvsagt. All musikk som finnes i dag er komprimert i større eller mindre grad, komprimeringen skjer ikke i forbindelse med bluetooth tilkoblingen. Veldig mange av de små (og store) bluetooth høyttalerne kan sammenkobles og spille i stereo, men det må settes opp riktig. Du kan som regel velge, da det er mer hensiktsmessig med mono hvis de skal spille i forskjellige rom. Å nei - det finnes ikke ekte eller uekte stereo, enten er det stereo eller så er det mono. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Kan bekrefte at Spotify, spiller stereo med ubetalt abbonnement på min Hardman Kardon Go + https://www.google.com/search?q=harman+kardon+go&rlz=1C1GCEB_enNO828NO828&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjV68S1wqLkAhUv-yoKHQ-DBuoQ_AUIESgB&biw=1920&bih=1057#imgrc=hInZkdFjYpXv7M: Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Når det gjelder høytalerene jeg endte opp med, så er bluetoothen bare for å betjene f.eks Spotyfi, mens høytalerene streamer fra nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Jeg har to Harman Kardon Onyx. Ved hjelp av en app kan jeg velge om de skal kjøres i serie eller som et stereopar. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
andersb Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Skal du ha lyd i båt kjøper du JL audio. Fastmonterte i min i fjor, og nå kan jeg faktisk høre på musikk i båten, godlyd uten vreng. Redigert 27.August.2019 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.